våren14 Skrevet 4. oktober 2017 #21 Del Skrevet 4. oktober 2017 Vet ikke, brukte aldri tid på det. Skjønner ikke helt hva jeg skulle fått ut av det heller egentlig. Flott og fin fødsel helt uten kurs. Har nesten heller en følelse av at min plan om å følge kroppen og slappe av hadde vært vanskeligere om jeg hadde tatt et kurs som fortalte meg "hvordan ting skulle være". Tok det på feelingen og det angrer jeg ikke på 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #22 Del Skrevet 4. oktober 2017 45 minutter siden, våren14 skrev: Vet ikke, brukte aldri tid på det. Skjønner ikke helt hva jeg skulle fått ut av det heller egentlig. Flott og fin fødsel helt uten kurs. Har nesten heller en følelse av at min plan om å følge kroppen og slappe av hadde vært vanskeligere om jeg hadde tatt et kurs som fortalte meg "hvordan ting skulle være". Tok det på feelingen og det angrer jeg ikke på Det er litt sånn jeg tenker også,selv om jeg ikke har født enda så tenker jeg at det gjelder å følge kroppen.Har ikke noe sykehusskrekk eller fødselsangst,så føler ikke noe behov for omvisning og slikt heller. Ts Anonymkode: 0a604...29d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #23 Del Skrevet 4. oktober 2017 3 timer siden, Vera Vinge skrev: Men det med pusting er jo et veldig godt poeng, da, selv om du mener det bare var tull. Min andre fødsel var en styrtfødsel, med dertilhørende ekstra vonde rier med korte eller ingen pause mellom. Jeg opplevde en følelse av kontrolltap når dette satte i gang og jordmor ga meg lite råd om hvordan håndtere dette. Men jeg husket heldigvis hvordan pusten hjalp meg gjennom første fødsel, og det hjalp meg overraskende mye i å gjenvinne kontrollfølelsen under styrtfødselen. Det tok ikke bort smertene, men det å jobbe med riene og puste ordentlig var mye bedre enn å spenne seg og kjempe i mot. Så, jeg syns det med pusting er et godt tips og ikke noe romantisk dill dall. Nei,nei,nei - du misforstår meg! Riktig pusteteknikk er et veldig viktig verktøy under fødsel og pust er absolutt vært å fokusere på. Det jeg mener er hele opplevelsen av kurset som var dilldall, hvor de kun fokuserte på jordnøttolje, blomster, pusting, kjærlighet og piss&kanari. ''Man skal puste ungen ut i samråd med naturen og urkvinnen i deg''-greiene. Det er det jeg mener var tull. Jeg er sikker på at hun dama som hadde kurset helst skulle sett oss føde i elvekanten omringet av blomster, fugler, nakne kropper og tryllestøv. Skjønner? JEG syns ikke pusting hjalp på noen ting, men jeg vet at det er viktig og at det hjelper svært mange. Det var ikke pusten i seg selv jeg mente, men hele opplevelsen. Og ja, jeg holdt på å skyte den første jordmora som kom bort for syv-hundrede-gang og strøk meg på ryggen og sa ''bare pust så går det over''. Men det var MIN opplevelse. Anonymkode: ceb5b...631 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 4. oktober 2017 #24 Del Skrevet 4. oktober 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Både jeg og mannen er "oppegående" men hadde likevel god nytte av kurset som ble holdt på sykehuset, Det var fint å få en grundig omvisning på fødeavdelingen og få info presentert på en ok måte. Jeg ble mer rolig med tanke på fødsel etter kurset. Selvfølgelig kan du google alt du lurer på i forbindelse med fødsel, eller bare prate med jordmor på helsestasjonen også. Men jeg anbefaler kurset for førstegangsfødende! Anonymkode: f6546...6e9 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke ta det personlig. Enkelte mister sunn fornuft når de blir foreldre og føler seg som verdensmestere når noen førstegangsfødende stiller spørsmål. Heldigvis er ikke alle sånn😊 Anonymkode: 1ad12...858 Uff, det var vel til meg.. mente det ikke sånn da. Unnskyld 😊 men jeg ser nå at jeg tydeligvis var på et annet type kurs enn de fleste beskriver her, for jeg lærte ingenting, ikke faren heller. Så det er tydeligvis forskjell på disse kursene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
carmen81 Skrevet 4. oktober 2017 #25 Del Skrevet 4. oktober 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i helsesektoren og vet endel og fødsler,men nå er jeg gravid med mitt første barn og lurer på om et slikt kurs er verdt å ta?Følte dere at fødselen ble enklere med de råd og tips dere fikk fra kurset? Anonymkode: 0a604...29d Dette kommer du til å klare helt fint uten ett slikt kurs. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tekjerringa Skrevet 4. oktober 2017 #26 Del Skrevet 4. oktober 2017 Vi valgte å heller ha en litt lengre samtale med jordmor. Fødselsforberedende kurs med andre var ikke noe for oss. Vi er egentlig klar for fødsel og planen er å ta det som det kommer😉 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 4. oktober 2017 #27 Del Skrevet 4. oktober 2017 Det er jo ikke som om man lever i et vakuum helt uten hjelp eller råd om man ikke går på fødselsforberedende kurs. Jeg fikk masse råd fra jordmødrene når jeg var på kontroller i svangerskapene. Pusteteknikk er ikke akkurat vanskelig. Det klarte jeg helt uten kurs og jeg fikk ros av jordmor under fødselen om at jeg gjorde det helt riktig (at det ikke funket annet enn helt i starten når riene uansett ikke var særlig sterke er en annen sak). Og jordmødrene underveis i fødslene kom også med råd og støtte der det var behov. Jeg er helt sikker på at mange synes de har god nytte av slike kurs, og det er ikke som om man gjør noe feil om man går på et kurs, men det er altså ikke slik at om man ikke tar et kurs så stiller man på bar bakke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #28 Del Skrevet 4. oktober 2017 Eneste jeg fikk ut av det kurset var hva de anbefalte å ha med i fødebagen, og når de mente man burde ringe føden. Alt dette kan man jo finne på nett, så egentlig bortkastet tid.. Anonymkode: b3c2b...9d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 4. oktober 2017 #29 Del Skrevet 4. oktober 2017 3 timer siden, PositivPessimist skrev: Betaler man for slike kurs? Her fikk vi tilbud via helsestasjonen. Vi var på kurset første gang, og for min del hjalp det en del. Selv om man vet hva som skal skje var det nyttig å høre om de forskjellige fasene. I alle fall som førstegangsfødende. Også fordi jeg bevisst har unngått å lese så mye om fødsler på nett i forkant. Vil ikke si jeg hadde fødselsangst, men likevel mye jeg gruet meg til. Da var det nyttig å høre om de ulike fasene, tidsbegrep o.l. Forberedt kan man jo aldri være, for man vet ikke hva som skjer før man er midt oppi det. Men det kan være greit å ha litt i bakhodet i alle fall. Det hjalp i alle fall oss 😊 Her kosta det ca totusen for meg og mannen i 2013. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #30 Del Skrevet 4. oktober 2017 8 timer siden, Arkana skrev: Pusteteknikk er ikke akkurat vanskelig. Det klarte jeg helt uten kurs og jeg fikk ros av jordmor under fødselen om at jeg gjorde det helt riktig (at det ikke funket annet enn helt i starten når riene uansett ikke var særlig sterke er en annen sak). Og jordmødrene underveis i fødslene kom også med råd og støtte der det var behov. Jordmor på kontroll demonstrerte en pusteteknikk for meg, men det ble ikke optimalt for meg da riene ikke var så skjematiske som rådene, hadde mange doble rier uten pauser mellom og med veldig glidende overganger. Jeg fikk ikke ros (eller annen tilbakemelding) av jordmor, hverken på pust eller noe annet, og ikke råd eller støtte. Jeg følte meg helt overlatt til meg selv og partner, selv om jordmor satt 2 meter unna og holdt på med egne ting på pc i time etter time og ignorerte meg. Heldigvis kunne jeg en del om fødsel, dessverre var jeg ikke forberedt på å gjennomføre uten at fagpersonen viste interesse for meg eller forløpet, jeg var utslitt etter flere døgn med rier og null søvn og lite mat og drikke. Det er mye jeg og jordmor kunne gjort for å bedre fremgangen og mestringen, men jeg var utslitt og intimidert av hennes manglende interesse, og hvorfor hun ikke deltok aner jeg ikke. Moralen er, forbered deg, ts. Du får sannsynligvis en mye bedre jordmor, men det er godt å ha litt kunnskap og kjenne til strategier selv også. Jeg gikk ikke fødselsforberedende, og tror ikke jeg gikk glipp av noe. Ville heller søkt mer på nett. Anonymkode: 9386b...a6b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
våren14 Skrevet 5. oktober 2017 #31 Del Skrevet 5. oktober 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er litt sånn jeg tenker også,selv om jeg ikke har født enda så tenker jeg at det gjelder å følge kroppen.Har ikke noe sykehusskrekk eller fødselsangst,så føler ikke noe behov for omvisning og slikt heller. Ts Anonymkode: 0a604...29d Alltids greit å vite hvor man skal Kan hende man er noe omtåket og far er litt stressa ved ankomst, hehe. Vi var så "heldige" å ha besøkt føden ved MA'en min året før, så visste godt hvor jeg skulle og droppet derfor omvisning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #32 Del Skrevet 5. oktober 2017 1 time siden, våren14 skrev: Alltids greit å vite hvor man skal Kan hende man er noe omtåket og far er litt stressa ved ankomst, hehe. Vi var så "heldige" å ha besøkt føden ved MA'en min året før, så visste godt hvor jeg skulle og droppet derfor omvisning. Ja,samme her.Har jobbet på sykehuset og går der til kontroll ganske ofte på grunn av en medisinsk tilstand.Så vet heldigvis hvor jeg skal.Men ser poenget ditt,greit å slippe å lete rundt på den store dagen:) ts Anonymkode: 0a604...29d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #33 Del Skrevet 5. oktober 2017 15 timer siden, Forundret.. skrev: Her kosta det ca totusen for meg og mannen i 2013. Oi,det var en ganske stiv pris må jeg si. ts Anonymkode: 0a604...29d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #34 Del Skrevet 5. oktober 2017 Dere som har betalt for sånt kurs, har dere gått til orivat jordmor/firma for dette da? Her er det gratis i regi av helsestasjonen. Hadde aldri giddet betale 2000 kr for det! Men når det er gratis synes jeg det er greit for meg og samboer som er førstegangs. I beste fall får vi noen tips vi ikke har plukket opp fra før. Og om vi kan alt fra før kommer det også til å føles godt, få bekreftelse på at jeg er forberedt. Jeg trenger mest mulig informasjon om ting for å føle jeg har kontroll, så for meg er det bare bra jo mer info jeg får. Anonymkode: 71450...2fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #35 Del Skrevet 5. oktober 2017 Her vi bor er det gratis. Man lærer masse om amming (tette melkeganger, brystspreng, melkespreng, betennelser, riktig grep mm), fødselen (hvilke smertelindring er tilgjengelig, mannen lærer å puste, vi får beskjed om at det er normalt å banne/rope, fikk se rifter, fikk beskjef om å være tydelig med jm om vi ønsker henne der mer/mindre, snakket om at det kan bli folksomt i rommet m.m.), følelser (barseltårer, depresjon, mangel på morsfølelse, folk som presser på for besøk m.m. og tips til hvordan mor og far kan takle det), stell av baby. Dessverre ble kurset jeg skulle på avlyst, men jeg og mannen fikk en miniversjon alene om fødsel og tiden etter, og jeg og 4 andre damer fikk ammekurset en annen dag. Veldig nyttig! Min baby ble stresset under fødsel, og det var 12 personer i rommet. Jeg hadde fått info om både det og tangen (som plutselig ble dradd frem), og ble derfor ikke nervøs. Anonymkode: 9effe...a0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 5. oktober 2017 #36 Del Skrevet 5. oktober 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Oi,det var en ganske stiv pris må jeg si. ts Anonymkode: 0a604...29d Helt enig. Og når man i tillegg må si fra seg vakter for å kunne gå på det så blir det enda dyrere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2017 #37 Del Skrevet 5. oktober 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere som har betalt for sånt kurs, har dere gått til orivat jordmor/firma for dette da? Her er det gratis i regi av helsestasjonen. Hadde aldri giddet betale 2000 kr for det! Men når det er gratis synes jeg det er greit for meg og samboer som er førstegangs. I beste fall får vi noen tips vi ikke har plukket opp fra før. Og om vi kan alt fra før kommer det også til å føles godt, få bekreftelse på at jeg er forberedt. Jeg trenger mest mulig informasjon om ting for å føle jeg har kontroll, så for meg er det bare bra jo mer info jeg får. Anonymkode: 71450...2fe Jeg gikk på kurs på Riksen. Kostet vel over 1000 kr pr par. Anonymkode: f08fd...ebf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 6. oktober 2017 #38 Del Skrevet 6. oktober 2017 Jeg gikk på kurs som var interessant, men savnet pustedelen. Så det googlet jeg, og øvde meg på i svømmehallen selv. Det fikk jeg god bruk for, så ikke ignorer den biten... Det hjelper mye å kunne flyte med riene og puste seg gjennom dem, heller enn å stritte imot, for smertene og for det mentale. Omvisningen på sykehuset var flott, det jeg husker best var når de viste den røde knappen. Når de trykket på den, så kom det løpende folk og tok med mor i sengen, og far ville bli stående igjen og det var ikke sikkert noen hadde tid til å se etter ham. Så for noen fedre er det vanskelig. En av fedrene holdt da på å svime av 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå