lady90 Skrevet 4. oktober 2017 #1 Skrevet 4. oktober 2017 Jeg startet i ny jobb i august og hadde med meg 7 feriedager fra tidligere arbeidsgiver, dvs. jeg har fått utbetalt kompensasjon for disse dagene allerede. Er jeg pliktig til å ta ut alle dagene? Det står jo rundt om kring at det er arbeidstagers rett og plikt til å ta ut ferie, men gjelder dette også når man starter i ny jobb?
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #2 Skrevet 4. oktober 2017 Ja, det er din plikt. Anonymkode: 4f3ae...5fe 1
lady90 Skrevet 4. oktober 2017 Forfatter #3 Skrevet 4. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, det er din plikt. Anonymkode: 4f3ae...5fe Men de har ingen mulighet til å sjekke at jeg faktisk har disse dagene til gode? Jeg har nevnt det muntlig for leder, men han spurte ikke om dokumentasjon e.l.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #4 Skrevet 4. oktober 2017 1 minutt siden, lady90 skrev: Jeg startet i ny jobb i august og hadde med meg 7 feriedager fra tidligere arbeidsgiver, dvs. jeg har fått utbetalt kompensasjon for disse dagene allerede. Er jeg pliktig til å ta ut alle dagene? Det står jo rundt om kring at det er arbeidstagers rett og plikt til å ta ut ferie, men gjelder dette også når man starter i ny jobb? Man kan ikke overføre ferie fra en gammel jobb til ny. Du har jo fått utbetalt lønn for det allerede. Du må opparbeide ny ferie hos den nye arbeidsgiveren. Så nei du skal ikke ta ut de 7 dagene. Anonymkode: c2d48...883
penny_ Skrevet 4. oktober 2017 #5 Skrevet 4. oktober 2017 (endret) Min erfaring er at ingen legger merke til om disse feriedagene blir tatt ut. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan ikke overføre ferie fra en gammel jobb til ny. Du har jo fått utbetalt lønn for det allerede. Du må opparbeide ny ferie hos den nye arbeidsgiveren. Så nei du skal ikke ta ut de 7 dagene. Anonymkode: c2d48...883 Jo, man skal det. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/ Om feriepengene derimot ikke dekker det du mister pga ferie hos ny arbeidsgiver, så kan du slippe. Endret 4. oktober 2017 av penny_ 2
lady90 Skrevet 4. oktober 2017 Forfatter #6 Skrevet 4. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan ikke overføre ferie fra en gammel jobb til ny. Du har jo fått utbetalt lønn for det allerede. Du må opparbeide ny ferie hos den nye arbeidsgiveren. Så nei du skal ikke ta ut de 7 dagene. Anonymkode: c2d48...883 Nei, dette er helt feil. Man har krav på 5 ukers ferie, selv om man bytter jobb, såfremt man starter i ny jobb innen 15.9. Kopierer fra arbeidstilsynet: "Du har både rett og plikt til å avvikle ferie selv om du begynner i ny jobb. For å kunne kreve ferie hos ny arbeidsgiver, er forutsetningen at du ikke har avviklet full ferie hos tidligere arbeidsgiver. For at arbeidsgiver kan kreve at du tar ferie er det en forutsetning at du har opptjent feriepenger forhenværende år hos eksisterende eller tidligere arbeidsgiver. Arbeidstaker som tiltrer senest 30. september i ferieåret kan kreve full ferie (25 virkedager) innen utløpet av samme ferieår."
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #7 Skrevet 4. oktober 2017 Du har rett og plikt til å ta ferie, men bare dersom du ikke har avviklet full ferie. Men i ditt tilfelle har du jo fått kompensasjon for de dagene du ikke har tatt ut slik jeg tolker det, dvs. du har fått tilbakebetalt ferietrekk for 7 dager. Da har du ikke krav på disse feriedagene hos gammel arbeidsgiver lenger, og jeg vil tro at ferien da anses som fullbyrdet, slik at du ikke har krav på ny hos ny arb. giver. Hos ny arbeidsgiver kan du likevel ta ut feriedager hvis arbeidsgiver godkjenner det, men da uten feriepenger (feriepengegrunnlag opparbeides året før). Anonymkode: e1270...da9
Gjest padawan Skrevet 4. oktober 2017 #8 Skrevet 4. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Man kan ikke overføre ferie fra en gammel jobb til ny. Bytter man jobb fra et statlig foretak til et annet så får man med all tilgjengelig ferie når man begynner i ny jobb så det du sier er ikke helt riktig..
lady90 Skrevet 4. oktober 2017 Forfatter #9 Skrevet 4. oktober 2017 (endret) 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har rett og plikt til å ta ferie, men bare dersom du ikke har avviklet full ferie. Men i ditt tilfelle har du jo fått kompensasjon for de dagene du ikke har tatt ut slik jeg tolker det, dvs. du har fått tilbakebetalt ferietrekk for 7 dager. Da har du ikke krav på disse feriedagene hos gammel arbeidsgiver lenger, og jeg vil tro at ferien da anses som fullbyrdet, slik at du ikke har krav på ny hos ny arb. giver. Hos ny arbeidsgiver kan du likevel ta ut feriedager hvis arbeidsgiver godkjenner det, men da uten feriepenger (feriepengegrunnlag opparbeides året før). Anonymkode: e1270...da9 Ja jeg har fått disse pengene nettopp slik at de skal dekke de 7 feriedagene hos ny arbeidsgiver. Jeg har jo likevel ikke tatt ferie i disse 7 dagene og har vel da krav på å fri 7 dager hos ny arbeidsgiver? De trekker meg selvsagt i lønn, men det er jo nettopp det ferieoppgjøret fra gammel arbeidsgiver skal dekke. I juli fikk vi nemlig kun feriepenger, og så fikk man full lønn resten av året. Endret 4. oktober 2017 av lady90 1
boblevann Skrevet 4. oktober 2017 #10 Skrevet 4. oktober 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Man kan ikke overføre ferie fra en gammel jobb til ny. Du har jo fått utbetalt lønn for det allerede. Du må opparbeide ny ferie hos den nye arbeidsgiveren. Så nei du skal ikke ta ut de 7 dagene. Anonymkode: c2d48...883 Absolutt alle har rett på ferie, uansett arbeidsforhold. Det er ikke en rett du opparbeider deg, det er en du har - alltid. Ferievikarer har rett på ferie, helgearbeidere med 15 % stilling har rett på ferie, alle har rett på det. Det du må opparbeide deg er rett til er feriepenger. Du kan nemlig ikke kreve betalt for ferien når du ikke har rett på feriepenger, men ferien - altså fridagene - de har man rett på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå