Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørte at det var kommet nye regler nå ang bidrag, bl.a så kan man få bidrag til man er 25 år - om man tar høyere utdanning.

Finner ikke noe om dette på Nav. Lurer derfor på om noen vet noe om dette stemmer. 

Anonymkode: e8e34...14b

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hørte at det var kommet nye regler nå ang bidrag, bl.a så kan man få bidrag til man er 25 år - om man tar høyere utdanning.

Finner ikke noe om dette på Nav. Lurer derfor på om noen vet noe om dette stemmer. 

Huff, det kan vel ikke være mulig. Svært få kan bo nær hjemmet ved høyskoleutdanning, og foreldre kan vel ikke pålegges å betale for høyskoleutdannelsen også, og ha forsørgerplikt til de er 25 år. Jeg håper ikke dette er riktig

Anonymkode: a1c9d...a05

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Huff, det kan vel ikke være mulig. Svært få kan bo nær hjemmet ved høyskoleutdanning, og foreldre kan vel ikke pålegges å betale for høyskoleutdannelsen også, og ha forsørgerplikt til de er 25 år. Jeg håper ikke dette er riktig

Jeg vet som sagt ikke. Fikk bare høre det her om dagen, men finner selv ingen info om dette. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet som sagt ikke. Fikk bare høre det her om dagen, men finner selv ingen info om dette. 

Var inne på NAV og sjekket. Det er ikke kommet noen nye regler. Tror nok du har hørt feil. Det står tydelig at foreldre kun har bidragsplikt så lenge barnet går på videregående eller er lærling med lav inntekt etter fylte 18 år. Tviler sterkt på at det blir pålagt foreldre å forsørge barna sine ved høyskoleutdannelse også.

Men skulle det bli slik, så husk at begge foreldre må punge ut når poden flytter for å gå på høyskole. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var inne på NAV og sjekket. Det er ikke kommet noen nye regler. Tror nok du har hørt feil. Det står tydelig at foreldre kun har bidragsplikt så lenge barnet går på videregående eller er lærling med lav inntekt etter fylte 18 år. Tviler sterkt på at det blir pålagt foreldre å forsørge barna sine ved høyskoleutdannelse også.

Men skulle det bli slik, så husk at begge foreldre må punge ut når poden flytter for å gå på høyskole. 

Ja, selvsagt er det viktig at begge foreldrene bidrar, og ikke bare "bostedsforeldren" 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, selvsagt er det viktig at begge foreldrene bidrar, og ikke bare "bostedsforeldren" 

Antar da at det voksne  barnet bor hjemme hos deg selv om det skal studere på høyskole, og at dere ønsker at den andre forelderen skal fortsette å betale bidrag.

Hvis ikke er det ingen bostedsforeldren, og det voksne barnet må bo borte fra hjemmene. Og da blir begge pålagt bidrag.

Men igjen, jeg tror ikke dette er realistisk, og det har neppe kommet noen ny ordning som sikrer voksne barn på høyskolen bidrag.

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Antar da at det voksne  barnet bor hjemme hos deg selv om det skal studere på høyskole, og at dere ønsker at den andre forelderen skal fortsette å betale bidrag.

Hvis ikke er det ingen bostedsforeldren, og det voksne barnet må bo borte fra hjemmene. Og da blir begge pålagt bidrag.

Men igjen, jeg tror ikke dette er realistisk, og det har neppe kommet noen ny ordning som sikrer voksne barn på høyskolen bidrag.

Studenten bor på hybel, langt hjemmefra, men har sitt hjem hos mor i ferier, høytider osv, og er også folkeregisteret på mors adresse. Mor betaler tlf, forsikringer, lege, tannlege og hjem reiser i tillegg til ca 2000,-  hver mnd. Det har fra mors side aldri vært spørsmål om å fortsette å bidra for sitt barn eller ikke. Mor hjelper sitt barn så lenge h*n studerer. Fars bidragspliktige var ferdig for 1 1/2 år siden, og har aldri bidratt med annet enn bidrag. 

Det virker som at du mener at mor og barn er ute etter å flå far, men det stemmer ikke. Synes bare det var verdt å prøve å finne ut om det stemmer at det har kommet nye bidragsregler som gir rett til bidrag til mnd er 25 år, forutsatt at man studerer. 

Skrevet

Jeg trodde at det var kun hvis "barnet" fortsatt gikk på videregående eller tilsvarende, ikke hvis vedkommende tar høyere utdannelse. De fleste klarer seg fint på studielån og jobb ved siden. 

Anonymkode: 1bd9c...e03

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde at det var kun hvis "barnet" fortsatt gikk på videregående eller tilsvarende, ikke hvis vedkommende tar høyere utdannelse. De fleste klarer seg fint på studielån og jobb ved siden. 

Anonymkode: 1bd9c...e03

Jeg vet som sagt ikke, det er derfor jeg spør her. Fikk høre at det var kommet nye middagsretter nå, å synes det er verdt å undersøke, for hvis studenten faktisk kan ha krav på bidrag så lenge h*n studerer, hvorfor ikke søke på det da? Hvem ville v do ikke gjort det? 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

NEI. Ved høyere utdanning har ikke foreldre forsørgelsesplikt. Noe mer komplisert er det ikke

Anonymkode: 0964a...5a6

• Liker 3
Skrevet

Det gjelder kun videregående skole, ikke høyere utdanning!

• Liker 2
Skrevet
På 4.10.2017 den 20.39, AnonymBruker skrev:

Jeg vet som sagt ikke, det er derfor jeg spør her. Fikk høre at det var kommet nye middagsretter nå, å synes det er verdt å undersøke, for hvis studenten faktisk kan ha krav på bidrag så lenge h*n studerer, hvorfor ikke søke på det da? Hvem ville v do ikke gjort det? 

Ha ha, ja det er mange gode retter der ute, sikkert noen nye også :yvonne:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...