Gå til innhold

De som kaller hunden sin for "bikkje"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hater det uttrykket! Syns det høres veldig negativt ladet ut, samme med kjerring. Men skjønner at ikke alle har har samme oppfatningen av det :P

Anonymkode: 85a5c...850

Skrevet

Jeg har ei bikkje. Ikke er jeg narkoman og ikke er jeg psykisk ustabil heller så vidt jeg veit. Men den firbeinte tassen som bor her er like fordømt ei bikkje. 

Hilsen kjerringa.

(Og bikkja er en renrasa chihuahuagutt)

Skrevet
1 time siden, Perelandra skrev:

Jeg går ut i fra at ordet dermed er i slekt med bitch? Kanskje det er derfor noen synes bikkje er så stygt? Forøvrig husker jeg at eksen min som var vestlending, sa bikkje om hunner og hund om hanner.

Det stemmer, på norrønt brukte man også ordet bikkje om kranglevorne kvinner, på samme vis som man bruker bitch på engelsk. Det engelske ordet stammer fra norrønt. Men i dag er bikkje på norsk ikke lenger kjønnsbestemt, siden språket endrer seg. Tipper dette kan ha skjedd da vi sluttet med kjønnet bøyning av ordene, og veldig mange av dem ble kjønnsnøytrale. 

Jeg har også dialekt hvor bikkje er nøytralt, og kjerring er et koselig ord å bruke om ektefellen. 

Anonymkode: 8c8d7...fb4

• Liker 2
Gjest C.Tramell
Skrevet

De er jo bare hunder. De bryr seg vel ikke det minste om hva vi kaller dem? Jeg kjente en hund som het Satan. Han var glad og fornøyd, han. Om noen bruker ordet bikkje som en fornærmelse er uansett ikke dyret i stand til å skjønne det, og man bør godta at ikke alle er ville etter hunder. Så lenge de ikke behandler dem stygt må det være greit.

Skrevet

Der jeg kommer fra kan man si " Dette er kjerringa mi" Kjerring kommer av kjære og er ikke et skjellsord egentlig. Å ha noen kjær heter det jo også. 

Anonymkode: 6394e...721

Gjest making.a.mess
Skrevet
3 timer siden, Blair Waldorf skrev:

Å kalle hunden sin for bikkje er det samme som å kalle hesten sin for merr :frkk:

Det er det da mange som gjør. Det kommer helt ann på dialekt/språkvaner og hestemiljøet en er i. Kjenner flere som kaller hesten sin merr og hunden bikkje uten at det er nedsettende ment. Kjerring trenger heller ikke  være dårlig ment, men akkurat det ordet kommer ann på tonefallet det er sagt i og selvsagt hvor i landet man bor. I nord kan man slippe unna med å kalle en politimann en jævla hestkuk, mens her i sør så vil det svi godt i lommeboka å si det samme.

Folk som må tenke nøye over slike ting og lage en tråd om det har for mye fritid spør du meg....

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvem er det som som bruker "bikkje" om hunden sin? 

Alle normale folk. De som sier "hund" er skada.

Anonymkode: 80386...d8b

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Nå er politibikkjer et verktøy. Det er jo bare snakk om "dyr" som er nedverdigende i seg selv. Mennesket hever oss over dyrene og bruker det som mat, verkrøy eller reansport. Hunder inget unntak.

Så kan du tenke deg hvor mange bikkjer de tar inn for å finne den ene som går igjennom nåløyet. Resten "flere titalls bikkjer" som ikke greide det. Blir systematisk drept. Da de ikke greier å gi bort alle.

Anonymkode: 83467...6c4

Tror jeg ikke noe på. 

Anonymkode: 880b7...c3e

Skrevet

Jeg oppfatter bikkje som en litt større hund. Ville ikke bruke bikkje om små Chihuahuaer, men om en golden retriver passer det godt. 

Oppfatter ikke noen forskjell på positivt eller negativt i forhold til hund. 

Kan det være at ordet har sammenheng med det engelske bitch (tipse)? 

Skrevet

I går kalte jeg hunden jævla drittbikkje med lys stemme mens jeg forte han med godbiter fordi han kom tilbake til meg etter å ha sprunget etter nabokatten. Tror den har det greit enda.

Ellers har kjært barn mange navn, deriblandt bikkje, dyret, grapsungen og bamsemumsen.

Skrevet

Stakkar! Ble bikkjen din fornærmet? Slutt å menneskeliggjør dyr!!

Anonymkode: c82a8...aa4

Skrevet

Jeg kaller hunden min for fillebikkja. Og kosegrisen. Og vennen. Og villbassen. Og djevelhunden. Og verdensbeste. 💗

Anonymkode: 5288d...730

Skrevet

Jeg har hatt en hest jeg kalte "pølsa". Ganske vanlig i mitt miljø med slike mindre flatterende kallenavn på hester man er utrolig glad i. Så lenge man sier det på en fin måte, tror jeg det er ett fett for hesten. For å si det sånn, er du sint og urettferdig mot dyret ditt hjelper det lite at man kaller dem pene navn.

Dette med bikkje tror jeg er veldig dialekt- og miljøbetinget. Noen steder bruker man også "merr" som en helt nøytral omtale av en hest av hunnkjønn, uten at det er noe slemt eller nedsettende med det. Jeg er vant til å si "bikkje" som et synonym for hund. Hvis man skal begynne å bedømme folks kjærlighet til dyra sine basert på dette, bommer man veldig, tror jeg. 

Anonymkode: af6f9...0e7

Skrevet

Folk må slutte å menneskeliggjøre dyr. Om jeg leker med min hund å kaller den helvetets drittbikkje med tonefall som hunden kjenner som glad så gir da hunden totalt faen i hva jeg kaller den. 

Akkurat du at du kan gjøre en bikkje så redd at den pisser på seg om du sier "kom hit hund" i en grusomt tonefall med kroppsspråk deretter. 

Anonymkode: 9d214...ade

Skrevet

Ah, kjæledyrforumet :ler:

Gjest boblebrist
Skrevet

Det går virkelig for langt om man skal la seg krenke på vegne av hva andre kaller hunden sin. 

Skrevet

Så du kaller heller ikke barn for unger? Er ikke noe verre/bedre enn å si bikkje. Herremin så mye man skal tenke på. 

Gjest Coolaid
Skrevet
På 3.10.2017 den 19.06, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid kalt hunden min for "hund", og anser ordet "bikkje" som nedsettende og som et skjellsord.

Har blant annet lagt spesielt merke til at polititjenestehunder blir kalt for "bikkje" av politimannen og at gjerne jaktfolk som kaller hunden sin for bikkje.. Jeg en forestilling om at de som kaller hunden sin for "bikkje" anser hunden sin mer som et verktøy, mer enn et selvstendig følende og tenkende vesen. Ordet "bikkje" blir hyppigere brukt av menn enn av kvinner. Kanskje fordi "bikkje" virker mer maskulint enn "hund"?

Hva mener du om dette? Hvem er det som som bruker "bikkje" om hunden sin? 

Anonymkode: 84bd2...1a6

En del mennesker har en tendens til å menneskeliggjøre hunden sin - altså tilegne den menneskelige egenskaper den faktisk ikke har. 

Det er ikke noe gale å bruke ordet "bikkje". Det stammer fra norrøn mytologi (bikkja) Bikkje betyr egentlig tispe men i nyere tid blir det brukt om hund uansett dyrets kjønn. Bikkje er ikke et negativt ladet ord om det er det du vil frem til. 

Her fikk du forklaringen, du er litt på ville veier.

Gjest Coolaid
Skrevet
På 3.10.2017 den 21.56, AnonymBruker skrev:

Hater det uttrykket! Syns det høres veldig negativt ladet ut, samme med kjerring. Men skjønner at ikke alle har har samme oppfatningen av det :P

Anonymkode: 85a5c...850

Men det er et ikke. Du syns det høres negativt ladet ut, men det er det ikke. Så nå var det oppklart. :) 

Skrevet
On 10/3/2017 at 7:35 PM, AnonymBruker said:

Det har ingenting med hvordan verdi man ser i hunden, men hvordan språk man har og er oppvokst og omgåes med. 
I min krets bruker man bikkje i de fleste sammenhenger. "skal gå tur med bikkja" men sier "har fått meg hund". 
Det blir en slang og hverdagslig talemåte, hvorpå hund igjen blir mere formelt/finspråkelig. 

Anonymkode: f7a49...29d

Ikke sant. Til hunden min sier jeg "fine vovvelovven til mamma", til andre sier jeg "kan jeg ta med hunden/navnet til hunden?". Men dialekten min tilsier at "å gå tur med hunden" høres unaturlig og rart ut, så der sier jeg bikkja.

Anonymkode: 7d3d2...650

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...