Gå til innhold

Kan man spise så usunt man vil så lenge man holder seg under kalorigrensa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å gå ned 0,5 kg i uka må jeg holde meg under 1600 kalorier per dag, men har det noe å si om det jeg spiser er sunt eller usunt? Kalorinivået stiger jo raskt om man spiser en sjokolade isteden for et knekkebrød liksom og man blir ikke skikkelig mett av det, men er det sånn at man kan gjøre det uten problemer om man holder seg under grensa?

Anonymkode: 79198...925

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk ned nesten 50 kg uten å bytte til et sunt kosthold eller trene. Bare holdt meg til kaloriene jeg skulle ha for å gå ned.

Anonymkode: c8baa...714

Skrevet

Hva du spiser har ikke noe å si for vektnedgangen om du spiser mindre enn du forbrenner. Men det har så klart noe å si for helsa :) 

Anonymkode: 6ac6d...103

• Liker 5
Skrevet

Uten problemer er vel å overdrive. Hvis du kun spiser en liten sjokolade til middag blir du jo veldig sulten, sliten og slapp ganske kjapt. Du vil nok sprekke lenge før du går ned i kg. 

Anonymkode: d7b12...307

• Liker 2
Skrevet

Ok, takk for svar :) Har ikke tenkt å bytte ut et skikkelig måltid med en sjokolade uansett, men greit å vite om sjokoladesuget virkelig melder seg!

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ok, takk for svar :) Har ikke tenkt å bytte ut et skikkelig måltid med en sjokolade uansett, men greit å vite om sjokoladesuget virkelig melder seg!

Kan også si at selv om du spiser sjokolade en dag og kommer 100kcal over grensa har det minimalt å si for vektnedgangen så lenge det ikke skjer så ofte :) 

Anonymkode: 6ac6d...103

• Liker 2
Skrevet

Hva kaloriene består av, spiller ingen trille for vekta, i prinsippet. I praksis spiller det en stor rolle for de aller fleste, fordi vi trenger en viss mengde av diverse næringsstoffer hver dag - men folk har forskjellig toleranse for mild feilernæring, så du vil kunne høre mange personlige erfaringer. Noe som var viktig for meg for å få en slutt på overspisingen, var å slutte å dele inn mat i "sunt" og "usunt", og heller se på hva de forskjellige alternativene bidrar med av forskjellige næringsstoffer, og se kostholdet mitt under ett og over tid.

Skrevet

Isolert sett har det ingenting å si hva kaloriene kommer av - en kalori er en kalori.

MEN!! Det vil ha en indirekte virkning på den måten at man blir fortere sulten av å spise usunne ting, da de ikke gir samme metthetsfølelse. Det sier seg selv at 1kg kyllingfilet sammen med noen kalorifattige grønnsaker som brokkoli og agurk, vil holde deg mett mye lengre enn f.eks. 200g melkesjokolade (omtrent samme kalorimengde).
Det er da lettere å sprekke med dietten fordi man blir fristet til å spise mer. Dessuten, spiser man noe med raske karbohydrater, så får man ofte større svingninger i blodsukkeret, og man reagerer ved å bli slapp, sulten, og å sette seg ned og være lat, istedenfor å være i vanlig aktivitet. Da vil forbrenningen gå ned, selv om ikke kalorimengden har gått opp.

Uansett, ordet "sunt" er verdens mest misvisende ord. Nesten alle produkter kan være "sunne" på sin måte. Honning og olivenolje er f.eks. "sunt" fordi det inneholder mye flott som vitaminer og mineraler, oljen er umettet fett istedenfor mettet osv.. Men samtidig er honning like ille som rent sukker rent kalori/vektmessig, og olivenolje er like kaloriholdig som det hvite harde mettede fettet som legger seg i bunnen av en pinnekjøttpanne. Men de metter omtrent like mye og har samme kaloriinnhold.

En annen ting å se opp for når det kommer til "sunnhetens verden" er at man ofte har forskjellige ord som i praksis betyr det samme, men som har en variant som er positivt ladet og en som er negativt ladet.

Tar man nøtter, så kan man si at de er veldig energirike eller næringsrike (høres positivt ut), eller man kan si at de er kaloribomber og feitende (høres negativt ut men betyr i praksis det samme).
Ingen vil vel bestride at sukker er "usunt", men det kan fint snues til det positive i energidrinker og energibarer ved at det gir deg en "energiboost". (I praksis en veldig kortvarig energiboost som kroppen vanligvis ikke trenger.)

Så jeg er helt enig med Pringle over, ikke del mat opp i "sunt / usunt" for det er så ekstremt misvisende. Sunnhet dreier seg om den totale sammensetningen av alt du spiser, ikke enkeltprodukter. Del det heller opp i "mettende/ikke mettende" og "kaloririkt / kalorifattig"

Da jeg måtte ta av noen kilo, prøvde jeg for det meste å ha et kosthold med mye protein (det gir god metthetsfølelse pr kalori), lite fett (fett gir ikke så mye metthetsfølelse pr kalori), og med grønnsaker/karbohydrater som hadde lav "glykemisk indeks". Den glykemiske indeksen sier litt om hvor mye hver kalori fra karbohydratene metter. Høy glykemisk indeks gir raske endringer i blodsukkeret, og gjør deg dermed slapp og sulten. Lav G.I. gir jevnere tilførsel av energi og holder deg dermed lengre med nyttig energi slik at du holder deg opplagt og mett lengre.

Eksempler på karb med høy GI (aka "raske karbohydrater") er : Sukker, poteter, ris, hvitt hvetemel (og produkter laget av det), mais, søt frukt. Se også litt opp for kokte rotgrønnsaker, de er sånn midt på treet. Også grove kornvarianter og grove brød er sånn midt på treet.

Eksempler på lav GI (aka "trege karbohydrater") er : Det meste av fargerike grønnsaker som vokser over bakken, som f.eks. agurk, brokkoli, blomkål, ...

Anonymkode: 58e71...b27

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Isolert sett har det ingenting å si hva kaloriene kommer av - en kalori er en kalori.

MEN!! Det vil ha en indirekte virkning på den måten at man blir fortere sulten av å spise usunne ting, da de ikke gir samme metthetsfølelse. Det sier seg selv at 1kg kyllingfilet sammen med noen kalorifattige grønnsaker som brokkoli og agurk, vil holde deg mett mye lengre enn f.eks. 200g melkesjokolade (omtrent samme kalorimengde).
Det er da lettere å sprekke med dietten fordi man blir fristet til å spise mer. Dessuten, spiser man noe med raske karbohydrater, så får man ofte større svingninger i blodsukkeret, og man reagerer ved å bli slapp, sulten, og å sette seg ned og være lat, istedenfor å være i vanlig aktivitet. Da vil forbrenningen gå ned, selv om ikke kalorimengden har gått opp.

Uansett, ordet "sunt" er verdens mest misvisende ord. Nesten alle produkter kan være "sunne" på sin måte. Honning og olivenolje er f.eks. "sunt" fordi det inneholder mye flott som vitaminer og mineraler, oljen er umettet fett istedenfor mettet osv.. Men samtidig er honning like ille som rent sukker rent kalori/vektmessig, og olivenolje er like kaloriholdig som det hvite harde mettede fettet som legger seg i bunnen av en pinnekjøttpanne. Men de metter omtrent like mye og har samme kaloriinnhold.

En annen ting å se opp for når det kommer til "sunnhetens verden" er at man ofte har forskjellige ord som i praksis betyr det samme, men som har en variant som er positivt ladet og en som er negativt ladet.

Tar man nøtter, så kan man si at de er veldig energirike eller næringsrike (høres positivt ut), eller man kan si at de er kaloribomber og feitende (høres negativt ut men betyr i praksis det samme).
Ingen vil vel bestride at sukker er "usunt", men det kan fint snues til det positive i energidrinker og energibarer ved at det gir deg en "energiboost". (I praksis en veldig kortvarig energiboost som kroppen vanligvis ikke trenger.)

Så jeg er helt enig med Pringle over, ikke del mat opp i "sunt / usunt" for det er så ekstremt misvisende. Sunnhet dreier seg om den totale sammensetningen av alt du spiser, ikke enkeltprodukter. Del det heller opp i "mettende/ikke mettende" og "kaloririkt / kalorifattig"

Da jeg måtte ta av noen kilo, prøvde jeg for det meste å ha et kosthold med mye protein (det gir god metthetsfølelse pr kalori), lite fett (fett gir ikke så mye metthetsfølelse pr kalori), og med grønnsaker/karbohydrater som hadde lav "glykemisk indeks". Den glykemiske indeksen sier litt om hvor mye hver kalori fra karbohydratene metter. Høy glykemisk indeks gir raske endringer i blodsukkeret, og gjør deg dermed slapp og sulten. Lav G.I. gir jevnere tilførsel av energi og holder deg dermed lengre med nyttig energi slik at du holder deg opplagt og mett lengre.

Eksempler på karb med høy GI (aka "raske karbohydrater") er : Sukker, poteter, ris, hvitt hvetemel (og produkter laget av det), mais, søt frukt. Se også litt opp for kokte rotgrønnsaker, de er sånn midt på treet. Også grove kornvarianter og grove brød er sånn midt på treet.

Eksempler på lav GI (aka "trege karbohydrater") er : Det meste av fargerike grønnsaker som vokser over bakken, som f.eks. agurk, brokkoli, blomkål, ...

Tusen takk for utfyllende svar, skal huske på dette :)

• Liker 1
Skrevet

Ja, men dess tynnere du blir, dess mer synlig er det at du er skinnyfat. Du vil ha mage, og du vil ha fett på kroppen. Det er STOR forskjell på en person som trener aktivt og bevisst, og noen som aldri gjør det. Når det er sagt, så er det bedre å gå ned i vekt uten trening, enn å være overvektig. Har selv gått ned 15kg uten å trene, bare spist mindre

Anonymkode: 496b2...6d0

• Liker 1
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men dess tynnere du blir, dess mer synlig er det at du er skinnyfat. Du vil ha mage, og du vil ha fett på kroppen. Det er STOR forskjell på en person som trener aktivt og bevisst, og noen som aldri gjør det. Når det er sagt, så er det bedre å gå ned i vekt uten trening, enn å være overvektig. Har selv gått ned 15kg uten å trene, bare spist mindre

Skal begynne trene også etter en litt for lang treningspause, men det blir for det meste styrketrening :) uansett er ikke målet en modellkropp, haha

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal begynne trene også etter en litt for lang treningspause, men det blir for det meste styrketrening :) uansett er ikke målet en modellkropp, haha

Litt enkel styrketrening med riktige øvelser vil få deg til å se veldig flott ut. Så det er veldig bra! 

Skrevet
55 minutes ago, AnonymBruker said:

Litt styrketrening er bedre enn ingenting, og det vil vises. Men er ikke sikkert du ser det selv. Har litt inntrykk av at de fleste som ikke trener selv har problemer med å se forskjell på litt fit, fit og skinnyfat. 

Skrevet

Ja, dette med hva man tar av seg når man går ned i vekt, er også et viktig poeng. Når man går ned i vekt så er det dessverre ikke bare fettet som forsvinner, men også litt av muskelmassen. Det er derfor det er viktig å spise fornuftig, og det aldri anbefales med ekstreme dietter med veldig lavt kaloriinntak. Man vil uansett gå ned i vekt tilsvarende underskuddet, men man ender opp med å ødelegge kroppen fremfor å gå ned i vekt ved å ta av fettet på en sunn måte hvis man har feil kosthold eller for stort underskudd

Nå skal jeg ikke ta på meg noe rolle som profesjonell ernæringsfysiolog her, men etter det jeg forstår, vil kroppen på en måte først prøve å forbrenne fettlagrene når man ligger i kaloriunderskudd. Men det er begrenset hvor fort kroppen klarer å omsette fettet til nyttig energi, og hvis den ikke får nok energi via fettet og maten man spiser, vil den begynne å bryte ned muskelmassen fordi denne er lettere å omsette. Dette ønsker man ikke at skal skje. Det er derfor det er viktig at man ikke får i seg for lite heller, og at man spiser fornuftig mat som gir jevn tilførsel av energi. Da sørger man for at kroppen tar mest av fettlagrene, og minst av musklene, og man tar av seg på en sunnest mulig mute.

Ved å trene ved siden av, sørger man for å vedlikeholde muskelmassen. Dessuten vil trening og en større muskelmasse opprettholde en høyere forbrenning slik at det blir lettere å holde vekten når man en gang er ferdig med dietten og skal vende kroppen til å spise normalt igjen. Det ideelle er at kroppen klarer å styre apetitten selv uten at man må sultefore seg, og at vekten likevel ligger stabilt.

Skrevet

1600 er for lite, dette er ikke noe du kan leve på i lengden. Ha et kosthold du kan leve på videre i livet. Spis næringsrik mat, ikke tenk kalorier isolert. Styrketrening 2-3 ganger i uken er noe av beste du kan gjøre også, da må du ha mat! Minst 2000.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...