AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #1 Skrevet 3. oktober 2017 Leste en interessant artikkel, og jeg føler meg enig i alt som blir sagt. Jeg er også ny som lærer, og er også overrasket hvor lite som blir gjort når elever utøver vold mot både lærere og elever. Jeg har selv blitt slått, og har hørt om eller sett episoder der andre lærere har blitt slått. En kollega havnet til og med på sykehus etter vold fra en elev. Det eneste som skjedde var at kontaktlærer hadde samtale med elev, og foreldre ble kontaktet. Om elever slår andre elever blir det også stort sett bare samtale med lærer.. Elever går rundt redde, og noen lærere har også nektet å undervise i enkelte klasser fordi de rett og slett er redde for elev i klassen som er kjent for å utøve vold. https://www.utdanningsnytt.no/debatt/2017/oktober/skal-man-tale-slag-og-bitt-pa-jobb/ Jeg tenker at det burde være noe ala kurs i sinnemestring for barn i regi av kommunen. Slike barn trenger veiledning fra fagpersoner. Hva mener du? Anonymkode: f79cf...ee3
Katana Skrevet 3. oktober 2017 #2 Skrevet 3. oktober 2017 Jeg er ikke lærer, men min oppfatning er at skolene må ha nulltoleranse for vold og trusler, slik at politiet kan komme inn på et tidligere tidspunkt. Det er tydelig at skolenes ledelse forsøker å legge lokk på det som skjer, det er en farlig utvikling. Kommentar i Morgenbladet, av Petter Mejlænder: https://morgenbladet.no/ideer/2017/09/volden-ingen-snakker-om
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #3 Skrevet 3. oktober 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Leste en interessant artikkel, og jeg føler meg enig i alt som blir sagt. Jeg er også ny som lærer, og er også overrasket hvor lite som blir gjort når elever utøver vold mot både lærere og elever. Jeg har selv blitt slått, og har hørt om eller sett episoder der andre lærere har blitt slått. En kollega havnet til og med på sykehus etter vold fra en elev. Det eneste som skjedde var at kontaktlærer hadde samtale med elev, og foreldre ble kontaktet. Om elever slår andre elever blir det også stort sett bare samtale med lærer.. Elever går rundt redde, og noen lærere har også nektet å undervise i enkelte klasser fordi de rett og slett er redde for elev i klassen som er kjent for å utøve vold. https://www.utdanningsnytt.no/debatt/2017/oktober/skal-man-tale-slag-og-bitt-pa-jobb/ Jeg tenker at det burde være noe ala kurs i sinnemestring for barn i regi av kommunen. Slike barn trenger veiledning fra fagpersoner. Hva mener du? Anonymkode: f79cf...ee3 Man bør sende bekymringsmelding til Barnevernet slik at de får undersøkt og satt inn tiltak samt anmeldt barna til politiet. Anonymkode: 0bade...2e7
Gjest Mass Skrevet 3. oktober 2017 #4 Skrevet 3. oktober 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Leste en interessant artikkel, og jeg føler meg enig i alt som blir sagt. Jeg er også ny som lærer, og er også overrasket hvor lite som blir gjort når elever utøver vold mot både lærere og elever. Jeg har selv blitt slått, og har hørt om eller sett episoder der andre lærere har blitt slått. En kollega havnet til og med på sykehus etter vold fra en elev. Det eneste som skjedde var at kontaktlærer hadde samtale med elev, og foreldre ble kontaktet. Om elever slår andre elever blir det også stort sett bare samtale med lærer.. Elever går rundt redde, og noen lærere har også nektet å undervise i enkelte klasser fordi de rett og slett er redde for elev i klassen som er kjent for å utøve vold. https://www.utdanningsnytt.no/debatt/2017/oktober/skal-man-tale-slag-og-bitt-pa-jobb/ Jeg tenker at det burde være noe ala kurs i sinnemestring for barn i regi av kommunen. Slike barn trenger veiledning fra fagpersoner. Hva mener du? Anonymkode: f79cf...ee3 De trenger først og fremst konsekvenser! De har jo ikke grenser iboende i seg og det er mest sannsynlig fordi at de ikke opplever mer konsekvenser enn å bare bli snakket med. Snart blir vel selvforsvar en del av utdannelsen til lærerne. La oss heller bare tilpasse oss barna. Og problemer. Sinnemestring er ikke dumt, men synes det er helt utrolig hvor langt dette går. Å gå fysisk til angrep på voksne er respektløst overfor autoriteter. Jeg skal nevne at det er like respektløst overfor andre barn, men du krysser en helt annen grense når du tar personer som er større og sterkere enn deg - autoriteter. Vanligvis pleier barn å stoppe når en autoritet kommer til. Men er dere autoritære og tydelige nok? På skolen til mitt barn er det ikke fullt så ille, men det virker jo som at regler er noe det bare gies en god dag i.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #5 Skrevet 4. oktober 2017 10 hours ago, Mass said: De trenger først og fremst konsekvenser! De har jo ikke grenser iboende i seg og det er mest sannsynlig fordi at de ikke opplever mer konsekvenser enn å bare bli snakket med. Snart blir vel selvforsvar en del av utdannelsen til lærerne. La oss heller bare tilpasse oss barna. Og problemer. Sinnemestring er ikke dumt, men synes det er helt utrolig hvor langt dette går. Å gå fysisk til angrep på voksne er respektløst overfor autoriteter. Jeg skal nevne at det er like respektløst overfor andre barn, men du krysser en helt annen grense når du tar personer som er større og sterkere enn deg - autoriteter. Vanligvis pleier barn å stoppe når en autoritet kommer til. Men er dere autoritære og tydelige nok? På skolen til mitt barn er det ikke fullt så ille, men det virker jo som at regler er noe det bare gies en god dag i. TS her. Med enkelte barn kan du være så autoritær du klarer. Har barna en dårlig dag kan de slå til den læreren de kjenner og respekterer høyest. Det blir liksom enten å "sloss" (holde fast og bli slått) eller at barnet stikker av eller er til fare for andre rundt. Dette er jo sånne barn som det går helt svart for. Når de er i en sånn tilstand er det som om de kobler helt ut og ikke tar inn noe rundt seg. Og de gjør alt for å "vinne" situasjonen. Men lærere har også opplevd at disse elevene bare helt tilfeldig, har sparket eller kastet noe på dem. Eller sagt veldig stygge ting, det skjer også. Barnevern og ppt har bare møter med lærerne og gir veiledning. Noen ganger observerer de ikke. Jeg tenker for meg selv, og det har noen andre lærere diskutert veldig lavt og, at disse barna må ha en diagnose. De trenger hjelp! Men det får vi ikke lov til å si høyt. Anonymkode: f79cf...ee3
Gjest Esperanza98 Skrevet 4. oktober 2017 #6 Skrevet 4. oktober 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Man bør sende bekymringsmelding til Barnevernet slik at de får undersøkt og satt inn tiltak samt anmeldt barna til politiet. Anonymkode: 0bade...2e7 Anmelde barna til politiet?
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #7 Skrevet 4. oktober 2017 Å være en voldsmann i den norske skolen er idag som å få frikort til å ødelegge helsen til mange mennesker. Anonymkode: 40aa4...31e 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #8 Skrevet 4. oktober 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å være en voldsmann i den norske skolen er idag som å få frikort til å ødelegge helsen til mange mennesker. Anonymkode: 40aa4...31e Ja der er vi enige. Det skulle vært lavere terskel for trusler. Anonymkode: 170a1...dfa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå