Gå til innhold

Hva kan jeg ha på havregrøten?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei. Jeg har nylig startet et sunnere og bedre liv, og en av de tingene jeg har begynt å spise daglig er havregrøt. Jeg syns ikke havregrøt alene er sånn utrolig godt, så til nå har jeg brukt vanlig sukker. Problemet er bare at da blir jo ikke grøten like sunn lenger. Jeg blir veldig glad dersom noen har tips til noen sunne alternativer til hva jeg kan putte på grøten for at den ikke skal bli så kjedelig. Gjerne noe som gir litt søt og god smak. Tar i mot alle forslag med takk :) 

Endret av Benedicte Isabel
Videoannonse
Annonse
Skrevet
26 minutter siden, ops2 skrev:

Tagatose. Du kan lese om det her: http://tagatose.no/

Selges i helsekostbutikker.

Det hørtes spennende ut! Det vil jeg gjerne prøve ut! Er det veldig dyrt? 

Skrevet

Revet kokos, frukt av alle slag (f.eks blåbær, bringebær, mango, kiwi, eple, pære), hakkede nøtter (hasselnøtter, pekannøtter og mandler er veldig godt!), kanel og litt kardemomme, tørka frukt, frø (f.eks ristede gresskarkjerner), syltetøy med redusert/uten tilsatt sukker.

Skrevet

Kanel og banan, blåbær, litt god honning. Bruk fantasien 😊

Skrevet

Frossen frukt og bær, kanskje primært beregnet på smoothies, er det fint å ha liggende i fryseren. Da kjøles havregrøten litt av frukten når den legges oppå/i også.

Skrevet

Jeg synes ikke havregrøt er noe særlig godt selv, så da har jeg valgt å bare kutte det ut. Jeg har et sunt kosthold jeg også, men tenker at det ikke er poeng i å spise noe jeg ikke liker. Lager heller brød med havregryn og havremel 😊 Du kan eventuelt prøve å ha sukrin eller fibersirup i grøten, eller toppe grøten med det. Topper du med noen bær blir det enda mer smaksrikt. Synes du fremdeles at havregrøt ikke er det store ville jeg gått for noe annet 😊

Anonymkode: e056b...138

Skrevet

Jeg liker å koke grøten på sukkerfri saft + vann, da trenger en ikke søtsoff på grøten. (Safta Lerums utan fins i mange gode sorter).
Men Kviteseidsmør må til!

Skrevet

Takk for mange gode forslag her. Blir spennende å prøve ut litt forskjellig :)

Skrevet

Du kan ha sukrin istede for sukker.  Vesentlig dyrere kilo pris, men posen holder en stund om du bare bruker litt på havregrøt hver dag. Ellers så hadde jeg frosne blåbær(gjerne med litt sukrin) blandet i grøten en god stund før jeg ble lei:)

Skrevet

Kanel og banan er kjempe godt på, eventuelt sukrin gold! Sistnevnte er fantastisk godt på all slags grøt. Et tips om du ikke gjør det enda, er å lage grøten med melk i stede for vann. Da blir den mye mykere og smaker bedre! 

Gjest Frankenstein1
Skrevet

Peanøttsmør.

Dadler.

Kardemomme og kanel.

Vaniljestang.

Skrevet

Jeg rører inn litt sukrin gold, vaniljepulver og smør under koking. Oppå har jeg hakkede mandler, rosiner, kanel og varme eplebiter (hakker opp et eple og varmer det i stekeovnen i en ildfast form. Gjerne med litt kanel og sukrin gold der også). Kjempegodt! :) 

Skrevet

Sukrin gold fungerer bra sammen med f.eks. bær, nøtter og kanel og sikkert sammen med annen frukt også. 

Anonymkode: ce738...26b

Skrevet

Folk er jammen kreative! Tusen takk for mange gode forslag! Nå har jeg mye spennende å prøve ut framover :D 

Skrevet

Jeg har kanel, proteinpulver i sjokoladesmak og havremelk oppi gryta - også topper jeg med bananer, peanøttsmør (i moderate mengder) og flytende honning. Utrolig godt! Kanel og eple er også en god kombo. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...