Gå til innhold

Separasjonsangst og skaffe en hund til

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en to år gammel tispe som har separasjonsangst. Vi trener og vi trener, og hun viser noe fremgang, men er fortsatt uttrygg når hun er alene hjemme. Nå har det seg slik at jeg snart skal flytte inn med kjæresten i ny leilighet. Han har veldig lyst på hund, og vi planlegger  derfor å skaffe en valp til etter at vi har flyttet og kommet på plass. 

Jeg kjenner at jeg er litt skeptisk til dette med tanke på hunden jeg har fra før. Vi det kunne hjelpe på separasjonsangsten at hun får selskap av en valp, eller vil det være større sjanse for at vi ender opp med to hunder som ikke kan være alene hjemme på tross av selvskap i hverandre? Er det noen som har nyttige tanker eller erfaringer rundt dette? 

Anonymkode: 5ba6b...925

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg var dere så ville jeg ha gått for omplasseringshund. For da vet dere eksakt hva dere får. Da får dere veiledning til å finne riktig hund. Ikke bare en hund som passer for dere, men også for hunden dere har fra før. 
En omplasseringshund trenger ikke å være gammel. Faktisk så er det veldig mange unge hunder som trenger et hjem. Jeg har hatt 2 omplasseringshunder. Ene var 16 mnd og den andre var 4 mnd. 

Dersom du har en problemhund, samme hva slags problem. Og du får inn en hund til som har en "svak" personlighet, som lærer av andre og ikke lærer andre. Da kan du ende opp med to problemhunder. Fordi de lærer av hverandre. Separasjonsangst er jeg litt usikker på om det kan "smitte over" fra hund til hund. Spesielt en valp som er ganske så lett mottagelig. 
Du må også finne ut om det er dere som har skapt problemet. Noen hunder er mer utsatt for slike problemer, de er slik av natur. En eier kan gjøre alt riktig, men hunden utvikler fortsatt seperasjonsangst. Noen blir trent opp til det som valp. Fordi eierne ikke har trent riktig fra starten av og har da skapt et problem. Det må du vite med god sikkerhet, for hvis ikke så vil dere få to problemhunder. 

Jeg ville ha spurt på hundesonen.no. Det er et forum for hundeeiere. Samme som KG, bare for hunder. Der er det hundetrenere og folk med mye mer erfaring med hunder enn meg. Ville ha fått input fra dem, før du anskaffer deg en hund til. Jeg ville ikke ha gamblet med en valp, jeg ville ha gått for omplasseringshund, slik at du vet hva du får og du får skikkelig veiledning ved valg av riktig hund. 

Anonymkode: 42aad...85d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...