Gå til innhold

Hente valp og de første døgnene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om et par uker skal jeg hente valpen min. Det er en golden retriver og min første hund. Har hatt mye kontakt med oppdretter, vært på besøk osv. Er likevel veldig spent på hvordan dette blir. Bilturen hjem er på knappe to timer. Er det noen som kunne tenke seg å dele erfaringer fra hvordan det var å hente valpen, hvordan gikk bilturen, hvordan var det å komme hjem med valpen, de første timene hjemme, den første natten, de neste dagene? Ja, vil gjerne høre om alt, egentlig! Har lest alle "obligatoriske" bøker etc., men vil gjerne høre ekte erfaringer.

Anonymkode: 27ffe...447

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hentet valpen 20 minutter unna, og bilturen var ingen problem:) da vi kom hjem tok vi valpen ut i hagen så den kunne tisse, der fant han en pinne han begynte å leke med så da lekte vi litt også. Etterhvert gikk vi inn i stua, der fikk han snuse og se seg litt rundt. Så tuslet han opp på fanget mitt og sovnet. Valper sover mye, vår krevde (og vil fortsatt ha) mye nærhet, og skulle helst sove på oss hele tiden. De første par ukene sov jeg på madrassen på gulvet sammen med valpen. Han sov tett inntil meg hele natten.  

Vår hund var tillitsfull fra første sekund, han pep ikke i det hele tatt. Men det er jo veldig individuelt, så belag deg på piping den første tiden. Ta deg tid til å være med valpen hele tiden og gi den all den nærheten den vil ha, så skal du se at den blir trygg og finner seg til rette:) valper er vant til å være med kullsøsken 24/7, så de trives ikke alene. lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar! Det med madrass på gulvet noterer jeg meg. :) Da dere hentet valpen, brukte dere bur, eller hadde dere den på fanget? Jeg er selvsagt veldig opptatt av sikkerheten for valpen, men på den andre siden kan det sikkert virke veldig skummelt å bli plassert i bur alene i  en fremmed bil?

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! Det med madrass på gulvet noterer jeg meg. :) Da dere hentet valpen, brukte dere bur, eller hadde dere den på fanget? Jeg er selvsagt veldig opptatt av sikkerheten for valpen, men på den andre siden kan det sikkert virke veldig skummelt å bli plassert i bur alene i  en fremmed bil?

Jeg hadde den på fanget, syns det var viktig å gjøre det minst mulig skummelt. Men du bør ta med bur siden du skal kjøre litt lenger, så kan evnt valpen sove i buret kanskje. Om natten bør du ha valpens kurv ( eller hva du tenker valpen skal sove i om natten) ved madrassen, så kan valpen selv velge om den vil sove på sin plass eller inntil deg. Du kommer sikkert til å få noen kommentarer om du har valpen inntil deg, men ikke bry deg om det. Det er viktig at den blir trygg før dere trener på at den skal sove på sin egen plass, om ikke den syns det er greit fra starten av da selvfølgelig. Valper er jo ikke vandt til å sove alene:)

Skrevet

Dytt!

Skrevet

Erfaring med flere valper. Valpene sov i bilen. Ikke noe problemer med noen av dem.
Første dagen var helt rolig. Valpen hilste på andre hunden vår. Utforsket hjemmet som han selv ønsket. Korte tisseturer. 
Første natten lå han i armkroken min. 

Første ukene besto av å spise, tisse og sove.  Ikke noe trening, ikke noe fysisk eller mental trening. 
Da valpen hadde slått seg til ro og var trygg på sitt nye liv og eier. Først da begynte jeg med trening. Dersom valpen ikke er i stand til å sove uten at du går utav rommet.. da er den ikke trygg enda. 
Sitt, ligg og annen hverdagslydighet, en om gangen. Begynte også med å forlate valpen i noen minuter av gangen og trappet opp sakte men sikkert. 
Da valpen var sånn ca husrein så begynte jeg med å innføre tur-rutiner. Det var noen uker/måneder senere. Varierte fra valp til valp. Samtidig så begynte jeg med miljøtrening. Sitte ute 10-15 min ekstra. Ikke GÅ i 10-15 min, hold deg på samme sted og la hunder og mennesker komme til dere. 
En valp skal ikke ha noe "mosjon" eller fysisk trening i den for stand. Lek og hverdag er mer enn nok for en liten valp. 

Min er erfaring er at slike selv-help bøker er bortkastet. De fører også ofte til overstimulerte hunder og eiere som skaper seg problemer med å stresse over den minste ting. En valp følger ikke en bok, så du må lære å følge valpen! Litt kunnskap om hunder og adferd og en god dose sunn fornuft så kommer du langt. For guds skyld, ikke bland metoder fra flere bøker. Hold deg til en og om den ikke funker, bytt. Men ikke bytt for ofte, da valpen/hunden blir forvirret. 
Tips: Les deg opp på tegnene på overstimulert og understimulert. Med den kunnskapen så kommer du langt. 

Anonymkode: b78f4...79e

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Erfaring med flere valper. Valpene sov i bilen. Ikke noe problemer med noen av dem.
Første dagen var helt rolig. Valpen hilste på andre hunden vår. Utforsket hjemmet som han selv ønsket. Korte tisseturer. 
Første natten lå han i armkroken min. 

Første ukene besto av å spise, tisse og sove.  Ikke noe trening, ikke noe fysisk eller mental trening. 
Da valpen hadde slått seg til ro og var trygg på sitt nye liv og eier. Først da begynte jeg med trening. Dersom valpen ikke er i stand til å sove uten at du går utav rommet.. da er den ikke trygg enda. 
Sitt, ligg og annen hverdagslydighet, en om gangen. Begynte også med å forlate valpen i noen minuter av gangen og trappet opp sakte men sikkert. 
Da valpen var sånn ca husrein så begynte jeg med å innføre tur-rutiner. Det var noen uker/måneder senere. Varierte fra valp til valp. Samtidig så begynte jeg med miljøtrening. Sitte ute 10-15 min ekstra. Ikke GÅ i 10-15 min, hold deg på samme sted og la hunder og mennesker komme til dere. 
En valp skal ikke ha noe "mosjon" eller fysisk trening i den for stand. Lek og hverdag er mer enn nok for en liten valp. 

Min er erfaring er at slike selv-help bøker er bortkastet. De fører også ofte til overstimulerte hunder og eiere som skaper seg problemer med å stresse over den minste ting. En valp følger ikke en bok, så du må lære å følge valpen! Litt kunnskap om hunder og adferd og en god dose sunn fornuft så kommer du langt. For guds skyld, ikke bland metoder fra flere bøker. Hold deg til en og om den ikke funker, bytt. Men ikke bytt for ofte, da valpen/hunden blir forvirret. 
Tips: Les deg opp på tegnene på overstimulert og understimulert. Med den kunnskapen så kommer du langt. 

Jeg har en valp på 13 uker nå, og jeg lurer på hva det vil si at hunden ikke skal ha noe mosjon? Hvis vi leker med henne ute eller inne, så er hun vill og kan løpe rundt og rundt som en gal og være i skikkelig humør til det hvis du skjønner. Har tatt henne med på tur i skogen 2 ganger nå hvor hun får gå løs og det går jo kjempefint..

Anonymkode: 06651...934

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en valp på 13 uker nå, og jeg lurer på hva det vil si at hunden ikke skal ha noe mosjon? Hvis vi leker med henne ute eller inne, så er hun vill og kan løpe rundt og rundt som en gal og være i skikkelig humør til det hvis du skjønner. Har tatt henne med på tur i skogen 2 ganger nå hvor hun får gå løs og det går jo kjempefint..

Lek er jo lek og det er også fysisk utmattende for en valp. Det å gå "1 time tur for å mosjonere/fysisk aktivitet". det blir feil. Lek krever en del. Skogtur er tur og det krever en del, ikke fysisk trening som i å gå rundt i nabolaget i 1 time. Hvor tidlig en valp tåler slik aktivitet er avhengig av valpen. Poenget er at mange ser seg blind på dette. De tenker x antall timer/minutter med mental trening per dag, så fysisk trening ofte kombinert med lek, som det å kaste ball. også oppå det så har du de faste turene hvor lengste tur er langtur. Og ikke for å glemme miljøtrening, det må valpen ha daglig. Alt for mange ser seg blindt på dette, fordi de tror en valp trenger alt det. Det gjør den ikke. Det hverdagslige er mer enn nok. Trene på hverdagslydighet, turer for å tisse x antall ganger om dagen, lek og miljøtrening. Det er mer enn nok for en liten valp. De trenger ikke fysisk mosjon. Du må ikke ha 1 time om dagen hvor du går tur for å trene fysisk. 

Skogtur er flott miljøtrening. Det er også individuelt hvor lenge en valp tåler å gå tur også. Det er vell heller ikke noe som er daglig for deg og hunden. Så 2 turer behøver ikke å være for mye. Så lenge valpen ikke har måtte gå 2 timer, det er for mye for en liten valp. 
Det at en valp løper rundt og er helt vill, det kan være tegn på valpen er overstimulert. De vil få raptus-anfall hvor de plutselig får mye energi og løper rundt. Helt normalt for en valp. Det å bli vill under lek, helt normalt. Noen valper kan ikke å regulere seg selv, de stopper ikke når de får nok. Så de bikker over og blir overstimulert. Noen kan det, noen gjør ikke det. En av mine gjorde ikke det, så det krevde en del å finne riktig balanse for han. 

Skrevet

Gratulerer med en ny bestevenn ❤️🐕  vi hentet hunden vår for 1,5 år siden og da hadde vi han i et kattebur ( ville ikke sette han i et stort hundebur første turen hjem med tanke på sikkerhet men også trygghetsfølelse for valpen). Vi hadde vel en kjøretur på 3,5 time og vi tok noen stopp underveis der vi tok ut valpen og lot han tisse litt og strekke på beina. Han pep litt i buret til å begynne med men så lenge Jeg hadde en hånd på burdøren gikk det greit, han sovnet etter ganske kort tid. 

Første natten sov jeg på en madrass vedsiden av hundeburet som vi hadde bestemt oss for at han skulle sove i om natten. Igjen så fant ha trygghet i at jeg var så nær og gjerne hadde hånden på buret. Natt nr 2-5 sov han i buret på soverommet med oss og deretter rett utenfor soverommet med soveromsdøren åpen. Det er greit å ha valpen i nærheten slik at man hører når den våkner og må ut på do. 

For å få valpen fortest mulig stueren er det lur å ta den ut etter hver gang den har sovet, spist, drukket, lekt og gjerne 1-2 ganger om natten i starten. Hvis valpen er uheldig og tisser inne er det viktig å ikke gjøre noe stor greie ut av det, bare tørk det opp i stillhet. Hvis du ser valpen tisse kan du løfte den opp og ta den med ut for å tisse ferdig. Et genialt triks vi lærte oss var å si «tisse litt» akkurat i det valpen skal til å tisse for å så skryte mye av den når den tisser ute. Etterhvert kan du ta valpen ut og si «tisse litt» og han gjør nettopp det 👍🏼😊

Ellers vil jeg anbefale at du melder deg på et valpekurs når valpen er gammel nok til det. Det er gull verdt å trene hunden sammen med andre folk og hunder og alle de forstyrrelsene det innebærer. Jeg trodde jeg kunne mye om hund siden jeg har vokst opp med hund, men det var skikkelig lærerikt å gå på valpekurs👍🏼 

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lek er jo lek og det er også fysisk utmattende for en valp. Det å gå "1 time tur for å mosjonere/fysisk aktivitet". det blir feil. Lek krever en del. Skogtur er tur og det krever en del, ikke fysisk trening som i å gå rundt i nabolaget i 1 time. Hvor tidlig en valp tåler slik aktivitet er avhengig av valpen. Poenget er at mange ser seg blind på dette. De tenker x antall timer/minutter med mental trening per dag, så fysisk trening ofte kombinert med lek, som det å kaste ball. også oppå det så har du de faste turene hvor lengste tur er langtur. Og ikke for å glemme miljøtrening, det må valpen ha daglig. Alt for mange ser seg blindt på dette, fordi de tror en valp trenger alt det. Det gjør den ikke. Det hverdagslige er mer enn nok. Trene på hverdagslydighet, turer for å tisse x antall ganger om dagen, lek og miljøtrening. Det er mer enn nok for en liten valp. De trenger ikke fysisk mosjon. Du må ikke ha 1 time om dagen hvor du går tur for å trene fysisk. 

Skogtur er flott miljøtrening. Det er også individuelt hvor lenge en valp tåler å gå tur også. Det er vell heller ikke noe som er daglig for deg og hunden. Så 2 turer behøver ikke å være for mye. Så lenge valpen ikke har måtte gå 2 timer, det er for mye for en liten valp. 
Det at en valp løper rundt og er helt vill, det kan være tegn på valpen er overstimulert. De vil få raptus-anfall hvor de plutselig får mye energi og løper rundt. Helt normalt for en valp. Det å bli vill under lek, helt normalt. Noen valper kan ikke å regulere seg selv, de stopper ikke når de får nok. Så de bikker over og blir overstimulert. Noen kan det, noen gjør ikke det. En av mine gjorde ikke det, så det krevde en del å finne riktig balanse for han. 

Skjønner! Vi gikk kanskje i 50 minutter de gangene vi har gått tur med henne i skogen. Jeg sliter litt noen ganger hvis jeg bare tar hun med ut i gata, at hun ikke vil gå dit jeg vil ha henne med en gang. Så jeg må liksom bære henne litt før hun ser seg nødt til å gå. Hva gjør jeg feil?

Jeg mente ikke at hun er vill og gal i den forstand, altså! Men at hun blir skikkelig leken osv.

Skrevet

Første hunden vår:

Hentet 8 timer unna. Signerte papirer og hadde en god prat med oppdretter og tok så fatt på hjemveien. Valpen var i bur i bagasjen og jeg satt slik at han kunne seg meg og jeg snakket med han. Stoppet mange ganger (også lengre stopp) og lekte, drakk vann og slike ting. Ga han ikke mat (de kan bli bilsyke). Når vi kom hjem satte vi buret med døren åpen ved sengen og lot han bare få bli kjent med omgivelser. Døren ut stod åpen og han fikk godbit for å gå ut. Slik gjorde vi det de første par dagene til han fant roen og begynte da med litt øving på sitt/ligg, ros og nam for å tisse/bæsje ute og slike ting.

Andre hunden vår:

Hentet også 8 timer unna. Signerte papirer og hadde en god prat med oppdretter og tok så fatt på hjemveien. Denne var mer nervøs av seg og vi prøvde bare å gi den så mye ro som mulig. Når vi stoppet satt han bare ved bilen og turte såvidt å drikke vann. Overnattet på hotell første natten da fjellovergangene var stengt. Ellers ganske likt som med nr 1.

Anonymkode: b7487...4df

Skrevet

Vi  hentet hjem en valp for 5 dager siden, og her er vår erfaring så langt. :)

Han lå i bur hele veien hjem (90 minutter), og han pep hele tiden.
Han piper fremdeles når vi kjører bil, uansett om han er i buret, eller på fanget, eller om bilturen er 2 minutter eller 10.
Jeg tror han blir litt uvel av å kjøre bil, selv om han ikke direkte blir bilsyk.

De første dagene hadde han null matlyst!  Han spiste ett tygg, og så rygget han bort fra matskåla.
Det er visst veldig vanlig når de bytter bosted, og for hans del bedret det seg etter 3-4 dager. :)

Han sover sammen med eieren sin, men i egen seng.  Han klarer holde seg i 3-4 timer før han må ut, og de er oppe to ganger pr natt.

Det er ekstremt leken valp vi har fått i hus, og han leker mye!  Og sover mye.  :)
Vi har ikke trent ham på å være alene ennå, men han klarer å være alene i et rom noen minutter, og også alene i leiligheten i 3-4 minutter.

Anonymkode: 74ebf...9bb

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi  hentet hjem en valp for 5 dager siden, og her er vår erfaring så langt. :)

Han lå i bur hele veien hjem (90 minutter), og han pep hele tiden.
Han piper fremdeles når vi kjører bil, uansett om han er i buret, eller på fanget, eller om bilturen er 2 minutter eller 10.
Jeg tror han blir litt uvel av å kjøre bil, selv om han ikke direkte blir bilsyk.

De første dagene hadde han null matlyst!  Han spiste ett tygg, og så rygget han bort fra matskåla.
Det er visst veldig vanlig når de bytter bosted, og for hans del bedret det seg etter 3-4 dager. :)

Han sover sammen med eieren sin, men i egen seng.  Han klarer holde seg i 3-4 timer før han må ut, og de er oppe to ganger pr natt.

Det er ekstremt leken valp vi har fått i hus, og han leker mye!  Og sover mye.  :)
Vi har ikke trent ham på å være alene ennå, men han klarer å være alene i et rom noen minutter, og også alene i leiligheten i 3-4 minutter.

Jeg må legge til at han virket trygg fra første minutt, men etter bare få dager ser vi at han er enda tryggere nå. :)

Skrevet

Vi hentet vår valp halvannen time unna, og han tisset i buret ila de første par minuttene og på kjæresten min som holdt han resten av turen. Virket ikke nervøs men var nok det! Den kastet opp også på skulderen til kjæresten min. 
Kjøp tissematter for valp som dere får på dyrebutikk (og til senere anbefaler jeg å bestille på ebay der de er mye billigere, men tar ca 3-4 uker å sende) og ha med i bilen, og legg i fanget/i buret når dere er på vei hjem, og legg tissematte ved døren hjemme som er der hele tiden! 
Tisse opplæring må starte med en gang, aldri kjeft, men følg med på valpen og sett den rolig på matten ved døren når du ser at den gir uttrykk for å finne et sted å tisse når han snuser mye rundt langs veggene hjemme hos dere. Tisser han på gulvet så flytt valpen bort til matten med en gang, og legg gjerne litt av tisset på matten så han lukter at der er det tiss. Ikke tving den til å stå på matten, bare sett han der , og gå å tørk opp tisset fra gulvet. 
Gå ut minst 7 ganger om dagen og flere ganger ila natten de første ukene. Da vil dere raskt få en husren valp om dere legger skikkelig innsats i det fra starten av, enn å gjøre det halvhjertet og bare gå ut når dere orker. 
Kun små turer for mye stimuli er ikke  bra for en valp i helt nytt område. 

Første timene hjemme er dem jo litt spente og nervøse, men det tar ikke så mange timer før dem kommer å legger seg i fanget og søker trygghet. Etter et par dager innser den at dette er det nye hjemmet og at her må den slå seg til ro. Aldri steng den ute eller i et annet rom de første ukene! Nå skal dere bygge tillitt og må ta med valpen inn på soverommet når dere skal sove, og inn på do om dere må, og dusje med døren åpen osv. 

Opplæring som sitt og dekk osv må dere vente ca 2 mnd med. Nå den første tiden skal kun dreie seg om å bygge tillitt og få valpen trygg. 

Anonymkode: 96fed...b26

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi hentet vår valp halvannen time unna, og han tisset i buret ila de første par minuttene og på kjæresten min som holdt han resten av turen. Virket ikke nervøs men var nok det! Den kastet opp også på skulderen til kjæresten min. 
Kjøp tissematter for valp som dere får på dyrebutikk (og til senere anbefaler jeg å bestille på ebay der de er mye billigere, men tar ca 3-4 uker å sende) og ha med i bilen, og legg i fanget/i buret når dere er på vei hjem, og legg tissematte ved døren hjemme som er der hele tiden! 
Tisse opplæring må starte med en gang, aldri kjeft, men følg med på valpen og sett den rolig på matten ved døren når du ser at den gir uttrykk for å finne et sted å tisse når han snuser mye rundt langs veggene hjemme hos dere. Tisser han på gulvet så flytt valpen bort til matten med en gang, og legg gjerne litt av tisset på matten så han lukter at der er det tiss. Ikke tving den til å stå på matten, bare sett han der , og gå å tørk opp tisset fra gulvet. 
Gå ut minst 7 ganger om dagen og flere ganger ila natten de første ukene. Da vil dere raskt få en husren valp om dere legger skikkelig innsats i det fra starten av, enn å gjøre det halvhjertet og bare gå ut når dere orker. 
Kun små turer for mye stimuli er ikke  bra for en valp i helt nytt område. 

Første timene hjemme er dem jo litt spente og nervøse, men det tar ikke så mange timer før dem kommer å legger seg i fanget og søker trygghet. Etter et par dager innser den at dette er det nye hjemmet og at her må den slå seg til ro. Aldri steng den ute eller i et annet rom de første ukene! Nå skal dere bygge tillitt og må ta med valpen inn på soverommet når dere skal sove, og inn på do om dere må, og dusje med døren åpen osv. 

Opplæring som sitt og dekk osv må dere vente ca 2 mnd med. Nå den første tiden skal kun dreie seg om å bygge tillitt og få valpen trygg. 

Anonymkode: 96fed...b26

Hvor har du det fra?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...