Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tar et emne der all undervisning er på engelsk på grunn av internasjonale studenter. E-poster vi får tilsendt er derfor også på engelsk. Når jeg skal svare på disse e-postene, skal jeg skrive på engelsk da? Det virker litt rart å svare på norsk på en e-post som er skrevet på engelsk, men det virker også litt rart å skrive på engelsk til en norsk person. 

Hva er normen her? 

Anonymkode: 085c8...c0f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man svarer slik man er blitt tilskrevet, altså på engelsk.

Anonymkode: 06e5d...47e

• Liker 4
Skrevet

Svar på samme språk du mottar spørsmålet på. Norsk til de som har skrevet spørsmålet på norsk, engelsk til dem som har skrevet engelsk til deg. 

Anonymkode: a6b3f...269

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Du svarer på engelsk, det sier seg jo selv.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man svarer slik man er blitt tilskrevet, altså på engelsk.

Anonymkode: 06e5d...47e

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svar på samme språk du mottar spørsmålet på. Norsk til de som har skrevet spørsmålet på norsk, engelsk til dem som har skrevet engelsk til deg. 

Takk for svar! :) 

Skrevet

Du kan jo spørre? 

Anonymkode: b01b9...95e

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, Blair Waldorf skrev:

Du svarer på engelsk, det sier seg jo selv.

Åpenbart sier det ikke seg selv. Jeg svarte på engelsk, slik jeg ble rådet til, men svaret jeg fikk på e-posten min var jammen meg på norsk. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åpenbart sier det ikke seg selv. Jeg svarte på engelsk, slik jeg ble rådet til, men svaret jeg fikk på e-posten min var jammen meg på norsk. 

Og så? Du gjorde rett ved å svare på det språket du ble spurt i. Det er det som er kutyme. I det offentlige har man til og med krav på å få svar på det skriftmålet man skriver på, så om du får et spørsmål på nynorsk, så skal du svare på nynorsk. 

Når du nå fikk et svar på norsk, så kan du svare igjen på norsk, om det var flere spørsmål inni svaret. Det er da ikke noe big deal?

Skrevet

Men om personen du svarer til er norsk, så spiller det jo egentlig ikke noen rolle. Du får mailen på engelsk fordi det er andre som tar faget som ikke kan norsk, men personen som mottar mailen fra deg kan gjerne norsk. 

Hvis foreleser heter Gunnvor, så kan vel man regne med at personen kan norsk. Jeg tror ikke Gunnvor blir fornærmet uansett hvilket språk du velger å skrive på. ;) 

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og så? Du gjorde rett ved å svare på det språket du ble spurt i. Det er det som er kutyme. I det offentlige har man til og med krav på å få svar på det skriftmålet man skriver på, så om du får et spørsmål på nynorsk, så skal du svare på nynorsk. 

Når du nå fikk et svar på norsk, så kan du svare igjen på norsk, om det var flere spørsmål inni svaret. Det er da ikke noe big deal?

31 minutter siden, Chiyo skrev:

Men om personen du svarer til er norsk, så spiller det jo egentlig ikke noen rolle. Du får mailen på engelsk fordi det er andre som tar faget som ikke kan norsk, men personen som mottar mailen fra deg kan gjerne norsk. 

Hvis foreleser heter Gunnvor, så kan vel man regne med at personen kan norsk. Jeg tror ikke Gunnvor blir fornærmet uansett hvilket språk du velger å skrive på. ;) 

Jeg ser ikke helt hvorfor du problematiserer situasjonen. Poenget mitt var tydelig. Det sa seg ikke selv hva jeg skulle gjøre. 

Jeg uttrykker klart i hovedinnlegget at hun har skrevet på engelsk på grunn av internasjonale studenter og at hun selv er norsk. Jeg ser ikke hvorfor du forklarer på samme måte som meg hvorfor hun har skrevet på engelsk når er norsk. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ikke helt hvorfor du problematiserer situasjonen. Poenget mitt var tydelig. Det sa seg ikke selv hva jeg skulle gjøre. 

Jeg uttrykker klart i hovedinnlegget at hun har skrevet på engelsk på grunn av internasjonale studenter og at hun selv er norsk. Jeg ser ikke hvorfor du forklarer på samme måte som meg hvorfor hun har skrevet på engelsk når er norsk. 

Jeg bare ser ikke problemet med å skrive norsk hvis mottaker er det. Uansett hva du velger blir e-posten forstått. 

Skrevet

Selvsagt skulle du svart på norsk i denne situasjonen. Hva de som skriver noe annet her tenker kan man bare undre seg over :)

Skrevet
4 timer siden, Chiyo skrev:

Jeg bare ser ikke problemet med å skrive norsk hvis mottaker er det. Uansett hva du velger blir e-posten forstått. 

Og det var jo derfor jeg opprettet tråden. 

Skrevet

Hvis du vet at mailen er sendt fra en norsk person, så syns jeg du kan svare på norsk. Grunnen til at mailen blir sendt ut på engelsk, er jo for at de internasjonale studentene skal forstå, ikke fordi de ønsker engelsk svar fra norske studenter. 

Anonymkode: 394ce...2f7

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du vet at mailen er sendt fra en norsk person, så syns jeg du kan svare på norsk. Grunnen til at mailen blir sendt ut på engelsk, er jo for at de internasjonale studentene skal forstå, ikke fordi de ønsker engelsk svar fra norske studenter. 

Anonymkode: 394ce...2f7

Det var nettopp det jeg også tenkte, særlig når norske forelesere generelt er uformelle av seg. Det er uansett tydelig forskjellig meninger om dette. Man lærer uansett ikke uten erfaring. En e-post er ikke akkurat en smertefull erfaring, men i fremtiden vil jeg nok klare å tilpasse meg bedre i slike situasjoner. 

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det var jo derfor jeg opprettet tråden. 

Men du spurte jo om hva man burde gjøre? Jeg svarte bare på innlegget ditt med å si at det går sikkert fint uansett hva du velger å gjøre. 

Skrevet
42 minutter siden, Chiyo skrev:

Men du spurte jo om hva man burde gjøre? Jeg svarte bare på innlegget ditt med å si at det går sikkert fint uansett hva du velger å gjøre. 

Beklager. Jeg så innlegget ditt i sammenheng med innlegget over, som jo var helt feil å gjøre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...