Gå til innhold

103 år gammel veganer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vært veganer ca 50 år. Han kjørte fortsatt bil ifjor, vet ikke om han gjør det enda. Mtp alt drittet veggsier får noen ganger, så tenkte jeg det kunne vært koselig med noe positivt. Han var hjertekirurg som jobbet til han ble 75 og var fortsatt innom sykehuset på jobb (assisting) til han var 95. 

Anonymkode: 66bfa...e37

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veganere lever lenger: 

"Vegans have substantially lower death rates than meat-eaters, a major study has found. 

The study has been published in the JAMA Internal Medicine Journal and reignites debate around increasingly popular vegan diets amid conflicting medical advice and evidence over their impact of proponents' health."

http://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/health-news/vegan-meat-life-expectancy-eggs-dairy-research-a7168036.html

Anonymkode: b972f...744

• Liker 4
Skrevet

go vegan today <3

Anonymkode: 76014...2c2

• Liker 2
Skrevet

Og min alkoholiserte oldemor ble 98 år, skylte ned alle medisiner med øl, spiste kjøtt hver dag, og drakk øl fra morgen til kveld. 

Anonymkode: ffd4b...8fd

• Liker 22
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Og min alkoholiserte oldemor ble 98 år, skylte ned alle medisiner med øl, spiste kjøtt hver dag, og drakk øl fra morgen til kveld. 

Hun døde ihvertfall ikke av vitaminmangel som 30-åring slik mange veggsiser blir fortalt de vil bli

Skrevet

De aller fleste som har blitt over 100 år oppgjennom historien, var hverken veganere eller vegatarianere. Når det er sagt; spis kjøtt med måte. 

Anonymkode: 6abad...41c

• Liker 10
Skrevet
13 minutes ago, AnonymBruker said:

De aller fleste som har blitt over 100 år oppgjennom historien, var hverken veganere eller vegatarianere. Når det er sagt; spis kjøtt med måte. 

Anonymkode: 6abad...41c

Å være veganer for 50 år siden er veldig uvanlig. Da mener jeg å være frivillig veganer, ikke fattig person som spiser hva det kan. Et annet punkt er at veganisme ikke var utbredt for 50 år siden, så det er nok veldig få som har levd den livsstilen som er 100+ idag, kun fordi det ikke var mulig.

Jeg tror veganisme og levealder vil være bedre kartlagt i fremtiden, da flere kan være veganere idag enn før. Det er lttere å finne kunnskap, det er også flere matvarer tilgjengelig

Så langt virker det som om veganere har mindre hjerteproblemer og lever litt lengre. 

• Liker 3
Skrevet

Gleder mitt hjerte! :rodmer:

Skrevet
2 minutes ago, Nyttig said:

Finnes nok ingen fasitsvar på hvordan man kan leve lenge. Men en ting som er ganske sikkert, rødt rent kjøtt er ikke farlig å spise. Tenk heller på hva de som er 100år i dag spiste når de vokste opp, fabrikkmat som lever på i dag? Nei.

Ex-veganer: http://letthemeatmeat.com/post/3141542244/interview-with-an-ex-vegan-tasha/amp

Tror du misforstår. Det er veldig, veldig få som ville vært veganere for 50 år siden. Vi har ikke tallene for å sammenligne, for veganisme er nytenkning og ikke noe de fleste ville prøvd for 50 år siden

Skrevet

Poenget var vel at det er mange over 100 idag som ikke er veganere. Om man ska ta alderen til vedkommende som bra.

De kan like så godt finne ut at de ikke lever lenge, som de kan finne ut de lever lenge.

Vet om røykere også som har blitt over hundre år. Betyr ikke at det er bra.

Å være veganer må folk gjerne være ingen ting imot det så lenge de ikke prakker det på meg, og så lenge de leser seg nøye opp på det og vet hva de driver med. Jeg kjenner to stk som rett og slett måtte kutte livsstilen da de ble slappe, sykemeldt pga mangler. Men har man kontroll hva man må få i seg osv så fungerer det nok topp, vet om flere det fungerer for. 

Anonymkode: b5545...948

• Liker 6
Skrevet
På 4.10.2017 den 19.58, Nyttig skrev:

Finnes nok ingen fasitsvar på hvordan man kan leve lenge. Men en ting som er ganske sikkert, rødt rent kjøtt er ikke farlig å spise. Tenk heller på hva de som er 100år i dag spiste når de vokste opp, fabrikkmat som lever på i dag? Nei.

Ex-veganer: http://letthemeatmeat.com/post/3141542244/interview-with-an-ex-vegan-tasha/amp

Vil du vite hva mine besteforeldre, oldeforeldre og tippoldeforeldre som alle ble over 97 vokste opp på? Grøt. Byggrøt, vassgraut, havregrøt, flatbrød, lefser, byggrynssuppe, ertersuppe, ertergrøt, grønnsaksuppe, grønnsakslapskaus, kålsuppe, blomkålsuppe, poteter og sild, poteter og pultost, brød med sild på, brød med potetskiver på eller brød med pultost på og dessuten poteter og poteter med poteter og enda mer poteter, alt med vann eller surmelk å drikke til. Et kosthold de aller fleste nordmenn levde på for 100 år siden, med et bittelite innslag av salt flesk, høne eller innmat en gang i blant. Så hvor kom alt dette flotte og rene røde kjøttet fra, sa du? Eller mente du bare de aller, aller rikeste? 

Anonymkode: 580ed...82c

• Liker 6
Skrevet
På 4.10.2017 den 19.58, Nyttig skrev:

Nå er det kun dagens mennesker som spiser kjøtt hver dag. 

Før var et kjøttstykke luksus. Selv da jeg var liten var det kun kjøtt en eller to ganger i uka. Det er det som er mest riktig for kropp og miljø. 

Vi skal være så uendelig glade for at flere og flere kutter ut/ned på kjøtt. For med dagens kjøttproduksjon går verden til helvete. Det er vår største miljøutfordring. Ikke bilkjøring i Oslo sentrum eller en og annen flytur. Det er kjøtt! 

Heia alle veganere 👍🏻

Anonymkode: 37eef...6e8

• Liker 7
Skrevet

Det er langt flere over 100 som ikke er veganer eller vegetarianere enn de som er det.

Anonymkode: 5b5f5...671

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er langt flere over 100 som ikke er veganer eller vegetarianere enn de som er det.

Anonymkode: 5b5f5...671

Irrelevant. Det viktige er at verden trenger flere og flere veganere og vegetarianere om menneskeheten skal overleve. 

Og den greia med at folk skal rakke ned på vegetarianere er så totalt feil og ufint som det kan få blitt. 

Dere kjøttetere skal være latterlige glade for hver eneste person som dropper kjøtt. 

• Liker 3
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Nå er det kun dagens mennesker som spiser kjøtt hver dag. 

Før var et kjøttstykke luksus. Selv da jeg var liten var det kun kjøtt en eller to ganger i uka. Det er det som er mest riktig for kropp og miljø. 

Vi skal være så uendelig glade for at flere og flere kutter ut/ned på kjøtt. For med dagens kjøttproduksjon går verden til helvete. Det er vår største miljøutfordring. Ikke bilkjøring i Oslo sentrum eller en og annen flytur. Det er kjøtt! 

Heia alle veganere 👍🏻

Ikke bare kjøtt men også melkeprodukter. Lavkarboen kommmer til å bli en helsekatastrofe over tid når man spiser kjøtt og melkeprodukter til hvert måltid, hver dag. Dette er utrolig langt fra det vi er ment for å spise, vi er ikke kjøttetere, og vi er iallefall ikke ment for å spise melken til et annet dyr. Det er en vegansk diett som har vist seg å kurere mange tilfeller av kreft (søk på nettet på "raw vegan cancer " og "vegan cancer". Lavkarbo har aldri gjort det.

Anonymkode: b972f...744

• Liker 3
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Irrelevant. Det viktige er at verden trenger flere og flere veganere og vegetarianere om menneskeheten skal overleve. 

Og den greia med at folk skal rakke ned på vegetarianere er så totalt feil og ufint som det kan få blitt. 

Dere kjøttetere skal være latterlige glade for hver eneste person som dropper kjøtt. 

Men veganere og vegetarianere har rett til å rakke ned på kjøttspisere? 

• Liker 4
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men veganere og vegetarianere har rett til å rakke ned på kjøttspisere? 

Nei. Faktisk ikke. Jeg har en veganervenn som er ufin mot kjøttetere. Det blir helt feil. 

Men jeg kan godt bli irritert på kjøttetere som slenger dritt til veganere. Har noen på FB blant annet som elsker å legge ut memes med dritt om veganere. 

Jeg vil også forsvare veganere når noen fnyser av deres valg. 

Skrevet (endret)

Interessant diskusjon. Jeg føler at det ofte blir en i inndeling; enten er man vegetarianer/veganer og om man spiser kjøtt spiser man det hver dag, med kjøtt som hovedingrediens med en litt tuslete brokkoli ved siden. Som andre har nevnt er vi nok ikke vant til å spise så utrolig mye kjøtt historisk sett. Hvis du tar den tradisjonelle middelhavsdietten som har vært forbundet med lavere risiko for hjertesykdom så spiste de aldri så mye kjøtt. I Hellas er det vanskelig å ha kyr, de har hatt litt geit nå og da, men først og fremst grønnsaker og fisk.

En annen ting er at noen (ikke alle, mange bevisste) veganere sikkert kan ende opp med mangler fordi de spiser mye ferdigmat (som innholdet utrolig mye prosessert og næringsfattig). Spiser man mer bønner, grønnsaker, passer på å kombinere ulike proteinkilder, så er det sikkert lettere å få nok næring. Husker jeg leste om vegetariske indere som flyttet til USA. I India hadde de nok B12, men i USA fikk de mangler til tross for at kostholdet var det samme. De tror det skyldes at det i India er lettere å få små insektsdeler i maten. Så spiser man økologiske grønnsaker så er det nok lettere å få med litt ekstra :P (litt ekkelt, men tenk at det er naturlig og vi er vant til det).

Et annet problem er jo at mye av det kjøttet vi spiser er full av antibiotika,  veksthormoner... dyrene spiser ofte ikke det de er ment til å spise og da sier det seg selv at de lettere blir syke (mer antibiotika)..  og dette skal vi ha i oss hver dag? Er det ikke sånn at Mattilsynet ikke anbefaler mer en 1 porsjon rødt kjøtt i uka pga risiko for kreft?  Og forresten, alt dette gjelder også for vegetarianere da melk/egg kommer fra disse dyrene.

Jeg tror på grønnsaker, naturlig mat fra bunn, og hvis man spiser kjøtt; dyr som har fått leve nærmere slik de er ment å leve (gå ute, spise det de er ment å spise, vokse i naturlig tempo, god plass). Men at man ikke spiser kjøtt hver dag.. At når man kjøper egg, tar man de hvor de er utegående høner (ikke bare frittgående, det betyr bare at hønene har bittelite grann mer plass en vanlig). 

Endret av Sarianne
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...