Gå til innhold

Hva tenker du om min reiserute? Ett år på reise

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg planlegger å legge ut på en ett års lang reise alene. Selv om jeg også ser frem til å se store turistattraksjoner, naturfenomen, dyr jeg aldri har sett før, dykke osv - er kanskje det aller viktigste for meg å oppleve kulturen, komme tettere inn på mennesker og få en større forståelse for landet jeg reiser til. Derfor er det viktig for meg at turen ikke blir for "hektisk", men at jeg har mye fleksibilitet og mulighet til å ta ting litt som det kommer.

Planen er først å tilbringe 5 måneder i området Colombia-Bolivia. Her vil jeg ta på meg småjobber, delta på frivillige prosjekter og praktisere språket. Etterpå tar jeg turen videre til Sør-Afrika, hvor jeg på et eller annet vis ønsker å reise nordover i landet. Tenker at Afrika kanskje ikke er gjennomførbart alene? Har ikke råd til å delta på noen dyr gruppereise her, og er derfor usikker på hvor gjennomførbart dette er. Kom gjerne med råd! Hvis jeg drar til Afrika, har jeg to måneder til rådighet. Deretter flyr jeg over til Asia, hvor India er første stopp. Der vil jeg være en måned, før jeg har 4 måneder igjen til å utforske Thailand, Kambodsja, Vietnam, Indonesia og Fillippinene. 

Hva tenker dere? Noen som har noen erfaringer fra disse landene eller som alenereisende? Setter stor pris på alle innspill! 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært i Bolivia, og ble positivt overrasket. Det var ikke så utrygt der som jeg hadde sett for meg på forhånd, og jeg hørte mye bra om Colombia også fra andre reisende. Kan du spansk fra før? Det lønner seg å kunne noen basic fraser på spansk, særlig tall dersom du skal ta mye taxi og slikt. I Bolivia var jeg bare i La Paz og Salar de Uyuni, men dette er et must. Salar de Uyuni er verdens største saltørken og er virkelig en opplevelse. Jeg kan anbefale selskapet Red planet expeditions, de var flinke og jeg følte meg trygg. Husk at det i mange deler av Bolivia er veldig kaldt fordi det ligger så høyt oppe, spesielt om vinteren (som er norsk sommertid). På 3-4000 meters høyde blir det da fort bare 5 grader, og det er svært lite oppvarming innendørs - du må kle på deg i stedet. Jeg tok 3-dagers turen med Red Planet, og kan anbefale den, da får du sett en del mer enn bare saltørkenen. Det er billige flybilletter fra La Paz til Uyuni, Bolivian Airlines hadde samme pris uansett hvilken dag og når jeg sjekket for nå i sommer. 

Jeg har også vært i Afrika, men ikke i Sør-Afrika. Jeg var i Tanzania, og kan si at selv om jeg reiste til Sør-Amerika alene i 2 mnd, så hadde jeg ikke gjort det samme i Afrika. Men så er jo Sør-Afrika mye mer vestlig da, så det kan hende det er lettere der. Om du ikke har sett på Tanzania vil jeg uansett anbefale at du gjør det, utifra det jeg har hørt om Sør-Afrika er det et mer "vestlig" land enn Tanzania er. Dette kommer selvfølgelig an på hva du selv ønsker, men Tanzania er nok også rimeligere, og du kan lett kombinere safari (bestill da med lokale selskaper, ikke selskaper basert i Europa) med et par uker på Zanzibar f.eks. Da er også Stone town og besøk på krydderfarm å anbefale :) 

Til slutt et par tips som alenereisende: Avhengig av hvilke type bosted du velger, kan det noen ganger være vanskeligere å bli kjent med folk. Derfor planla jeg slik at jeg hadde en gruppetur o.l. med litt jevne mellomrom, og det var nyttig for meg ihvertfall. Jeg opplevde også at det var lettere å komme i kontakt med folk på "partyhosteller", selv om jeg ikke er særlig glad i å feste på tur. Couchsurfing er også en bra måte å møte folk på, for du kan laste ned appen på mobilen og komme i kontakt med folk der du er via en "hangout"-tjeneste eller bli med på noen av CS-arrangementene de har i byen. På facebook er det også en del nyttige grupper, f.eks "backpacking south america" der det er mange medlemmer og lett å spørre om råd og tips. Lykke til med planleggingen, og god tur!

Gjest NotNaomi
Skrevet

Heldig du er :-) det ser bra ut,men skal du virkelig til Asia uten å "dra innom" Nepal? :-) du,det er det vakreste land jeg vet om! Alt er der : fjell,fosser elver og en "jungel"av grønn fruktbarhet! Det er så fint!! 

Men reiseruta di ser fin ut den altså! Tøft å dra alene,men befriende også :-) ha et kjempefint år på tur Ts!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...