Gå til innhold

Hvor langt unna er boligdrømmen for oss?

Anbefalte innlegg

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

- Besteforeldrene til samboeren min har en gård som hans far nå har fått, men han vil ikke drive den eller bo der. Vi håper jo derfor han evt kan gi den videre til samboeren min om noen få år da samboer gjerne vil drive gården og vi gjerne vil bo der. Men jeg har mine tvil... faren hans er sånn "mye vil ha mer" og litt egoistisk..

Anonymkode: 23f32...d13

Jeg har noen tanker om avsnittet jeg har sitert. Det er ikke egoistisk av faren å ikke ville gi gården videre til sin sønn. Dette er hans arv. Dersom din samboer har søsken, er det heller ikke bare å "gi noe" sånn uten videre.

For øvrig enig i den generelle tilbakemeldingene du får.

Anonymkode: 82b59...cea

• Liker 4
Skrevet

Aner ikke om det jeg sier er til hjelp, men fikk over 2mill i lån alene med barnehagebarn uten jobb, en i familien min som kausjonist. Fikk den beste og laveste renten på lånet også, noe som var meget positivt. Det må sies at jeg hadde egenkapitalen i orden. Så lenge man har noen i familien som stiller sikkerhet for deg, så kan man få ganske mye i lån. Men du må nesten snakke med flere banker, da noen banker er veldig strikte. Ble avvist i første banken jeg har vært kunde i 20 år i ... 

Anonymkode: 48347...363

Skrevet
16 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg har noen tanker om avsnittet jeg har sitert. Det er ikke egoistisk av faren å ikke ville gi gården videre til sin sønn. Dette er hans arv. Dersom din samboer har søsken, er det heller ikke bare å "gi noe" sånn uten videre.

For øvrig enig i den generelle tilbakemeldingene du får.

I levende live kan en gi bort hva enn en ønsker. Jeg synes selv det ofte er snodig å gi ett barn mer enn andre, men sånn etter loven så kan man gjøre det så lenge man ikke ligger på dødsleiet. 

Anonymkode: 18fa2...f5d

Skrevet

Først og fremst ville jeg gitt min arv til de som stod meg nærmest sånn følelse og mentalt messig. Forhåpentligvis er det ditt barn og din kjærlighet. Deretter ville jeg prioritert barnebarn osv. Gjerne vurdert hvem som hadde behov for pengene mest. Hvis det hadde blitt krangel og diskusjon rundt hvor mye penger osv, så hadde jeg mest trolig gitt pengene til noen andre. Må være utrolig demotiverende å gi noen penger til noen som tenker på din arv og rettferdigheten rundt denne. Da diskrediterer man jo den avdøde i familien for sitt valg. 

Kjenner personer som "spiller spillet" for å få den syke gamle på sitt lag før døden, for da å få millioner i arv. Dessverre er dette kyniske spillet noe som forekommer langt oftere enn man tror. De gamle ser ikke kynismen så klart. Forhåpentligvis vil jeg se den klart da jeg blir gammel nok.

Anonymkode: 48347...363

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I levende live kan en gi bort hva enn en ønsker. Jeg synes selv det ofte er snodig å gi ett barn mer enn andre, men sånn etter loven så kan man gjøre det så lenge man ikke ligger på dødsleiet. 

Anonymkode: 18fa2...f5d

Jeg har ikke kommentert lovligheten, men at det ikke er egoistisk av en far å gi en gård til ett barn, dersom det finnes flere.

• Liker 1
Skrevet

Ironisk nok er dere så langt unna boligdrømmen at dere faktisk er ganske nære.

Svaret er Husbanken. 

Et husbanklån administreres av kommunen og vilkårene for å få låne er veldig strenge. Det er for å sikre at det er de som virkelig trenger det blir prioritert. Og dere er faktisk helt i målgruppen. Altså vanskeligstilte. Særlig hvis du går fra aap til gradert ufør. Da er rimelig sikkert at dere får hjelp av husbanken. 

Ta kontakt med kommunen bli informert om husbankens låneordninger.

Anonymkode: c7039...10d

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her må det en god del innsats til for å oppnå drømmen. Kan du klare å jobbe fulltid og heller studere deltid? Da kan du hvertfall vise til fast jobb. Samme med samboeren din.

Småbruk er ikke billig og blir ofte solgt etter budrunde. Oppussing er heller ikke billig. Og det å pusse opp et gammelt småbruk til å bli en funkisbolig virker urealistisk med mindre man har veldig romslig økonomi. Også det å rive et eksisterende nykjøpt hus for å bygge nytt. Det er viktig å tenke realistisk. Følg med på boligmarkedet og oppdater deg i ettertid på hva de forskjellige boligene ble solgt for ift takst.

Boligprisene er på vei ned i Oslo, men i landligere strøk ligger de stabilt/er økende.

Anonymkode: 8e315...c6f

Enig. Å kjøpe småbruk er dyrt, og å rive et gammelt hus og sette opp et funkishus er enda dyrere! Da snakker vi fort 6-7 millioner - minst. 

Anonymkode: 0475e...6b5

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Å kjøpe småbruk er dyrt, og å rive et gammelt hus og sette opp et funkishus er enda dyrere! Da snakker vi fort 6-7 millioner - minst. 

Anonymkode: 0475e...6b5

I tillegg så passer det i mine øyne dårlig med funkishus på småbruk, det er liksom mer "byhus"... 

Anonymkode: bb638...be6

• Liker 2
Skrevet

Det er ingen krise å vente til man er i trettiårene med å kjøpe seg bolig. Det måtte jeg selv da jeg er vernepleier og ikke hadde noen kausjonist, så måtte spare. Dersom du ønsker å utdanne deg til vernepleier er det jo bare å begynne å jobbe litt som assistent nå dersom du får muligheten til det gjennom aap/etter aap, så har du noe inntekt til sparing.

Anonymkode: 72443...284

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker ikke at drømmen er så langt unna jeg! Det tar kanskje litt tid, men dere kommer i mål. 

Først og fremst så burde dere legge disse tankene på is frem til mannen din er ferdig med sin lærlingtid, helst til han har fått en fast jobb og til du er ferdig utdannet. Da vil dere øke en hel i samlet inntekt vil jeg tro noe som er helt vesentlig i forbindelse med å få realisert drømmen deres. 

Dersom dere får betalt ned de lånene dere har vil det telle veldig positivt. 

Dersom dere får kausjonist er det veldig positivt. 

Så jeg vil si - få en høyere inntekt! Da vil nok ikke drømmen være så langt unna:) Når samboerens faste jobb er i boks og din utdanning+jobb for deg så ville jeg tatt en samtale med banken og hørt hva de tenker. Da kan dere få veiledning om hva dere evt. trenger å forbedre angående deres situasjon for å kunne få boliglån. 

Ja - det tar noen år. Men dere har jo god tid på dere! Jeg er denne situasjonen selv. Jeg er ferdig utdannet, men får bare vikariater for tiden. Må ha en fast jobb med vesentlig høyere inntekt for å kunne søke boliglån. Samtidig har jeg noe gammel gjeld jeg betaler ned på og som ikke vil være ferdig før om noen år. Mitt eldste barn er faktisk 10 år før vi får kjøpt oss et sted å bo. Men vi kommer i mål til slutt! Dere vil nok komme i mål raskere, men for barnets del går det bra. Det er jo fint å ha en drøm å strekke seg etter! 

Anonymkode: 19281...454

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for så mange gode og ærlige svar! Jeg var litt nervøs for å publisere dette innlegget da jeg vet kg-folk kan være litt fæle noen ganger... men her har jeg kun fått ærlige, saklige og oppmuntrende svar! :biggrin: Så tusen takk for det!

Angående ett innlegg her om husbanken etc. Vi snakket litt med de for ca 1 år siden og fikk til svar at de ikke kunne hjelpe oss så lenge ingen av oss hadde fast inntekt. Men så fort samboer får fast jobb, skal vi prøve husbanken igjen. Kanskje vi kan få lån mens jeg studerer for eksempel, så lenge samboer har fast jobb. Jeg tror ikke jeg får innvilget ufør da jeg ikke er syk eller noe sånt, men ikke at jeg har lyst til det heller da. Jeg vet jeg kan jobbe, men jeg vet ikke hvor MYE jeg klarer... kanskje ikke 100%, men det spørs. Jeg må først bare prøve og se. Jeg har ihvertfall ikke tenkt å ikke ta utdanning og ikke jobbe, for DET skal jeg. Det er min største drøm nå.. å få skoleplass til neste høst og sikte mot en bedre økonomisk fremtid :)

Jeg har ikke noe i mot å begynne med å kjøpe et rekkehus eller noe, men det er samboer som nekter... De fleste kjøper seg jo feks en ettromsleilighet først og så går man videre til rekkehus og SÅ kjøper man seg hus eller bygger for eksempel. Og jeg gjør gjerne det jeg. Må bare få samboer med på det... han vil liksom ikke bo rett ved siden av folk ol. Kresen fyr... men kresne har vi ikke råd til å være :sarkasme:

Anonymkode: 23f32...d13

Skrevet

Jeg tenker det er fint å ha drømmer om hva man vil ha, men nøkkelen på veien dit, er uansett sparing og høyere inntekt. 

Jeg ser noen her, tror man kan låne 5x inntekt på 400.000, det kan man ikke nødvendigvis. I hvertfall ikke når man er 2 personer på 400.000. Det er nemlig veldig lav inntekt, og jeg synes du skal være stolt av å ha klart å spare. 

Det er lett å forstå at det er frustrerende å ikke få kjøpt enda, men tenk på utdanningen din som en investering for resten av livet. Kanskje kommer dere litt senere inn på markedet, men så ha dere råd til kostnadene det er å eie noe. Det verste er jo å måtte selge dersom renta stiger med 5% og dere ikke har råd til lånet. 

Anonymkode: efa78...b2c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...