Gå til innhold

Kvinner minst oppdatert - leser markert mindre nyheter enn menn

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.klassekampen.no/article/20160728/ARTICLE/160729817

Kvinner har en betydelige lavere interesse for nyheter enn menn og vet minst om nyhetsbildet. Funnet forbauser forskere.

– Dette var svært overraskende. Vi var klar over at kvinner tidligere fulgte mindre med på nyheter og kom dårligere ut på kunnskapstester. Men vi trodde det ville ha endret seg de siste årene. Det har det ikke, sier forsker Hanne Hestvik Kleiven.

Er de mest interessert i de nære ting som barn og bolleoppskrifter?

Anonymkode: 9a29c...820

Videoannonse
Annonse
Gjest NotNaomi
Skrevet

Bolleoppskrifter?

Det første jeg gjør om norgenen er å sjekke nyhetene. Gjør det med jevne mellomrom i løpet av dagen/døgnet. Men sant og si orker jeg virkelig ikke alltid å pløye meg gjennom alt av elendighet. Så oppdarert er jeg jo på mange måter. Hva har det med kunnskapstester generellt å gjøre?

Sitter ganske ofte å tester meg selv. Er det dumt å score høyt innen filosofi,natur,historie og psykologi? Det teller kanskje ikke det. Forresten handler ofte kunnskapstester om god hukommelse. Eller hva? 

Noe av det som kan irritere meg er de som "vet"noe,og så stiller en soørsmål rundt det,eller ber de begrunne,og da blir enten årene tatt i bruk,eller det blir taust. Det er veldig overfladisk kunnskap,og det imponerer ikke meg.

Skrevet

Kvinner holder seg mer oppdatert på mennesker i sin sosiale sirkel og gjør en viktig oppgave for å holde mennesker sammen

Mennesker er ulike og bidrar på ulike måter. 

Anonymkode: f5073...53c

• Liker 3
Skrevet

Kvinnfolk leser vel først og fremst om rosabloggere, mote og interiør.. 

Anonymkode: ef546...ab7

Skrevet

Det handler vel om tid. Som småbarnsmor i full jobb, med et stykke å pendle til jobb, flere verv, og hovedansvar for "det tredje skiftet", så er det klart at muligheten til å sette meg ned å lese nyheter er litt mindre enn før. Tidligere kunne jeg høre nyheter til og fra jobb, men jeg har ikke dab-radio i bilen. Jeg passer på å lese avisene, samt diskutere aktuelle saker i lunsjpausen, sånn at jeg ikke skal dette helt av lasset. Men fritiden jeg tidligere kunne bruke til å sette meg inn i politikk og nyhetsbildet, brukes nå til å lese sakspapirer, skrive referater, samt planlegging og organisering. Sånn er det vel for mange kvinner?

Anonymkode: ee25e...790

• Liker 5
Skrevet

Dette er jo en over ett år gammel artikkel. Hva er bakgrunnen for å trekke den frem nå?

Skrevet

Hvor viktige er de "nyhetene" som formidles i norske medier? Er det vesentlig å vite at Erna Solberg har kysset en sel, eller at hun digget Prince?

Gi meg heller en god bolleoppskrift!

Skrevet
Akkurat nå, T-Rex skrev:

Hvor viktige er de "nyhetene" som formidles i norske medier? Er det vesentlig å vite at Erna Solberg har kysset en sel, eller at hun digget Prince?

Følger du ikke med i media er du uinformert.
Følger du med i media er du feilinformert.

Anonymkode: 55422...e4d

Skrevet

Bare tull.  Vi føler med i media like mye som gutta, det som kan være forskjellig er hva som fanger vår interesse der. 

• Liker 1
Gjest Rosetelys
Skrevet (endret)
50 minutter siden, Stina234 skrev:

Bare tull.  Vi føler med i media like mye som gutta, det som kan være forskjellig er hva som fanger vår interesse der. 

Jeg tror faktisk ikke det er sant, altså generelt sett. Jeg kan fint diskutere politikk og aktuelle saker med mine mannlige venner, med mine kvinnelige venner er det ingen som gidder fordi de har ikke noen mening om det, har ikke lest om det, leser kun overskrifter, orker ikke følge med, har ikke tid, interesserer seg ikke for det osv osv. Jeg er nok godt over snittet når det gjelder å holde seg oppdatert på nyheter og aktuelle saker fordi det interesserer meg.

Endret av Rosetelys
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kvinnfolk leser vel først og fremst om rosabloggere, mote og interiør.. 

Anonymkode: ef546...ab7

For ikke å snakke om å overgå hverandre i alle mulige ubetydelige ting rundt i kommentarfelt og forum.

Anonymkode: f9c86...88a

Skrevet

Mer opptatt av reality TV og se- og hør nyheter.

Anonymkode: 0767f...0ba

Skrevet

Dette er jo en over ett år gammel artikkel. Hva er bakgrunnen for å trekke den frem nå?

Fortsatt like aktuellt, dessverre.

Skrevet

Det handler vel om tid. Som småbarnsmor i full jobb, med et stykke å pendle til jobb, flere verv, og hovedansvar for "det tredje skiftet", så er det klart at muligheten til å sette meg ned å lese nyheter er litt mindre enn før.

Om kvinner har barn eller ikke har ingen betydning. De følger ikke med mer på nyhetene før de får barn, eller etter at barna blir store.

Skrevet

Norsk media er en stor vits. 

Fulgte med før - men nå gidder jeg rett og slett ikke lengre. Sinnsykt dårlig kvalitet og journalisme. 

Anonymkode: 4742b...f3d

• Liker 1
Skrevet

Spørs hva man legger i begrepet "mest oppdatert"..... tipper at flere kvinner enn menn er mer oppdatert på hvem, hva, hvordan og hvorfor i både "Skal vi danse" og "Farmen". På samme måte som kvinner nok er mer oppdatert på ditto med tanke på egne barn, øvrig (nær) sosial vennekrets etc. Hvem har vel ikke blitt konfrontert med følgende av sin kvinne, etter å ha vært på pub'en med gutta; "hvordan stod det til med kona/sønnen/søstera til Per eller Pål?" Og svaret (fra meg) er; "øh, det spurte jeg ikke om og han sa ikke noe om det", som blir møtt med himlende øyne og et sukk.....

Til topic: Det er nok et snev av sannhet i uttrykket "krig og fred og politikk og sånn" når det gjelder kvinners generelle interesse

Skrevet

Det har jeg aldri tenkt over. Hjemme var det alltid mamma som ville se nyhetene og pappa ville se sporten. Jeg holder flere aviser og pleier å søke etter to-tre engelskspråklige kilder ved interessante internasjonale nyheter. 

Så min empiriske erfaring er at damer bryr seg om samfunn og sånn, og menn bryr seg om fotball og sånn. 

Det blir uansett veldig generaliserende, all den tid det er individuelt. 

Anonymkode: d53be...737

• Liker 3
Skrevet

Det heter jo at kvinner er styrt av følelser, menn er styrt av rasjonaliet. Jeg synes det virker veldig sant. Kvinner er bare ikke opptatt av fakta og viktige ting som skjer i verden. De er opptatt av ubetydelige ting, lar seg rive med av latterlige følelsesting, som noen nevnte, "skal vi danse", og slikt. Menn, derimot, er opptatt av å følge med på ting som avgjør nasjonens og sivilisasjonens fremtid, politiske debatter, internasjonal politikk og andre store tema. For kvinner er det bare ett eneste stort gjesp. For kvinner er det langt viktigere med hva politikere har på seg enn hva de prater om.

Anonymkode: c7a1e...dc7

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg aldri tenkt over. Hjemme var det alltid mamma som ville se nyhetene og pappa ville se sporten. Jeg holder flere aviser og pleier å søke etter to-tre engelskspråklige kilder ved interessante internasjonale nyheter. 

Så min empiriske erfaring er at damer bryr seg om samfunn og sånn, og menn bryr seg om fotball og sånn. 

Det blir uansett veldig generaliserende, all den tid det er individuelt. 

Anonymkode: d53be...737

Her snakker vi gruppenivå.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fortsatt like aktuellt, dessverre.

I hvilken sammenheng? Det må jo være noe som gjør denne aktuell nå? 

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om kvinner har barn eller ikke har ingen betydning. De følger ikke med mer på nyhetene før de får barn, eller etter at barna blir store.

Det er klart at totalt arbeidsbelastning har noe å si. Men om du ikke er interessert i utgangspunktet, så er du neppe det når du får barn heller. Men interessen øker med alderen, det er vel i det minste positivt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...