Gå til innhold

Matpakke til kresen 1. klassing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten gutt i 1. klasse som spiser lite på skolen. Han er ikke særlig glad i brødskive med pålegg. Han er desverre heller ikke glad i middag, så å sende med diverse middagsrester er heller ingen suksess. Noen som har tips til noe mer spennende nistepakke? Gjerne ikke dyrere enn brød+pålegg, matbudsjettet vårt er rimelig høyt fra før av:fnise:

Anonymkode: 25c0f...40c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må sende med noen han liker. Hva det er vet du vel.

Anonymkode: fbba7...14c

Skrevet

frukt

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må sende med noen han liker. Hva det er vet du vel.

Anonymkode: fbba7...14c

Spør om tips til noe som egner seg til matpakke. Er det alt du har å komme med kunne du vel droppet å svare?

16 minutter siden, minister-mio skrev:

frukt

Kan ikke bare sende med frukt syns jeg.. men sender alltid med det som tilbehør. 

Skrevet

Hva med wraps ? Med smeltet ost eller lignende i ? 

- Om han liker taco kan du fylle wrapsen med dette og sende avgårde :) 

- Hjemmelaget rundstykke av noe slag ? Egg ? 

- Haha litt vanskelig hvis han ikke liker middag noe særlig eller brød/pålegg. Hva gjenstår ? :ac: Hmm

- Sunne hjemmelagde pizzasnurrer ? Om han ikke liker middag som sagt tørr jeg ikke nevne så mye varmmat tilfelle det er no go.

- Oppkuttede grønnsaker/frukt. 

- Lefser som du lager figurer av. Eller bruker en sånn pepperkake form å stikker ut morsomme figurer. Barn liker sånt :) 

- Pannekaker ? 

- Ost/skinke ruller. Bruker ost å skinke oppå hverandre å ruller til små pølser :) Det likte jeg. 

- Grove frokostmuffins ?

Haha mulig forslagene ikke var veldig gode, men merker jeg ble helt blank. Kommer ikke på særlig annet enn brød/pålegg eller middagsrester.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Sool skrev:

Hva med wraps ? Med smeltet ost eller lignende i ? 

- Om han liker taco kan du fylle wrapsen med dette og sende avgårde :) 

- Hjemmelaget rundstykke av noe slag ? Egg ? 

- Haha litt vanskelig hvis han ikke liker middag noe særlig eller brød/pålegg. Hva gjenstår ? :ac: Hmm

- Sunne hjemmelagde pizzasnurrer ? Om han ikke liker middag som sagt tørr jeg ikke nevne så mye varmmat tilfelle det er no go.

- Oppkuttede grønnsaker/frukt. 

- Lefser som du lager figurer av. Eller bruker en sånn pepperkake form å stikker ut morsomme figurer. Barn liker sånt :) 

- Pannekaker ? 

- Ost/skinke ruller. Bruker ost å skinke oppå hverandre å ruller til små pølser :) Det likte jeg. 

- Grove frokostmuffins ?

Haha mulig forslagene ikke var veldig gode, men merker jeg ble helt blank. Kommer ikke på særlig annet enn brød/pålegg eller middagsrester.

Tror jeg må prøve å lage frokostmuffins og grove pizzasnurrer. Lefse er han desverre heller ikke glad i. Det er ikke lett med barn som ikke liker så mye, av det som er sunt da vel og merke:fnise: hadde han valgt selv hadde det blitt nugatti og tomatsuppe annenhver dag...

Skrevet

Min liker ikke ''kjedelig mat'' :P Altså brødskive med brunost spiser han bare ikke. Han spiser spennende mat, som kjøleskapsgrøt, hjemmelagde rundstykker med kokt egg + majones + pepper, hjemmelaget brød med grov leverpostei og rødbiter, sender ofte med han røykelaks i aluminiumsfolie som han kan legge over skiver med salat og eggerøre (det er stas og tilberede selv), pastasalater er han glad i, oppskorne grønnsaker (agurk, gulrot, kålrabi, reddiker osv). Kjøleskapsgrøt med mandler og blåbær er favoritten nå for tiden - jeg bruker vaniljeyoghurt så blir den litt søtere!

Anonymkode: 85e28...7f6

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Min liker ikke ''kjedelig mat'' :P Altså brødskive med brunost spiser han bare ikke. Han spiser spennende mat, som kjøleskapsgrøt, hjemmelagde rundstykker med kokt egg + majones + pepper, hjemmelaget brød med grov leverpostei og rødbiter, sender ofte med han røykelaks i aluminiumsfolie som han kan legge over skiver med salat og eggerøre (det er stas og tilberede selv), pastasalater er han glad i, oppskorne grønnsaker (agurk, gulrot, kålrabi, reddiker osv). Kjøleskapsgrøt med mandler og blåbær er favoritten nå for tiden - jeg bruker vaniljeyoghurt så blir den litt søtere!

Så kjekt med mat interessert barn, det gjør sikkert middagen endel enklere også vil jeg tro. Kjøleskapsgrøt skal jeg prøve å lage til han, men hvor lenge holder den sånn ca når den ikke står kaldt lenger?

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så kjekt med mat interessert barn, det gjør sikkert middagen endel enklere også vil jeg tro. Kjøleskapsgrøt skal jeg prøve å lage til han, men hvor lenge holder den sånn ca når den ikke står kaldt lenger?

Tja, enkelt og enkelt. Han liker jo ikke halvfabrikata, så det tar jo en god del tid da! Smaker bedre og er sunnere - men det hadde vært veldig deilig om han kunne spist blomkålsuppe fra pose en gang i blant :fnise: Matinteressen har han fra faren. Jeg må ærlig innrømme at jeg driter i om tomatsuppa er hjemmelaget med egendyrkede grønnsaker eller om det er en Toropose :fnise:

Ja prøv grøten! På skolen til min sønn har de et lite kjøleskap de får ha nisten sin i, så der er det ikke problem. Men jeg spiser det ofte selv også, og da putter jeg den i veska kl 06.00 og spiser den kl. 11 - og det går helt fint! Den blir jo lunken da, men den blir ikke sur eller ekkel på noe vis, smaker akkurat det samme :) 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tja, enkelt og enkelt. Han liker jo ikke halvfabrikata, så det tar jo en god del tid da! Smaker bedre og er sunnere - men det hadde vært veldig deilig om han kunne spist blomkålsuppe fra pose en gang i blant :fnise: Matinteressen har han fra faren. Jeg må ærlig innrømme at jeg driter i om tomatsuppa er hjemmelaget med egendyrkede grønnsaker eller om det er en Toropose :fnise:

Ja prøv grøten! På skolen til min sønn har de et lite kjøleskap de får ha nisten sin i, så der er det ikke problem. Men jeg spiser det ofte selv også, og da putter jeg den i veska kl 06.00 og spiser den kl. 11 - og det går helt fint! Den blir jo lunken da, men den blir ikke sur eller ekkel på noe vis, smaker akkurat det samme :) 

Nei jeg skjønner at det ikke er enkelt sånn sett;) Men jeg savner å kunne lage ordentlig mat som alle kan sette pris på, er ikke noe glad i ferdig/halvferdig mat selv så..

Skrevet

Min sønn går nå i 2. klasse, og han er også fryktelig kresen. I matpakken har han ofte: Hjemmebakte horn med pølse og ost inni, matpakkemuffins med blåbær og havregryn, fiskekaker, bananpannekaker og av og til hjemmebakte boller. Alltid en egen boks med frukt og grønnsaker. 

Anonymkode: 1186c...4fd

Skrevet

I flere år sendte jeg forskellige frukt og grønnsaker, yoghurt, og wraps, skruepasta med skinke/kylling osv med salat og paprika.  Mange fine idéer på pinterest.  

Anonymkode: f3eea...b57

Skrevet

Kjøp en Bentoboks og ha i litt forskjellig så har han litt å velge mellom. Noen bokser har mange småe rom så du kan putte i hva du vil.

Men huff dagens barn er no for seg selv..... Da jeg gikk på skolen allerede fra 1. klasse spiste jeg det jeg fikk. Om maten ik var tom så ble det bråk hjemme. Til den dag i dag er jeg eveig takknemlig for at pappa var så streng på det. Handler om å ha mat respekt og sette pris på maten. 

kanskje heller lære sønnen din dette fra tidlig alder ellers blir han en av disse u know......

Anonymkode: 91c5d...8a4

• Liker 5
Skrevet

Jeg varierer brødskivene med enten grove pannekaker eller grove vafler(lager stort og fryser ned, tiner ved behov)

Skrevet

Hva med å bytte ut brødet med polarbrød?

Skrevet

Vel. Gutten liker tomatsuppe. Det er kjempesunt. Så da foreslår jeg suppe med grov makaroni. Du kan forsøke utfordre han med å ha i gresskar, beter, brokkoli e.l. og kjøre i blenderen til jevn konsistens. Dette kan han spise daglig (du kan lage i stort når dere har til middag og fryse ned).

Så liker han nøttepålegg. Også kjempesunt. Kjøp eller lag ordentlige greier av mandler eller hasselnøtter og ha i litt kakao og honning. Smør dette på hva han nå enn liker eller la han dyppe gulrøtter og agurk i. Liker han melk eller yoghurt i tillegg så send med han det  og noe ost i terninger.

Anonymkode: d2ad5...a95

• Liker 1
Skrevet

Sende med..? Da jeg gikk på skolen/førskolen smurte jeg matpakke selv :)

• Liker 1
Skrevet
On 10/8/2017 at 11:22 AM, JackIost said:

Sende med..? Da jeg gikk på skolen/førskolen smurte jeg matpakke selv :)

image.png

Anonymkode: f3eea...b57

• Liker 3
Skrevet

Når jeg leser denne tråden og ser alt dere disker opp med, så er det ikke rart dere har fått kresne barn i matveien. Skulle tro dere drev cateringbyrå. Når vi var små hadde da alle matpakke med brødskiver med gulost/leverpostei/servelat el.l.

Ikke rart "fri for"- hyllene vokser og vokser, ingen tåler gluten og vi er intolerante mot alt. Makan til fjas. Og alt dette dyttes over på barna. 

I stor grad skyldes jo denne "kresenheten" hos barn at dere legger altfor mye til rette på hjemmebane, og disker opp med ene og andre. 

• Liker 7
Skrevet

Smøre matpakke?

Da jeg gikk i 1 klasse drev jeg eget catering byrå.

Anonymkode: a6bd3...327

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...