Gå til innhold

De som kaller hunden sin for "bikkje"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror ikke de mener det nedsettende. Men jeg liker heller ikke ordet bikkje, gubbe, kjerring og lignende ord, så jeg bruker ikke de ordene selv. Men jeg tenker så lenge ikke negative ord blir satt før bikkje, for eksempel jævla bikkje, så mener de ingenting negativt.

• Liker 1
Skrevet

I min dialekt er det helt vanlig å si bikkje. Det er nøytralt og ikke noe skjellsord. Hund er mer formelt og "fint". 

• Liker 3
Skrevet

Tror du bikkja bryr seg?

For øvrig er dette - som flere har vært inne på - dialekt. Det er ikke naturlig for meg å si hunden min. Jeg sier bikkja mi. Og hun er like glad i meg lell. Og jeg i henne. 

Anonymkode: 84714...406

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer av norrønt, betyr opprinnelig "tispe" egentlig. Så det er nedsettende ja, hvis det er en han-hund og ikke en hunn-hund.

Anonymkode: 0860f...4fb

Jeg går ut i fra at ordet dermed er i slekt med bitch? Kanskje det er derfor noen synes bikkje er så stygt? Forøvrig husker jeg at eksen min som var vestlending, sa bikkje om hunner og hund om hanner.

Skrevet

Jeg sier bikkje, det er fordi jeg ikke liker hunder(bikkjer) :) 

Anonymkode: 6fd86...4f3

Skrevet

Sier både bikkje, kjøter og bikkjekrek til hunden. Den ser ikke ut til å ta seg nær av det.

• Liker 3
Skrevet

Tror for øvrig at hunder som blir brukt i henhold til instinkt, brukshunder, har det bedre enn såkallte lapdogs som kun er avlet for at de skal se søte ut for eierne.

Anonymkode: 8af64...63f

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kaller gubben for gubbe, ungene for unger, katta for kattskrellet, bikkja for bikkja og meg selv for kjerringa. Innimellom den elendige gubben og de elendige ungene, den satans dritt bikkja og det fordømte kattskrellet. 

Anonymkode: e279d...338

:hoho:
Har hverken gubbe eller unger, men har to kattekrek/pusegutter/kattskinn/bebiser/pelsdotter. Noen ganger bare svartefaen og kattfaen... 
Voffsen jeg hadde før var voffsen, lørva, lørvskinnet. 
Hesten jeg hadde før var madammen, dronninga, mærra, mærrskinn, pelsdott, toillsjura. 
Faren min pleide bare kalle hesten for limfabrikken eller pølsa. 
Bestefar kalte alltid første hesten min for kompostkværna! "nå får du komme hjem me kompostkværna så æ bli kvitt litt gulrot å bestemordi får litt gjødsel!"

Anonymkode: 6c45a...8c6

• Liker 4
Skrevet

Bikkja mi er den høyest elskede hunden i hele verden. ♥️ Det er snakk om dialekt. 

• Liker 2
Skrevet

Det er helt normalt å si. Ikke noe nedsettende. Katten min maler like høyt enten jeg kallen han dumming eller søting. Det er toneleie dyret reagerer på.

Anonymkode: 0bf77...e77

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hverken gubbe eller unger, men har to kattekrek/pusegutter/kattskinn/bebiser/pelsdotter. Noen ganger bare svartefaen og kattfaen... 
Hesten jeg hadde før var madammen, dronninga, mærra, mærrskinn, pelsdott, toillsjura. 
Bestefar kalte alltid første hesten min for kompostkværna! "nå får du komme hjem me kompostkværna så æ bli kvitt litt gulrot å bestemordi får litt gjødsel!"

Så herlig! :laugh:

Skrevet

Bikkje er ikke negativt for min del. Men jeg sier sjelden bikkje, men kan gjøre det. 

Anonymkode: 4f0fa...bb2

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjært barn har mange navn! :jepp:

Skrevet
Akkurat nå, Citpensacola skrev:

Sier både bikkje, kjøter og bikkjekrek til hunden. Den ser ikke ut til å ta seg nær av det.

Kanskje ikke hunden din tar seg nær av det, men dersom jeg hadde hørt at en person hadde kalt hunden sin for et bikkjekrek eller kjøter så ville jeg begynt å lure på hvorfor denne personen i det hele tatt har en hund. Ofte er det en rusmisbruker som har hunden sin kun "som beskyttelse" og ellers gir faen i hunden som et levende vesen.. Om jeg hadde hørt noen si til hunden sin "kom nå ditt bikkjekrek", ja da hadde jeg virkelig tenkt at dette er en psykisk ustabil person eller en person med total mangel på empati. 

Anonymkode: 84bd2...1a6

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Kanskje ikke hunden din tar seg nær av det, men dersom jeg hadde hørt at en person hadde kalt hunden sin for et bikkjekrek eller kjøter så ville jeg begynt å lure på hvorfor denne personen i det hele tatt har en hund. Ofte er det en rusmisbruker som har hunden sin kun "som beskyttelse" og ellers gir faen i hunden som et levende vesen.. Om jeg hadde hørt noen si til hunden sin "kom nå ditt bikkjekrek", ja da hadde jeg virkelig tenkt at dette er en psykisk ustabil person eller en person med total mangel på empati. 

Det er der du bør følge med på hvordan ting blir sagt. Toneleiet har mye å si. Å si "kom nå lille bikkjekreket mitt" med en kjærlig stemme er ikke et varseltegn. Skriker du den kan det være det. Fremføringen av ordet er veldig relevant, ikke ordet i seg selv.

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er der du bør følge med på hvordan ting blir sagt. Toneleiet har mye å si. Å si "kom nå lille bikkjekreket mitt" med en kjærlig stemme er ikke et varseltegn. Skriker du den kan det være det. Fremføringen av ordet er veldig relevant, ikke ordet i seg selv.

Det å kalle en hund (eller et menneske for den saks skyld) for et krek er frekt og nedsettende uansett hva slags ord du legger før eller etter. Ordet i seg selv er absolutt relevant. 

For å sette det på spissen: ville det vært greit å f.eks når du skal kalle på barna dine å si for "kom nå mine små lille drittunger" så lenge det er sagt med en lys og kjærlig stemme?

• Liker 1
Skrevet

Det er vel minst like ille med de som kaller dyrene sine for "kjøter" da? 

:link:   

Anonymkode: 91c67...73c

Skrevet
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Det å kalle en hund (eller et menneske for den saks skyld) for et krek er frekt og nedsettende uansett hva slags ord du legger før eller etter. Ordet i seg selv er absolutt relevant. 

For å sette det på spissen: ville det vært greit å f.eks når du skal kalle på barna dine å si for "kom nå mine små lille drittunger" så lenge det er sagt med en lys og kjærlig stemme?

Du får synes det er så nedsettende du bare vil, det blir for drøyt å tenke personen er psykisk ustabil og har lite empati. Å anta at en person ikke bryr seg om dyret sitt etter å ha hørt et slikt ord en gang er for dumt rett og slett. Psykisk ustabil og lite empati er krisemaksimering så det holder. Jeg er tydeligvis psykopat siden jeg ofte kaller katten min for tjukken og dummingen ifølge den logikken. Og lykke til med å finne katter som har det bedre en den lille trollungen.

Barn forstår hva som blir sagt så det kan selvfølgelig ikke sammenlignes. Det er ikke å sette det på spissen. Det er å dra inn noe helt annet.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...