Gjest Purple Skrevet 3. oktober 2017 #1 Skrevet 3. oktober 2017 Er det slik som folk nesten sier at man ikke får boliglån ved forbruksgjeld? Vi måtte pusse opp leiligheten før vi skal selge den, og sitte igjen med litt forbrukslån pga dette. Vi har betalingsevnen til boliglån for det, og vi har egenkapitalen som trengs for å kjøpe huset.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #2 Skrevet 3. oktober 2017 Hva betyr "litt forbrukslån"? Hvorfor lånte dere ikke heller på andre måter? Osv. Det er relevant for banken. Anonymkode: 7c07a...3f3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #3 Skrevet 3. oktober 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva betyr "litt forbrukslån"? Hvorfor lånte dere ikke heller på andre måter? Osv. Det er relevant for banken. Anonymkode: 7c07a...3f3 Det var ikke så mange andre måter å låne dem på dessverre. 150 000 Anonymkode: 548f9...f0a
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #4 Skrevet 3. oktober 2017 Banken ser på all gjelden dere og kan trekke fra når de skal innvilge hvor mye man får i lån. Forbrukslån er negativt da dere ikke har spart opp noen penger, det kan banken bruke mot dere. Man MÅ da ikke pusse opp en leilighet før salg? Dét sagt så er dere to og da trenger det ikke ha voldsomt mye å si. Anonymkode: a3e4f...6c2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #5 Skrevet 3. oktober 2017 Jeg fikk bolig lån og har forbruksgjeld og studiegjeld . Anonymkode: 3d592...0e7
Gjest Purple Skrevet 3. oktober 2017 #6 Skrevet 3. oktober 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk bolig lån og har forbruksgjeld og studiegjeld . Anonymkode: 3d592...0e7 Kan jeg spør hvor mye forbruksgjeld? Har heldigvis minimalt med studiegjeld.
Gjest Purple Skrevet 3. oktober 2017 #7 Skrevet 3. oktober 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Banken ser på all gjelden dere og kan trekke fra når de skal innvilge hvor mye man får i lån. Forbrukslån er negativt da dere ikke har spart opp noen penger, det kan banken bruke mot dere. Man MÅ da ikke pusse opp en leilighet før salg? Dét sagt så er dere to og da trenger det ikke ha voldsomt mye å si. Anonymkode: a3e4f...6c2 Regner med de trekker det fra ja, og det er helt greit. Skal uansett låne godt under den maks x 5 inntekt.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #8 Skrevet 3. oktober 2017 150 000 er ikke "litt" forbrukslån.. Jeg hadde 40 000 i forbrukslån, og fikk boliglån uten problemer Anonymkode: 5debf...707
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #9 Skrevet 3. oktober 2017 Hvor mye lån har dere på leiligheten da? Kommer den totale gjelden deres på over 85% av boligens verdi? Det dere kanskje burde ha gjort, var å refinansiere boliglånet og heller tatt ut disse pengene med sikkerhet i boligen istedenfor å ta opp dyr forbruksgjeld uten sikkerhet. Vanligvis vil man kunne refinansiere og ta ut inntil 85% av boligens estimerte verdi i total gjeld. Så hvis leiligheten er verdt f.eks. 2 millioner, og dere har 1 million i gjeld igjen på den, så kan man vanligvis ta ut 700.000kr med sikkerhet i boligen (forutsatt at man har betalingsevne til å betjene det osv). Jeg vil tro at banken bare ser på alt som en total gjeld, akkurat som om dere nå først hadde refinansiert boliglånet, tatt ut 150.000kr, for så å betale ned forbruksgjelden med disse, og så søkt på lån igjen. Bare at istedenfor å gjøre det i to operasjoner, rydder de opp når dere kjøper neste bolig. Anonymkode: 5c61a...d00
prt90 Skrevet 4. oktober 2017 #10 Skrevet 4. oktober 2017 12 timer siden, Purple skrev: Er det slik som folk nesten sier at man ikke får boliglån ved forbruksgjeld? Vi måtte pusse opp leiligheten før vi skal selge den, og sitte igjen med litt forbrukslån pga dette. Vi har betalingsevnen til boliglån for det, og vi har egenkapitalen som trengs for å kjøpe huset. Hva med å selge før dere kjøper, så slipper dere hele problemstillingen?
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #11 Skrevet 4. oktober 2017 For meg er det litt uvirkelig å ha til egenkapital men å sitte med forbruksgjeld. Hvorfor har dere ikke betalt ned det lånet hvis dere har penger? Anonymkode: c2f33...6b8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå