Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg skal fremføre særemne i morgen, og analyserer 2 romaner og sammenligner disse. jeg har skrevet ned alt jeg skal si, og kan alt utenat. Til sammen er det 30 min ca, men blir alltid litt kortere når jeg glemmer en setning og 2.

Tingen er, det har skjedd noe veldig tragisk i livet mitt, i tillegg til at jeg har dysleksi. Vil ikke si hva det er hvis noen gjenkjener meg, men det er ille. Så jeg har "lest" bøkene, men de er så tunge at jeg ikke husker eller skjønte noenting, bare det store bildet.

Er livredd for at lærer spør meg om noe som avlsører at jeg ikke har lest dem. Jeg har lest tusenvis av sammendrag på nettet, men hvis lærer spør om detaljer er jeg ille ute. 

Kan noen som har hatt særemne fortelle meg hvor vanskelig og "detaljert" utspørringen av lærer var etterpå?

Anonymkode: 518cd...f4a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har dysleksi og brukte lydbøker for å komme meg gjennom særemne. Er det vanlig å ha særemne nå? Pleier man ikke ha den på våren? Uansett, last ned storytell og sjekk om bøkene du burde ha lest er på den. da kan du ihvertfall høre igjennom de til i morgen :)

Skrevet

Hvilke bøker har du lest, da? 

Vet du forresten at du som dyslektiker har rett til å låne lydbøker fra Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek? Da kan du f.eks. lese i boken samtidig som du får teksten lest opp fa lydboken, og det gjør det enklere å få med seg det man leser. 

Anonymkode: 1220e...ec9

• Liker 5
Skrevet

At det går deg skikkelig ille kommer ikke til å skje. Det verste er at du får en dårligere karakter enn det du helst vil. Du kommer ikke til å stryke om du i hvert fall gjør en innsats. 

Så får du bare slå deg til ro med at du gjorde så godt du kunne. Du har jo hatt mye annet å tenke på. Å prøve å gjøre alt perfekt i perioder der man ikke har det noe bra er vanskelig... Man må bare slappe litt av. Har selv prøvd å prestere i perioder der jeg har slitt privat. Men det går ikke. Nå har jeg lært å heller fokusere på meg selv, så får det bli en og annen dårlig karakter eller litt lange pauser på jobb en periode da! 

Dette er litt annet, men jeg hadde muntlig eksamen i litteratur da jeg studerte. Ble selvfølgelig trekt i noe som jeg hadde jobbet minst med. Jeg satt jo som et spørsmålstegn meste parten av tida, men kunne jo beskrive sånn generelt hva boken handlet om. Når jeg ikke klarte å svare, kom de med oppfølgingsspørsmål. Det gjør de vel på muntlig vgs også. Hvis du ikke vet, går de bare videre og spør om et annet tema. 

Jeg fikk D på den eksamenen :P Det var jo litt kjipt men. Ferdig med det nå. Har også noen 2-ere på vitnemålet fra vgs.. Men har også 4-ere og 5-ere, og jeg fikk A på bachelor da jeg studerte. Jeg stressa aldri, men gjorde det bra i fag og emner jeg likte og mestret. En dårlig dag og et dårlig resultat tok ikke fra meg håpet :D 

Anonymkode: 53fa3...5d8

• Liker 2
Skrevet

Er det kun særemnet du skal fremføre, eller er det bare en del av flere ting?

Den gangen jeg hadde norsk muntlig eksamen, var det flere ting som skulle fremføres samtidig, så fremføringen av selve særemnet ble ganske kort.

Husk at det gjerne ikke er det å gjenfortelle historien i bøkene de er ute etter. De er f.eks. ute etter at du kan fortelle om virkemidler som er brukt, f.eks. visuelle stedsbeskrivelser, beskrivelser av utseendet til personer og lignende. Om handlinger som skjer blir beskrevet med sammenligninger som gir leseren en slags forestilling i hodet om hvordan det ville sett ut. Parallelle handlinger og annet (Har ikke analysert på lenge, men kapitler i lærebøker om analyse vil nok forklare hva man bør se etter, og notere seg eksempler av)

F.eks. hvis noen mister ned et glass som knuser, så vil gjerne forfatteren beskrive det som:

Glasset gikk i tusen knas og spredte seg i rommet som om noen hadde tatt en kurv med sprettballer og veltet de utover. Hver eneste glassbit klang som en svær kirkeklokke for hver gang de traff bakken og spratt voldsomt opp igjen, for så å endelig til slutt falle til ro.

- A.B. 2017  :ler:

Nå er jeg verdens dårligste forfatter, men du skjønner sikkert tegningen. De vil gjerne være ute etter slike eksempler fra boken.

Husk at hvis de spør, så er det ikke alltid bare for å "avsløre" om du har lest de, men også for å hjelpe deg til å komme på ting å si. De pleier å ha en veldig støttende, vennlig og hjelpende tone, de sitter ikke der som strenge dommere som skal dømme deg for en forbrytelse. Det er heller ikke forventet at du skal ha et bra svar på alt de spør om.

Det er absolutt en fordel å komme på ting å si uoppfordret, og at man kommer med egne eksempler. Men hvis du blir tom for idéer kommer de gjerne med direkte spørsmål som: 

"Dette er jo romaner. Hva er en roman, og hvilke kjennetegn finner du på dette i disse bøkene?" Så da må du gjerne svare litt om både den ene og den andre, og sammenligne hvilken du synes passet best til beskrivelsen og slikt.

Hvis du ikke nevner noe om person/stedsbeskrivelse, vil de gjerne spørre direkte: "Forteller disse bøkene noe om hvordan disse personene ser ut, eller hva slags type mennesker de er?" Kanskje de spør direkte hvilket inntrykk du har av de selv og slikt.

Dette går nok mye bedre enn du frykter uansett. :-) Fortell oss hvordan det gikk.

Anonymkode: 1b18a...08e

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig vanlig med slik krisetenkning når man er klar over egne hull. I realiteten er det lite sannsynlig at dette skjer. Det er din presentasjon lærer vil ta utgangspunkt i. Du bør derfor fokusere på det du skal legge frem, samt ha et helhetlig blikk på de bøkene du har valgt. Lærer har jo ikke lest alle bøkene som elevene har valgt ut til sitt særemne, så den personen som kjenner bøkene best er som regel eleven selv. 

Så slapp litt av. Dette går fint! :)

Anonymkode: 0b5f9...24f

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig vanlig med slik krisetenkning når man er klar over egne hull. I realiteten er det lite sannsynlig at dette skjer. Det er din presentasjon lærer vil ta utgangspunkt i. Du bør derfor fokusere på det du skal legge frem, samt ha et helhetlig blikk på de bøkene du har valgt. Lærer har jo ikke lest alle bøkene som elevene har valgt ut til sitt særemne, så den personen som kjenner bøkene best er som regel eleven selv. 

Så slapp litt av. Dette går fint! :)

Takk for svar til alle!

Jeg vet at læreren har lest begge bøkene, han fortalte det til meg :O Og snakket ganske detaljfullt om dem, mens jeg bare nikket og ikke gjenkjente det...

Skrevet

Dette går helt fint. I den situasjonen du befinner deg nå har du helt lov til å gi litt faen. Men igjen, dette går helt bra :)

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar til alle!

Jeg vet at læreren har lest begge bøkene, han fortalte det til meg :O Og snakket ganske detaljfullt om dem, mens jeg bare nikket og ikke gjenkjente det...

Da er det litt annerledes. Samtidig, jeg lånte bøkene jeg valgte fra norsklæreren. Han var tydelig engasjert i temaet og kunne mye mer enn meg både om bøkene og forhold rundt som hadde innvirkning på forfatterne og dermed innholdet i bøkene. Nå er det nok en forskjell på norsklærere, men jeg følte aldri at det presentasjon av særemne var som en utspørring av boken. Det var heller en diskusjon rundt det jeg valgte å trekke frem og min problemstilling.

Nå er det jo gjerne også slik at det går en stund mellom man har lest boken og til særemne er helt ferdig. Jeg leste bøkene én gang mens jeg noterte meg det jeg ville kikke nærmere på når jeg faktisk skulle skrive særemne. Selv om jeg hadde lest boken kunne jeg ikke den på detaljnivå når jeg skulle presentere særemne. Da var det oppgaven min jeg kunne inn og ut, og det virker det jo som om du også kan. Dersom du får spørsmål utenfor oppgaven din er det bare å si at du ikke valgte å fokusere på det ut ifra problemstillingen din og prøve å gi en god begrunnelse. Eller så kan du si at du si at det er et interessant spørsmål og at du kunne ha fokusert litt mer på det dersom den første løsningen ikke passer seg. Dette vil jo ikke ha en direkte påvirkning på vurderingen, men samtidig vet man jo at skjønn spiller en stor rolle. Når man tar selvkritikk og reflekterer rundt spørsmålet og egen tilnærming til oppgaven får man gjerne en mer medgjørlig sensor/lærer. 

Skrevet

ts her

Det gikk helt fantastisk, jeg skjønner ingenting?!? Jeg snakket i 45 min uten manus, og læreren hadde ingen spørsmål for jeg hadde besvart alt underveis! Fikk 6-, trekk pga. alt for lang tid! 

• Liker 6
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts her

Det gikk helt fantastisk, jeg skjønner ingenting?!? Jeg snakket i 45 min uten manus, og læreren hadde ingen spørsmål for jeg hadde besvart alt underveis! Fikk 6-, trekk pga. alt for lang tid! 

long live skippertak :fnise:

Anonymkode: c8852...b79

• Liker 2
Skrevet

Gratulerer masse TS! :nordvesta:

Jeg kom tilfeldigvis over denne tråden og kjenner meg sånn igjen :ler: (Selv om jeg er en gammel student)

Du kan mer enn du tror! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...