AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #1 Skrevet 4. oktober 2017 Hei, jeg skal opereres og har fått beskjed om at jeg kommer til å være sykemeldt i 3-4 uker. Har aldri vært sykemeldt før. Hvordan er det med sykemeldingen når den skal gis til arbeidsgiver? Skal jeg liksom komme inn på kontoret dagen etter operasjonen for å gi sykemeldingen? Sende den? Legge den i hyllen til arbeidsgiver? Virker så merkelig å sykemelde seg men likevel dukke opp på jobb.. Anonymkode: 88c59...d6d
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #2 Skrevet 4. oktober 2017 Om du er i stand til å stikke innom arbeidsstedet når du skrives ut fra sykehuset så er det ofte lurt å gjøre det. Da får du og sjefen tatt en liten samtale om hvordan det står til (gode sjefer setter pris på den samtalen og å se at det puster for egen maskin etter operasjonen). Hør om systemet hos dere aksepterer elektronisk sykemelding. Ikke alle gjør det fordi del D egenlig skal signeres av den ansatte når du får betalt lønn av arbeidsgiver under sykemeldingsperioden. Arbeidsgiver må så sende inn og få tilbakebetalt av NAV for sykefravær utover 15 dager (tror det er 15 dager). Anonymkode: d2dd1...742
applestories Skrevet 4. oktober 2017 #3 Skrevet 4. oktober 2017 De fleste leger sender digitale sykemeldinger - gjør de dette kan du sende den digitalt til din arbeidsgiver. NAV har hatt møter rundt om for arbeidsgivere med informasjon om hvordan dette gjøres, og med anbefalinger om å rydde opp i datasystemene slik at hver ansatt har en leder, og rett person får sykmeldingen. Det kommer altså litt an på din lege, og på din arbeidsgiver hvordan dette best kan ordnes. Dersom sykmeldingen er digital vil du få en beskjed fra NAV eller Altinn på samme måte som når du får beskjed om at skatteoppgjøret er klart, eller andre beskjeder fra det offentlige. Det vil da ligge en tidslinje inne på nav.no med hva som skal skje og når. Siden du bare blir sykmeldt 3-4 uker er det nok ikke så relevant for deg. Dersom legen din ikke sender digitale sykmeldinger (mange sykehus gjør ikke det) får du ikke slik beskjed før NAV har fått denne på papir og registrert den. Er den på papir kommer den i fire deler; A - sendes fra lege/sykehus til NAV; har alle detaljer, inkludert diagnose B - din kopi C - skal til arbeidsgiver; har ikke detaljer D - skal fylles ut og sendes til arbeidsgiver (ved sykmelding under 16 dager) eller NAV (ved sykmelding over 16 dager). Dette er din "søknad" om sykepenger 16 kalenderdager - så lenge skal din arbeidsgiver betale ut sykepenger, så tar NAV over. Det er viktig at NAV får D-delene fra starten av sykmeldingsperioden, og at arbeidsgiver fyller ut og sender inn skjema for inntektsopplysninger (enkelt å finne på nav.no). Når du må levere sykmelding kommer egentlig an på deg og din arbeidsgiver. Vil de stoppe lønnen om de ikke får den? Er dere i kontakt på andre måter enn ved oppmøte? Du kan jo sende den i post om det er vanskelig å komme deg dit. Eller du kan sende den elektronisk - om legen sender den digitalt, og arbeidsgiver har satt seg inn i hvordan det fungerer. Det viktigste for deg er kanskje å sikre at du får lønn når du skal, og da er det jo greit å ha en dialog med arbeidsgiver. Sykepenger fra NAV utbetales i slutten av måneden. D-del og inntektsopplysninger må da være sendt inn og behandlet. Behandlingstid varierer fra fylke til fylke.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #4 Skrevet 4. oktober 2017 Tusen takk for så gode svar. Jeg jobber i et yrke hvor personer blir sykemeldt pga arbeidet og humøret en god del, kommune vet dere, forstår ikke hvordan de orker alt dette styret hele tiden Anonymkode: 88c59...d6d
Daria Skrevet 4. oktober 2017 #5 Skrevet 4. oktober 2017 Akkurat nå, applestories skrev: Er den på papir kommer den i fire deler; A - sendes fra lege/sykehus til NAV; har alle detaljer, inkludert diagnose B - din kopi C - skal til arbeidsgiver; har ikke detaljer D - skal fylles ut og sendes til arbeidsgiver (ved sykmelding under 16 dager) eller NAV (ved sykmelding over 16 dager). Dette er din "søknad" om sykepenger Hvorvidt det er NAV eller arbeidsgiver som skal ha del D kommer an på hvilken utbetalingsordning arbeidsgiver har - hos meg er det arbeidsgiver skal ha den også etter 16 dager. De betaler meg lønn som vanlig og får refusjon fra NAV. Jeg bor langt unna arbeidsstedet og har sendt sykemeldingen i posten når det har vært det enkleste, eller bare levert den når det har passet. Om det har tatt en uke eller to har ikke vært viktig for min arbeidsgiver, men vet at andre steder er veldig strenge på at den må leveres umiddelbart. Snakk med lederen din, det er det enkleste.
applestories Skrevet 4. oktober 2017 #6 Skrevet 4. oktober 2017 1 time siden, Daria skrev: Hvorvidt det er NAV eller arbeidsgiver som skal ha del D kommer an på hvilken utbetalingsordning arbeidsgiver har - hos meg er det arbeidsgiver skal ha den også etter 16 dager. De betaler meg lønn som vanlig og får refusjon fra NAV. Jeg bor langt unna arbeidsstedet og har sendt sykemeldingen i posten når det har vært det enkleste, eller bare levert den når det har passet. Om det har tatt en uke eller to har ikke vært viktig for min arbeidsgiver, men vet at andre steder er veldig strenge på at den må leveres umiddelbart. Snakk med lederen din, det er det enkleste. Noen arbeidsgivere ønsker også D-delen selv om de ikke utbetaler lønn som vanlig og får refusjon. De vil så sende den til NAV, og dette kan jo forsinke utbetalingen noe. Store selskaper og stat/kommune betaler vanligvis ut som normalt, fordel dersom man har lønn over 6G, og man får også feriepenger som normalt. Med "sykmeldingen" i det uthevede i sitatet, mener du da arbeidsgiver del C, eller D-delen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå