Gå til innhold

Snoke i ungdommens kontobevegelser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en liten vekker her.  Selv gjør jeg det ikke, men faren til 17-åringen vår gjør det, og er ikke sen om å ta det opp med henne om han synes hun bruker for mye penger. 

Hva synes du er greit når 'barna' snart er voksne men ikke helt?

Sjekker datterens pengebruk

En mor har fortalt at hun setter datterens lommepenger inn på en konto. Hun gjennomgår så datterens kontooversikt i nettbanken regelmessig, og har dermed full kontroll med hvor og når datteren har brukt pengene.

Kilde: Datatilsynet

Eksempelet er hentet herfra, under "Fra virkeligheten" litt ned på siden.
Det var flere tankevekkende eksempler der.

Anonymkode: efb51...6ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

15 år og yngre, ja da syns jeg det er greit. Men skal man sjekke kontoen til ungen sin frem til den dagen de er 18 så ødelegges en del av tilliten. Det kan være ting ungen har kjøpt på apoteket, legetime de ikke vil at foreldrene skal vite om osv osv. Over 16 så har faktisk ungdommen rett på privatliv. 

Anonymkode: 96aa0...263

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes ikke det er riktig. Er det barnets penger, så er det også barnet som disponerer dem. Om hun bruker opp pengene sine, så synd for henne, men da får hun ikke penger til tant og fjas herfra. Da lærer hun fort at hun må spare litt og ikke kan bruke ukritisk. 

Om man skal overvåke barnets konto, så bør det ikke være gjennom snoking. Da bør barnet være informert om at vi følger med. 

Anonymkode: 67f7e...e5f

• Liker 4
Skrevet

Jeg er selv "voksen" og flyttet nylig ut hjemmefra, men har jeg tillatt foreldrene mine å ha en tilgang til hva og hvor mye penger jeg bruker og tenker å ha det sånn i alle fall et par år til. Selv om jeg har relativt god kontroll på økonomien så synes jeg at det er greit i tilfelle det skjer en uforklarlig tapping av kontoen eller at jeg kommer inn i en ond sirkel der jeg lever over evne. Likevel er dette noe jeg avtalte med foreldrene mine for mange år siden så da stiller man seg i en helt annen posisjon enn om dersom det var påtvunget. 

Anonymkode: 64934...2bc

Skrevet (endret)

Å sjekke etter noe spesifikt om du mistenker noe er én ting, men man har lite tillit til barnet sitt om man føler et behov for å støtt og stadig overvåke. Ungdommen har faktisk rett til et privatliv, spesielt etter fylte 16. 

Endret av Phoebe Buffay
  • Liker 2
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

15 år og yngre, ja da syns jeg det er greit. Men skal man sjekke kontoen til ungen sin frem til den dagen de er 18 så ødelegges en del av tilliten. Det kan være ting ungen har kjøpt på apoteket, legetime de ikke vil at foreldrene skal vite om osv osv. Over 16 så har faktisk ungdommen rett på privatliv. 

Ja det er jeg enig i. 

Utfordringen er vel at kontoen hennes er tilgjengelig i vår nettbank. Den ligger der listet opp sammen med våre kontoer, og det er bare et enkelt klikk så ligger historikken der.    Det gjelder å ta seg sammen og la være da.  Jeg får ta en prat med faren om det.  

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv "voksen" og flyttet nylig ut hjemmefra, men har jeg tillatt foreldrene mine å ha en tilgang til hva og hvor mye penger jeg bruker og tenker å ha det sånn i alle fall et par år til. Selv om jeg har relativt god kontroll på økonomien så synes jeg at det er greit i tilfelle det skjer en uforklarlig tapping av kontoen eller at jeg kommer inn i en ond sirkel der jeg lever over evne. Likevel er dette noe jeg avtalte med foreldrene mine for mange år siden så da stiller man seg i en helt annen posisjon enn om dersom det var påtvunget. 

Anonymkode: 64934...2bc

Ja hvis du synes det er OK, må det jo være greit. 

Du kan antakelig når som helst trekke tilbake privilegiene deres inne i nettbanken din når du føler deg klar for det. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er jeg enig i. 

Utfordringen er vel at kontoen hennes er tilgjengelig i vår nettbank. Den ligger der listet opp sammen med våre kontoer, og det er bare et enkelt klikk så ligger historikken der.    Det gjelder å ta seg sammen og la være da.  Jeg får ta en prat med faren om det.  

Da syns jeg evt dere skal snakke med ungdommen først hvis dere vil sjekke. Dere ser da hvor mye som står på kontoen, dere trenger ikke å vite hva pengene går til. 

Skrevet

wow, dette er ikke greit.

en 16 åring har rett på privatliv. Visste du at du ikke lengre får helseopplysninger om ungen din, uten samtykke f.eks?

Hva om hun har hatt helsetime av et eller annet slag dere ikke skal vite om f.eks? 

Jeg flytta ut da jeg var 17, hadde min mor da gått inn for å sjekke kontobevegelsene mine, ville jeg blitt rasende. Mine penger, mitt liv, jeg bruker egentjente penger på hva jeg vil. Mor kan komme med oppfordringer, slik som at jeg må huske å spare, men skal ikke fysisk gå inn på kontoen min, min private konto, og snoke i transaksjonene mine. 

Anonymkode: 4e7af...820

• Liker 2
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke det er riktig. Er det barnets penger, så er det også barnet som disponerer dem. Om hun bruker opp pengene sine, så synd for henne, men da får hun ikke penger til tant og fjas herfra. Da lærer hun fort at hun må spare litt og ikke kan bruke ukritisk. 

Om man skal overvåke barnets konto, så bør det ikke være gjennom snoking. Da bør barnet være informert om at vi følger med. 

Anonymkode: 67f7e...e5f

Ja, det er jo viktig å få lov til å gå på en liten smell med tom konto også. Ellers lærer man jo ikke at det faktisk kan gå tomt. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

wow, dette er ikke greit.

en 16 åring har rett på privatliv. Visste du at du ikke lengre får helseopplysninger om ungen din, uten samtykke f.eks?

Hva om hun har hatt helsetime av et eller annet slag dere ikke skal vite om f.eks? 

Jeg flytta ut da jeg var 17, hadde min mor da gått inn for å sjekke kontobevegelsene mine, ville jeg blitt rasende. Mine penger, mitt liv, jeg bruker egentjente penger på hva jeg vil. Mor kan komme med oppfordringer, slik som at jeg må huske å spare, men skal ikke fysisk gå inn på kontoen min, min private konto, og snoke i transaksjonene mine. 

Anonymkode: 4e7af...820

Nei det er ikke greit. Jeg er helt enig.  Har bare ikke tenkt så nøye over det før nå.  
Du vet, plutselig er de nesten voksne og det kan være litt utfordrende å henge med i svingene. 

Ja jeg vet at helseopplysninger etter 16 år er privat, og vi er ikke lengre med henne på legetimer. 

Det skal sies at hun ikke tjener egne penger ennå. De pengene hun har på kontoen sin er det vi som setter inn der. Men det har egentlig ikke noe å si. Hun har eiendomsrett over pengene sine uavhengig av hvor de kommer fra. 

Skrevet

Har en 16 åring, og kunne ikke falle meg inn å sjekke kontoen hennes. Hun har rett på sitt privatliv.

Anonymkode: 557b8...4e5

• Liker 2
Skrevet

Snoke er nå så, men om du har tilgang og barnet synes det er greitt, så er det en annen sak. Jeg får opp mine to barns konto når jeg går inn på nettbanken min, men de vet det og ønsker at jeg har tilgangen. Hender de får et lite tilskudd hvis jeg ser de har det knipent, selv om de er mellom 25 og 30 år. 

Jeg har oppfordret dem til å endre tilgangen på deres konto, men de vil ha det sånn......

Anonymkode: 5303e...252

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei det er ikke greit. Jeg er helt enig.  Har bare ikke tenkt så nøye over det før nå.  
Du vet, plutselig er de nesten voksne og det kan være litt utfordrende å henge med i svingene. 

Ja jeg vet at helseopplysninger etter 16 år er privat, og vi er ikke lengre med henne på legetimer. 

Det skal sies at hun ikke tjener egne penger ennå. De pengene hun har på kontoen sin er det vi som setter inn der. Men det har egentlig ikke noe å si. Hun har eiendomsrett over pengene sine uavhengig av hvor de kommer fra. 

Hvor mye er dere overfører?

Hun kan jo ikke bruke mer enn  det som blir overført.

Anonymkode: 58f35...27e

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det er en uting. Ungdom har rett på privatliv.

• Liker 1
Skrevet

Jeg får opp de to minstes konto når jeg går inn i nettbanken, men ikke detaljert oversikt. Jeg følger litt med på at de ikke bruker mer enn lommepengene sine, men ikke hva de bruker pengene på. Disse to kan heller ikke bruke kortet på nett. Det venter vi med til de blir eldre. Eldste sønn er 18, så han har jeg ikke tilgang til informasjon på. Jeg overfører penger en gang i måneden og regner med at han har kontroll på forbruket sitt. Han får ikke mye i lommepenger, så lite galt han kan gjøre.

Skrevet

Leser ikke folk?

Datter jobber ikke,det er  mamma og pappa som overfører pengene til  henne.

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun kan jo ikke bruke mer enn  det som blir overført.

Nei, og det gjør hun heller ikke. Faren liker å holde et øye med det han kaller sløsing, som f.eks. er å kjøpe mat på BurgerKing eller handle på Kiwi i matpausen på skolen, istedet for å ta med niste hjemmefra. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nei, og det gjør hun heller ikke. Faren liker å holde et øye med det han kaller sløsing, som f.eks. er å kjøpe mat på BurgerKing eller handle på Kiwi i matpausen på skolen, istedet for å ta med niste hjemmefra. 

Gi henne heller kontanter eller be henne å ta ut kontanter når hun er på kiwi,

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...