Gå til innhold

Norske soldater.Kontra fra andre land?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Norske "elitesoldater" er Norges hemmelige hær. Det er veldig få som egentlig veit hva de holder på med, hvem de er, eller hva slags militær ideologi de har blitt opplært til. I både USA og Storbritannia får soldater  opplæring i bruk av tortur, og det å tåle tortur. 

Det er ett slags program som heter "survival evasion resistance escape" (sere) som går ut på at de skal tåle ekstremt brutal behandling. Det er ulike former for smerter, simulert drukning (også kjent som "water-boarding") og gå veldig lange perioder uten noe søvn. Dette er noe av samme behandling som uskyldige mennesker har blitt utsatt for ved amerikanske militærbaser i for eksempel Kandahar og Bagrsm. For ikke å snakke om Gitmo...                           

Men hva med de norske elite-soldatene? Utdannes de til å ikke tenke eller føle, bare adlyde ordre? Norske militære har vel ikke automatisk bedre moral og etikk enn militære fra andre land?                   

Anonymkode: e9c45...352

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Norske spesialsoldater lever også normale liv. De går ikke rundt som noen overnaturlige vesen som ikke føler eller tenker selv, men bare handler på instinkt som en eller annen lydig tjener tatt fra en James Bond-film. 

Lange perioder uten eller med svært lite søvn(relativt selvsagt) er noe alle norske soldater må oppleve en eller annen gang. Uansett om man er spesialsoldat eller ikke. 

Spesialsoldater er selvsagt opplært til å takle mye mer ekstreme situasjoner og hendelser, men de er fortsatt mennesker. 

Jeg har dessuten såpass tiltro til det norske Forsvaret(tro det eller ei), at jeg ikke tror norske soldater feks kunne torturere uskyldige, sivile mennesker a la det amerikanske soldater har gjort i utlandet. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg kan ikke snakke for spesialsoldatene, for der kjenner jeg ingen. Men soldater generelt er som regel bra folk. Som "forsvarsfrue" har jeg jo møtt mange som jobber der, og jeg sitter som regel igjen med et godt inntrykk. Det er klart at det er en svær organisasjon, og det er sikkert folk som er der med helt feil motivasjon - men stort sett synes jeg at jeg møter mennesker med et godt menneskesyn og som tror på det de driver med. 

Jeg har, som Drikkeflaska over her, tiltro til det norske forsvaret og jeg synes de gjør en viktig jobb. 

Anonymkode: 4b521...f4b

• Liker 3
Skrevet

Norge har ingen elitesoldater. Det er noen spesialavdelinger som er godt trente, men de skiller seg ikke særlig mye ut på det internasjonale plan. De er helt ordinære.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke snakke for spesialsoldatene, for der kjenner jeg ingen. Men soldater generelt er som regel bra folk. Som "forsvarsfrue" har jeg jo møtt mange som jobber der, og jeg sitter som regel igjen med et godt inntrykk. Det er klart at det er en svær organisasjon, og det er sikkert folk som er der med helt feil motivasjon - men stort sett synes jeg at jeg møter mennesker med et godt menneskesyn og som tror på det de driver med. 

Jeg har, som Drikkeflaska over her, tiltro til det norske forsvaret og jeg synes de gjør en viktig jobb. 

Anonymkode: 4b521...f4b

Enig. Når Forsvaret rekrutterer er de svært opptatt av holdninger og verdier. Hvis man har feil motivasjoner eller dårlige holdninger blir man mest sannsynlig oppdaget og regnet som ikke kvalifisert.

2 minutter siden, MajorasMaske skrev:

Norge har ingen elitesoldater. Det er noen spesialavdelinger som er godt trente, men de skiller seg ikke særlig mye ut på det internasjonale plan. De er helt ordinære.

Hvilken kunnskap har du for å kunne påstå det? 

• Liker 3
Skrevet
1 minute ago, Drikkeflaska said:

Hvilken kunnskap har du for å kunne påstå det? 

Imotsetning til faktisk elitegrupper har de ingen bragder å skryte av.

Skrevet

Imotsetning til faktisk elitegrupper har de ingen bragder å skryte av.

Bragder? Hva legger du i bragder? 

Norske spesialsoldater er ikke mange i forhold til det feks USA eller UK har, men de har likevel høy anseelse blant disse utenlandske spesialstyrkene og har, i motsetning til de utenlandske, prosentvis mye lavere dødstall i skarpe situasjoner. Det er mulig du har et annet syn på hva "elitesoldater" er, men for min del er det å ikke dø i strid, et ganske viktig kriterie for å kunne anse operasjoner som suksessfulle. 

Anonymkode: 32929...4f8

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bragder? Hva legger du i bragder? 

Norske spesialsoldater er ikke mange i forhold til det feks USA eller UK har, men de har likevel høy anseelse blant disse utenlandske spesialstyrkene og har, i motsetning til de utenlandske, prosentvis mye lavere dødstall i skarpe situasjoner. Det er mulig du har et annet syn på hva "elitesoldater" er, men for min del er det å ikke dø i strid, et ganske viktig kriterie for å kunne anse operasjoner som suksessfulle. 

Det skulle ikke være anonymt. 

Skrevet
Just now, Drikkeflaska said:

Det skulle ikke være anonymt. 

Det de hvertfal er annerkjent for er et dødsfall under trening fordi de brøt sikkerhetsprosedyer. De er også kjent for å lære opp politimenn i afganistan 😂.

Skrevet

Det de hvertfal er annerkjent for er et dødsfall under trening fordi de brøt sikkerhetsprosedyer. De er også kjent for å lære opp politimenn i afganistan 😂.

Joda, Forsvaret generelt har vel en del å gå på mtp sikkerhet og rutiner, selv om de ikke går så mye ut med det i offentlighet.. En av grunnene til mitt "tro det eller ei"-utsagn om tiltro til Forsvaret. 

Det er vel ikke spesialsoldater som har ansvaret for opplæring av politiet i Afghanistan? Det er i alle fall ikke mitt inntrykk. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Joda, Forsvaret generelt har vel en del å gå på mtp sikkerhet og rutiner, selv om de ikke går så mye ut med det i offentlighet.. En av grunnene til mitt "tro det eller ei"-utsagn om tiltro til Forsvaret. 

Det er vel ikke spesialsoldater som har ansvaret for opplæring av politiet i Afghanistan? Det er i alle fall ikke mitt inntrykk. 

Det skal ikke være anonymt. Skjønner ikke hvorfor anonymknappen blir avmerket automatisk.. 

Skrevet
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Det var en periode de(FSK) hadde hovedansvaret for det faktisk.

Skrevet

Det var en periode de(FSK) hadde hovedansvaret for det faktisk.

Det handler vel mer om Forsvarets fantastiske bruk av ressurser, men de om det... 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det handler vel mer om Forsvarets fantastiske bruk av ressurser, men de om det... 

Det handler om å gi dem oppgaver de mestrer. De har mistet nok folk til å være så små.

Skrevet

Det handler om å gi dem oppgaver de mestrer. De har mistet nok folk til å være så små.

Jeg er fortsatt av den oppfatning av at norske spesialstyrker mestrer større oppgaver enn å lære opp det afghanske politiet.. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Norske "elitesoldater" er Norges hemmelige hær. Det er veldig få som egentlig veit hva de holder på med, hvem de er, eller hva slags militær ideologi de har blitt opplært til. I både USA og Storbritannia får soldater  opplæring i bruk av tortur, og det å tåle tortur. 

Det er ett slags program som heter "survival evasion resistance escape" (sere) som går ut på at de skal tåle ekstremt brutal behandling. Det er ulike former for smerter, simulert drukning (også kjent som "water-boarding") og gå veldig lange perioder uten noe søvn. Dette er noe av samme behandling som uskyldige mennesker har blitt utsatt for ved amerikanske militærbaser i for eksempel Kandahar og Bagrsm. For ikke å snakke om Gitmo...                           

Men hva med de norske elite-soldatene? Utdannes de til å ikke tenke eller føle, bare adlyde ordre? Norske militære har vel ikke automatisk bedre moral og etikk enn militære fra andre land?                   

Anonymkode: e9c45...352

Når jeg var soldat for 20 år siden ble det sagt at i motsetning til amerikanske og engelske soldater ble norske soldater på en helt annen måte opplært til å tenke selv og en kunne bla nekte ordre som å svømme over ei elv midtvinters vis det ikke hadde noen mål eller mening , eller det var bedre måter å krysse på som å gå over en nærliggende bro

• Liker 2
Skrevet
1 minute ago, Drikkeflaska said:

Jeg er fortsatt av den oppfatning av at norske spesialstyrker mestrer større oppgaver enn å lære opp det afghanske politiet.. 

Man skal ikke undervurde hvor vanskelig oppgave det er å undevise afghanske rekrutter altså. Det er ikke sikkert Navy Seals hadde hatt tolmodighet nok til å greie det.

Skrevet

Norge er knappe 5 mill, kan ikke ha noe stor hær. Så må håpe på det beste med en liten dyktig gruppe, og stor hjelp fra allierte.

Anonymkode: 19595...562

Skrevet
4 minutes ago, Apis said:

Når jeg var soldat for 20 år siden ble det sagt at i motsetning til amerikanske og engelske soldater ble norske soldater på en helt annen måte opplært til å tenke selv og en kunne bla nekte ordre som å svømme over ei elv midtvinters vis det ikke hadde noen mål eller mening , eller det var bedre måter å krysse på som å gå over en nærliggende bro

Det er det som gjør oss best. Bare norske soldater som skjønner at det å krysse en bro er bedre enn å svømme over en iskald elv.

Anonymkode: ce360...335

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, MajorasMaske skrev:

Du vil måtte lete evig for å finne avdelinger som aldri har begått feil.

Norsk politi har siden 2004, og frem til politikontingenten ble trukket ut sammen med de militære styrkene, hatt lederopplæring og mentorering av afghansk politi. Forsvaret har også bidratt.

De norske spesialstyrkene er ikke bare kjent for å være best i kulde og å ferdes i fjell og fjord, men er også internasjonalt anerkjent fra skarpe operasjoner i utlandet.

Anonymkode: c96ea...22b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...