Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer har fått opphold på spa hotell i gave fra svigers, og booket da oss inn helga når jeg vil være 12+5, 12+6 og 13+0 uker gravid. Tenkte da var jeg godt utenfor første trimester og ting var tryggere og vi kunne feire sammen (og skulle det bli SA kan vi trøste hverandre). Men har nok tenkt feil mtp uker. Forstår det sånn at det er fra 13+0 man regnes som å gå over i andre trimester, og ikke 12+0 som jeg trodde? 

Jeg vet at man bør unngå boblebad i mer enn ti minutter og at det er mindre massører kan gjøre i første trimester. Vurderer å høre om det finnes noe mulighet for å flytte det, men tenkte høre om erfaringer her først. 

Noen som har vært på spa eller hatt massasjebehandling i uke 12 og kan si noe om hvilke begrensninger det innebærer? 

Jeg er ikke typen som orker å sitte i boblebad mer enn ti minutter av gangen uansett, men har lyst å slappe av og kose meg i badstuer, steamrom og basseng. Jeg håper også å kunne få nakkemassasje og evnt fotmassasje. 

Takk for erfaringer!

Anonymkode: d805d...c6f

Skrevet

Massasje, svømming og badstu går veldig fint. Bare pass på at du ikke blir for varm! Hold deg hydrert. Gå ut av badstu om du blir svimmel eller kvalm.

Men boblebadet må unngås grunnet bakterier.

Jeg var selv på hotell umiddelbart uke 13, og det var kjempedeilig, men jeg sovnet rett etter middag, så vi fikk ikke utnyttet at det var levende musikk og dans på kvelden.

Kos deg masse!

Anonymkode: 8f9a2...9f9

Skrevet

Det skjer jo ikke noe magisk i overgangen fra første til andre trimester, så ser ingen grunn til å flytte det. Du bør unngå å bli overopphetet, så å sitte lenge i badstue ville jeg ikke gjort. Ellers er det fritt frem :) ingenting i veien for hverken basseng, fotmassasje eller nakkemassasje. 

Anonymkode: cec8e...2e5

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Massasje, svømming og badstu går veldig fint. Bare pass på at du ikke blir for varm! Hold deg hydrert. Gå ut av badstu om du blir svimmel eller kvalm.

Men boblebadet må unngås grunnet bakterier.

Jeg var selv på hotell umiddelbart uke 13, og det var kjempedeilig, men jeg sovnet rett etter middag, så vi fikk ikke utnyttet at det var levende musikk og dans på kvelden.

Kos deg masse!

Anonymkode: 8f9a2...9f9

Just now, AnonymBruker said:

Det skjer jo ikke noe magisk i overgangen fra første til andre trimester, så ser ingen grunn til å flytte det. Du bør unngå å bli overopphetet, så å sitte lenge i badstue ville jeg ikke gjort. Ellers er det fritt frem :) ingenting i veien for hverken basseng, fotmassasje eller nakkemassasje. 

Anonymkode: cec8e...2e5

Takk for svar! 

Jeg skal drikke vann og slappe av! Jeg regner med at det blir en veldig rolig getaway-helg, selv om samboer har ambisjoner om å sjekke utelivet på kvelden 😂

Har hørt at det med bakterier er en myte, da babyen ligger godt beskyttet. Men at boblebad likevel bør unngås på grunn av overoppheting. 

- Trådstarter

Anonymkode: d805d...c6f

Skrevet

Legen min sa det var 100% ok med både spa, badstu og boblebad da jeg var 13 uker på vei. 

Anonymkode: 0967c...159

Skrevet

Jeg var på spa i uke 5, med massasje og det hele. Jeg er dog daglig i både boblebad og basseng uten at det er farlig

Skrevet

Du kan helt fint bade i boblebad også.

Skrevet

Jeg lurer på det samme. Vi har tenkt til å dra på spahotell rundt uke 13 :)

Jeg har tatt massasje en del ganger i mitt liv og blir alltid spurt om jeg er gravid. Det må være en grunn til at de spør - og det er ikke fordi jeg ser gravid ut akkurat. Du bør uansett spørre spaen om det er greit at du tar massasje, evt om du bør styre unna visse typer massasje.

Skrevet
14 timer siden, Riskrem skrev:

Jeg lurer på det samme. Vi har tenkt til å dra på spahotell rundt uke 13 :)

Jeg har tatt massasje en del ganger i mitt liv og blir alltid spurt om jeg er gravid. Det må være en grunn til at de spør - og det er ikke fordi jeg ser gravid ut akkurat. Du bør uansett spørre spaen om det er greit at du tar massasje, evt om du bør styre unna visse typer massasje.

Enkelte eteriske oljer skal unngås ved graviditet. - massør -.

Anonymkode: f9451...6ad

Skrevet

https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/svangerskap-gode-rad/var-forsiktig-med-varme-bad-og-badstu-i-svangerskapet/ 

"Svømming er en fin aktivitet for gravide, og du kan gjerne svømme helt frem til termin. Varme bad i badestamp eller boblebad bør du derimot unngå - særlig i starten av svangerskapet."

Jeg hadde ikke oppholdt meg i badstue eller i boblebad. Som andre over her er sagt er det enkelte oljer man skal holde seg unna - dette vet massøren din. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...