AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #1 Skrevet 4. oktober 2017 "– Alle vet at katter dreper fugler, men på et nasjonalt nivå er omfanget forbløffende, og det bidrar sannsynligvis til å true allerede utrydningstruede arter, sier professor og studieforfatter John Woinarski ved Charles Darwin University til The Guardian." https://www.aftenposten.no/verden/i/yQ2vR/Katter-dreper-n-million-australske-fugler-daglig Denne artikkelen er tall fra Australia, men det er ikke usannsynlig at det vil bli et problem verden over. Er det snart på tide å forlange at også katteeiere må starte å ta ansvar for dyreholdet sitt? Eventuelt begynne å jobbe mer målrettet for å få ned antallet katter i verden? "Steriliser katta di" hjelper tydeligvis ikke. Anonymkode: df74b...ade 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #2 Skrevet 4. oktober 2017 Det er mange som slett ikke ser mørkt på å ha innekatt som man lufter i sele eller i eget inngjerdet uteområde. Men bare vent, snart kommer alle de hardtslående argumentene om at innekatt og katter i sele er dyreplageri. Fordi hunder er laget for å gå i bånd, mens det er ikke katter. Lykke til med denne debatten, den pleier å gå omtrent like varm som trådene om menn vs kvinner. Anonymkode: e1062...82b 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #3 Skrevet 4. oktober 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mange som slett ikke ser mørkt på å ha innekatt som man lufter i sele eller i eget inngjerdet uteområde. Men bare vent, snart kommer alle de hardtslående argumentene om at innekatt og katter i sele er dyreplageri. Fordi hunder er laget for å gå i bånd, mens det er ikke katter. Lykke til med denne debatten, den pleier å gå omtrent like varm som trådene om menn vs kvinner. Anonymkode: e1062...82b Jeg vet akkurat hvordan kattehold-trådene her inne bruker å utvikle seg. Derfor hadde jeg et håp om at en artikkel som viser at forskning sier at trusselen om utrydning av fuglearter er reell og muligens kunne få folk til å våkne. Og hvis så er at innekatter og sele er dyreplageri, så må man altså begrense katteholdet noe voldsomt, og nekte folk å ha katt. Anonymkode: df74b...ade
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #4 Skrevet 4. oktober 2017 Dette er intet annet enn evolusjon - survival of the fittest. Katter spiser fugler, akkurat som at alle kjøttetende dyr spiser andre dyr, mennesker spiser dyr. Sånn er det bare. Noen dyrearter dør ut som følge av evolusjonen, og noen arter består. Anonymkode: 230a3...b92
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #5 Skrevet 4. oktober 2017 Problemet er ikke nødvendigvis de kattene som har eiere, men de 100.000 vis uten.. Anonymkode: 809c9...e53 4
Tvist Skrevet 4. oktober 2017 #6 Skrevet 4. oktober 2017 Lovpålagt kastrering av katt har Dyrebeskyttelsen jobbet for i årevis, men ikke kommet noen vei. Og mennesket er den største trusselen for utrydningstruede arter, både fugler og andre. Katten gjør ikke en brøkdel så mye skade som mennesket gjør. 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #7 Skrevet 4. oktober 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er intet annet enn evolusjon - survival of the fittest. Katter spiser fugler, akkurat som at alle kjøttetende dyr spiser andre dyr, mennesker spiser dyr. Sånn er det bare. Noen dyrearter dør ut som følge av evolusjonen, og noen arter består. Anonymkode: 230a3...b92 Litt lettvint konklusjon, syns du ikke? Anonymkode: df74b...ade 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #8 Skrevet 4. oktober 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet er ikke nødvendigvis de kattene som har eiere, men de 100.000 vis uten.. Anonymkode: 809c9...e53 Og hvor kommer disse fra, om ikke slepphendte katteeiere? Anonymkode: df74b...ade 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #9 Skrevet 4. oktober 2017 Alle som har utekatt må kastrere katten, men hvordan få dette til? Vet ikke. Det er jo mange som ikke tar med katten sin til veterinær, folk drar jo fra kattene sine osv. Katter blir generelt behandlet veldig dårlig av mange. Heldigvis så er også en god del katteiere flinke, så det er ikke de som lager problemene. Det er alt for mange villkatter. Det skulle man ha gjort noe med. Anonymkode: 57f17...dd7 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #10 Skrevet 4. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Alle som har utekatt må kastrere katten, men hvordan få dette til? Vet ikke. Det er jo mange som ikke tar med katten sin til veterinær, folk drar jo fra kattene sine osv. Katter blir generelt behandlet veldig dårlig av mange. Heldigvis så er også en god del katteiere flinke, så det er ikke de som lager problemene. Det er alt for mange villkatter. Det skulle man ha gjort noe med. Anonymkode: 57f17...dd7 Nå ja - det er mange flinke katteeiere, men altfor mange som ikke er flinke også. De har null kontroll på hva katten foretar seg - med argumentet om at katter ikke skal være inne. Det er derfor jeg mener man skal bli mer restriktiv ovenfor kattehold. Både for å få antallet katter ned, og ikke minst for kattenes del. Anonymkode: df74b...ade 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #11 Skrevet 4. oktober 2017 Det er ingen fuglearter i Norge som er truet pga katter. De småfuglene som er truet er det pga matmangel fordi landbruket har gått ned i volum. Tall fra Usa viser også at det er ukastrerte, hjemløse katter som tar flest fugler, pga de er sultne. Å fange fugler er vanskelig, og katter som får mat hjemme gidde vanligvis ikke styre med det. Så hvis man mener at dette er et problem får man fokusere på villkattproblematikken, før man angriper eiere som kastrerer og forsyner kattene sine med mat. (Jeg holder også min inne i den tiden fuglungene hopper ut av redene, siden han er en av de få som fanger fugl. Ingen andre katter jeg har hatt har fanget annet enn syke og skade fugler.) Anonymkode: c175d...ca4 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #12 Skrevet 4. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen fuglearter i Norge som er truet pga katter. De småfuglene som er truet er det pga matmangel fordi landbruket har gått ned i volum. Tall fra Usa viser også at det er ukastrerte, hjemløse katter som tar flest fugler, pga de er sultne. Å fange fugler er vanskelig, og katter som får mat hjemme gidde vanligvis ikke styre med det. Så hvis man mener at dette er et problem får man fokusere på villkattproblematikken, før man angriper eiere som kastrerer og forsyner kattene sine med mat. (Jeg holder også min inne i den tiden fuglungene hopper ut av redene, siden han er en av de få som fanger fugl. Ingen andre katter jeg har hatt har fanget annet enn syke og skade fugler.) Anonymkode: c175d...ca4 Men hvor kommer villkattene fra i utgangspunktet, da, om ikke fra uansvarlige katteeiere? Anonymkode: df74b...ade 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #13 Skrevet 4. oktober 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hvor kommer villkattene fra i utgangspunktet, da, om ikke fra uansvarlige katteeiere? Anonymkode: df74b...ade Selvsagt, men fortsatt ingen grunn til å gå løs på ansvarlig kattehold? Problemet er jo alle de som ikke kastrerer kattene sine, og hiver dem ut når de blir lei av dem, og da er det dem du må henvende deg til, ikke katteeiere generelt. Anonymkode: c175d...ca4 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #14 Skrevet 4. oktober 2017 Nå må vi ikke blande norsk og australsk fauna- disse er veldig ulike. Har en australsk kamerat som har sagt at i hans nabolag kan man risikere at katten "forsvinner", grunnen til det er nettopp at katter er uglesett noen steder grunnet skaden de gjør på fuglelivet. Norge kan ha slike problemer til en viss grad, men ikke like katostrofabelt. En del nordmenn mater jo også fugler, så kanskje det gjør at litt flere fugler overlever en kald vinter? Om vi skal gjøre noe med dette problemet, så burde vi begynne med å ta tak i problemet med at katteeiere tyter ut kattunger som ingen vil ha, mennesker som forlater kattene sine i ferien og skaffer en ny osv. Bare ved å redusere antall kattunger som blir født kunne vi sannsynligvis har redusert fugleproblemet signifikant, da det ville være betydelig færre katter som levde vilt + katter eid. Anonymkode: 09fcc...133
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #15 Skrevet 4. oktober 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt, men fortsatt ingen grunn til å gå løs på ansvarlig kattehold? Problemet er jo alle de som ikke kastrerer kattene sine, og hiver dem ut når de blir lei av dem, og da er det dem du må henvende deg til, ikke katteeiere generelt. Anonymkode: c175d...ca4 Nei, det har jeg da heller ikke gjort? Det er uansvarlig kattehold jeg vil ha en diskusjon om. Og også en diskusjon om hva som er ansvarlig og uansvarlig kattehold. Anonymkode: df74b...ade
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #16 Skrevet 4. oktober 2017 Jeg tror et steg kunne vært at man får sponset deler av kastrering av staten. Det er ikke noe som burde være nødvendig, men med tanke på hvor mange som ikke kastrerer kan det utgjøre en forskjell. Også er det vel stort sett frivillige organisasjoner som jobber med å få ned antallet løskatter. Det kunne vært mye mer effektivt om det ble mer støtte her da disse frivillige organisasjonen ofte er sprengt på kapasitet. Anonymkode: 4faf2...ae2 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #17 Skrevet 21. desember 2017 Denne debatten blir alltid så stygg, jeg har blitt kalt dyreplager og det som verre er på diverse kattegrupper på Facebook når jeg debatterer kattehold. Jeg er altså en forkjemper for innekatter, jeg kan fortelle hvorfor: For det første, så driver jeg selv med rehabilitering av villfugl. Jeg fanger altså inn skadde fugler og pleier de. Noen av disse fuglene har infiserte bitt som dessverre er fra katt, men de fleste er revet i stykker og selvfølgelig så skadet at de ikke kan reddes. Det provoserer meg når katteiere humrer mens de stolt forteller om alle de forsvarsløse fugleungene kattene deres drepte i våres. Fugleungene sitter jo på gresset og er 100% forsvarsløse, så det er ikke det minste morsomt. Spesielt mtp at kattene faktisk torturerer de til døde. At det er naturlig for katten, det vet jeg. Men katten er IKKE en naturlig fiende for en forsvarsløs fugleunge! For det andre, så kjenner jeg mange som har mistet kattene sine til trafikken eller katten har rett og slett bare forsvunnet. Jeg vet at det finnes katter som blir 20 år som går ute hele sitt liv uten å bli påkjørt, men det finnes også mange katter som blir drept i en alder av 2-3. Katter skjønner ikke trafikken og det er mye uforutsigbart som skjer i trafikken som selv en erfaren katt kan overse. For det tredje kan katten spise rottegift, slåss med syke katter og bli smittet av sykdommer eller bli drept av rev eller jerv osv. Jeg skulle ønske det kunne bli mer krav til katteiere. Kastrering er selvsagt, kattebestanden må reduseres. Siden jeg elsker katter er jeg imot all form for henretting av kattekolonier, vi må jobbe langsiktig og sørge for at det ikke blir født flere katter inn i hjemløshet. Jeg skulle også ønske at katteiere kunne tatt mer ansvar for kattene sine, spesielt i hekketiden til fuglene. Men det er vel urealistisk å tro at norske katteeiere gidder å ta ansvar for noe som helst; dette temaet går jo ikke engang an å diskutere saklig. Selv har jeg 3 glade innekatter som går inn og ut som de vil, men på en trygg og sikker måte, i en luftegård. Dette er kjempevanlig i USA og flere europeiske land, men luftegården har ikke fått fotfeste her i Norge. Den kan bygges liten eller kjempestor. Mulighetene mange og man sikrer både katten og alle de forsvarsløse fugleungene! Burde blitt påbudt. Anonymkode: 79f9c...37b 3
Gjøksuppe Skrevet 21. desember 2017 #18 Skrevet 21. desember 2017 Jeg har flere ganger våget meg inn i diverse kattetråder og oppfordret til å bevare den lille fuglebestanden vi har igjen og holde predatorene i hus. «Det er dyreplageri å holde katten inne» er som oftest svaret... Er det greit å sette ut «kjelefisk» i ørretvann som utrydder av den naturlige bestanden, eller er det plutselig ikke fullt så greit? Det samme regelverk som finnes for hund må også innføres for katt. Hunden skader husdyr og katta skader vilt, eier bør på lik linje holdes ansvarlig. 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #19 Skrevet 21. desember 2017 27 minutter siden, Gjøksuppe skrev: Jeg har flere ganger våget meg inn i diverse kattetråder og oppfordret til å bevare den lille fuglebestanden vi har igjen og holde predatorene i hus. «Det er dyreplageri å holde katten inne» er som oftest svaret... Er det greit å sette ut «kjelefisk» i ørretvann som utrydder av den naturlige bestanden, eller er det plutselig ikke fullt så greit? Det samme regelverk som finnes for hund må også innføres for katt. Hunden skader husdyr og katta skader vilt, eier bør på lik linje holdes ansvarlig. Katteiere må være de mest uansvarlige dyreierne som finnes. Jeg er helt sjokkert over hvor lite ansvar de tar. Anonymkode: 79f9c...37b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå