AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #21 Del Skrevet 4. oktober 2017 Jeg tror at fødselsmerter og andre smerter har mer å gjøre med smerteterskel og om man føler/opplever smerter sterkere eller svakere enn gjennomsnittet. Anonymkode: a44d4...298 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 4. oktober 2017 #22 Del Skrevet 4. oktober 2017 Ingen menssmerter, fra null smerter til middels ved fødsler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #23 Del Skrevet 4. oktober 2017 Mine menssmerter er forferdelige! - Jeg kaldsvetter, og nei rett å slett fungerer ikke. Må hjem fra jobb å alt som er. Trodde jeg hadde 40 i feber engang da jeg fikk mensen på vgs i timen. Var helt "borte", og jeg måtte bli hentet med drosje å kjørt hjem. Ligger da i fosterstilling i et døgn før jeg klarer meg på smertestillende og fungere normalt. Får også veldig uvel mage, og må løpe på toalettet relativt ofte. Føler meg rett og slett matforgiftet Har alltid tenkt om fødsel er verre enn dette vil jeg ikke overleve smertene under fødselen! Kommer til å slå alle som kommer i min vei gruer meg så håper det er som TS skriver at jeg da kanskje får en mindre smertefull fødsel. - Tilslutt fikk jeg ppiller, og siden har jeg egentlig hatt moderate smerter i den forstand at jeg kan ta et par paracet/ibux så føler jeg meg bra, men fortsatt mer smerter en mange, men det er helt greit for meg kontra det jeg opplevde før - Min eldre søster måtte til legevakten engang for smertene hennes var så ille at hun var nær på å kollapse. Hun sa det var verre enn å føde de smertene hun hadde under menstruasjon. Hun begynte på ppiller relativt tidlig pågrunn av dette. Anonymkode: cfb2e...e6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #24 Del Skrevet 4. oktober 2017 Uff misforstod dette. Tydeligvis vil jeg få en veldig smertefull fødsel ifølge TS link ! Anonymkode: cfb2e...e6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvario Skrevet 4. oktober 2017 #25 Del Skrevet 4. oktober 2017 Vonde menssmerter. 2 kjempelette og en vond/hard fødsel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #26 Del Skrevet 4. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror at fødselsmerter og andre smerter har mer å gjøre med smerteterskel og om man føler/opplever smerter sterkere eller svakere enn gjennomsnittet. Anonymkode: a44d4...298 Eller styrken på smertene. Det er ingen logikk i at eneste forskjell på fødselssmerter er subjektiv oppfattelse av smertene, det er mer sannsynlig at man, i tillegg til smerteterskel, også har opplevd ulik smertestyrke. Noen har faktisk enklere og mindre smertefulle fødsler mens andre har hardere og mer smertefulle fødsler. Men det er dessverre slik at mange som opplevde fødselen som enkel liker å innbille seg selv at deres fødsel var akkurat like vond, de tåler bare mer enn andre. Alltid godt å få skryte litt av seg selv og samtidig dytte andre litt ned. Anonymkode: 55e20...9c4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #27 Del Skrevet 4. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror at fødselsmerter og andre smerter har mer å gjøre med smerteterskel og om man føler/opplever smerter sterkere eller svakere enn gjennomsnittet. Anonymkode: a44d4...298 Det kunne stemt om alle fødsler var like, men det er de ikke. Rier kommer i forskjellig intensitet, og barnets vei ned fødselskanalen og ut har betydning, samt feks hodeomkrets. Anonymkode: 116c0...b2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #28 Del Skrevet 4. oktober 2017 Sterke menssmerter, helt overkommelig fødsel Anonymkode: bb84b...dc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #29 Del Skrevet 4. oktober 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eller styrken på smertene. Det er ingen logikk i at eneste forskjell på fødselssmerter er subjektiv oppfattelse av smertene, det er mer sannsynlig at man, i tillegg til smerteterskel, også har opplevd ulik smertestyrke. Noen har faktisk enklere og mindre smertefulle fødsler mens andre har hardere og mer smertefulle fødsler. Men det er dessverre slik at mange som opplevde fødselen som enkel liker å innbille seg selv at deres fødsel var akkurat like vond, de tåler bare mer enn andre. Alltid godt å få skryte litt av seg selv og samtidig dytte andre litt ned. Anonymkode: 55e20...9c4 I tillegg kan en og samme kvinne ha feks tre helt forskjellige fødsler hva gjelder smerter. Anonymkode: 116c0...b2d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #30 Del Skrevet 4. oktober 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: I tillegg kan en og samme kvinne ha feks tre helt forskjellige fødsler hva gjelder smerter. Anonymkode: 116c0...b2d Nettopp! Anonymkode: 55e20...9c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 4. oktober 2017 #31 Del Skrevet 4. oktober 2017 21 timer siden, Esperanza98 skrev: Hvordan kan jordmor vurderte dette? Smerte er jo så subjektivt. Hva som hadde vært helt uoverkommelig for ei, hadde gått greit for ei annen. Itillegg er det ikke alle som gir like mye uttrykk for smerte. Noen hyler og skriker av lette rier, mens andre ligger helt stille selvom de føler de kommer til å stryke med. Det er en del av jobben hennes å vurdere hvor vondt pasienten har det. Opplevd smerte, som er en kombinasjon av hvor mye smerte som avgis og hvordan kvinnen tåler det. Hvis det blir for mye så må jordmor gjøre tiltak. Jordmor lyttet og observerte når hun anslo smertenivå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #32 Del Skrevet 4. oktober 2017 Smerte er jo ekstremt subjektivt... Hadde veldig store menssmerter før jeg fikk barna mine, fødslene var også veldig vonde; husker nesten ingenting fra min første fødsel, bare en tåke av smerter. Anonymkode: a63b5...755 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #33 Del Skrevet 4. oktober 2017 Ingen mensen smerter, og første fødsel var helt jævlig, og det samme sa jordmor, smertene var så store, at jeg var bevistløs store deler av tiden, og det holdt på å bli keisersnitt. Andre fødsel var en drøm i forhold til, den varte kort og det var overkommelige smerter. Anonymkode: 99823...2ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Esperanza98 Skrevet 4. oktober 2017 #34 Del Skrevet 4. oktober 2017 2 timer siden, ViljaH skrev: Det er en del av jobben hennes å vurdere hvor vondt pasienten har det. Opplevd smerte, som er en kombinasjon av hvor mye smerte som avgis og hvordan kvinnen tåler det. Hvis det blir for mye så må jordmor gjøre tiltak. Jordmor lyttet og observerte når hun anslo smertenivå. Joa, men det er litt som i psykiatrien. Jeg kan fortelle om selvskading, at det var blod overalt, at jeg ikke sovnet før kl 3-4, ikke hadde matlyst og var hyper ustabil. Men når jeg snakker om det helt rolig uten å vise tegn til at jeg har hatt det vondt, så blir jeg vurdert som mindre syk enn jeg egt er på måten jeg fremstår på når det kommer frem i lyset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Biloba Skrevet 4. oktober 2017 #35 Del Skrevet 4. oktober 2017 2 timer siden, ViljaH skrev: Det er en del av jobben hennes å vurdere hvor vondt pasienten har det. Opplevd smerte, som er en kombinasjon av hvor mye smerte som avgis og hvordan kvinnen tåler det. Hvis det blir for mye så må jordmor gjøre tiltak. Jordmor lyttet og observerte når hun anslo smertenivå. Gjør de? Min jordmor spurte meg aldri noe om smertene, eller hvordan jeg hadde det overhode. Og kommenterte ikke når jeg sa at jeg hadde veldig vondt heller, på slutten. Lurer på hva hun har skrevet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 4. oktober 2017 #36 Del Skrevet 4. oktober 2017 11 minutter siden, Esperanza98 skrev: Joa, men det er litt som i psykiatrien. Jeg kan fortelle om selvskading, at det var blod overalt, at jeg ikke sovnet før kl 3-4, ikke hadde matlyst og var hyper ustabil. Men når jeg snakker om det helt rolig uten å vise tegn til at jeg har hatt det vondt, så blir jeg vurdert som mindre syk enn jeg egt er på måten jeg fremstår på når det kommer frem i lyset. Joda, men må hadde hun vurdert at jeg hadde smerter som var medium, og det stemmer med min opplevelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Esperanza98 Skrevet 4. oktober 2017 #37 Del Skrevet 4. oktober 2017 4 minutter siden, ViljaH skrev: Joda, men må hadde hun vurdert at jeg hadde smerter som var medium, og det stemmer med min opplevelse. Skjønner. Hvis du er enig er det det viktigste. Det viktigste er din opplevelse og hvordan du følte det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 4. oktober 2017 #38 Del Skrevet 4. oktober 2017 9 minutter siden, Biloba skrev: Gjør de? Min jordmor spurte meg aldri noe om smertene, eller hvordan jeg hadde det overhode. Og kommenterte ikke når jeg sa at jeg hadde veldig vondt heller, på slutten. Lurer på hva hun har skrevet. Be om utskrift av journal. Det var på partogrammet/kommentarene til jeg så jordmor hadde skrevet det. Det var under åpningsriene. Jordmor lot meg være i fred og drive med mitt fordi jeg tålte smertene som kom. Klart det er vondt under utdrivingen, men da er det ikke så mye å gjøre. Det er jordmors jobb å bistå med smertehåndtering. Noen ganger vil jordmor foreslå endring fordi hun ser at smertene er drøye og tar for hardt på kvinnen, hun vil ikke stå løpet ut om de ikke reduseres. Jeg brukte badekar og varmen funket for meg. Når etterriene kom, kom jordmor med en varm ertepose som hun ville prøve før tabletter fordi varme funket så bra på meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Biloba Skrevet 4. oktober 2017 #39 Del Skrevet 4. oktober 2017 19 minutter siden, ViljaH skrev: Be om utskrift av journal. Det var på partogrammet/kommentarene til jeg så jordmor hadde skrevet det. Det var under åpningsriene. Jordmor lot meg være i fred og drive med mitt fordi jeg tålte smertene som kom. Klart det er vondt under utdrivingen, men da er det ikke så mye å gjøre. Det er jordmors jobb å bistå med smertehåndtering. Noen ganger vil jordmor foreslå endring fordi hun ser at smertene er drøye og tar for hardt på kvinnen, hun vil ikke stå løpet ut om de ikke reduseres. Jeg brukte badekar og varmen funket for meg. Når etterriene kom, kom jordmor med en varm ertepose som hun ville prøve før tabletter fordi varme funket så bra på meg. Partogrammet har jeg, der står det ikke noe. Dvs at det står at epidural ble bestilt, men heller ikke da spurte hun meg noe om smerter, eller ble noe mer deltagende i påvente av epiduralen. Fikk aldri epidural pga at anestesilegen var opptatt heldigvis, det jeg egentlig trengte var en jordmor som brydde seg, informasjon og råd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mass Skrevet 4. oktober 2017 #40 Del Skrevet 4. oktober 2017 Jeg har levbare menssmerter, men er ikke på nivå med dem som har massive menssmerter. For min del kunne det minne om fra riene var levbare til rett før de ble vonde. Jeg kan dog ikke forestille meg at noen har menssmerter på nivå med smertene i den intense sluttfasen ved 8-10 cm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå