JackIost Skrevet 8. oktober 2017 #41 Skrevet 8. oktober 2017 Det er vel ikke veldig viktig, så merkelig å irritere seg over. Men nå si jeg liker smør/Bremykt langt bedre enn margarin
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #42 Skrevet 8. oktober 2017 Ja, så får jeg være den første da (nesten alle visste visst dette fra før) som sier at nei, det visste jeg faktisk ikke. Da har jeg lært noe i dag også. Jeg synes det smaker nesten det samme, så derfor har jeg ikke reflektert over det. I oppskrifter jeg bruker er det spesifisert når det menes meierismør/ekte smør. Og da har jeg bare brukt det. Har jo også merket at ekte smør er mer tykt på en måte enn margarin. Men skjønte først nå hvorfor mormor alltid sier "jeg har sånn skikkelig, ekte smør jeg" når hun snakket om det vi smørte på skiva også. Jeg kommer til å fortsette å kalle bordmargarinen for smør. For selv om jeg nå vet forskjellen skjønner jeg ikke hvorfor dette er et område det er viktig å være pedantisk på. Vil man faktisk kun ha smør/margarin-øye (eller påsmurt baguetten) hvis det er smør? Og i så fall koster det deg lite å spørre hvilket "smør" de har. I oppskrifter koster det deg tre sekunder å skrive meieri foran smør for å spesifisere. Ellers har det vel ingenting å si for deg om andre velger å bruke smør eller margarin når de baker selv om du mener en av dem er feil, mange synes jo det smaker minst like godt med margarin. Ja, jeg tenker at dere som bruker tid og irriterer dere vet dette må ha jævlig lite å pirke på og sette fingeren på i dagliglivet. Anonymkode: 26d46...748
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #43 Skrevet 8. oktober 2017 På 7.10.2017 den 8.38, skrue skrev: Kunne ikke falle meg inn å kalle noe annet enn rent meierismør for smør. Har opplevd at voksne mennesker kommer og spør meg (etter å ha gitt dem en oppskrift der smør og sukker skal røres hvitt) hva mykt smør er for noe. Ingen spørsmål er dumme, men dette er noe man bør kunne når man flytter hjemmefra. Helst lenge før det. Hva er mykt smør da? Når det står at det skal røres hvitt pleier jeg å blande vanlig ekte smør med sukker, sette det i varm vann hvis smøret er hardt og røre det hvitt. Det forbauser meg så mye mer at noen forbauses så mye av at en god del ikke har grunnleggende bake- og matlagingsferdigheter enn at noen nettopp ikke har det. Folk er forskjellig. Og oppvekster er forskjellig. Man lærte jo ikke dette på skolen så hvorfor tror dere alle skulle lært det hjemme? Og har det noe å si før man faktisk trenger det? Anonymkode: 26d46...748
Cata Skrevet 8. oktober 2017 #44 Skrevet 8. oktober 2017 Jeg vet utmerket godt forskjellen, men i likhet med de fleste som har svart før meg bruker jeg bare "smør" i dagligtale, for det er det jeg er oppvokst med. Siden jeg ikke synes meierismør smaker spesielt godt har jeg det så godt som aldri i hus, så dermed forsterkes det at "smør" for meg er både meierismør og margarin. (Liker ikke margarin spesielt godt heller så det brukes generelt ikke mye av det her i gården.) Som kuriositet for smørfantastene så kan jeg nevne at min mor konsekvent kalte meierismør for "godtsmør" i oppveksten min, så kanskje ordet bør innføres i det norske språk til glede for alle meierismørtilhengere .
Elaine Marley Skrevet 8. oktober 2017 #45 Skrevet 8. oktober 2017 (endret) Jeg sier faktisk også smør om alt, men vet forskjellen. Bruker ikke smør på brødskiva, og jeg kjøper kun meierismør. Da handler det lite om sunnhet. Jeg bruker smør i matlaging, og da er smaken viktig for meg. Margarin smaker dritt rett og slett. Endret 8. oktober 2017 av Elaine Marley 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #46 Skrevet 8. oktober 2017 Kunne ikke brudd meg mindre Anonymkode: 9e102...a0e
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #47 Skrevet 8. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva er mykt smør da? Når det står at det skal røres hvitt pleier jeg å blande vanlig ekte smør med sukker, sette det i varm vann hvis smøret er hardt og røre det hvitt. Det forbauser meg så mye mer at noen forbauses så mye av at en god del ikke har grunnleggende bake- og matlagingsferdigheter enn at noen nettopp ikke har det. Folk er forskjellig. Og oppvekster er forskjellig. Man lærte jo ikke dette på skolen så hvorfor tror dere alle skulle lært det hjemme? Og har det noe å si før man faktisk trenger det? Anonymkode: 26d46...748 Ikke? Dette var faktisk barneskolepensum den gang jeg gikk på skolen. (Det er riktignok en stund siden. ) Jeg mener det var i det faget som den gang het O-fag (orienteringsfag, en krysning mellom naturfag, samfunnsfag og historie). Vi prøvde til og med å lage smør selv: Læreren helte litt fløte på et HaPå-glass, og sendte det på rundgang i klasserommet så alle skulle få være med å riste på glasset til fløten ble til smør. Mykt smør er rett og slett vanlig meierismør som har stått i romtemperatur lenge nok til å bli mykt. Anonymkode: 70d71...622 1
Lula Skrevet 9. oktober 2017 #48 Skrevet 9. oktober 2017 På 04.10.2017 den 13.30, Daria skrev: Jeg vet selvsagt forskjellen, men hva jeg bruker i dagligtale er hipp som happ. De fleste skjønner uansett hva man mener, med mindre de går inn for å gjøre seg vanskelige. Øhhh...javel? Hvis det er hipp som happ hva man bruker i dagligtale så skjønner alle hva man mener? Hvis jeg sier smør, mener jeg smør. Den eneste oppklaringen må evt være om det skal være saltet eller usaltet. Hvis jeg skulle bedt noen av dere som har svart i denne tråden om å kjøpe med smør, kunne jeg endt opp med hva som helst av fett som kan smøres utover..... 2
Gjest making.a.mess Skrevet 9. oktober 2017 #49 Skrevet 9. oktober 2017 På 4.10.2017 den 14.38, AnonymBruker skrev: Hahaha lurespørsmål. Det er som scampi og reker, det er akkurat det samme. Bare ene navnet er litt fancy og utenlandskt. Anonymkode: 53199...152 Det er ikke d samme.. Scampi er større og smaker anerledes. Margarin og smør er d samme for meg, spiller ingen rolle hvilken man bruker. Men jeg vet innholdet er litt forskjellig.
Lula Skrevet 9. oktober 2017 #50 Skrevet 9. oktober 2017 23 minutter siden, Mrs.Purdey skrev: Det er ikke d samme.. Scampi er større og smaker anerledes. Margarin og smør er d samme for meg, spiller ingen rolle hvilken man bruker. Men jeg vet innholdet er litt forskjellig. Smør er noe annet er margarin og smaker annerledes. Just sayin 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #51 Skrevet 10. oktober 2017 11 timer siden, Mrs.Purdey skrev: Det er ikke d samme.. Scampi er større og smaker anerledes. Margarin og smør er d samme for meg, spiller ingen rolle hvilken man bruker. Men jeg vet innholdet er litt forskjellig. I tillegg er reker (i hvert fall de ferske) ofte lokalfanget i egne farvann, og de er bærekraftige iflg WWF, mens scampi er oppdrettet på ofte svært mijøskadelig vis i Sørøst-Asia, med tilsvarende lang transport til Norge. Så definitivt ikke det samme, heller ikke mht alt som har med smak og konsistens å gjøre. Anonymkode: 290b9...6c1
Arkana Skrevet 10. oktober 2017 #52 Skrevet 10. oktober 2017 13 timer siden, Lula skrev: Hvis jeg skulle bedt noen av dere som har svart i denne tråden om å kjøpe med smør, kunne jeg endt opp med hva som helst av fett som kan smøres utover..... Jeg tror ikke du skjønner at folk sier ulike ting i ulike situasjoner. Hvis vi sitter ved frokostbordet kan jeg godt si "kan du sende meg smøret". Det er bare én type smørbart fett på frokostbordet og det er Brelett. Alle skjønner hva jeg mener og det er også helt åpenbart for alle at jeg ikke sier smør fordi jeg tror Brelett er smør. Hvis jeg skal ha noe fra butikken skriver jeg derimot akkurat hva jeg vil ha på handleliste. enten det er meierismør, økologisk Rørossmør eller Brelett. Jeg skriver ikke "smør" og mener Brelett. Hvis du sier til meg "kan du kjøpe smør?" ville jeg spurt deg hva du mente. Ikke fordi jeg tror du kanskje mener margarin, men fordi det finnes mange typer smør. 2
Lula Skrevet 10. oktober 2017 #53 Skrevet 10. oktober 2017 (endret) På 10.10.2017 den 10.50, Arkana skrev: Jeg tror ikke du skjønner at folk sier ulike ting i ulike situasjoner. Hvis vi sitter ved frokostbordet kan jeg godt si "kan du sende meg smøret". Det er bare én type smørbart fett på frokostbordet og det er Brelett. Alle skjønner hva jeg mener og det er også helt åpenbart for alle at jeg ikke sier smør fordi jeg tror Brelett er smør. Hvis jeg skal ha noe fra butikken skriver jeg derimot akkurat hva jeg vil ha på handleliste. enten det er meierismør, økologisk Rørossmør eller Brelett. Jeg skriver ikke "smør" og mener Brelett. Hvis du sier til meg "kan du kjøpe smør?" ville jeg spurt deg hva du mente. Ikke fordi jeg tror du kanskje mener margarin, men fordi det finnes mange typer smør. Joda, skjønner at du ( eller andre ) ikke nødvendigvis presiserer typen matfett ved middagsbordet. Det trådstarter har reagert på (hvis jeg har skjønt det riktig), og som jeg selv opplever svært ofte, er at veldig mange sier smør om for eksempel melange, og ikke har noe forhold til forskjellen. Og DET er for meg helt uforståelig Endret 12. oktober 2017 av Lula
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå