AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #1 Skrevet 3. oktober 2017 Ja som tittelen sier, hvorfor?? Er så lei! Kan ta et par eksempler: Jeg gir bort oppskrifter til venner/kolleger. Det står "200 g smør" i oppskriften. Så går det en dag eller 3, så kommer det en sms eller en telefon med: "hvilket smør bruker du i den kaken?" Hvorpå jeg sier jeg bruker vanlig smør...? Så kommer det: "Ja, men bruker du melange eller meierismør?" Eller dette: "Jeg står på en cafe og venter på en baguette/sandwich etc som smøres der og da.. Hvor den ansatte spør: "Vil du ha smør på?" Jeg sier jatakk, gjerne bittelitt smør om det er smøremykt, hvorpå hun smører på Soft flora??? Eller det verste av alt: man får servert ridengrynsgrøt med margarin-øye??!! Jeg blir så matt! Vet ikke folk forskjell på smør og margarin?? Det lærte jeg først og fremst hjemme, men også på skolen, og jeg er ikke eldre enn 33, det er folk over 50 til og med som tydeligvis ikke vet at kun smør er smør. Anonymkode: 3573a...6cc 25
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #2 Skrevet 3. oktober 2017 Jeg vet ikke forskjell, sier smør om alt. Er det virkelig så viktig? Anonymkode: 2b576...1f8 7
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #3 Skrevet 3. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke forskjell, sier smør om alt. Er det virkelig så viktig? Anonymkode: 2b576...1f8 Vet du virkelig ikke hva smør er laget av? Anonymkode: 07ed1...bfe 16
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #4 Skrevet 3. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke forskjell, sier smør om alt. Er det virkelig så viktig? Anonymkode: 2b576...1f8 Spiller det noen rolle for deg om du blir servert ku-melk eller havre-melk? Eller er alt "melk"? Det er ca like viktig som det. Anonymkode: d7a6b...65d 21
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #5 Skrevet 3. oktober 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke forskjell, sier smør om alt. Er det virkelig så viktig? Anonymkode: 2b576...1f8 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Spiller det noen rolle for deg om du blir servert ku-melk eller havre-melk? Eller er alt "melk"? Det er ca like viktig som det. Anonymkode: d7a6b...65d Evt. tilsvarende forskjellen på vaniljefrø og vanillin (utvunnet av gran). Begge deler smaker "vanilje", og brukes i produkter som skal ha vaniljesmak. Men for mange har det stor betydning om de får vaniljeis eller is med vaniljesmak. Sånn er det med smør også. Noen synes det er uvesentlig om det brukes smør eller margarin, da de kan brukes til det sammen. Andre mener det er milevis forskjell. (Litt som cola-brus, og krigen mellom pepsi, Coca-Cola og billigmerkene.) Anonymkode: d7a6b...65d 6
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #6 Skrevet 3. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet du virkelig ikke hva smør er laget av? Anonymkode: 07ed1...bfe Vet ikke hva som skiller produksjonen av smør/margarin og vet ikke hvilke merker som er smør og hvilke margarin. Skal jeg gjette er smør melkebasert og margarin plantebasert, men vet ikke hva feks bremykt er. Anonymkode: 2b576...1f8
Gjest Cocosa Skrevet 3. oktober 2017 #7 Skrevet 3. oktober 2017 Jeg sier smør om alt, men vet forskjellen. Men at noen bruker Melange i grøten handler kun om personlig smak, og ikke hva som er "riktig".
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #8 Skrevet 3. oktober 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spiller det noen rolle for deg om du blir servert ku-melk eller havre-melk? Eller er alt "melk"? Det er ca like viktig som det. Anonymkode: d7a6b...65d Nei det spiller ingen rolle, smaker det godt er det samme for meg. Anonymkode: 2b576...1f8 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #9 Skrevet 3. oktober 2017 Smør er smør, det er noe man smører på. Kanskje man bør si meierismør da, for å være på den sikre siden. Selv foretrekker jeg lettmargarin på brødskiva. Til steking olje eller margarin, til bakst helst smør. Anonymkode: d8033...931
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #10 Skrevet 3. oktober 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir så matt! Vet ikke folk forskjell på smør og margarin?? Det lærte jeg først og fremst hjemme, men også på skolen, og jeg er ikke eldre enn 33, det er folk over 50 til og med som tydeligvis ikke vet at kun smør er smør. Anonymkode: 3573a...6cc Du er 33 og vet ikke at folk er forskjellige? Folk kaller vel alt for smør generelt og så må en spesifisere om en mener et spesielt smør. Ser virkelig ingen grunn til å irritere seg eller å bli matt her. Vær grei og opplys heller på en hyggelig måte? Anonymkode: 52ce5...c26 7
Zanzibar3 Skrevet 3. oktober 2017 #11 Skrevet 3. oktober 2017 Jeg forstår TS godt. Smør er smør. Det har en klar definisjon! Det er et naturprodukt basert på fløte. Å kalle margarin for smør er feil. Margarin er et smør substitutt og lages ofte av planteoljer. Det er ikke det samme! 19
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #12 Skrevet 4. oktober 2017 Margarin er et møkkaprodukt sammenkokt av raffinerte oljer, som kun henger igjen fordi det ble anbefalt for noen tiår siden. På den tiden da mettet fett ble ansett som mer skadelig enn det egentlig er, og alle ble rådet til å direkte bytte ut naturlig smør med margarin. Dette har ført til at mange har vokst opp i den tro at margarin=smør, og det er nok derfor de ikke kjenner til den egentlig forskjellen. Anonymkode: 90402...54f 16
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #13 Skrevet 4. oktober 2017 Folk vet nok utmerket godt at det er forskjell på smør og margarin. Men ettersom de har helt like bruksområder, og det går helt glimrende (og ofte bedre) å bruke melange i bakst når det står smør i oppskriften, og man helt fint kan bruke både smør og margarin på både skiven og i grøten, så er "smør" i dagligtalen et samlebegrep på "gul fetttklump man bruker i bakst, på skiven, og i grøt". På samme måte som at man sier man drikker te når man drikker noe varmt som består av kokt vann man har dinglet en pose med tørkede urter/andre greier i, selv om det i mange av dem ikke er et eneste spor av faktisk te. Anonymkode: 756c5...270 4
ops2 Skrevet 4. oktober 2017 #14 Skrevet 4. oktober 2017 Jeg vet hva smør er. Men det er fire bokstaver, så når jeg skriver handleliste skriver jeg "smør" og ikke "Flora Soft lettmargarin". For de jeg bor sammen med, sier alle smør i dagligtale for det vi har på brødskiva. Vi steker i olje eller flytende margarin. Til baking bruker jeg melange eller meierismør. Fordi smør er et ord som er lettere å si enn margarin, bruker flere det ordet. Det tar bare noen sekunder ekstra å skrive meierismør i oppskriften. Gjør det. 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #15 Skrevet 4. oktober 2017 På 3.10.2017 den 8.56, AnonymBruker skrev: Vet ikke hva som skiller produksjonen av smør/margarin og vet ikke hvilke merker som er smør og hvilke margarin. Skal jeg gjette er smør melkebasert og margarin plantebasert, men vet ikke hva feks bremykt er. Anonymkode: 2b576...1f8 Bremykt er faktisk 50/50 margarin og smør. Smør er et melkeprodukt ja. Først separeres melka, slik at man får fløte, også kjernes fløten slik at du separerer fettet fra kjernemelka. Har du noengang prøvd å vispe fløten for lenge, slik at den har begynt å klumpe seg/skille seg? Å lage smør er et morsomt hjemmeprosjekt, særlig med barn. Margarin ble opprinnelig laget av smult og talg, men i dag fremstilles det først og fremst av planteoljer fra blant annet soya, raps, mais og annet uspesifisert, vegetabilsk fett. Planteoljene herdes ved innføring av hydrogen som modifiserer fettsyrekjedene slik at oljen blir stabilisert. Anonymkode: 6009e...47f 2
Daria Skrevet 4. oktober 2017 #16 Skrevet 4. oktober 2017 Jeg vet selvsagt forskjellen, men hva jeg bruker i dagligtale er hipp som happ. De fleste skjønner uansett hva man mener, med mindre de går inn for å gjøre seg vanskelige. 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #17 Skrevet 4. oktober 2017 Vet også forskjellen, men jeg bruker smør om alt, og godt smør om meierismør. Anonymkode: f123f...5c8 1
clyde Skrevet 4. oktober 2017 #18 Skrevet 4. oktober 2017 Er så enig med deg, trådstarter. Det er kun smør som er smør. Hater når jeg blir spurt om jeg skal ha smør, og når jeg svarer ja takk så kommer de med margarin 9
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #19 Skrevet 4. oktober 2017 Det er ikke noe jeg har tenkt så mye over før, men nå som du sier det så kan jeg skjønne hvorfor det er irriterende i sånne situasjoner. Jeg vet forskjellen mellom smør og margarin, og kjenner forskjell på smaken. Har alltid foretrukket smør, pga. det var det jeg vokste opp med. Men av gammel/dårlig vane, kaller jeg nok det meste for "smør". Men når det kommer til baking bruker jeg alltid smør, fordi jeg aldri har noe margarin liggende. (Kanskje blir det feil? Baker uansett sjeldent så det har vel ikke noe å si.) Og hvis jeg spør om noen vil ha smør på noe, så presiserer jeg alltid hva slags type: Brelett, Bremykt, Soft Flora, Meierismør, etc. Så får de bestemme selv. Litt off-topic, men jeg synes faktisk brelett i grøt er kjempegodt. Hakket bedre enn smør! Og de gangene jeg spiser brødmat foretrekker jeg også brelett, pga. smaken. (Men andre margarin smaker pyton og styrer unna de så godt jeg kan!) Meierismør bruker jeg på middager istedet for saus, også steker jeg det meste av kjøtt i smør. Liker både smør og margarin, men på forskjellige områder. Anonymkode: 15bf3...646
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #20 Skrevet 4. oktober 2017 Hahaha lurespørsmål. Det er som scampi og reker, det er akkurat det samme. Bare ene navnet er litt fancy og utenlandskt. Anonymkode: 53199...152
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå