AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #1 Skrevet 3. oktober 2017 Jeg har alltid kalt hunden min for "hund", og anser ordet "bikkje" som nedsettende og som et skjellsord. Har blant annet lagt spesielt merke til at polititjenestehunder blir kalt for "bikkje" av politimannen og at gjerne jaktfolk som kaller hunden sin for bikkje.. Jeg en forestilling om at de som kaller hunden sin for "bikkje" anser hunden sin mer som et verktøy, mer enn et selvstendig følende og tenkende vesen. Ordet "bikkje" blir hyppigere brukt av menn enn av kvinner. Kanskje fordi "bikkje" virker mer maskulint enn "hund"? Hva mener du om dette? Hvem er det som som bruker "bikkje" om hunden sin? Anonymkode: 84bd2...1a6
ekkoet Skrevet 3. oktober 2017 #3 Skrevet 3. oktober 2017 De samme som bruker kjerring om konen sin. 6
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #4 Skrevet 3. oktober 2017 Det kommer av norrønt, betyr opprinnelig "tispe" egentlig. Så det er nedsettende ja, hvis det er en han-hund og ikke en hunn-hund. Anonymkode: 0860f...4fb 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #5 Skrevet 3. oktober 2017 Er som deg. Får en ekkel følelse når noen sier "bikkje" om hunden min. Nesten som en fornærmelse, at de ser ned på hunden min. Anonymkode: 8a86b...d60 5
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #6 Skrevet 3. oktober 2017 Mange steder har det med dialekt å gjøre. Her hvor jeg bor er bikkje helt normalt. Anonymkode: 9d214...ade 38
Gjest Catalina Culès Skrevet 3. oktober 2017 #7 Skrevet 3. oktober 2017 Å kalle hunden sin for bikkje er det samme som å kalle hesten sin for merr
Leo Skrevet 3. oktober 2017 #8 Skrevet 3. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mange steder har det med dialekt å gjøre. Her hvor jeg bor er bikkje helt normalt. Anonymkode: 9d214...ade Her omkring kryr det av både bikkjer og kjerringer Har med dialekt å gjøre. 24
Gjest Froning Skrevet 3. oktober 2017 #9 Skrevet 3. oktober 2017 Kaller bikkja mi for "bikkje" eller "røytemoppen". Den har det fint på tross av det og jeg har sluppet å ta den med til hundepsykologen. Mennesker som føler seg støtt av noe så uskyldig må virkelig bruke rommet mellom ørene sine til noe mer pruduktivt. Herregud
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #10 Skrevet 3. oktober 2017 13 minutter siden, Leo skrev: Her omkring kryr det av både bikkjer og kjerringer Har med dialekt å gjøre. Ja kjerring er også brukt flittig her, det er et kjælenavn her 😛 Anonymkode: 9d214...ade 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #11 Skrevet 3. oktober 2017 17 minutes ago, AnonymBruker said: Mange steder har det med dialekt å gjøre. Her hvor jeg bor er bikkje helt normalt. Anonymkode: 9d214...ade 20 minutes ago, ekkoet said: De samme som bruker kjerring om konen sin. Bikkje og kjerring er typisk for Østlandet i alle fall, og brukes ikke som skjellsord selv om det på andre dialekter kan virke nedsettende. Anonymkode: fcab3...0c0 7
Gjest Optimo Skrevet 3. oktober 2017 #12 Skrevet 3. oktober 2017 Hva med de som sier "bisk"? Eller "vov vov"?
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #13 Skrevet 3. oktober 2017 Kaller gubben for gubbe, ungene for unger, katta for kattskrellet, bikkja for bikkja og meg selv for kjerringa. Innimellom den elendige gubben og de elendige ungene, den satans dritt bikkja og det fordømte kattskrellet. Anonymkode: e279d...338 36
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #14 Skrevet 3. oktober 2017 Får jeg meg svart bikkje, skal jeg kalle'n neger'n. Anonymkode: e08d0...872
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #15 Skrevet 3. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kaller gubben for gubbe, ungene for unger, katta for kattskrellet, bikkja for bikkja og meg selv for kjerringa. Innimellom den elendige gubben og de elendige ungene, den satans dritt bikkja og det fordømte kattskrellet. Anonymkode: e279d...338 What you said 😂😂😂 🙏🏼 Anonymkode: 9d214...ade
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #16 Skrevet 3. oktober 2017 Nå er politibikkjer et verktøy. Det er jo bare snakk om "dyr" som er nedverdigende i seg selv. Mennesket hever oss over dyrene og bruker det som mat, verkrøy eller reansport. Hunder inget unntak. Så kan du tenke deg hvor mange bikkjer de tar inn for å finne den ene som går igjennom nåløyet. Resten "flere titalls bikkjer" som ikke greide det. Blir systematisk drept. Da de ikke greier å gi bort alle. Anonymkode: 83467...6c4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #17 Skrevet 3. oktober 2017 Det har ingenting med hvordan verdi man ser i hunden, men hvordan språk man har og er oppvokst og omgåes med. I min krets bruker man bikkje i de fleste sammenhenger. "skal gå tur med bikkja" men sier "har fått meg hund". Det blir en slang og hverdagslig talemåte, hvorpå hund igjen blir mere formelt/finspråkelig. Anonymkode: f7a49...29d 13
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #18 Skrevet 3. oktober 2017 Pleide å kalle hunden min for pus jeg Sånn "hei pus" når jeg kom hjem og hun kom for å hilse! Anonymkode: c14a9...f73 1
Minlillesky Skrevet 3. oktober 2017 #19 Skrevet 3. oktober 2017 Bikkje er da normalt å si Ingenting negativt ved det. 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #20 Skrevet 3. oktober 2017 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har alltid kalt hunden min for "hund", og anser ordet "bikkje" som nedsettende og som et skjellsord. Har blant annet lagt spesielt merke til at polititjenestehunder blir kalt for "bikkje" av politimannen og at gjerne jaktfolk som kaller hunden sin for bikkje.. Jeg en forestilling om at de som kaller hunden sin for "bikkje" anser hunden sin mer som et verktøy, mer enn et selvstendig følende og tenkende vesen. Ordet "bikkje" blir hyppigere brukt av menn enn av kvinner. Kanskje fordi "bikkje" virker mer maskulint enn "hund"? Hva mener du om dette? Hvem er det som som bruker "bikkje" om hunden sin? Anonymkode: 84bd2...1a6 Jeg har en forestilling om at du menneskeliggjør dyret en smule. Jeg er ikke enig at det å se på dyret som et verktøy er noe negativt, ei heller at det å kalle dyret for ei bikkje er nedsettende. Anonymkode: 3e617...430 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå