AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #1 Skrevet 3. oktober 2017 Jeg har en eføy stående innendørs i en potte. En gang i uken tar jeg den ut av pottesjuleren for å vanne den. Da jeg skulle ta den ut denne gangen, oppdaget jeg at mesteparten av planten var dekket med en tynt lag av silke/støv. Med nærmere undersøkelse, så jeg at dette er svært finmasket edderkoppvev. Da jeg så enda nærmere, så så jeg at noe ørlite krøp rundt over alt i vevet. Dette viser seg å være tusenvis av edderkoppbabyer som kravler rundt om kring. De må nettopp ha blitt født, for det var så mange, og de var så små at man knapt kan se dem med det blodte øyet. Spørsmålet er: hva i svarte skal jeg gjøre nå? Det frister mest å pælme ut hele planten, og potta også - kanksje brenne alt sammen. Har aldri sett noe liknende i hele mitt liv - og tanken på at disse krekene har vært i leiligheten min og formert seg til tusenvis er ikke akkurat betryggende. Jeg trenger virkelig hjelp! Tør knapt å sove i natt og føler at de kravler over alt! Anonymkode: d9673...46e
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #3 Skrevet 3. oktober 2017 Fyfader jeg hadde ikke vært treig med å hive hele greia inkl potta så langt og fort ut av huset som over hodet mulig 😂😂 Anonymkode: ece15...a55 7
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #4 Skrevet 3. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Herregud.. 🙄 Anonymkode: 86897...ceb Du har ingen rett til å himle med øynene om du ikke har noe svar på spørsmålet en gang. Hvordan er det best å fjerne dem? Edderkoppnettene er over alt innunder bladene på planten. Anonymkode: d9673...46e 5
altflyter Skrevet 3. oktober 2017 #5 Skrevet 3. oktober 2017 Huff. Jeg hadde nok ansett planten som tapt og kastet den ut av huset. Hater edderkopper selv, så jeg hadde glatt kostet på meg de ekstra kronene for å kjøpe en ny plante. Hiv den, glem den og kjøp deg en ny! 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #6 Skrevet 3. oktober 2017 Tror ikke de kommer ikke til å overleve særlig lenge innendørs hos deg, så du trenger ikke gjøre noe som helst. De tørker nok ut ganske kjapt. Anonymkode: 84841...34a 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #8 Skrevet 3. oktober 2017 Spray med grønnsåpe eller kjøp insektspray i en blomsterbutikk.. Anonymkode: 600ed...e7e
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #9 Skrevet 3. oktober 2017 Det er spinnmidd, følger ofte med eføy. Kast planten, vask potten og vinduskarmen og pust med magen. Ikke noe å stresse med. Anonymkode: 73b04...8a2 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #10 Skrevet 3. oktober 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: d6cce...314 Det er for sent. Eggene er både lagt og klekket Anonymkode: d9673...46e 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #11 Skrevet 3. oktober 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er spinnmidd, følger ofte med eføy. Kast planten, vask potten og vinduskarmen og pust med magen. Ikke noe å stresse med. Anonymkode: 73b04...8a2 Så planten er tapt? Anonymkode: d9673...46e
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #12 Skrevet 3. oktober 2017 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så planten er tapt? Anonymkode: d9673...46e Hvis angrepet har gått langt kan planten bli skadet og satt tilbake, så den ikke ser så pen ut. Men du kan prøve å skylle planten i vann, og så dyppe den i lunkent grønnsåpevann tilsatt litt rapsolje. Det enkleste er dog å bare kjøpe en ny. Anonymkode: 73b04...8a2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #13 Skrevet 3. oktober 2017 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis angrepet har gått langt kan planten bli skadet og satt tilbake, så den ikke ser så pen ut. Men du kan prøve å skylle planten i vann, og så dyppe den i lunkent grønnsåpevann tilsatt litt rapsolje. Det enkleste er dog å bare kjøpe en ny. Anonymkode: 73b04...8a2 Jeg kastet planten ut. Vil ikke at smitten skal spre seg til resten av plantene mine. 🔥🔥🔥 Takk for rådet. Hadde aldri klart å gjette spinnmidd på egenhånd 😊 Anonymkode: d9673...46e
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #14 Skrevet 3. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis angrepet har gått langt kan planten bli skadet og satt tilbake, så den ikke ser så pen ut. Men du kan prøve å skylle planten i vann, og så dyppe den i lunkent grønnsåpevann tilsatt litt rapsolje. Det enkleste er dog å bare kjøpe en ny. Anonymkode: 73b04...8a2 I og med at dette ikke blir forklart: mange insekter "puster" gjennom "huden". Edderkopper, f.eks. dør hvis du sprayer grønnsåpe på de. Det samme gjelder maur. De kveles fordi de ikke får puste. Grønnsåpen legger seg på "huden" deres som et lim. Derfor er rådet å bruke grønnsåpe/vaskemiddel og olje. De kveles da. Anonymkode: d6cce...314
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå