Gå til innhold

Barnevernmillarder og fosterhjem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Private aktører innenfor Barnevernet er et stort problem i denne tjenesten. Tidligere har VG vist til utenlandske firma som har tjent godt på Norske barneverntjenester som Fosterhjemskongen og den norske avdelingen Fyrlykta under dette. Dette viser grov korrupsjon hvor barn blir omplassert og fjernet fra sine familier på grunn av økonomiske hensikter. Her er artikkel om en dobbelrolle og bestillinger av fosterhjem. Desverre er Barnevernet et større problem enn hva mange ønsker å innrømme. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/barnevernsmilliardene/vg-avsloerer-barnevernmillionaer-fikk-sparken-etter-dobbeltrolle-naa-jobber-han-i-nabokommunen/a/24154178/

Endret av slagelse
Ordbytte.
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest NotNaomi
Skrevet

Det som er trist er at det er profitt i barns tragedier. Ingen blir fjernet fra noe hjem på grunn av økonomi. De blir fjernet på grunn av grov omsorgssvikt. Det er bare feil at noen deretter skal tjene på det.

Skrevet
Akkurat nå, NotNaomi skrev:

Det som er trist er at det er profitt i barns tragedier. Ingen blir fjernet fra noe hjem på grunn av økonomi. De blir fjernet på grunn av grov omsorgssvikt. Det er bare feil at noen deretter skal tjene på det.

Det er blitt dokumentert mange ganger at det er økonomiske motiver i mange av sakene :)

• Liker 1
Gjest NotNaomi
Skrevet
Akkurat nå, slagelse skrev:

Det er blitt dokumentert mange ganger at det er økonomiske motiver i mange av sakene :)

Dokumentert? Av hvem?

Skrevet
Akkurat nå, NotNaomi skrev:

Dokumentert? Av hvem?

Fagpersoner. Det er også lagt inn i mange tråder her på KG. Og dere har sett det :)

Gjest NotNaomi
Skrevet
Akkurat nå, slagelse skrev:

Fagpersoner. Det er også lagt inn i mange tråder her på KG. Og dere har sett det :)

Jeg leser ikke de trådene. Har bare kommentert et par,tre ganger. Hvilke fagpersoner?

Skrevet

Syv private aktører har tjent 550 millioner på barnevern
https://www.aftenposten.no/norge/i/rL4KR/Syv-private-aktorer-har-tjent-550-millioner-pa-barnevern

Private tjener flere hundre millioner på barnevern
https://www.nrk.no/norge/private-tjener-flere-hundre-millioner-pa-barnevern-1.12021674

Svenske Wallenberg skal tjene penger på norsk barnevern
http://www.velferdsstaten.no/Forsiden/?article_id=54501

Korrupsjon og kameraderi i barnevernets ledelse
http://www.knut.com/2012/02/korrupsjon-og-kameraderi-i-barnevernets-ledelse/

Korrupsjonen kan påvirke rettssystemet på tre måter:
Alternativ 1: Engasjert av barnevernet i forkant
Alternativ 2: Dobbeltrolle i etterkant
Alternativ 3: Indirekte løpende påvirkning
Trenger ikke etterforskning for å se pengestrøm en gang
Stadig flere forretningsfolk i barnevern

Spår korrupsjonsskandale i norsk barnevern!
http://www.advokatsylte.no/artikkel/4/fra-arkivet/483/spar-korrupsjonsskandale-i-norsk-barnevern

Anonymkode: 629f3...ee2

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, NotNaomi skrev:

Jeg leser ikke de trådene. Har bare kommentert et par,tre ganger. Hvilke fagpersoner?

Her er et eksempel. http://www.utrop.no/29814

Gjest NotNaomi
Skrevet
3 minutter siden, slagelse skrev:

Her er et eksempel. http://www.utrop.no/29814

Ok. Barnevernet gjør feil,og det er ting som kan bli bedre. Det vet vel alle? Dette gjaldt 20% av sakene. Og det er synd det skjer. Selvfølgelig. Men dette var EN. Hm.

Men jeg skal fortelle deg hvorfor jeg tror at barnevernet må handle. Jeg var for et par år siden innstilt på å få vite mer. Det er ganske mange av foreldrenes som offentligjør at BV har tatt over omsorgen. Jeg leste og hørte og så. Og vet du? Ikke EN av de som sto frem innrømmet feil. De sa ingenting om grunnen! Om det kom noe var det noe ala"møkkete bukser på skolen". Enhver forstår at BV ikke griper inn for en hendelse som det.

Ellers var det helt åpenbart mennesker med alvorlige psykiske lidelser(ikke angst og depresjon eller milde diagnoser). Det var helt åpenbart mennesker med rusproblemer. Så var det "streng"oppdragelse de praktiserte. Avstraffelse av barn. Triste observasjoner over hele linja! 

Når det er sagt,så syns jeg veldig synd på mange,uff! Det var jo ikke det at de ikke elsket barna sine! Men de hadde ikke selvinnsikt nok til å se eller forstå at de ikke hadde omsorgsevne. Trist var det,og jeg ser forskjellen på å være en mamma  (eller pappa) som elsker barna sine,og det å ikke evne å gi det/dem hva de trenger og må ha.

Foruten dette så vet jeg om to fsmilier som fikk og får oppfølging. Det er veldig vanskelige forhold i hjemmene,men barna blir da foreldrene innser at de trenger hjelp. De følger opp og samarbeider. Så vet at det derfor også skal MYE til før omsorgsovertagelse! Og det er veldig bra,at BV trår til og hjelper! 

Så er det de feilene som blir begått da. Det er en tragedie. Så det er sagt. Men alvorlig : det skjer sjelden. Takk og pris.

Skrevet
15 timer siden, NotNaomi skrev:

Så blir foreldres økonomi tatt med i overtakelse. Foreldre med dårlig råd får lite hjelp med økonomi. Økonomi kan ødelegge en hel familie. Når ungen er i fosterhjem så pøser de penger ut. Hadde de klart å skille ut fosyerfamilier som gjør dette av kjærlighet og ikke penger vil de få manko på fosterhjem

Anonymkode: 64f04...5cc

• Liker 1
Gjest NotNaomi
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så blir foreldres økonomi tatt med i overtakelse. Foreldre med dårlig råd får lite hjelp med økonomi. Økonomi kan ødelegge en hel familie. Når ungen er i fosterhjem så pøser de penger ut. Hadde de klart å skille ut fosyerfamilier som gjør dette av kjærlighet og ikke penger vil de få manko på fosterhjem

Anonymkode: 64f04...5cc

Jeg orker ikke videre debatt om dette. Ikke vondt ment!

Skrevet
27 minutter siden, NotNaomi skrev:

Ok. Barnevernet gjør feil,og det er ting som kan bli bedre. Det vet vel alle? Dette gjaldt 20% av sakene. Og det er synd det skjer. Selvfølgelig. Men dette var EN. Hm.

Men jeg skal fortelle deg hvorfor jeg tror at barnevernet må handle. Jeg var for et par år siden innstilt på å få vite mer. Det er ganske mange av foreldrenes som offentligjør at BV har tatt over omsorgen. Jeg leste og hørte og så. Og vet du? Ikke EN av de som sto frem innrømmet feil. De sa ingenting om grunnen! Om det kom noe var det noe ala"møkkete bukser på skolen". Enhver forstår at BV ikke griper inn for en hendelse som det.

Ellers var det helt åpenbart mennesker med alvorlige psykiske lidelser(ikke angst og depresjon eller milde diagnoser). Det var helt åpenbart mennesker med rusproblemer. Så var det "streng"oppdragelse de praktiserte. Avstraffelse av barn. Triste observasjoner over hele linja! 

Når det er sagt,så syns jeg veldig synd på mange,uff! Det var jo ikke det at de ikke elsket barna sine! Men de hadde ikke selvinnsikt nok til å se eller forstå at de ikke hadde omsorgsevne. Trist var det,og jeg ser forskjellen på å være en mamma  (eller pappa) som elsker barna sine,og det å ikke evne å gi det/dem hva de trenger og må ha.

Foruten dette så vet jeg om to fsmilier som fikk og får oppfølging. Det er veldig vanskelige forhold i hjemmene,men barna blir da foreldrene innser at de trenger hjelp. De følger opp og samarbeider. Så vet at det derfor også skal MYE til før omsorgsovertagelse! Og det er veldig bra,at BV trår til og hjelper! 

Så er det de feilene som blir begått da. Det er en tragedie. Så det er sagt. Men alvorlig : det skjer sjelden. Takk og pris.

Feil skjer? Det holder ikke. Denne psykologspesialisten har sagt at det er flere sakkyndige psykologer som ikke har råd til å si seg uenig med Barnevernet. De sakkyndige psykologene livnærer seg på oppdragene for Barnevernet. Også har vi ansatte i Barnevernet som har kjøpt seg inn i firmaer for å lage omsorgsovertakelser uten grunn. Det sier seg selv at dette ikke er feil. Dette er grovt og det er uakseptabelt. Så nei, det holder ikke å si at det skjer feil og at ting kan bli bedre :). Igjen ser jeg også hos deg at du snakker om foreldre som ikke evner å ta seg av sine barn. Dette er en gjennomgående holdning her på KG at det er foreldrenes ansvar at barna ikke får den omsorgen de skal ha. Hva da når Barnevernet fabrikkerer omsorgsovertakelser av økonomiske motiver? Er ikke det omsorgssvikt? Saklig begrunnelse - på forhånd takk. 

Skrevet
17 minutter siden, NotNaomi skrev:

Jeg orker ikke videre debatt om dette. Ikke vondt ment!

Minner høflig om at Barnevernet kunne støttet familiene økonomisk når de trenger det fremfor å lønne fosterforeldre :). Der ser vi også økonomiske motiver inne i bildet. 

Skrevet

Her er et innlegg til dere som tror og stadig hevder at det alltid ligger noe bak når barneverket griper inn...

Barnevernet fjerner ikke barn fra foreldrene uten grunn, eller gjør de det?
Jeg må innrømme at jeg selv har vært av dem som har tenkt at det MÅ ligge en svært god grunn bak en omsorgsovertakelse...

Her i Oppland har jeg blitt kjent med saker, sett dokumenter og hørt opptak som har fått meg til å undres over hva i all verden slags etat barnevernet er, hva slags mennesker det er som jobber der, og hva slags kommuner det er som lar barnevernet ture fram som de vil...

Barnevernet, en stat i staten?
https://www.gd.no/debatt/leserinnlegg/valg2017/barnevernet-en-stat-i-staten/o/5-18-500041

Skrevet

Innlegget det linkes til over er ganske solid indikasjon fra en enkelt observatør om at barnevernet ikke er det glansbildet mange forsøker å få det til å se ut som.

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Innlegget det linkes til over er ganske solid indikasjon fra en enkelt observatør om at barnevernet ikke er det glansbildet mange forsøker å få det til å se ut som.

Helt riktig. Det er også dokumentert mange ganger at Barnevernet ikke er noe man bør stole på og anbefale til andre :)

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for ensidighet

sofie777, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...