Gå til innhold

Planter ute, uten tak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en balkong uten tak/andre balkonger over, og skulle så gjerne hatt noen planter der. Eller, nå er det vel kanskje for sent, men neste sommer, da. Problemet er jo at de drukner! Jeg har hørt at man kan ha drenering i bunnen, som for eksempel leca-kuler, men vil det ikke likevel bli for mye vann, når det regner mye? Og hvis jeg har blomsten i en potte med hull i, med "tallerken" under, vil det vel lekke jordfarget vann?

Hvordan gjør dere det? Noen gode tips til en som tidligere kun har hatt blomster inne?

Anonymkode: cc3e9...993

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ha en ganske stor pyntepotte utenpå, som du lett kan tømme av vann fra. Eller sette potta på noe slags brett med avrenning ut fra verandaen (kanskje ikke så populært hvis folk kan få strålen i hodet). Eller passe på å tømme av vannet. 

Jord kan absorbere en del vann før det renner over, så større potte enn det planten egentlig trenger kan også være til hjelp.

Anonymkode: 41d97...60b

Skrevet

Tett i tett med planter, gjerne med store blader. Da vil minst mulig regn komme ned i potten, men da er det viktig at du passer på å vanne. 

Muligens kan det hjelpe å legge engangsbleier nederst i potta, de vil suge til seg mye vann og i teorien fungere som "vannmagasin" for tørrere perioder, f.eks. når du er bortreist. 

Et lag med avispapir i bunnen vil minimere problemet med brunt vann som renner over, har du et litt tykt lag så vil kun noenlunde rent vann renne ut. Jeg gjør det slik selv, og det fungerer ganske greit. 

Anonymkode: bd44f...656

Skrevet

Vaer obs paa at et for tykt lag av avispapir kan stoppe gjennomgangen av vannet, og dermed ta knekken paa plantene, enten ved at de drukner eller alt fryser til is ved minusgrader. Du kan faa kjoept fiberrduk som er ganske ok til det samme formaalet.

Hvilken sone du bor i har litt aa si paa hvor greit dette gaar. Jeg har mange potter staaende ute og det gaar stort sett greit, det er ganske sjelden at de sprekker, men det hender.  Potten kan ogsaa gaa tett over tid  pga masse roetter osv. saa det er greit aa holde et oeye med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...