AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #1 Skrevet 4. oktober 2017 Jente på 21 år her. Er helt greit fornøyd selv, og har vært på det stadiet hele livet. Det siste halvåret har jeg opplevd mye av at om jeg går med en venninne i byen, er på fester eller andre sosiale sammenhenger kommer folk bort til venninnene mine og skryter av utseende deres og gir dem oppmerksomhet, mens jeg står å hører på. Dette skjer ofte hvis vi bare er 2 stykker, og det har til og med skjedd med flere forskjellige av venninnene mine, men aldri meg. Også opplevd om det blir lagt ut bilde av meg og en venninne skriver de "hvem er brunetten??" når det åpenbart ikke er meg. Jeg får selv komplimenter noen ganger om jeg er med noen alene, men så fort andre jenter kommer blir jeg overskygget og glemt av de som i utgangspunktet ga meg oppmerksomhet.. Dette, i tillegg til å bli droppet av et par gutter jeg har fått sterk tilknytning til fordi de ikke har fått følelser for meg gjør at selvtilliten min har gått ganske på bånn.. Jeg har tidligere i livet opplevd skuffelser både på venne og guttefronten hvor jeg har taklet det relativt greit, men føler bånn er nådd. Jeg har alltid vært kjent som den blide og kjærlige jenta som er positiv til alt, og denne fasaden opprettholder jeg fortsatt offentlig, later som jeg ikke bryr meg. Men jeg kjenner jeg gradvis innvendig tenker flere stygge tanker, både om folk og livet, og generelt er mer hatfull. Det gjør så vondt, for dette er ikke meg. Hva skal jeg gjøre Har såvidt prøvd psykolog, men det er ikke noe for meg.. Vet at man skal blåse i hva andre tenker så lenge man er fornøyd selv, men i dagens samfunn hvor mange er ute etter bekreftelse er ikke dette lett. Merker jeg blir fort påvirket av andres holdninger ovenfor popularitet, hvor mange likes man får, etc. Helt tåpelig, og jeg skammer meg.. Anonymkode: 53ef7...d29
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #2 Skrevet 4. oktober 2017 Hmm. Det høres ut som om du bruker all energien din på å styre hvilket inntrykk andre får av deg. At du har lyst til å bli oppfattet på en bestemt måte, og dermed bruker mye krefter for å være sånn som du tenker at andre vil at du skal være. Hvis det gir noe mening? Du skriver blant annet "jeg har alltid vært kjent som den blide kjærlige jenta som er positiv til alt". og identifiserer deg sterkt med dette. Men vet du? Alle er ikke blide hele tiden, alle er ikke positive, alle er ikke kjærlige. Jeg tror det du trenger er å akseptere ALLE sidene ved deg selv. Selv de du ikke har så lyst til å identifisere deg med. Det er normalt å ha flere sider. Og det at du til tider er negativ og tenker stygge tanker, det betyr ikke at du mister deg selv. Og det betyr heller ikke at du stort sett er en positiv person. Det betyr bare at du faktisk ikke KAN være blid, hyggelig, kjærlig og omgjengelig hele tiden. Livet svinger og det samme gjør humøret, tanker og følelser. Det høres også ut som om du bruker såpass mye energi på å tilpasse deg andre at du glemmer å ha det gøy og se utenfor deg selv? Du glemmer å tenke på hvem Du liker, hvem Du syntes er morsomme å være rundt og har heller alt fokuset rettet mot hva andre tenker om deg. Jeg tror for det første som nevnt over at du må øve deg på å akseptere selv de dårlige følelsene du har. Følelser er ikke farlig, men når du forsøker å fortrenge de følelsene og sidene ved deg selv som du ikke er tilfreds med/aksepterer så gjør du det motsatte av det du vil. Du forer disse følelsene så de vokser seg sterkere og blir "farligere". Forsøk å gjør det motsatte. Prøv å kjenn på de følelsene du får og aksepter at det er det du føler nå sånn er det. Det er bare en følelse og den kommer til å forsvinne etterhvert. Jo mer du lar deg selv tåle ulike følelser jo mindre farlig blir de og jo mindre vil du også kjenne på de ubehagelige følelsene. Anonymkode: f508e...fe7
bortebra Skrevet 4. oktober 2017 #3 Skrevet 4. oktober 2017 Du vet, dette er noe som kan gå opp og ned. Med mine venninner varierer det veldig hvem av oss som får mer oppmerksomhet i perioder, men jeg skjønner at det er sårt, og at du nærmest ser etter negativ bekreftelse nå. Hva gjør deg glad? Med hvem føler du deg trygg? Har du snakket med venninner om dette problemet? Jeg har venninner som sliter med selvtilliten innimellom, og ofte uten selv å se at de faktisk får oppmerksomhet, men de evner ikke å se det selv lenger. Det kan fort bli en vond spiral. Slikt er det greit å snakke med folk som kjenner en om; det finnes mange måter å bygge opp selvbilde på, og oppmerksomhet på fest og i sosiale medier er en av de mer ustabile veiene å gå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå