Gå til innhold

Droppe ut av studier, ta fag ved skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har bestemt meg for å droppe ut av en bachelor jeg begynte på nå i høst. Har allerede planen klar for hva jeg skal studere fra neste høst av.

Det jeg lurer på er om det fremdeles er mulig å ta andre fag (relatert til det jeg heller vil studere)? Og om jeg selv tror jeg kunne klart å bestå et årsstudium selv om jeg hopper på så sent som i oktober, er det noen sannsynlighet for at jeg får lov til det? Vet ikke hvordan det evt. hadde blitt med obligatoriske aktiviteter innenfor studiet, er vel kanskje derfor det ikke går i så fall..

Hadde vært kjekt å gå videre framfor å "måtte" ta nok et friår på grunn av at jeg valgte feil retning og fant det ut 2mnd etter studiestart... Noen som har vært i samme situasjon? 

Anonymkode: bd7cf...d80

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er nok litt i det seineste laget ved å melde deg opp til eksamen i de nye emnene da eksamensfristen gikk ut 15. September. Så du nok vente til neste år.

Jeg begynte på en bachelor i år, men fant ut at det var helt feil valg etter allerede to uker. Meldte meg da av eksamene i fagene på den bacheloren, og meldte meg på nye emner innenfor en annen bachelor. Skal nå i Jan/Feb søke om å få bli overflyttet til den nye bacheloren, og begynner da rett på 2. År. 

Anonymkode: b285d...daf

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er nok litt i det seineste laget ved å melde deg opp til eksamen i de nye emnene da eksamensfristen gikk ut 15. September. Så du nok vente til neste år.

Jeg begynte på en bachelor i år, men fant ut at det var helt feil valg etter allerede to uker. Meldte meg da av eksamene i fagene på den bacheloren, og meldte meg på nye emner innenfor en annen bachelor. Skal nå i Jan/Feb søke om å få bli overflyttet til den nye bacheloren, og begynner da rett på 2. År. 

Så kjipt. Skulle funnet ut av det tidligere, jeg også.

TS

Skrevet

Er nok for sent å melde seg opp til fag og eksamen for høstsemesteret, men til våren går det sikkert an hvis det er ledige plasser på relevante fag. Snakk med din studieveielder, eller ansvarlig studieveileder eller -koordinator for det årsstudiumet det gjelder.

Du kan dog kjøre ditt eget løp som forberedelse til studiet du vil søke på. Er nok en del forkunnskaper man bør ha og hvis årsstudiet vil gi deg god fordel, kan du sikkert delta på forelesningene og forberede deg på egenhånd. Pensumlister ligger sikkert åpent ute. Er ingen som sjekker om man går på det studiet eller ikke uansett.

Skrevet
10 minutter siden, Devilheart skrev:

Er nok for sent å melde seg opp til fag og eksamen for høstsemesteret, men til våren går det sikkert an hvis det er ledige plasser på relevante fag. Snakk med din studieveielder, eller ansvarlig studieveileder eller -koordinator for det årsstudiumet det gjelder.

Du kan dog kjøre ditt eget løp som forberedelse til studiet du vil søke på. Er nok en del forkunnskaper man bør ha og hvis årsstudiet vil gi deg god fordel, kan du sikkert delta på forelesningene og forberede deg på egenhånd. Pensumlister ligger sikkert åpent ute. Er ingen som sjekker om man går på det studiet eller ikke uansett.

Det var en god idé! Tenkte litt på å kjøpe bøkene til bacheloren jeg har tenkt å ta, men problemet er jo at pensum ofte endres.. Kjipt å ha kjøpt "feil" bøker selv om kunnskapen tross alt ikke er bortkastet. 

TS

Skrevet

Mente ikke pensum til hovedstudiet, men årsstudiumet. Er viktig at forkunnskapene er på plass og du kan bruke tiden fram til sommer med det.

For all del, kan sikkert kjøpe bøkene til hovedstudiet også, men bør bekrefte at det ikke vil være endringer i litteraturen. Uansett blir det ikke stor krise da pensumet er det samme selv om bøkene forskjellig. I så tilfelle kan du sikkert finne de brukt billig istedenfor å bruke mange tusen på nye bøker.

Skrevet
6 minutter siden, Devilheart skrev:

Mente ikke pensum til hovedstudiet, men årsstudiumet. Er viktig at forkunnskapene er på plass og du kan bruke tiden fram til sommer med det.

For all del, kan sikkert kjøpe bøkene til hovedstudiet også, men bør bekrefte at det ikke vil være endringer i litteraturen. Uansett blir det ikke stor krise da pensumet er det samme selv om bøkene forskjellig. I så tilfelle kan du sikkert finne de brukt billig istedenfor å bruke mange tusen på nye bøker.

Skjønner! Ikke dumt. Skal undersøke hva som lønner seg mest for meg å gjøre fram til neste høst ved siden av jobb. Absolutt en fordel å møte opp forberedt! Takk for svar!

TS

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mistet du ikke lånet fra lånekassen når du sluttet? 

Anonymkode: 6279f...e40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...