Gå til innhold

Hva ga dere som første mat til baby?

Anbefalte innlegg

Gjest Plonk ikke innlogget
Skrevet

Plonkeliten er 4 1/2 måned, og nå begynner det å bli litt lite melk i puppen til henne. Hadde lite melk i begynnelsen men har greid meg relativt fint fram til nå, men nå er hun veldig aktiv og virker mye mer grinete enn før, jeg tror rett og slett hun ikke får i seg nok, det er jo en grense for hva jeg klarer å produsere og også for hvor mye jeg orker å amme (er nå tilbake på samme stadium som i begynnelsen, med amming annenhver time pluss at hun våkner oftere om natten). Hun vokser ikke ekstremt fort heller.

Har hørt og lest at man ikke skal gi tillegg etter fylte fire måneder, men heller begynne å gi mat. Så jeg tenkte at jeg skulle begynne å gi henne litt fast føde fra nå av.

Men hva ga dere som første mat til baby? Klassikeren er vel grøt, men på helsestasjonen sa de at det ikke er noen automatikk i at man skal begynne med det, man kan like gjerne begynne med grønnsakmos eller annen mat. Jeg lurer litt på å begynne med potet most med morsmelk. Men har noen av dere erfaringer å dele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi begynte med grønsakmos. Tror vi starta med potet. Nå starta ikke vi med fastføde før ho var 6 mnd, men det skulle ikke ha så mye å si.

Hos oss gikk det veldig greit, etterhvert varierte vi med litt urter i grønsakmosen. Og så frøys vi ned isbrett med forskjellig mos, så kunne vi lett variere maten ved å ta opp forskjellige matvarer fra gang til gang.

Skrevet

Vi började med löst potatismos gjort med bröstmjölk och rapsolja.

Bröstmjölken är bra att blanda i det första - rätt så mycket. Det är något liten känner igen smaken av.

Andra saken vi provade var hemmagjort mos på majs - också med bröstmjölk i.

Sen testade vi mosad banan - naturligt sött och gott.

Sen blev det välkokta mungbönor tror jag. Med olivolja och vatten. Olivolja hade vi i mesta när han började äta för att ha en smak han lärde sig känna igen.

Gjest Maetzii ii
Skrevet

Har ikke barn selv, men de første tingene JEG spiste var iallefall banan og yoghurt :)

*blitt fortalt det maaange ganger*

Skrevet

Vi ga velling til jenta vår. Lagde det av maisgrøt (altså tynnere grøt). Det var det helsesøster anbefalte dersom jeg ikke ville amme på fulltid lenger. Noen anbefaler å mose banan dersom det er på dagen du vil gi et måltid. Jeg ga vellingen på kvelden og opplevde at hun da sov litt lenger i gangen før hun våkna på natta. Lykke til :)

Gjest LoisLane
Skrevet

Vi ga most potet med morsmelk.

Synes kanskje det er litt tidlig å begynne med fast føde, men du kjenner jo ungen din best.

Skrevet

Ble anbefalt grøt uten melk av de på helsestasjonen, og ikke for mye variert mat de første dagene. Magen må få tid til og bli kjent med den nye "maten". Begynte med grøt da babyen var litt over 3mnd.

Lykke til :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tror du har hørt og lest feil. Man kan trygt begynne å gi mme etter 4 mnd alder. Det har jeg gjort med mine to eldste. Denne gangen måtte jeg begynne med mme når lille krabaten var 3 mnd.

Han er også 4,5 mnd nå. Vi har prøvd i 2 uker å gi han risgrøt. Den skal jo være mild. Men han spytter og freser. Vil slettes ikke ha det. Sviskesaft ville han heller ikke ha. Tran må lures og lokkes i han (uten særlig hell bestandig). Jeg kan ikke huske at de to eldste var like "vrange"...

Gjest Kajsa-krabat
Skrevet

Vi begynte med litt banan om kveldene da vesla var litt over 3 mnd. og vi fikk et nytt barn, hun sov mye bedre og flere timer i strekk om natten etter litt banan før siste ammemåltid om kvelden... Dette anbefalte vår helsesøster før grøt og andre "moser", men man må jo begynne med små mengder og se hvordan barnet reagerer på fast føde. Lykke til!!

Gjest LoisLane
Skrevet

Begynner du med grøt, så velg helst glutenfrie grøter, f.eks. ris og mais. Bland dem med morsmelk om du har mulighet.

Skjønner heller ikke hvorfor et 4 mnd. gammelt barn ikke kan få mme.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg var veldig opptatt av å følge alle anbefalinger.... (første barn, vettu!), så hos oss gikk det i most potet med morsmelk de første dagene. Potet er visstnok det som tarmen lettest håndterer som første ordentlige mat. Morsmelka gjør maten mer tiltalende for barnet.

Deretter introduserte vi grøt (mais- og risgrøt) og fruktmos i sakte tempo. Det heter seg at man i starten skal prøve hver ny sort i noen dager før man introduserer neste.

Vi startet også med fast føde i 4,5 mnd alder. Da var det for lite mat i puppen, og jeg så ingen grunn til å gi MME så lenge mat pluss pupp tilsammen var nok.

Lag ørsmå porsjoner i starten; det er ikke så mye som går inn de første dagene :wink:

Skrevet

Min var allergisk mot banan det første året.

Kokte havregryn jeg, og laga morsmelkerstatning på vannet fra havregryna.

Jeg amma ikke så lenge, det ble tomt gitt :roll:

Skrevet

Takk for tips, alle sammen! Skal ringe helsesøstesr på mandag og forhøre meg litt, men det ser ut som om potet med morsmelk kan være tingen å starte med.

Det med at man ikke skal gi mme nå er ikke at det er usunt eller noe, men at det er mye mer logisk å begynne med mat siden det er like før likevel. Fast føde vil som noen andre her skrev, gi bedre nattesøvn osv. Det er bare to måneder til jeg skal begynne i full jobb igjen siden faren skal ha halvparten av permisjonstiden, så det er uansett ikke dumt å komme i gang med å gi mat, siden det tar litt tid med tilvenning...

Gjest Anonymous
Skrevet
Takk for tips, alle sammen! Skal ringe helsesøstesr på mandag og forhøre meg litt, men det ser ut som om potet med morsmelk kan være tingen å starte med.

Det med at man ikke skal gi mme nå er ikke at det er usunt eller noe, men at det er mye mer logisk å begynne med mat siden det er like før likevel. Fast føde vil som noen andre her skrev, gi bedre nattesøvn osv. Det er bare to måneder til jeg skal begynne i full jobb igjen siden faren skal ha halvparten av permisjonstiden, så det er uansett ikke dumt å komme i gang med å gi mat, siden det tar litt tid med tilvenning...

Greit nok det. Men hva skal ungen drikke da? Kumelk anbefales ikke før ved 1 årsalder.

Skrevet

Som første måltid med fast føde,ga jeg sønnen min maisgrøt. Han fikk i tillegg melk. begynnte også å gi han most banan og potet etterhvert.

Skrevet

Min fikk mais grøt når han var ca 4mnd.

Når han var nesten 6mnd så begyndte vi med glassa til Nestle..

Skrevet

Jeg har gitt MME siden fødsel,ikke fordi jeg ikke ville amme,men fordi jeg ikke hadde melk.Vi fikk på helsestasjon beskjed om at det ville være lurt å begynne med grøt da Julie var 3 1/2 mnd,dette fordi hun da ikke ville ta flaska.Vi gav maisgrøt hver kveld,begynte smått med potetmos/grønnsaksmos da hun var 5 mnd.Nå spiser hun middagsmat glass fra 6 mnd.Hun er nå 6 1/2 mnd nå og spiser ett halvt glass til middag.

Hun har også fått smaken på banan og eple.

Er du i tvil så spør helsesøster.

Koldbruna :babysmokk:

Skrevet

Greit nok det. Men hva skal ungen drikke da? Kumelk anbefales ikke før ved 1 årsalder.

Ungen drikker morsmelk, hun. Hadde ikke tenkt å slutte med det, nei! Bare supplere med litt mat så hun blir skikkelig mett og sover godt om natten...

Skrevet

Nå har jeg gitt Plonkeliten hennes første porsjon med veldig tynn maisgrøt, blandet med morsmelk. Jeg ringte helsestasjonen, og helsesøster sa at jeg kunne forsøke med litt grøt først.

Plonkeliten var ekstremt interessert i maten, så det gikk helt fint å mate med teskje. Kunne sikkert ha gitt henne mye mer, men siden man skal introdusere mat forsiktig har jeg nøyet meg med den foreskrevne teskjeen i dag. Gleder meg til jeg kan gi henne mer, for det vil sikkert ha god effekt på hennes litt grinete humør for tiden!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...