Gå til innhold

Trenger hjelp med problemstilling-Særemne-Tore Renberg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg går  3.klasse på vgs og skal skive fordyningsemne etter jul,men trenger å bestemme meg for bøker og problemstilling allerede denne måneden. Jeg tenker å fordype meg i noen bøker av Tore Renberg. Jeg har lest bøkene om Jarle Klepp,du er så lys, og skal nå til å begynne på den nyeste boka fra serien om Hillevågsgjengen. 

Jeg vet enda ikke om jeg skal velge Hillevågsgjengen eller Jarle Klepp,men jeg skal vært fall ha to bøker. Mulig en fra hver..(?) Jeg har ikke tenkt mye enda,så er åpen for alle tanker,egentlig. Ting jeg kunne tenkte meg å blande inn,er musikk,identitet,familie,miljø ish..

Setter ufattelig stor pris på om dere har noen tanker om problemstillinger

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet jeg ikke hva som er kravene på din skole, men noe som kunne vært interessant, er jo å sammenligne bok og film. Jeg reflekterte litt omkring dette med mine ungdomsskole-elever da vi leste utdrag fra og så Mannen som elsket Yngve. Hva gjør det med vår oppfatning av en karakterer når svært viktige sider ved karakteren blir "glemt" i filmatiseringen?

Yngves historie i bøkene er hjerteskjærende, hans psykiske sykdom er jo svært alvorlig og "skaden" Jarle påfører han gjør at han fortsatt bor på institusjon inn i tredveårene, samtidig som han i sitt eget sinn fortsatt er 17 og ikke kommer seg videre. Filmens Yngve er mer udefinerbar, vi får små hint om at det "er noe", men får aldri egentlig aldri vite noe om bakgrunnen for at han til slutt hopper (eller ikke hopper?) fra broa og blir lagt inn. Det blir mindre troverdig, om du skjønner?
På samme måte får vi heller ikke helt tak på Jarle i filmen. Bøkene forklarer hans bakgrunn, hans vanskelige forhold til faren (som blir enda mer tydeliggjort i Kompani Orheim), hans beskyttelsesbehov ovenfor moren og hans svingete vei for å "finne seg sjæl".

Vet ikke helt om dette blir til noe hjelp for deg, men jeg synes iallefall en sånn tematikk kan være interessant om det blir gjort på rett måte.

Anonymkode: c314c...ef6

Skrevet

Hei,

Bra valg av forfatter å skrive fordypningsemne om. Har lest alle Hillevågsgjengen-bøker og likte dem veldig godt, selv om den siste blir dratt litt langt.

Det som slo meg da jeg leste dem var det fantastiske språket og de fargerike karakterene. Ikke minst endringen i karakterene. 

Kanskje du kan skrive noe om det? Det kan høres litt «planke» ut, så du er avhengig an en god analyse for å hevde deg.

Lykke til med prosjektet!

Skrevet

Tusen takk,dere! Spennende tanker! Fikk virkelig noe å tenke på nå.

Skrevet

Hvis du skal skrive om begge bøkene/seriene, kan du jo sammenligne temaene, karakterene, referanser ol. Også kan du jo skrive litt om at begge skjer i samme univers. Har du lagt merke til at Helge Ombo (bestevennen til Jarle Klepp) er med litt i andre boka i Hillesvåg-serien? 

Anonymkode: 333eb...f03

Skrevet

Må begge bøkene være av samme forfatter? Kan du ikke finne en bok av en annen forfatter (av f.eks. typen oppvekstroman) og sammenligne. Kanskje om ei jente. Eller Knasusgårds "Min Kamp" bind 1, som skildrer hans oppvekst på 80-tallet. Jeg har ikke lest den selv, men det er visst en skilsmisse og et problematisk forhold til far der også. 

Anonymkode: 1e5f0...361

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...