AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #1 Skrevet 3. oktober 2017 Har en uåpnet kokt skinke fra gilde i kjøleskapet, men er redd den er blitt dårlig... kan det være farlig å spise den? Hvordan vet jeg at den er dårlig? Tør ikke smake på den. Er student, og har skikkelig tynt med penger for tiden så er litt kjipt:( Anonymkode: 99818...a32
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #2 Skrevet 3. oktober 2017 Om kjøtt er dårlig kjenner du det på lukta. Anonymkode: 412f9...f9a 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #3 Skrevet 3. oktober 2017 Den skifter litt farge og blir bleikere og lukter anderledes hvis den er dårlig. Hvis pakken hadde vært åpnet ville jeg aldri spist den, men uåpnet hadde jeg sjekket den og sett hvordan den så ut og luktet. Hvis den virker grei, ville jeg brukt av den i dag, og frosset resten i biter og hatt den i omelett eller noe sånt senere. Anonymkode: 444d4...4ed
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #5 Skrevet 4. oktober 2017 Kokt skinke er merket med siste forbruksdag, og er dermed en matvare som er lett bedervelig. 1 uke over siste forbruksdag er altfor lenge. Ville ha kastet den. Anonymkode: cac08...bc6 2
Salka Skrevet 4. oktober 2017 #6 Skrevet 4. oktober 2017 Jeg ville aldri brukt den. En uke over siste forbruksdag er lenge. Jeg forstår at det er kjipt å kaste den og tape pengene, men det er enda kjipere å risikere å bli syk. 2
applestories Skrevet 4. oktober 2017 #9 Skrevet 4. oktober 2017 Smak og lukt. Jeg hadde hatt råd til å kjøpe en ny, men ville aldri kastet en pakke skinke (eller noe annet) uten å først lukte og smake på den for å sjekke om den er spiselig. Husk at nyåpnet skinke ikke lukter spesielt godt selv om den er helt ny 1
Xavier Skrevet 4. oktober 2017 #10 Skrevet 4. oktober 2017 (endret) På 4.10.2017 den 15.51, applestories skrev: Smak og lukt. Jeg hadde hatt råd til å kjøpe en ny, men ville aldri kastet en pakke skinke (eller noe annet) uten å først lukte og smake på den for å sjekke om den er spiselig. Husk at nyåpnet skinke ikke lukter spesielt godt selv om den er helt ny . Endret 8. oktober 2017 av Xavier
boblevann Skrevet 4. oktober 2017 #11 Skrevet 4. oktober 2017 Ser den ser bra ut, lukter greit og smaker greit er den grei. Nordmenn kaster skammelig mye mat pga. tunnellsyn på holdbarhetsdato. Se, lukt og smak. Holdbarhetsdato er som regel bs. 3
draug 75 Skrevet 4. oktober 2017 #12 Skrevet 4. oktober 2017 Nesen er sjefen. Lukter det høgg så er det bare å kvitte seg med.... Bortsett fra... Vi har noe som heter listeria, og hvis det err så at du har nedsatt immunforsvar eller er gravid eller noe, så ville ikke jeg anbefale å røre kokt skinke som hadde ligget i åpnet pakke mer enn fire dager sånn uten videre 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #13 Skrevet 4. oktober 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Kokt skinke er merket med siste forbruksdag, og er dermed en matvare som er lett bedervelig. 1 uke over siste forbruksdag er altfor lenge. Ville ha kastet den. Anonymkode: cac08...bc6 Nåja, dette er en sannhet med modifikasjoner. Siste forbruksdag betyr at de ikke kan GARANTERE at det er spiselig etter datoen. Det er også et slingringsmonn på dette for å være helt sikker på at den holder til datoen. Hvis skinka er uåpnet, har ligget uavbrutt i kjøleskspet, ser normal ut, lukter normalt, smaker normalt og ikke er slimete er det ingen grunn til å ikke spise den. Man må bruke sansene (les: sunn fornuft)! Anonymkode: 35954...521 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #14 Skrevet 4. oktober 2017 Hvis den har ligget uåpnet hadde jeg gitt den en sjans. Sjekk om den er slimete og sur. Lukta av sur skinke kan minne om lukta av fersk gjær. Jeg har en utpreget luktesans og lar nesen bestemme. Så er det bare å smake. ☘️😬 Anonymkode: f306a...9cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå