Gå til innhold

Hjemmetrening - Hvor mye effekt har det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trener 4-6 ganger i uka. Hver økt er satt sammen av kondisjonstrening og styrke, men det varierer hva jeg legger mest vekt på. Det går i langkjøringer, intervalløkter, kortere løpeøkter, kettlebell og vekter. Trener stort sett på treningsenter, løper av og til ute. Målet mitt er ikke å gå ned i vekt, men å ha det gøy med treninga, bli sterkere og mer definert.

På grunn av jobb og reise, så hender det at jeg "sitter fast" på et sted hvor jeg ikke har tilgang på treningsenter. Da løper jeg mye ute i stedet for. Men noen dager er det skikkelig møkkavær, og da frister det heller å trene med egenvekt inne i stedet for. Men hvor mye effekt har egentlig slik trening når jeg vanligvis trener ganske tungt på treningsenter? F.eks sirkeltrening med f.eks 8-10 øvelser hvor jeg bruker strikk og enkle manualer som hjelpemidler. Det blir jo da ingen kondisjonstrening (altså løping).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bare trent hjemme i 6 år. Har manualer og ellers mye HIIT-trening der jeg ikke trenger utstyr, men nå har jeg flyttet til hus og investert i mye treningsutstyr, som masse manualer, pullup-dips-stativ og mølle. 

Jeg liker ikke treningssenter. Har gått ned 15 kilo, og siden bygd meg opp med muskler, endret kroppskomposisjon ganske mye. Alt hjemme. Du trenger ikke cardio, men du kan gjøre HIIT, da trenger du ikke særlig med plass. 

Jeg bruker treningsvideoer via et amerikansk selskap slik at jeg alltid får beskjed om hva jeg skal gjøre, men man kan jo gjøre masse ved hjelp av andre tips eller eget hode. 

Anonymkode: 3eb01...3c1

Skrevet

Jeg har veldig god erfaring med det. Selv bare noen få øvelser hjelper. I perioder der jeg ikke rekker å trene gjør jeg alltid mage og rumpe hjemme. Det er merkbar forskjell hvis jeg ikke gjør NOE. 

Skrevet
1 time siden, Ulla Ullsokk skrev:

Jeg har veldig god erfaring med det. Selv bare noen få øvelser hjelper. I perioder der jeg ikke rekker å trene gjør jeg alltid mage og rumpe hjemme. Det er merkbar forskjell hvis jeg ikke gjør NOE. 

Ja, det er det jeg også tenker, at litt er uansett bedre enn ingenting. Det føles bare ikke helt sånn når jeg ikke får gjennomført noe ordentlig kondisjonstrening i samme slengen. Mem det er kanskje bare innstillingen min jeg må jobbe med.

Skrevet
8 timer siden, Eun skrev:

Ja, det er det jeg også tenker, at litt er uansett bedre enn ingenting. Det føles bare ikke helt sånn når jeg ikke får gjennomført noe ordentlig kondisjonstrening i samme slengen. Mem det er kanskje bare innstillingen min jeg må jobbe med.

Jeg har tatt aerobicøkter mens jeg ser på film på hotellrom, det funker også ;)

Mens det er vel egentlig bare øvelser jeg pleier å gidde. Og det er viktigere enn kondis, så lenge du trener det ellers.

Skrevet

Du må slutte å tenke at løping er den eneste formen for kondisjonstrening. Kjør et par tabata-intervaller med høye kneløft, hoppetau, burpees eller liknende. Det er også kondisjonstrening. Når du er innestengt på et rom er det selvsagt vanskelig å få til langkjøring, men intervaller er fullt mulig!

Anonymkode: 97c1c...832

• Liker 1
Skrevet

Hvis du er på reise vil jeg tro du har god tilgang på trapper. Å gå i trapper er god trening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...