AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #1 Skrevet 3. oktober 2017 Hei Håper noen kloke hoder kan hjelpe litt og komme med råd til den situasjonen jeg er i. Beklager på forhånd om det blir langt. Jeg er en jente/dame som nærmer meg 30 år. Etter videregående har jeg jobbet i forskjellige butikker og bla hatt stilling som butikksjef i noen år. Jeg har lenge vist at dette ikke er rette typen arbeid for meg, så nå har jeg begynt på skole for å ta opp fag. Problemet er da hva i all verden skal jeg studere? Jeg merker at jeg tåler dårligere og dårligere stressende situasjoner, feks mye kunder, masse spørsmål og mye som skal tenkes på på èn gang. Stress er drepen for meg og går ut over psyken min. Kan ikke se for meg at jeg hadde likt meg i en jobb som feks lærer eller sykepleier. Jeg prøver å tenke framover og ta hensyn til et tøffere arbeidsmarked. Jeg vil gjerne ta en utdanning som er relevant og som ikke vil gi meg vansker med å få jobb. Noen tips? Anonymkode: 564a5...0b4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #2 Skrevet 3. oktober 2017 Hva med sosialt arbeid eller barnevernet? Sosialt arbeid (sosionom) Bachelor 3 år. Som sosionom kan du jobbe både i det private og det offentlige, deriblant NAV-kontorene, barnevernstjenesten, psykisk helsevern, fengselsvesenet, rusomsorgen, skolesektoren, krisesenter, familievern, arbeid med og for eldre, flyktning- og innvandrerarbeid og i frivillige organisasjoner. Dette er et allsidig yrke hvor du kan jobbe med masse forskjellig. Barnevernet (bvpedagog). Bachelor 3 år. Som barnevernspedagog kan du jobbe tett på barn og unge, men også være saksbehandler og leder innen barnevernssektoren. Spesialpedagog? Jobber selv i butikk, dritt lei stress og mas selv... jeg skal bli sosialpedagog. Anonymkode: 5d060...61d
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #3 Skrevet 3. oktober 2017 Jeg har tatt litt diverse utdanninger, men grunnutdanningen min er førskolelærer. Det angrer jeg på, fordi jeg ikke ønsker å jobbe i barnehage og ellers er mulighetene her jeg bor litt snevert. Nå har jeg heldigvis mer utdannelse, så jeg kan velge i litt mer. Men skulle jeg valgt om igjen ville jeg gått for sosionom som AB over meg nevnte. Men til deg vil jeg anbefale å ta turen innom et karrieresenter eller lignende, for å få kartlagt mer og fått vite mer om ulike muligheter. Blir litt vanskelig å rådgi over nett her, spesielt når vi ikke vet noe om interesse- og kunnskapsområdene dine annet enn at du absolutt ikke vil jobbe i butikk. Anonymkode: c7306...651 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #4 Skrevet 3. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med sosialt arbeid eller barnevernet? Sosialt arbeid (sosionom) Bachelor 3 år. Som sosionom kan du jobbe både i det private og det offentlige, deriblant NAV-kontorene, barnevernstjenesten, psykisk helsevern, fengselsvesenet, rusomsorgen, skolesektoren, krisesenter, familievern, arbeid med og for eldre, flyktning- og innvandrerarbeid og i frivillige organisasjoner. Dette er et allsidig yrke hvor du kan jobbe med masse forskjellig. Barnevernet (bvpedagog). Bachelor 3 år. Som barnevernspedagog kan du jobbe tett på barn og unge, men også være saksbehandler og leder innen barnevernssektoren. Spesialpedagog? Jobber selv i butikk, dritt lei stress og mas selv... jeg skal bli sosialpedagog. Anonymkode: 5d060...61d Har faktisk tenkt mye på sosialt arbeid i det siste. Men hører så mye negativt om yrket som feks "orker du andre sine problemer dag inn å dag ut" "de fleste vil ikke ha hjelp" osv.. Lest litt om spesialpedagogikk og, men virker som det er ganske høyt snitt? Om du vet noe om det. Har ikke så gode karakterer fra vgs.. Heller helt gjennomsnittlige. Håper jeg klarer å få gode karakterer i de tre fagene jeg tar nå. Tusen takk for svar Vi er i samme båt vi da! Er vertfall deilig å endelig være i gang med noe Anonymkode: 564a5...0b4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #5 Skrevet 3. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tatt litt diverse utdanninger, men grunnutdanningen min er førskolelærer. Det angrer jeg på, fordi jeg ikke ønsker å jobbe i barnehage og ellers er mulighetene her jeg bor litt snevert. Nå har jeg heldigvis mer utdannelse, så jeg kan velge i litt mer. Men skulle jeg valgt om igjen ville jeg gått for sosionom som AB over meg nevnte. Men til deg vil jeg anbefale å ta turen innom et karrieresenter eller lignende, for å få kartlagt mer og fått vite mer om ulike muligheter. Blir litt vanskelig å rådgi over nett her, spesielt når vi ikke vet noe om interesse- og kunnskapsområdene dine annet enn at du absolutt ikke vil jobbe i butikk. Anonymkode: c7306...651 Takk for tips og råd Har allerede vært på karrieresenter, var da denne utdanningsballen begynte å rulle.. Fant egentlig ut der og da hva jeg skulle studere. Men har funnet ut i ettertid at det er en utdanning med liten kjangs for å få jobb etterpå. Det største problemet mitt er at jeg aldri har hatt en drøm om å bli verken det ene eller det andre. Anonymkode: 564a5...0b4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #6 Skrevet 3. oktober 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har faktisk tenkt mye på sosialt arbeid i det siste. Men hører så mye negativt om yrket som feks "orker du andre sine problemer dag inn å dag ut" "de fleste vil ikke ha hjelp" osv.. Lest litt om spesialpedagogikk og, men virker som det er ganske høyt snitt? Om du vet noe om det. Har ikke så gode karakterer fra vgs.. Heller helt gjennomsnittlige. Håper jeg klarer å få gode karakterer i de tre fagene jeg tar nå. Tusen takk for svar Vi er i samme båt vi da! Er vertfall deilig å endelig være i gang med noe Anonymkode: 564a5...0b4 Jeg går barnehagelærer og skal ta master i spesialpedagogikk. Men da er det jo over 5 år med skole. Er nærmere 30 selv. Trives å jobbe i barnehage men brenner for barn som trenger det lille ekstra. De beste jobbene innenfor spesialpedagogikk går til de med master.. Anonymkode: 5d060...61d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå