AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #1 Skrevet 3. oktober 2017 Min ellers rolige og pålitelige 17-åring er ute akkurat nå, etter kl 01. Det er høstferie og han overnatter hos en kamerat. Han fortalte at det blir drikking der og ca ti personer, og at han og to andre ikke drikker. Selv har han ikke likt å drikke - jeg vet det høres naivt ut å si som forelder, men vi bor i en bitteliten by, kjenner alle de andre foreldrene og jeg er gjerne våken når han kommer hjem. Han er en litt streit type, så jeg er ikke egentlig redd for voldsomme ting. Vi har hverandre (samtykkende) på Finn venner-appen. Altså ser jeg at de nå ikke er hjemme hos kameraten, men ute. Vet ikke hvor langt jeg skal gå i å følge med. Jeg stoler egentlig på at han ikke tar dumme avgjørelser, men ingen vil være den naive forelderen som «burde ha visst». Samtidig er det hans frihet og tillit til oss som gjør at han snakker veldig åpent om både seg selv og hva som skjer med venner, slik at vi har ganske god oversikt, og vi vil ikke ødelegge tilliten. Hvilke grenser gjelder for deres 17-åring? Anonymkode: db870...2fd
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #3 Skrevet 4. oktober 2017 1 minutt siden, NotNaomi skrev: Hva er du redd skal skje? Tja, fylleslagsmål og sånt man hører om, som kan gå veldig galt med små marginer. Fyllekjøring. Ett feil slag mot hodet, et fall i asfalten osv. Vet at et par av de han kjenner (vet ikke om de er der i kveld) røyker hasj, vet at flere av dem har vært fulle på sprit, sovnet i grøftekanter osv. Ungdommer som ikke ringer hjem når sånt skjer, en kan jo lure på hvor foreldrene er. Har innprentet at de aldri må være redde for å ringe oss, sikkerheten kommer først. Husker sikkert for mye fra min egen ungdom med foreldre som aldri fulgte med... Anonymkode: db870...2fd
Gjest NotNaomi Skrevet 4. oktober 2017 #4 Skrevet 4. oktober 2017 Ok. Jeg skjønner. Det er bare at du kan jo ikke sitte å tenke på det som kan skje. En må la unger få fly:-) Vet ikke hvor dere bor,så vet ikke miljøene rundt osv. For å være ærlig ville jeg vært mest bekymret for hasjrøykinga,nettopp fordi det er størst grunn til. Jeg tviler virkelig ikke på at sønnen din er en ok gutt! Men at han er åpen om så mye,og har tillatt "finn venner",ville gjort meg mer mistenksom enn beroliget. For hva skjuler han? Ville jeg tenkt. Men altså fyllekjøring? Vold? Slagsmål? Hvor ofte skjer det? Og de er flere sammen. Ville passet på med hasj jeg,for det florerer. Snakk med ham. Og husk han er 17,på vei til å bli voksen. Han må få bevege seg.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #5 Skrevet 4. oktober 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja, fylleslagsmål og sånt man hører om, som kan gå veldig galt med små marginer. Fyllekjøring. Ett feil slag mot hodet, et fall i asfalten osv. Anonymkode: db870...2fd Det er så sykt å tenke på at hvis du hadde hatt en 17 år gammel datter istedet, så hadde du vært redd for overgrep og voldtekt... Sier ikke dette for å være uhøflig, men det setter verden i perspektiv. Man er redd gutta skal havne i slåsskamp, eller slå hodet. Så er man redd for at jenta skal bli seksuelt misbrukt... Trist. Anonymkode: 7c264...d70
Gjest NotNaomi Skrevet 4. oktober 2017 #6 Skrevet 4. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er så sykt å tenke på at hvis du hadde hatt en 17 år gammel datter istedet, så hadde du vært redd for overgrep og voldtekt... Sier ikke dette for å være uhøflig, men det setter verden i perspektiv. Man er redd gutta skal havne i slåsskamp, eller slå hodet. Så er man redd for at jenta skal bli seksuelt misbrukt... Trist. Anonymkode: 7c264...d70 De er redd fyllekjøring også. Men ser litt av poenget ditt. Likevel kan en ikke tenke sånn. Det er ikke rettferdig. Akkurat som om mødrene til gutter ikke"får lov"til å uroe seg?
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #7 Skrevet 4. oktober 2017 Hva med å heller lage en avtale med han før han går om et tidspunkt han skal være hjemme etter fest en annen gang, og at han han skal sende melding om han blir sen eller det skjer noe uforusett? Den appen stresser deg jo mer enn den roer deg.. Anonymkode: a667b...1c5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #8 Skrevet 4. oktober 2017 Du beskriver han som en ansvarsfull ungdom, ville gitt han frihet. Anonymkode: 7c41e...114 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #9 Skrevet 4. oktober 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tja, fylleslagsmål og sånt man hører om, som kan gå veldig galt med små marginer. Fyllekjøring. Ett feil slag mot hodet, et fall i asfalten osv. Vet at et par av de han kjenner (vet ikke om de er der i kveld) røyker hasj, vet at flere av dem har vært fulle på sprit, sovnet i grøftekanter osv. Ungdommer som ikke ringer hjem når sånt skjer, en kan jo lure på hvor foreldrene er. Har innprentet at de aldri må være redde for å ringe oss, sikkerheten kommer først. Husker sikkert for mye fra min egen ungdom med foreldre som aldri fulgte med... Anonymkode: db870...2fd Men hva så? Alt kan skje, også på lyse dagen når man er edru. Han er en streit type sier du så om det er noen som ender opp med å sloss så involverer han seg jo trolig ikke. Fyllekjøring vet vel de fleste at man ikke skal gjøre eller sitte på med. Å falle på asfalten og få slag mot hodet kan likegjerne skje på fotballtrening eller mens han løper til skolebussen. Du må roe ned. Det er en del av ungdomstida å sovne i grøftekanter og prøve hasj på fest. You live and you learn osv. Det er faktisk bedre å feste fra seg i den alderen han er nå, og sovne i en grøftekant eller to, sånn at når han starter på universitet eller høyskole og blir voksen med barn og kjæreste har han ikke lyst til å feste lenger, enn å være reservert hele ungdomstida og "sitte fast" med ungdoms livsstil til han blir 40 fordi han aldri fikk levd det ut og fikk noen lekser ut av det tidligere. Anonymkode: 88410...ce7 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #10 Skrevet 4. oktober 2017 Han kan få en brostein i hodet imorgen kl. 15.00 også. Anonymkode: bdc9a...425 1
stan Skrevet 4. oktober 2017 #11 Skrevet 4. oktober 2017 Hvis tenåringen er et sted som er kjent, eller med venner synes jeg det er greit. Vi pleier å avtale henting på forhånd. Eller å få beskjed når de drar. Det har fungert veldig bra. Men det hjelper jo mye at det er et miljø uten alkohol. Ungdommene er mye mer fornuftige enn jeg var.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #12 Skrevet 4. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er så sykt å tenke på at hvis du hadde hatt en 17 år gammel datter istedet, så hadde du vært redd for overgrep og voldtekt... Sier ikke dette for å være uhøflig, men det setter verden i perspektiv. Man er redd gutta skal havne i slåsskamp, eller slå hodet. Så er man redd for at jenta skal bli seksuelt misbrukt... Trist. Anonymkode: 7c264...d70 Hvis du spør politiet, så er det langt mer sannsynlig gutter blir innblandet i bråk enn jenter. Fylleslagsmål kan ha fatale utfall, noen kan trekke kniv, det kan ende med fengsel, det er flere eksempler hittil i år på at ungdom har blitt slått til døde. Jeg har jenter selv og kjenner godt til redselen for at noe skal skje dem, men når statistikken viser at det er langt farligere å være ung mann ute på kveldstid synes jeg argumentet ditt blir veldig, veldig rart. Gutteforeldre har like stor grunn til å være bekymret, og selv om voldtekt er forj*vlig betyr det virkelig ikke at det er det eneste som kan ødelegge et ungt liv. TS, håper appen viste at de fikk soset seg hjem til slutt. Så får du snakke med ham i dag og høre hvordan det var. Anonymkode: 62801...164
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #13 Skrevet 4. oktober 2017 Takk for gode svar! Jeg er nok litt for engstelig. Noe av grunnen er at mine venninner med sønner sliter med de utroligste ting, mens min er rolig og veldig lite utforskende av natur. Det er lett å tenke at det er for godt til å være sant, og alle mener vi er veldig naive. Vi har en gutt som holder avtaler, gjør det bra på skolen og bevisst dropper fester med det han anser som feil folk, så derfor er vi mer redde for at ting skjer med han enn at han selv skal ta feil valg (selv om det selvsagt vil skje før eller siden). Røyking er jeg ikke redd for at han skal prøve i det hele tatt, men sprit er skummelt. Da jeg var ung var det øl eller vin, nå er det rusbrus og shots. Det er direkte farlig for unge kropper og hjerner. De var tilbake hos kameraten like etterpå. Sendte til slutt en sms og fikk svar med en gang. Vet at man bare må gjennom det, og at det finnes mye verre ting, men det er nå rart... Anonymkode: db870...2fd 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #14 Skrevet 4. oktober 2017 Jeg har en datter, som er som deres sønn, hun forteller alt hjemme, forteller når hun skal på fest, at det blir alkohol der. Men hun har alltid vært ærlig. Og hun har i alle år fått vite, at forteller hun alt, er det svært milde konsekvenser om hun gjør noe galt. Men lyver hun og gjør noe galt, da blir det ikke hyggelige konsekvenser. Og barna blir større, om 1 år, er han 18 år, og kan gjøre som han vil. Og vi må bare gi de tillitten, og håpe vi har oppdratt de godt, så de ikke gjør noe galt. Anonymkode: e8097...254
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #15 Skrevet 4. oktober 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en datter, som er som deres sønn, hun forteller alt hjemme, forteller når hun skal på fest, at det blir alkohol der. Men hun har alltid vært ærlig. Og hun har i alle år fått vite, at forteller hun alt, er det svært milde konsekvenser om hun gjør noe galt. Men lyver hun og gjør noe galt, da blir det ikke hyggelige konsekvenser. Og barna blir større, om 1 år, er han 18 år, og kan gjøre som han vil. Og vi må bare gi de tillitten, og håpe vi har oppdratt de godt, så de ikke gjør noe galt. Anonymkode: e8097...254 Enig. Gruer meg vilt særlig til de får lappen men man må bare satse på at det går bra... Anonymkode: db870...2fd
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #16 Skrevet 4. oktober 2017 Snakk med ham om hva som skjer i kroppen vår når vi drikker for mye alkohol for fort og ved bruk av narkotika. Snakk sammen om langtidskonsekvensene. Anonymkode: f980e...64c
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #17 Skrevet 4. oktober 2017 Har to 17-åringer, ei jente og en gutt. De får være ute så lenge de vil i helgene, så lenge jeg vet hvor de er. Tillit er en viktig ting her i hus, og så lenge de ikke har gjort eller gjør noe for å bryte denne, vil jeg belønne dem med frihet. Vi bor i en liten landsby, veldig trygt og kjenner de fleste. Begge mine barn drikker, og dette "får de lov til" så lenge jeg vet de holder seg unna trøbbel og holder seg til moderate mengder. Drikking er ikke noe jeg godtar i den forstand, men synes foreldre er naive om de nekter barna å drikke. Jeg vil heller at de skal tørre å ringe meg klokken tre om natten fordi de trenger å komme seg hjem, i stedet for at de skal ende opp med å sove ute på en benk fordi de er redde for å få kjeft av meg. Å ha en åpen dialog er viktig. Jeg liker når ungdommene sier ifra om de skal ut å drikke, fordi da kan jeg enten sove på sofaen slik at jeg lett våkner om noen skulle banke på eller ringe, eller så kan jeg holde meg litt lengre våken. Henting tilbyr jeg også, som regel. Anonymkode: 70175...cb4
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #18 Skrevet 4. oktober 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakk med ham om hva som skjer i kroppen vår når vi drikker for mye alkohol for fort og ved bruk av narkotika. Snakk sammen om langtidskonsekvensene. Anonymkode: f980e...64c Har gjort dette jevnlig i mange år. Tror det nesten er for sent om ungene er blitt så gamle før de hører noe om dette 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har to 17-åringer, ei jente og en gutt. De får være ute så lenge de vil i helgene, så lenge jeg vet hvor de er. Tillit er en viktig ting her i hus, og så lenge de ikke har gjort eller gjør noe for å bryte denne, vil jeg belønne dem med frihet. Vi bor i en liten landsby, veldig trygt og kjenner de fleste. Begge mine barn drikker, og dette "får de lov til" så lenge jeg vet de holder seg unna trøbbel og holder seg til moderate mengder. Drikking er ikke noe jeg godtar i den forstand, men synes foreldre er naive om de nekter barna å drikke. Jeg vil heller at de skal tørre å ringe meg klokken tre om natten fordi de trenger å komme seg hjem, i stedet for at de skal ende opp med å sove ute på en benk fordi de er redde for å få kjeft av meg. Å ha en åpen dialog er viktig. Jeg liker når ungdommene sier ifra om de skal ut å drikke, fordi da kan jeg enten sove på sofaen slik at jeg lett våkner om noen skulle banke på eller ringe, eller så kan jeg holde meg litt lengre våken. Henting tilbyr jeg også, som regel. Anonymkode: 70175...cb4 Vi bifaller ikke drikking, har gjort det klart at 18 år er loven og at det er det vi forventer at han forholder seg til, samtidig som vi er helt tydelige på at sikkerheten alltid kommer først enten det gjelder han selv eller venner. Han har smakt på ting, men kommer hjem og forteller om det, og siden jeg er våken vet jeg at han ikke har vært nevneverdig påvirket. Fremfor «kjeft» har vi også gått for dialog og informasjon. Tror på mange måter han har noen skrekkeksempler i gjengen som gjør at det ikke nødvendigvis frister så mye å bli full, det skjer så mye rart med dem... Vi får bare krysse fingre for at drikkestarten skjer så sent som mulig. Det er mulig noen synes det hører med til ungdomstiden å slokne i ei grøft, men det er forskjell på å gjøre det om sommeren eller i ti minusgrader. Liv eller død, faktisk. Anonymkode: db870...2fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå