Gå til innhold

Marsvin og katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg arvet noen marsvin fordi eigeren innså at han ikke kunne ha dem selv. Både jeg og barna mine er glad i dyr og jeg vet jeg kan gi dem et godt hjem. Problemet er katten min. Han er selvfølgelig veldig nysgjerrig. De står på et bord midt  i stuen så han kan ikke komme opp til den ant enn med ansiktet sitt, men det er jo nok til å skremme di stakkars små.  Bør jeg skille den og ha dem på hver sine rom, eller kan en katt lære å holde seg vekk eller marsvin lære å ikke bry seg med katten... 

Anonymkode: 4f591...f0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge siden er det du fikk marsvina? :)

Skrevet

Jeg har en voksen katt og et voksent marsvin, i samme hus. I starten trodde nok katten at marsvinet var mat, men etterhvert har de faktisk blitt venner. 
Jeg slipper dem selvsagt ikke sammen, og lar de være alene, en vet jo aldri hva som kan hende, men iblant sitter jeg på gulvet med marsvinet på fanget, og katten kommer bort og snuser på han, og han har noen ganger faktisk slikket han på nesen 
Han har nok skjønt at marsvinet er en del av familien, ikke noe han kan spise.

Anonymkode: abb0f...e4c

• Liker 1
Skrevet

Katt og marsvin skal IKKE være sammen, det er farlig for marsvinet og de blir nervøse og redde av å være rundt katter. Du skal heller aldri ha et marsvin alene, de er flokkdyr, og blir deprimerte hvis de ikke bor sammen med et annet marsvin.

Skrevet

Her var katten rundt 3 år da marsvinet kom i hus, og 7 da marsvinet døde. Marsvinet bodde i bur på gulvet i stuen men katten var ikke nevneverdig interessert. Dersom marsvinet løp fritt i stuen var det selvsagt interessant, og dersom vi satte en gulrot til å gnage på mellom sprinklene gjorde katten sin beste for å få den ut. I noen minutter, før hun gikk lei. Ellers satt de bare å luktet på hverandre.

Det kommer nok helt an på dyrene - de har jo ulike personligheter, akkurat som oss.

Skrevet
12 minutter siden, nurcos skrev:

Katt og marsvin skal IKKE være sammen, det er farlig for marsvinet og de blir nervøse og redde av å være rundt katter. Du skal heller aldri ha et marsvin alene, de er flokkdyr, og blir deprimerte hvis de ikke bor sammen med et annet marsvin.

De kan vel være i samme hus? TS har ikke tenkt å putte de i samme bur akkurat..

• Liker 2
Skrevet

Marsvin skal jo helst få gå løse, så du kan jo ha et rom(eller flere om du har mulighet) som katten ikke får tilgang til.

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, Nerine_ said:

De kan vel være i samme hus? TS har ikke tenkt å putte de i samme bur akkurat..

Ja, de kan være i samme hus, men jeg ville hatt et eget rom til marsvinet hvor katten ikke fikk lov til å komme inn.

Skrevet
På 4.10.2017 den 12.01, Nerine_ skrev:

Hvor lenge siden er det du fikk marsvina? :)

Fikk dem rett før jeg laget innlegget 😂 🙈

Skrevet
På 4.10.2017 den 16.04, nurcos skrev:

Skrevet

Jeg fikk 2 marsvin, samme kjønn. Jeg leste en del om marsvin før jeg overtok for å forsikre meg om at det var noe jeg kunne ta vare på.  Jeg har hatt marsvina på et rom med lukket dør i desse dager og kun latt pus gå inn å snuse på buret når vi er der og passer på. Vi har ikke mulighet til å la marsvina gå fritt hele tiden men har gått til anskaffelse av et større bur, og vi har et rom vi sperrer av så di kan går fritt når de er sammen med oss og i fred for katten. Men det jeg lurte på var jo om di alltid kom til å vær redde pus, men jeg oppdaget i går at pus ligger bare og ser på buret og marsvina sitter og spiser, fordi om han er i samme rom, så da regner jeg med svaret er nei Hehe.. Men skal di bæsje hele tiden 🙉 Og den ene har veldig mange store klumper.. jeg har fått vekk de enkleste men den har en stor bak rumpa, livredd for å klippe feil og skade den.. noen som har erfaring og tips? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...