Gå til innhold

Studerende slektning skulle bo hos oss midlertidig til hun fikk bolig, nå har det snart gått to måneder...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren til min manns fetter flyttet inn hos oss i midten av august, rett før studiestart. Det var meningen at det skulle være midlertidig, mens hun lette etter bolig nærmere studiestedet i Oslo.

Vi har ikke tatt noe husleie av henne og har ikke forlangt at hun bidrar økonomisk på noen måte, men har forutsatt at hun sparer det hun ville brukt på husleie, mat etc mens hun bor hos oss, så hun har litt ekstra kapital utover i året. Dette har mannen min snakket både med foreldrene hennes før hun flyttet inn (de ringte ham og spurte om hun kunne bo her midlertidig) og med jenta selv da hun flyttet inn.  Alle var enige, også jenta selv.

Problemet er at jeg tror ikke hun sparer noe særlig. Hun kommer stadig hjem med handleposer med klær, for det meste fra kjedebutikker som H&M, Vero Moda etc, men det blir jo penger av det også. Hun tar aldri med seg matpakke, lunsjen tar hun i kantina eller på cafe for hun "liker ikke tørt brød med svett pålegg" og hun er ute med venner nesten hver helg.

Jeg har heller ikke inntrykk av at hun leter spesielt hardt etter et sted å bo. Gjesterommet vårt er romslig med eget bad og hun har mye privatliv der. Hun sitter på med mannen min til stasjonen hver morgen og en av oss henter henne stort sett på ettermiddagen. Selv om hun må ta toget en halvtimes tid er pendlingen hennes ganske behagelig.

Jeg har i og for seg ikke noe i mot å ha henne boende. Jenta er hyggelig, høflig og flink til å bidra praktisk i huset. Men jeg synes det blir feil at hun bor gratis hos oss og sløser bort pengene sine på klær, spising ute og byturer. Om hun skal bo her resten av studieåret må det en endring til.

Jeg nevnte dette for mannen min i går kveld og han mener jeg må slappe av og ikke ta sorgene på forskudd. Han vil se det an noen uker til, i alle fall ut måneden, før vi evt tar grep. 

Hva tenker dere?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Avtalen var ikke at hun skulle ha gratis husvære i lengre tid hos dere. Så jeg ville sagt at hun får bo der ut måneden, og så får hun leie seg noe. Eller flytte hjem til foreldrene. Hun bruker strøm og fører til utgifter for dere, og det at hun bruker mye penger på klær viser at hun trenger et tupp i ræven for å lære seg hvordan dette med økonomi virker. 

Anonymkode: 84624...057

• Liker 16
Skrevet

Er også enig med deg. Hva med å tilby henne og fortsette å bo hos dere (hvis det fungerer for alle da) , men at hun da må begynne å betale leie til dere. Her tyder det vel litt på at hun har det litt vel behagelig hos dere, og da er det klart at det drar ut. Som hun ovenfor her sa trenger hun nok en tupp i ræva.

• Liker 21
Skrevet

Jeg ville tatt en prat med henne og spurt rett ut om hun er på jakt etter et sted å bo og sagt at om hun skal fortsette å bo hos dere (om dere er villig til det altså), så må hun begynne å betale husleie. Om dere synes at hun sparer er viktigere enn at hun betaler husleie, kan dere jo legge de pengene til side og heller gi de tilbake til henne når hun flytter ut. Det er uansett ikke synd på henne om hun må bruke noe av studielånet på å forsørge seg selv (og ikke kun på fjas). Hun er ung voksen nå - og ikke hjemmeboende ungdom - og med det kommer ikke bare frihet, men også plikter. 

• Liker 18
Skrevet

Ta en prat og si hun har maks 30 dager på å finne seg leilighet. Se også etter ca 5 valg for henne og lag ei liste, skriv ned nummer hun må ha for å ringe de også har hun tidsgrense og et dytt.

Anonymkode: 73f9d...46b

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, Christiane_W said:

Jeg har i og for seg ikke noe i mot å ha henne boende. Jenta er hyggelig, høflig og flink til å bidra praktisk i huset. Men jeg synes det blir feil at hun bor gratis hos oss og sløser bort pengene sine på klær, spising ute og byturer. Om hun skal bo her resten av studieåret må det en endring til.

Kan jeg spørre nøyaktig hva det er du synes er feil?

Ja, det høres ut som hun har det veldig fint, men er det hovedproblemet?

Jeg synes det er ok for dere å ta litt i leie om hun skal bo der lenge, da det tross alt er litt slitasje og strømbruk

Om du vil ha henne ut, så er jo det noe annet, det er jo selvsagt opp til deg siden avtalen var som den var. Har du forresten spurt jenta om hvordan det går med leilighetsjakten?

Anonymkode: e396b...65c

• Liker 1
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre nøyaktig hva det er du synes er feil?

Ja, det høres ut som hun har det veldig fint, men er det hovedproblemet?

Jeg synes det er ok for dere å ta litt i leie om hun skal bo der lenge, da det tross alt er litt slitasje og strømbruk

Om du vil ha henne ut, så er jo det noe annet, det er jo selvsagt opp til deg siden avtalen var som den var. Har du forresten spurt jenta om hvordan det går med leilighetsjakten?

Jeg tror ikke ts ikke unner jenta å ha det bra, men de har valgt å være greie og ikke ta betalt siden a) dette skulle tross alt være midlertidig og b) for at jenta kunne spare litt opp og ha mer å gå på når hun står på egne bein. 

Men hun får kanskje litt bismak av å stille opp med gratis kost og losj når jenta tilsynelatende ikke leter etter et sted  å bo og penger hun egentlig skulle brukt på opphold(i sparing), går rett til klær og kaffebesøk. Det er ikke det de skulle sponse henne med. 

Det virker som jenta synes det er helt ok at ts og mannen har tatt over forsørgerrollen til foreldrene og at hun tar ikke innover seg at hun må også holde sin del av avtalen og jeg skjønner godt at ts reagerer på det.

• Liker 13
Skrevet

Jeg ville bare ha spurt jenta hvordan bostedsjakten går. Da burde vel de fleste ta hintet. 

• Liker 3
Skrevet

Takk for alle tilbakemeldinger!

Grunnen til at jeg reagerer og tok det opp med mannen min er at dette var ment som en midlertidig løsning frem til "Lise" finner et annet sted å bo og siden vi har råd til det så vi ingen grunn til å kreve husleie av en slektning vi gjør en tjeneste.  Det var mannen min som satte "betingelsen" om at "Lise" skal spare det hun har budsjettert til husleie og mat den perioden hun bor gratis hos oss da han gjorde avtalen med fetteren sin.  Dette var alle parter enige om at var en grei løsning, "Lise" inkludert.  Hensikten vår var ikke å spare henne for boutgifter så hun kan bruke pengene sine på "luksus" som shopping, daglige måltider ute og uteliv, men at hun skulle spare opp en liten buffer.

Dette handler ikke om at jeg vil ha henne ut, for min del er det faktisk helt greit om hun blir boende her resten av året.  Det har fungert veldig greit så langt, vi har det hyggelig sammen alle tre og "Lise" trekker seg ofte tilbake på gjesterommet, så gubben og jeg har nok alenetid selv om hun bor her (noe jeg fryktet ville bli mangelvare da vi sa ja til at hun kunne bo hos oss).  

Det jeg mener er at om hun skal bli boende er det ikke mer enn rett og rimelig at "Lise" betaler en sum i husleie hver måned, ikke fordi vi trenger pengene, men for at hun skal lære litt om voksenlivets forpliktelser.   Jeg har ikke tenkt til å lage en stor greie ut av at hun ikke har oppfylt spareforpliktelsen, jenta er 19 år og bor hjemmefra for første gang, men jeg synes ikke det kan fortsette på denne måten resten av året om hun blir boende.  Da lærer hun jo ingenting om å ta ansvar for egen økonomi.

• Liker 17
Skrevet

Jeg hadde ikke likt denne situasjonen selv, tror jeg, siden det strengt tatt er noe annet enn det som var avtalen, og sånt irriterer meg. Jeg ville forslått å hjelpe henne med å lete etter bolig og tilby å være med på visning. Jeg tror faktisk at det for jenta også kan bli litt befriende. En del av det å være student, er jo å kunne få nye venner, ha besøk hjemme i egen leilighet/hybel etc og dette går hun nå glipp av. Vil tro hun har litt sperre ift å invitere en haug med studievenner hjem til dere. 

Anonymkode: c86e4...f6b

• Liker 3
Skrevet
49 minutes ago, Christiane_W said:

Det jeg mener er at om hun skal bli boende er det ikke mer enn rett og rimelig at "Lise" betaler en sum i husleie hver måned, ikke fordi vi trenger pengene, men for at hun skal lære litt om voksenlivets forpliktelser.   Jeg har ikke tenkt til å lage en stor greie ut av at hun ikke har oppfylt spareforpliktelsen, jenta er 19 år og bor hjemmefra for første gang, men jeg synes ikke det kan fortsette på denne måten resten av året om hun blir boende.  Da lærer hun jo ingenting om å ta ansvar for egen økonomi.

Så du føler at hun ikke forstår når hun ikke betaler husleie til dere? Du tenker at hun er litt naiv siden hun shopper uten å måtte betale husleie?

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke likt denne situasjonen selv, tror jeg, siden det strengt tatt er noe annet enn det som var avtalen, og sånt irriterer meg. Jeg ville forslått å hjelpe henne med å lete etter bolig og tilby å være med på visning. Jeg tror faktisk at det for jenta også kan bli litt befriende. En del av det å være student, er jo å kunne få nye venner, ha besøk hjemme i egen leilighet/hybel etc og dette går hun nå glipp av. Vil tro hun har litt sperre ift å invitere en haug med studievenner hjem til dere. 

Anonymkode: c86e4...f6b

Dette er et aspekt jeg ikke har tenkt over, men det er selvsagt et viktig poeng vi må ta med i beregningen.  Vi er en del borte i helgene, så det vil være mulighet for "Lise" til å ha folk på besøk fra tid til annen, men det er jo ikke det samme som å ha egen bolig.  Og siden vi bor noen mil fra Oslo kan jo også avstanden være en utfordring med tanke på besøk.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du føler at hun ikke forstår når hun ikke betaler husleie til dere? Du tenker at hun er litt naiv siden hun shopper uten å måtte betale husleie?

Det virker jo ikke som hun forstår. Avtalen var at i stedet for å betale husleie til oss skulle hun spare pengene for å bygge seg opp en buffer.  At hun shopper og spiser lunsj ute hver dag indikerer tydelig at hun ikke sparer pengene som avtalt, de går til forbruk.  Ved å ikke betale husleie (til oss eller andre) blir hun jo vant til å ha bedre råd enn hun egentlig har og legger seg til dyrere vaner enn hun egentlig har råd til å ha.  

• Liker 9
Skrevet
1 time siden, Christiane_W skrev:

Takk for alle tilbakemeldinger!

Grunnen til at jeg reagerer og tok det opp med mannen min er at dette var ment som en midlertidig løsning frem til "Lise" finner et annet sted å bo og siden vi har råd til det så vi ingen grunn til å kreve husleie av en slektning vi gjør en tjeneste.  Det var mannen min som satte "betingelsen" om at "Lise" skal spare det hun har budsjettert til husleie og mat den perioden hun bor gratis hos oss da han gjorde avtalen med fetteren sin.  Dette var alle parter enige om at var en grei løsning, "Lise" inkludert.  Hensikten vår var ikke å spare henne for boutgifter så hun kan bruke pengene sine på "luksus" som shopping, daglige måltider ute og uteliv, men at hun skulle spare opp en liten buffer.

Dette handler ikke om at jeg vil ha henne ut, for min del er det faktisk helt greit om hun blir boende her resten av året.  Det har fungert veldig greit så langt, vi har det hyggelig sammen alle tre og "Lise" trekker seg ofte tilbake på gjesterommet, så gubben og jeg har nok alenetid selv om hun bor her (noe jeg fryktet ville bli mangelvare da vi sa ja til at hun kunne bo hos oss).  

Hvis dere ikke har behov for pengene men likevel tar litt betalt så kan dere jo sette det på sparing for henne. Så hun ikke kommer hjem med handleposer og lager mat hjemme før skolen. 

Anonymkode: 73f9d...46b

• Liker 2
Skrevet
3 minutes ago, Christiane_W said:

Dette er et aspekt jeg ikke har tenkt over, men det er selvsagt et viktig poeng vi må ta med i beregningen.  Vi er en del borte i helgene, så det vil være mulighet for "Lise" til å ha folk på besøk fra tid til annen, men det er jo ikke det samme som å ha egen bolig.  Og siden vi bor noen mil fra Oslo kan jo også avstanden være en utfordring med tanke på besøk.

Det virker jo ikke som hun forstår. Avtalen var at i stedet for å betale husleie til oss skulle hun spare pengene for å bygge seg opp en buffer.  At hun shopper og spiser lunsj ute hver dag indikerer tydelig at hun ikke sparer pengene som avtalt, de går til forbruk.  Ved å ikke betale husleie (til oss eller andre) blir hun jo vant til å ha bedre råd enn hun egentlig har og legger seg til dyrere vaner enn hun egentlig har råd til å ha.  

Ok. Så hovedproblemet er at hun ikke holder den avtalen dere inngikk? 

Om hun legger til seg dyre vaner er jo hennes problem. Det er veldid lett å blande det at du er sur fordi hun kan bruke penger som hun vil, men ikke blande det med om hun faktisk er ansvarlig eller ei. I de fleste tilfeller er pengevett noe som er lært tidlig eller noe man egentlig aldri lærer skikkelig. Noen måneder der hun bor gratis med dere vil ikke påvirke hennes syn på penger langsiktig

Gjest Coolaid
Skrevet
9 timer siden, Christiane_W skrev:

Datteren til min manns fetter flyttet inn hos oss i midten av august, rett før studiestart. Det var meningen at det skulle være midlertidig, mens hun lette etter bolig nærmere studiestedet i Oslo.

Vi har ikke tatt noe husleie av henne og har ikke forlangt at hun bidrar økonomisk på noen måte, men har forutsatt at hun sparer det hun ville brukt på husleie, mat etc mens hun bor hos oss, så hun har litt ekstra kapital utover i året. Dette har mannen min snakket både med foreldrene hennes før hun flyttet inn (de ringte ham og spurte om hun kunne bo her midlertidig) og med jenta selv da hun flyttet inn.  Alle var enige, også jenta selv.

Problemet er at jeg tror ikke hun sparer noe særlig. Hun kommer stadig hjem med handleposer med klær, for det meste fra kjedebutikker som H&M, Vero Moda etc, men det blir jo penger av det også. Hun tar aldri med seg matpakke, lunsjen tar hun i kantina eller på cafe for hun "liker ikke tørt brød med svett pålegg" og hun er ute med venner nesten hver helg.

Jeg har heller ikke inntrykk av at hun leter spesielt hardt etter et sted å bo. Gjesterommet vårt er romslig med eget bad og hun har mye privatliv der. Hun sitter på med mannen min til stasjonen hver morgen og en av oss henter henne stort sett på ettermiddagen. Selv om hun må ta toget en halvtimes tid er pendlingen hennes ganske behagelig.

Jeg nevnte dette for mannen min i går kveld og han mener jeg må slappe av og ikke ta sorgene på forskudd. Han vil se det an noen uker til, i alle fall ut måneden, før vi evt tar grep. 

Hva tenker dere?

Hvor gammel er kvinnemennesket? 

Og, er hun over 18 så skjønner jeg ikke at dere laget denne avtalen i det hele tatt. Tanken er fin den men folk må få bestemme selv. "Stupid is and stupid does". 

Det mest fornuftige er å snakke med henne og høre når hun flytter ut - det holder.

Skrevet

Det er da overhodet ikke ditt problem om hun sparer, hvor mye, eller hva hun bruker penger på, ærlig talt! Er problemet at hun bor hos dere, løs det. Si at hun må flytte ut, eller betale husleie. Er det ok at hun bor det, hva er problemet? Du burde i grunnen ta opp med henne dette med handleposene, så flytter hun nok kjapt. 

• Liker 1
Gjest NotNaomi
Skrevet

Ts.

Så bra at hun hjelper til,og at hun får bo hos dere! 

Men selvfølgelig må hun betale husleie! Altså,for sin egen del mest. Hun må jo lære at det koster å bo,og et rom uten bad koster fra 4000 og oppover som regel. Dessuten har hun gratis skyss,og hun blir tilmed hentet! Fortsett å la henne bo der om alle er enige,men ikke skjemm henne sånn bort. 

Skrevet

Tror din mann gjorde en tabbe når han lovte henne å bo gratis hos dere i et ubestemt tidsrom. Det blir nemlig veldig vanskelig å be henne om å betale husleie nå, selv om hun blir boende lenge. Men har dere snakket noe mer med din manns fetter? Hjelper ikke familien henne med å lete etter bolig?

• Liker 2
Skrevet

Kan dere ta en samtale med foreldrene til jenten om hva de tenker?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...