AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #1 Skrevet 3. oktober 2017 Jeg og samboeren min sparer til bolig. Vi har ikke de best betalte jobbene, så vi sparer så godt vi kan. Nå nærmer jula seg. Begge har store familier med både voksne og barn på hver side som forventer gaver. Problemet er at folk ønsker seg så innmari dyre ting, i tillegg til at de GIR dyre ting. Vi har regnet oss frem til at dersom alle skal få en gave til rundt 350 kroner, så blir det totalutgifter på nærmere 10.000 for oss. Vi vil selvfølgelig ikke være gjerrige og vanskelige, men dette er ekstremt mye penger for noen som i utgangspunktet ikke har veldig god råd og som også sparer til bolig. Jeg har derfor lyst til å si til alle at i år så kjøper vi gaver til barna, men at de voksne ikke kommer til å få så dyre ting og at vi selvfølgelig da ikke forventer å få noe særlig tilbake. Er dette greit? Samboeren min er ikke enig. Han mener at vi uansett kommer til å få dyre ting av de voksne, og at det kommer til å bli kleint å sitte der på julaften når de da ikke får den samme verdien tilbake. Jeg mener at så lenge vi gir beskjed på forhånd, så er det ikke vår feil og derav ingenting å bli klein av. Anonymkode: 40711...120 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #2 Skrevet 3. oktober 2017 Kan dere ønske dere pengegaver i steden for ting (som dere kanskje ikke har bruk for)? Anonymkode: cc30e...efe
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #3 Skrevet 3. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kan dere ønske dere pengegaver i steden for ting (som dere kanskje ikke har bruk for)? Anonymkode: cc30e...efe Ja, har prøvd det før. Men folk syns at det er kjedelig og gir andre ting i stedet for. Anonymkode: 40711...120
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #4 Skrevet 3. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, har prøvd det før. Men folk syns at det er kjedelig og gir andre ting i stedet for. Anonymkode: 40711...120 Hva om dere ønsker dere ting som dere trenger? Anonymkode: cc30e...efe
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #5 Skrevet 3. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva om dere ønsker dere ting som dere trenger? Anonymkode: cc30e...efe Ja, har prøvd det også. Men vi trenger absolutt ingenting, vi har alt vi trenger (fikk da vi giftet oss). I fjor prøvde vi å ønske oss "bruksting". Samboeren min ønska seg penger til nye sko og jeg ønska meg gavekort på kosmetikk. Men likevel fikk vi helt andre ting. Jeg forstår at vi virker utakknemlige nå, og vi setter selvsagt pris på alt vi får uansett hva det er. Men vi kan bare ikke gi så veldig flotte gaver, og da skal vi selvsagt ikke forvente å få det tilbake heller. Anonymkode: 40711...120
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #6 Skrevet 3. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, har prøvd det også. Men vi trenger absolutt ingenting, vi har alt vi trenger (fikk da vi giftet oss). I fjor prøvde vi å ønske oss "bruksting". Samboeren min ønska seg penger til nye sko og jeg ønska meg gavekort på kosmetikk. Men likevel fikk vi helt andre ting. Jeg forstår at vi virker utakknemlige nå, og vi setter selvsagt pris på alt vi får uansett hva det er. Men vi kan bare ikke gi så veldig flotte gaver, og da skal vi selvsagt ikke forvente å få det tilbake heller. Anonymkode: 40711...120 Så rart at de ikke respekterer deres ønsker... Dere har jo brukt å gi det (kostbare) som de ønsker seg (om jeg forsto rett?). Anonymkode: cc30e...efe 1
Gjest Cocosa Skrevet 3. oktober 2017 #7 Skrevet 3. oktober 2017 Vi lagde hjemmelagde drops til hele familien et år da vi hadde dårlig råd. Fikk dyre ting tilbake, men man gir etter evne. Har også gitt hjemmestrikkede plagg og mottatt både cookies og knekkebrød tilbake. Synes det er fint p kunne gi noe uten at det må koste flesk.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #8 Skrevet 3. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så rart at de ikke respekterer deres ønsker... Dere har jo brukt å gi det (kostbare) som de ønsker seg (om jeg forsto rett?). Anonymkode: cc30e...efe Ja, vi har alltid prøvd å innfri deres ønsker. Jeg tror bare at de ikke tenker over at det å bruke penger på julegaver kan være et ordentlig stress-moment for noen. Alle er godt etablerte med hus og barn og jobb. Men så er det jo også sånn at vi ikke sier ifra, og det er nettopp det jeg vil at vi skal gjøre i år. Anonymkode: 40711...120 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #9 Skrevet 3. oktober 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg og samboeren min sparer til bolig. Vi har ikke de best betalte jobbene, så vi sparer så godt vi kan. Nå nærmer jula seg. Begge har store familier med både voksne og barn på hver side som forventer gaver. Problemet er at folk ønsker seg så innmari dyre ting, i tillegg til at de GIR dyre ting. Vi har regnet oss frem til at dersom alle skal få en gave til rundt 350 kroner, så blir det totalutgifter på nærmere 10.000 for oss. Vi vil selvfølgelig ikke være gjerrige og vanskelige, men dette er ekstremt mye penger for noen som i utgangspunktet ikke har veldig god råd og som også sparer til bolig. 1)Jeg har derfor lyst til å si til alle at i år så kjøper vi gaver til barna, men at de voksne ikke kommer til å få så dyre ting og at vi selvfølgelig da ikke forventer å få noe særlig tilbake. Er dette greit? 2)Samboeren min er ikke enig. Han mener at vi uansett kommer til å få dyre ting av de voksne, og at det kommer til å bli kleint å sitte der på julaften når de da ikke får den samme verdien tilbake. 3)Jeg mener at så lenge vi gir beskjed på forhånd, så er det ikke vår feil og derav ingenting å bli klein av. Anonymkode: 40711...120 1) Ja, det er greit. 2) Om de andre uansett kjøper dyre ting, så respekterer ikke disse menneskene det som du dere har formidlet, og det er de menneskenes feil. 3) Du har rett. Anonymkode: cc30e...efe 6
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #10 Skrevet 3. oktober 2017 4 minutter siden, Cocosa skrev: Vi lagde hjemmelagde drops til hele familien et år da vi hadde dårlig råd. Fikk dyre ting tilbake, men man gir etter evne. Har også gitt hjemmestrikkede plagg og mottatt både cookies og knekkebrød tilbake. Synes det er fint p kunne gi noe uten at det må koste flesk. Ja, har også vært inne på tanken med det å gi f.eks en kurv med hjemmelagd mat. Musli, knekkebrød, syltetøy, osv. Jeg er flink på kjøkkenet, så det kunne blitt bra. Men jeg er litt redd for at de ikke kommer til å bli så glade for det. Jeg syns også at dersom vi gir de slike kurver, så bør vi uansett si ifra på forhånd om at det blir litt annerledes fra vår side i år. Åh, jeg ser at jeg lager mange unnskyldninger nå. Jeg får bare angst av hele opplegget. Anonymkode: 40711...120
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #11 Skrevet 3. oktober 2017 Si klart fra til alle i god til før jul (før de begynner å kjøpe gaver), om dette som du ønsker. Anonymkode: cc30e...efe 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #12 Skrevet 3. oktober 2017 Jeg forstår ikke hvorfor så mange fortsatt bruker så mye penger på julegaver. I min familie gir vi ikke gaver til de voksne i det hele tatt, og gaver til barn går vi ofte sammen om slik at beløpet en må ut med blir langt lavere. Jeg får fortsatt gave av mamma liksom, men det er alt. Det er helt greit. Kjøper heller en fin julegave til meg selv. Slipper å stresse med å kjøpe julegaver, og slipper også å stresse med å bytte julegaver jeg egentlig ikke ville ha i romjulen. Anonymkode: 081ef...df9 6
Gjest Cocosa Skrevet 3. oktober 2017 #13 Skrevet 3. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, har også vært inne på tanken med det å gi f.eks en kurv med hjemmelagd mat. Musli, knekkebrød, syltetøy, osv. Jeg er flink på kjøkkenet, så det kunne blitt bra. Men jeg er litt redd for at de ikke kommer til å bli så glade for det. Jeg syns også at dersom vi gir de slike kurver, så bør vi uansett si ifra på forhånd om at det blir litt annerledes fra vår side i år. Åh, jeg ser at jeg lager mange unnskyldninger nå. Jeg får bare angst av hele opplegget. Anonymkode: 40711...120 Vet du hva. Du er nødt til å ta deg sammen! Ingen kan bestemme hva de skal få i gave. En kurv med mat er perfekt gave og de aller fleste voksne setter pris på slike gaver fremfor flere vasker og lysestaker. Og det er absolutt ikke nødvendig å si fra på forhånd. Her lager du et problem av et ikke-problem!
Rødtoppen Skrevet 3. oktober 2017 #14 Skrevet 3. oktober 2017 Tenker at det må no vere ein flott løysing å kjøpe til unger, og at heller dei vaksne får noko lite... Ein skal ikkje forvente å få dyre gaver, det er faktisk tanken som teller! 5
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #15 Skrevet 3. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, har også vært inne på tanken med det å gi f.eks en kurv med hjemmelagd mat. Musli, knekkebrød, syltetøy, osv. Jeg er flink på kjøkkenet, så det kunne blitt bra. Men jeg er litt redd for at de ikke kommer til å bli så glade for det. Jeg syns også at dersom vi gir de slike kurver, så bør vi uansett si ifra på forhånd om at det blir litt annerledes fra vår side i år. Åh, jeg ser at jeg lager mange unnskyldninger nå. Jeg får bare angst av hele opplegget. Anonymkode: 40711...120 Si fra om at det blir anderledes i år. Si at dere ikke har råd til dyre gaver i årene fremover grunnet at dere sparer til bolig. Lag gjerne en slik kurv til hver familie i fellesgave, og en liten ting (billig) til barna utenom. Tropper de andre opp med dyre gaver på juleaften, sier dere fra om at dette er ikke det vi var enige om. Anonymkode: cc30e...efe 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #16 Skrevet 3. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg forstår ikke hvorfor så mange fortsatt bruker så mye penger på julegaver. I min familie gir vi ikke gaver til de voksne i det hele tatt, og gaver til barn går vi ofte sammen om slik at beløpet en må ut med blir langt lavere. Jeg får fortsatt gave av mamma liksom, men det er alt. Det er helt greit. Kjøper heller en fin julegave til meg selv. Slipper å stresse med å kjøpe julegaver, og slipper også å stresse med å bytte julegaver jeg egentlig ikke ville ha i romjulen. Anonymkode: 081ef...df9 TS her. Ja, jeg er helt enig. Det er selvfølgelig veldig hyggelig å få en liten gave som viser at man blir satt pris på, men noen ganger føler jeg at det går sport i å gi dyre, flotte julegaver. I fjor prøvde jeg å ymte frempå om at vi kanskje ikke trenger å gi gaver til de voksne i min familie, men da ble noen helt hysteriske og svarte ved å oppføre seg skikkelig barnslige. I hans familie er det veldig typisk å si "Jaa, neei, dette med julegaver til de voksne er jo bare tull, men forresten så ønsker jeg meg ei ulltrøye til 400 kroner". Anonymkode: 40711...120 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #17 Skrevet 3. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Si fra om at det blir anderledes i år. Si at dere ikke har råd til dyre gaver i årene fremover grunnet at dere sparer til bolig. Lag gjerne en slik kurv til hver familie i fellesgave, og en liten ting (billig) til barna utenom. Tropper de andre opp med dyre gaver på juleaften, sier dere fra om at dette er ikke det vi var enige om. Anonymkode: cc30e...efe Ps. Ettersom du er flink med matlagning: Lag et kremmerhus fylt med hjemmelaget godteri til barna Anonymkode: cc30e...efe 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #18 Skrevet 3. oktober 2017 Strikker noen av disse som ønsker dyre gaver? I så fall: Ønsk dere hjemmestrikkede ullsokker el.l. Anonymkode: cc30e...efe 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #19 Skrevet 3. oktober 2017 4 minutter siden, Cocosa skrev: Vet du hva. Du er nødt til å ta deg sammen! Ingen kan bestemme hva de skal få i gave. En kurv med mat er perfekt gave og de aller fleste voksne setter pris på slike gaver fremfor flere vasker og lysestaker. Og det er absolutt ikke nødvendig å si fra på forhånd. Her lager du et problem av et ikke-problem! Det at jeg lager et problem ut av et ikke-problem er jeg ikke enig i. Jeg kjenner disse menneskene og vet derfor godt hva de mener om ting. Det er jo nettopp derfor jeg er så usikker. Og at jeg bør si ifra på forhånd om at det blir annerledes fra vår side i år, mener jeg at er rett og rimelig i og med at "det vanlige" har vært at vi gir dyre gaver. Men at jeg må ta meg sammen har du helt rett i. Har vi ikke råd, så har vi ikke råd. Og en kurv med hjemmelaget mat ER en fin gave. Anonymkode: 40711...120 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #20 Skrevet 3. oktober 2017 Det er nesten så jeg regner med at disse kravstore familiemedlemmene lager skryteposinger på FB om hvor flotte og kostbare gaver de har fått til jul.. Prøv å forklar de at gleden med gaver er å gi og ikke å få, og at man gir etter evne. Anonymkode: cc30e...efe 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå