AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #1 Skrevet 3. oktober 2017 Jeg og samboeren har lenge snakket om at når vi har kjøpt hus, da skal vi ha hund. Vel, vi kjøpte hus for et år siden men overtok ikke før tidligere i sommer. Denne ventetiden brukte vi til å betale ned alt av billån som vi hadde på hver vår bil, og i tillegg kjøpe de dyreste møblene mens vi fremdeles bodde hjemme og fint kunne kaste ut 10 000 i en pulje uten at det gikk utover andre utgifter. Nå har vi altså lett etter valp, og funnet en vi veldig godt liker. Problemet er at rasen vi ønsker oss ligger på 13 000 -15 000kr og dette er veldig mye penger for oss å spytte ut i ett. Vi har råd til å kjøpe hund, men vi har ikke penger til det. Hvis det gir mening. Vi har betalingsvilje og er i fast jobb begge to. Er det noen som har peiling på om det er en greie å kjøpe valp på avbetaling/delbetaling? Dette har jeg egentlig aldri hørt om når jeg tenker over det, men det er jo ikke sikkert det er mange som synes det er så stas at de har kjøpt sitt herlige nye familiemedlem på avbetaling. Ville du som oppdretter selge valp på avbetaling mot en skriftlig avtale som sier at du holder på papirer og stamtavle til hele beløpet er betalt, og at du når som helst kan komme og kreve tilbake hunden dersom avtalen ikke blir overholdt fra kjøpers side? Anonymkode: 1ca8d...866
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #2 Skrevet 3. oktober 2017 Aldri. Absolutt aldri. Har man så dårlig råd at man må kjøpe hunden på avbetaling, har man ikke råd til å ha hund. Det koster nemlig å ha hunden også, ikke bare å kjøpe den. Har man ikke buffer eller økonomisk romslighet til uforutsette utgifter ifbm hunden, som veterinærutgifter, bør man ikke kjøpe hund. En seriøs oppdretter er opptatt av at de som kjøper hunden er rustet til å ta ordentlig vare på den, og det innebærer at de må ha råd til det hunden trenger. 13-15 000 bør gå kjapt å spare opp. Og klarer dere ikke spare det opp kjapt, har dere, nok en gang, ikke råd til å ha hund. Anonymkode: e96ec...cd2 18
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #3 Skrevet 3. oktober 2017 Jeg er ikke oppdretter, men har en ikke råd til å kjøpe hund så har en ikke råd til å ha hund heller. Anonymkode: 19951...3c2 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #4 Skrevet 3. oktober 2017 Du må ikke ha hund nå. Spar opp pengene i forkant heller, hvis du ikke er av typen som greier å ha penger på konto bør du ikke ha hund heller. Anonymkode: f7984...a75 5
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #5 Skrevet 3. oktober 2017 Som oppdretter har jeg brent meg på mange som har prøvd seg på ulike former med betalingsavtale. Helt og holdent uaktuelt. Da får man heller ta opp lån. Anonymkode: f3d2e...8c5 6
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #6 Skrevet 3. oktober 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aldri. Absolutt aldri. Har man så dårlig råd at man må kjøpe hunden på avbetaling, har man ikke råd til å ha hund. Det koster nemlig å ha hunden også, ikke bare å kjøpe den. Har man ikke buffer eller økonomisk romslighet til uforutsette utgifter ifbm hunden, som veterinærutgifter, bør man ikke kjøpe hund. En seriøs oppdretter er opptatt av at de som kjøper hunden er rustet til å ta ordentlig vare på den, og det innebærer at de må ha råd til det hunden trenger. 13-15 000 bør gå kjapt å spare opp. Og klarer dere ikke spare det opp kjapt, har dere, nok en gang, ikke råd til å ha hund. Anonymkode: e96ec...cd2 En buffer har vi selvfølgelig, men denne er jo først og fremst til uforutsette utgifter - som for eksempel da vaskemaskinen tok kvelden, eller da fryseboksen kortsluttet uten videre, uventede tannproblemer etc etc. Dette er også bufferen vi hadde brukt til egenandel hos vetrinær. På denne kontoen har vi stående ca 20 000, og om vi MÅ, så tar vi penger fra denne til å betale for valpen, men vi vil slippe å gjøre det så langt det går. Har også hatt både hest og hund før så jeg vet veldig godt hva det koster å ha et dyr - men her er det snakk om engangssummen for selve hunden. Vi bor ca 15 minutter i bil fra oppdretteren som vi har sett på Anonymkode: 1ca8d...866 1
Leo Skrevet 3. oktober 2017 #7 Skrevet 3. oktober 2017 Jeg kjenner en del oppdrettere og bare spørsmålet vil diskvalifisere deg/dere fra noen gang å få kjøpe hund hos en del av dem. Heldigvis! For klarer man ikke å spare sammen 15.000 kroner rimelig raskt, så har man, som flere andre her nevner, heller ikke råd til å ha hund. 7
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #8 Skrevet 3. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: En buffer har vi selvfølgelig, men denne er jo først og fremst til uforutsette utgifter - som for eksempel da vaskemaskinen tok kvelden, eller da fryseboksen kortsluttet uten videre, uventede tannproblemer etc etc. Dette er også bufferen vi hadde brukt til egenandel hos vetrinær. På denne kontoen har vi stående ca 20 000, og om vi MÅ, så tar vi penger fra denne til å betale for valpen, men vi vil slippe å gjøre det så langt det går. Har også hatt både hest og hund før så jeg vet veldig godt hva det koster å ha et dyr - men her er det snakk om engangssummen for selve hunden. Vi bor ca 15 minutter i bil fra oppdretteren som vi har sett på Anonymkode: 1ca8d...866 20 000 er veldig liten buffer. Og om dere bruker den på valpen, har dere ikke råd til veterinær. Bruker dere virkelig så lang tid på å spare opp 13-15 000? Hvordan ser du da for deg at du skal ha råd til hunden? Jeg synes ikke det høres ut som om dere har romslig nok økonomi. En ting er om ingenting går galt, det er noe helt annet om hunden blir alvorlig syk, skadet e.l. Da går det plutselig med mye til veterinær, og selv med forsikring betaler man egenandel som baller på seg. Anonymkode: e96ec...cd2 5
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #9 Skrevet 3. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: 20 000 er veldig liten buffer. Og om dere bruker den på valpen, har dere ikke råd til veterinær. Bruker dere virkelig så lang tid på å spare opp 13-15 000? Hvordan ser du da for deg at du skal ha råd til hunden? Jeg synes ikke det høres ut som om dere har romslig nok økonomi. En ting er om ingenting går galt, det er noe helt annet om hunden blir alvorlig syk, skadet e.l. Da går det plutselig med mye til veterinær, og selv med forsikring betaler man egenandel som baller på seg. Anonymkode: e96ec...cd2 Det er jo ikke alle som er så godt etablert i arbeidslivet at de sitter med en inntekt på to inntekter som er 30 000 brutto og at det å kaste ut 15 000kr ikke er noe problem i det hele tatt. Vi er et ungt par i midten av 20 årene. Og jeg vil jo tro at vi ikke hadde fått boliglån, dersom vi hadde så trang økonomi at vi ikke hadde noen ting til overs etter alt av utgifter er betalt. Skulle det allikevel være slik at hunden ble skadet eller syk, og vetrinærutgiftene nærmet seg 6 sifret så har vi også foreldre som er villige til å hjelpe. Anonymkode: 1ca8d...866 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #10 Skrevet 3. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke alle som er så godt etablert i arbeidslivet at de sitter med en inntekt på to inntekter som er 30 000 brutto og at det å kaste ut 15 000kr ikke er noe problem i det hele tatt. Vi er et ungt par i midten av 20 årene. Og jeg vil jo tro at vi ikke hadde fått boliglån, dersom vi hadde så trang økonomi at vi ikke hadde noen ting til overs etter alt av utgifter er betalt. Skulle det allikevel være slik at hunden ble skadet eller syk, og vetrinærutgiftene nærmet seg 6 sifret så har vi også foreldre som er villige til å hjelpe. Anonymkode: 1ca8d...866 Nei, men om man ikke kan "kaste ut" (.. om du ser på det å kjøpe hund som å kate ut penger lurer jeg enda mer på holdningen din til hunden), så skaffer man seg ikke dyr! Et dyr er ikke en ting eller en leke, men et levende vesen som trenger og har krav på stell og pleie, og det skal man vite at man har penger til, ikke tro og håpe og anta. Man kan helt fint få boliglån selv om man ikke har råd til hund, jo... Det er det plenty av folk som får. For folk flest ser på om de faktisk har råd til å ha hund etter de har fått kjøpt seg bolig, og har de ikke det, så lar de være, om de er litte granne fornuftige. Hvorfor i alle dager brenner det sånn med den hunden? Økonomien deres er helt klart og tydelig vaklevoren og svak, når dere kun har 20 000 på buffer og ei heller klarer spare opp 13-15 000. Spar nå heller først, da! SÅ kan dere se om dere har råd til hund. Anonymkode: e96ec...cd2 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #11 Skrevet 3. oktober 2017 Tidene forandrer seg. For 15-20 år siden var det ikke uvanlig at man kunne betale i avdrag, i dag kreves både depositum og betaling med kontanter. Forklaringen på endringen er helt enkelt at veldig mange oppdrettere har opplevd å bli lurt. Jeg snakket med en oppdretter for noen dager siden, og hun har opplevd alle former for lureri. Hun har opplevd at valper blir reservert men at de ikke hentet valpene. Derfor måtte de begynne med depositum. Hun har også opplevd at kjøper betalte med Vipps, og trakk tilbake kjøpesummen umiddelbart noen minutter etterpå, når de hadde fått valpen. Derfor vil hun ha betalingen kontant ved henting. En avdragsordning krever tillit, men når mennesker utnytter andres tillit blir det umulig å få til. Anonymkode: c6874...f97 6
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #12 Skrevet 3. oktober 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, men om man ikke kan "kaste ut" (.. om du ser på det å kjøpe hund som å kate ut penger lurer jeg enda mer på holdningen din til hunden), så skaffer man seg ikke dyr! Et dyr er ikke en ting eller en leke, men et levende vesen som trenger og har krav på stell og pleie, og det skal man vite at man har penger til, ikke tro og håpe og anta. Man kan helt fint få boliglån selv om man ikke har råd til hund, jo... Det er det plenty av folk som får. For folk flest ser på om de faktisk har råd til å ha hund etter de har fått kjøpt seg bolig, og har de ikke det, så lar de være, om de er litte granne fornuftige. Hvorfor i alle dager brenner det sånn med den hunden? Økonomien deres er helt klart og tydelig vaklevoren og svak, når dere kun har 20 000 på buffer og ei heller klarer spare opp 13-15 000. Spar nå heller først, da! SÅ kan dere se om dere har råd til hund. Anonymkode: e96ec...cd2 Det brenner ingen sted. Men jeg regner med selger ønsker å bli kvitt valpen like mye som vi ønsker og kjøpe, og dette er en oppdretter jeg er kjent med og vet at hundene som kommer derfra er friske og fine. Men hvis man skulle bedømme betalingsviljen til alle slik du sitter her og gjør med meg; hvor mange ville da hatt barn? Det finnes MANGE med mye dårligere økonomi og situasjon enn meg, likevel klarer de seg utmerket med barn. Selv om disse skal ha mer mat enn en hund, de skal ha barnehage og de skal ha klær som de vokser ut av annenhver uke de første årene. Anonymkode: 1ca8d...866 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #13 Skrevet 3. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jeg regner med selger ønsker å bli kvitt valpen like mye som vi ønsker og kjøpe. Anonymkode: 1ca8d...866 Jeg håper ikke det. Jeg håper at de holder igjen valpen til det kommer en solid kjøper som har god råd til å ha den. Anonymkode: 19951...3c2 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #14 Skrevet 3. oktober 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det brenner ingen sted. Men jeg regner med selger ønsker å bli kvitt valpen like mye som vi ønsker og kjøpe, og dette er en oppdretter jeg er kjent med og vet at hundene som kommer derfra er friske og fine. Men hvis man skulle bedømme betalingsviljen til alle slik du sitter her og gjør med meg; hvor mange ville da hatt barn? Det finnes MANGE med mye dårligere økonomi og situasjon enn meg, likevel klarer de seg utmerket med barn. Selv om disse skal ha mer mat enn en hund, de skal ha barnehage og de skal ha klær som de vokser ut av annenhver uke de første årene. Anonymkode: 1ca8d...866 Mange oppdrettere har lange ventelister.. og vil nok mye heller velge en som faktisk har råd enn en som vil kjøpe på avbetaling og dermed signaliserer klart og tydelig at hun ikke har råd. Beklager, men når du bruker som argument at mange får barn i en trang økonomisk situasjon så det rettferdiggjør at du skaffer deg en hund du ikke har råd til, så virker du veldig umoden. En hund er noe unødvendig som man skaffer kun fordi man selv har lyst på. Og man mottar ikke hundetrygd Anonymkode: e96ec...cd2 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #15 Skrevet 3. oktober 2017 Oppdretter som opplever at de ikke får pengene eller betalingen på vips blir trukket tilbake, de har vel rettigheter så de får betalingen? Helt utrolig at noen føler at det er greit å stjele noe av verdi på 10000-15000 kr, spesielt når det er et dyr! Anonymkode: e3d17...e8f
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #16 Skrevet 3. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg håper ikke det. Jeg håper at de holder igjen valpen til det kommer en solid kjøper som har god råd til å ha den. Anonymkode: 19951...3c2 Unnskyld meg, men kan jeg bare spørre deg hva som er grunnen til at du er så nedlatende? Har jeg tråkket deg på tærne eller gjort deg noe? Jeg hadde et enkelt spørsmål. Hvorfor skal det at jeg ikke har 15 000 i baklomma automatisk bety at jeg ikke er egnet til å ha hund? Jeg har hatt hest, og det koster langt mer enn det gjør å ha en hund, og det var ingen problem. Forskjellen var at jeg bakte prisen på selve hesten inn i billånet. Ellers har en hest faste utgifter på 4000,- bare for tak over hodet HVER MND. I tillegg kommer fòr, flis, hovslager hver 6-8 uke, vetrinær, ormekur etc etc. Vi betalte ikke halvparten av den månedlige summen en gang da vi hadde hund. Anonymkode: 1ca8d...866 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #17 Skrevet 3. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Oppdretter som opplever at de ikke får pengene eller betalingen på vips blir trukket tilbake, de har vel rettigheter så de får betalingen? Helt utrolig at noen føler at det er greit å stjele noe av verdi på 10000-15000 kr, spesielt når det er et dyr! Anonymkode: e3d17...e8f Det er jeg selvfølgelig helt enig i. Jeg synes det er helt tullete at det er slike tilfeller også skal ødelegge tilliten som oppdretteren en gang hadde til kjøper. Jeg vil jo også tro at de har rettigheter og kan politianmelde. Har dessverre hørt om mennesker som er så råtne at de bruker falskt navn ved kjøp av hund som dermed gjør at kjøperen ikke kan spores opp. Skriftlig avtale og kredittsjekk, samt fremleggelse av legitimasjon skulle vært et krav til alle som kjøper hund og dyr generelt Anonymkode: 1ca8d...866 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #18 Skrevet 3. oktober 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Unnskyld meg, men kan jeg bare spørre deg hva som er grunnen til at du er så nedlatende? Har jeg tråkket deg på tærne eller gjort deg noe? Jeg hadde et enkelt spørsmål. Hvorfor skal det at jeg ikke har 15 000 i baklomma automatisk bety at jeg ikke er egnet til å ha hund? Jeg har hatt hest, og det koster langt mer enn det gjør å ha en hund, og det var ingen problem. Forskjellen var at jeg bakte prisen på selve hesten inn i billånet. Ellers har en hest faste utgifter på 4000,- bare for tak over hodet HVER MND. I tillegg kommer fòr, flis, hovslager hver 6-8 uke, vetrinær, ormekur etc etc. Vi betalte ikke halvparten av den månedlige summen en gang da vi hadde hund. Anonymkode: 1ca8d...866 Men var du da huseier? Var den økonomiske situasjonen den samme? Om du alene hadde råd til 4000 i mnd til hest, hvorfor klarer du da ikke spare opp 15 000 til valp når dere er to? Anonymkode: e96ec...cd2 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #19 Skrevet 3. oktober 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men var du da huseier? Var den økonomiske situasjonen den samme? Om du alene hadde råd til 4000 i mnd til hest, hvorfor klarer du da ikke spare opp 15 000 til valp når dere er to? Anonymkode: e96ec...cd2 Ikke var jeg huseier, men leieboer og alene. Likevel hadde jeg råd til å betale for hesten, men naturligvis hadde jeg ikke råd til å punge ut 70 000kr for selve hesten. Men da hadde jeg også billån med 70 000 mer enn bilen kostet som jeg satt med, og det har jeg ikke idag. Anonymkode: 1ca8d...866 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2017 #20 Skrevet 3. oktober 2017 Svaret på det du lurer på er så enkelt som at man sparer til kjøp av hund, og buffer for denne, før man begynner å lete aktivt etter hund. Det viser evne til planlegging og prioritering. Det viser at hunden er et godt gjennomtenkt tilskudd til familien, og ikke et spontant innfall. Jeg kjenner ikke én seriøs oppdretter som ville ha solgt via en ordning slik du skisserer her. Bare det å spørre ville sannsynligvis ha utelukket deg fra senere kjøp, også. Det går mye arbeid og penger inn i å få frem trygge, friske hunder. Da kan man vise oppdretter såpass respekt at man ikke forventer en hund mot at oppdretter må sette inntekten sin på vent. Anonymkode: 64f72...d5d 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå