Gå til innhold

Treningsprogram for lavere fettprosent

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har litt kompetanse og råd på hvilke øvelser og hva slags trening som kunne vært optimalt for en hurtig reduksjon av fettprosent? 

Er det kun cardio som gjelder eller kombinasjonstrening? 

Anonymkode: 46855...cb5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ble vist ikke ferdig med siste spørsmålet 😬 

Er det kun cardio som gjelder eller kan det fungere med en slags kombinasjonstrening fra andre idretter eller eventuelt styrketrening? 

Anonymkode: 46855...cb5

Skrevet

Reduksjon av fettvev på kroppen oppnår du gjennom et konsekvent kaloriunderskudd over tid. Kaloriunderskudd oppnår du gjennom å spise mindre (færre kalorier) eller bevege deg mer, eller en kombinasjon. Hvis du øker muskelmassen, mens vekten er stabil, betyr det at fettprosenten er redusert. 

Disse endringene skjer ikke veldig fort. Det er ingenting du kan gjøre med det. Det er ingen spesielle øvelser som er "mer effektive". Du trenger å bruke kroppen din og ikke spise så mye - så enkelt er det. Men du må gjøre det på ordentlig, og fortsette å gjøre det, det er det som er vanskelig. Ingen kan vite hva som er overkommelig for deg på sikt. Prøv noe, press deg litt. Finn ut om det fungerer. Isåfall, fortsett. Hvis det ikke fungerer, prøv noe annet. 

Skrevet

Styrketrening og faktisk inntak av mer kalorier må til for å øke muskelmassen og erstatte fett med muskler. Altså først spise mer enn du forbrenner mens du trener styrke, da legger du på deg muskler (og litt fett). Så spise mindre enn du forbrenner og fortsette med styrken, for å beholde så mye som mulig av musklene, men forbrenne fettet. Det tar tid å endre sånt, men det er verdt tålmodigheten. Og ikke vær så redd for karbohydrater som mange er - det er veldig bra drivstoff til musklene! 

Jeg teller makroer (fett/karbohydrater/proteiner), da vet jeg at jeg får de rette næringsstoffene og kan samtidig spise litt usunt innimellom så lenge det inneholder rett mengde. 

Så det er forskjell på slanking - bare fjerne fett - og på endring av kroppssammensetning - få muskler og mindre fettprosent. Og skal du sistnevnte er det faktisk bedre med styrketrening enn cardio.

Sjekk James Smith på Facebook, han er flink til å forklare ting på en enkel og morsom måte! https://www.facebook.com/JamesSmithPT/?fref=ts

Anonymkode: 8fcd2...127

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler styrketrening med litt ordentlig kost jeg hvertfall. Slanket meg på fra 85kg til 76kg med kardio og kroppsøvelser samt diett over 12 uker. 

Begynte med styrketrening og mer mat, gikk fra 76kg til 84kg på 4mnd, så omtrent tilbake der jeg var i vekt. Ser dog mye bedre ut enn når jeg veide 76kg. 

Nå veksler jeg litt på underskudd og overskudd på kaloriene. Får mer muskler og dropper litt i fettprosent med tiden. Ikke løpt 1km siste 4 mnd.

Skrevet

Skal du komme deg ned kan du kutte karbo på treningsfrie dager. Spis proteiner minst 2 ganger kroppsvekta om dagen. Dette varierer veldig fra person til person, hvor mye underhudsfett du har.

Skrevet
På 4.10.2017 den 20.04, Nyttig skrev:

Skal du komme deg ned kan du kutte karbo på treningsfrie dager. Spis proteiner minst 2 ganger kroppsvekta om dagen. Dette varierer veldig fra person til person, hvor mye underhudsfett du har.

Jeg håper TS skjønner hva du mente å si ;). Dog, det skulle vel godt gjøres...

Anonymkode: 2949d...b07

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...