Gå til innhold

Økonomiske problemer, hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 minutter siden, goldenchanel skrev:

Virker fremdeles som du mangler kontroll på det ene og det andre, det er ikke noe problem å spise rødt kjøtt... du må bare lære deg hva som er billig, kjøpe på tilbud, porsjonere ut. At du alene bruker 4000-5000 hver måned tilsier at du sløser bort penger :) 

Ok, tusen takk. Dette hjalp jo kjempemye på en knust selvtillit........... Jeg ber om hjelp fordi jeg ønsker det, skjønner ikke hvorfor dere damer må være så frekke mot alle andre..

Hva er det du ikke mener jeg har kontroll på og hva kan jeg gjøre med det da, for å prøve å være litt imøtekommende?

Anonymkode: ad6bf...845

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok, tusen takk. Dette hjalp jo kjempemye på en knust selvtillit........... Jeg ber om hjelp fordi jeg ønsker det, skjønner ikke hvorfor dere damer må være så frekke mot alle andre..

Hva er det du ikke mener jeg har kontroll på og hva kan jeg gjøre med det da, for å prøve å være litt imøtekommende?

Detaljene i historien din er jo noe vage så det er vanskelig å si nøyaktig hva som kan hjelpe for det virker litt som du har bestemt deg for at ding bare ikke fungerer og at det skal komme en magisk løsning.

Men for å ta mat først da, du kan kjøpe kjøtt fryst, grytebiter, first price...det må ikke være indrefilet for at du skal få i deg rødt kjøtt. Masse billig fårikål kjøtt nå og det gir billige middager. Kjøp ris i 10 kilos poser, fryste grønnsaker, kutt ned på melk el drikke som koster penger, spis mat som gjør deg mett, brød og pålegg er billig, havregryn gir havregrøt, en pose havregryn koster maks 20 kr og er mange frokoster/luncher.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Vi bruker 12000kr per mnd i mat/husholdning for en familie på 4, barna er veldig aktive og spiser *mye* (tilnærmet som voksne)

Vi spiser fantastisk bra mat for denne summen og sparer ikke på noe vi har lyst på. 

Til samnenlikning brukte vi 2000kr per mnd i mat/husholdning når vi var studenter (på to personer)

At du med dårlig råd bruker 4-5000kr mnd på mat bør være gode nyheter for deg. Du har mye rom for sparing her! Jeg er sikker på at du kan få masse gode råd til rimelige ukesmenyer fra folk på kg hvis du ber om det (inkl frokost/lunch/kvelds). Du kan lett halvvere denne utgiftsposten.

Endret av Ild
  • Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, goldenchanel skrev:

Detaljene i historien din er jo noe vage så det er vanskelig å si nøyaktig hva som kan hjelpe for det virker litt som du har bestemt deg for at ding bare ikke fungerer og at det skal komme en magisk løsning.

Men for å ta mat først da, du kan kjøpe kjøtt fryst, grytebiter, first price...det må ikke være indrefilet for at du skal få i deg rødt kjøtt. Masse billig fårikål kjøtt nå og det gir billige middager. Kjøp ris i 10 kilos poser, fryste grønnsaker, kutt ned på melk el drikke som koster penger, spis mat som gjør deg mett, brød og pålegg er billig, havregryn gir havregrøt, en pose havregryn koster maks 20 kr og er mange frokoster/luncher.

Noe er jo vagt fordi jeg ikke akkurat ønsker at noen skal kjenne det igjen. Jeg syns situasjonen er veldig pinlig og jeg føler meg som en idiot. Jeg har ikke bestemt meg for det - men jeg syns selv vi er i en litt ekstra dårlig situasjon pga min kjæreste også er syk som kompliserer ting noe. Ellers så skjønner jeg virkelig ikke mennesker som bare mener det er å kvitte seg med en hund...

Har aldri noensinne kjøpt indrefilet i hele mitt liv. Har pleid å bruke karbonadedeig eller kjøttdeig stort sett. Fryste grønnsaker kjøper vi allerede. Drikker ikke melk. Havregrøt har jeg ikke prøvd før - men skal det ikke være melk i den grøten? Melk er jo dyrt. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Ild skrev:

Vi bruker 12000kr per mnd i mat/husholdning for en familie på 4, barna er veldig aktive og spiser *mye* (tilnærmet som voksne)

Vi spiser fantastisk bra mat for denne summen og sparer ikke på noe vi har lyst på. Spiser sundt og lager mye mat fra bunnen.

Til samnenlikning brukte vi 2000kr per mnd i mat/husholdning når vi var studenter (på to personer)

At du med dårlig råd bruker 4-5000kr mnd på mat bør være gode nyheter for deg. Du har mye rom for sparing her! Jeg er sikker på at du kan få masse gode råd til rimelige ukesmenyer fra folk på kg hvis du ber om det (inkl frokost/lunch/kvelds)

Ja, jeg tar gjerne imot tips jeg som jeg har skrevet før. :) 

• Liker 1
Skrevet

Jeg lager havregrøt på vann

Skrevet
Akkurat nå, Ild skrev:

Jeg lager havregrøt på vann

Hm ok. Kan prøve

Skrevet

Sjekk om lærebøkene dine finnes som lydbok, kanskje det kan hjelpe deg slik at skolearbeidet ikke blir så tungt. Jeg jobber på en videregående skole, og her er det slik at dersom lærebøker vi bruker ikke finnes som lydbok, så kjøres bøkene gjennom et scanneprogram som omdannes til en lydfil.  Opplesingen blir mer monoton enn en profesjonell lydbok, men det hjelper jo elever som strever med å lese/leser veldig sakte. 

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe er jo vagt fordi jeg ikke akkurat ønsker at noen skal kjenne det igjen. Jeg syns situasjonen er veldig pinlig og jeg føler meg som en idiot. Jeg har ikke bestemt meg for det - men jeg syns selv vi er i en litt ekstra dårlig situasjon pga min kjæreste også er syk som kompliserer ting noe. Ellers så skjønner jeg virkelig ikke mennesker som bare mener det er å kvitte seg med en hund...

Har aldri noensinne kjøpt indrefilet i hele mitt liv. Har pleid å bruke karbonadedeig eller kjøttdeig stort sett. Fryste grønnsaker kjøper vi allerede. Drikker ikke melk. Havregrøt har jeg ikke prøvd før - men skal det ikke være melk i den grøten? Melk er jo dyrt. 

Nei du koker havregrøt på vann, du lager gryter på oksebringe og oksehale, du lager deg supper fra bunnen. Googler du billig middag så får du enormt mange treff! :) 

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, Eneri skrev:

Sjekk om lærebøkene dine finnes som lydbok, kanskje det kan hjelpe deg slik at skolearbeidet ikke blir så tungt. Jeg jobber på en videregående skole, og her er det slik at dersom lærebøker vi bruker ikke finnes som lydbok, så kjøres bøkene gjennom et scanneprogram som omdannes til en lydfil.  Opplesingen blir mer monoton enn en profesjonell lydbok, men det hjelper jo elever som strever med å lese/leser veldig sakte. 

Nå har allerede lærebøkene mine kostet meg enormt mye penger, og dette er et innlegg om økonomiske problemer, så det er dessverre ikke et alternativ. Vi må ha lærebøkene på skolen uansett (altså ikke i lydbokversjon). Kjæresten min leser ofte høyt for meg når hun har tid så jeg skal få det inn på flere måter.

25 minutter siden, goldenchanel skrev:

Nei du koker havregrøt på vann, du lager gryter på oksebringe og oksehale, du lager deg supper fra bunnen. Googler du billig middag så får du enormt mange treff! :) 

Åja, det er jeg ikke vant med. Kan prøve som sagt. Oksebringe og oksehale har jeg aldri hørt om. Hvor finner jeg det?
Har en sånn app for billige middager.

Skrevet
9 timer siden, Ild skrev:

Vi spiser fantastisk bra mat for denne summen og sparer ikke på noe vi har lyst på. 

At du med dårlig råd bruker 4-5000kr mnd på mat bør være gode nyheter for deg. Du har mye rom for sparing her! Jeg er sikker på at du kan få masse gode råd til rimelige ukesmenyer fra folk på kg hvis du ber om det (inkl frokost/lunch/kvelds). Du kan lett halvvere denne utgiftsposten.

Oi! 12.000 på fire var mye! Men hvis man har råd så hvorfor ikke.

Anonymkode: bb732...90d

• Liker 2
Skrevet (endret)
16 timer siden, Coolaid skrev:

Man forventer at man kutter ned på utgiftene. Kutt ut bil, hund og så mye unødvendig som dere kan. Man kan faktisk klare seg på utrolig lite om man bare vil, det er faktisk en deilig livsstil. Komplett mobil har feks norges billigste mobil abonnement. Bilen koster enormt mye i året. Service, bompenger, årsavgift, forsikring, drivstoff, parkering osv.... dere har ikke råd til å ha bil vel? 

Men jeg syns innlegget ditt er rart. Du er liksom syk med angst og depresjon, men du er liksom ikke syk likevel? Kanskje en god ide for deg er å glemme utdannelse og skaffe deg en jobb du kan trives med? Du har utfordringer med dysleksi og kanskje ADHD - altså mye som foregår. Jeg tenker det er mest hensiktsmessig for deg å sortere alt som foregår - kanskje en psykolog som kan støtte deg er en god løsning? 

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev så betalte kjæresten min for det. Fly betalte hun, vi bodde gratis, fikk gratis billetter til konsert vi var på. Ellers betalte kjæresten for mat på flyplassen og vi spiste ganske billig mat på egon som hun bestilte. Det hadde egentlig kostet mer penger om vi ble hjemme (da hadde vi jo brukt bil, handlet inn til husholdet osv). 

Har skrevet litt om det over. Klipper det inn hit:
"Min kjære skriver budsjett og noterer hva vi bruker på hver post hver mnd. Den største posten vår er "dagligvarer" som er alt fra mat til såpe/sjampo til husholdningsartikler til doruller/tørkeruller og slikt ting man handler på matbutikker/europris liksom.
Ellers går det jo litt penger til bil (ikke at vi bruker den mer enn vi absolutt MÅ, men det blir alltid noe på bil). Helse går det litt på - mer enn jeg har brukt før da jeg har fått en ny sykdom og et problem jeg må operere som er under utredning for (medfører litt undersøkelser her og der, kan dessverre ikke vente). Hunden koster oss heldigvis ikke så mye, han er frisk og rask, så der er det jo hovedsaklig mat (ca 500 kr/mnd). Nå som kjæresten ligger på sykehus har jeg vært dum og kjøpt mat/drikke på vei til eller på sykehuset og det ser jeg er dumt av meg for det koster jo. Det har hun også kommentert at ikke er så lurt, så der bør jeg vel skjerpe meg. Ellers har jeg ikke kjøpt klær på flere år, dressen min er ødelagt - men det får bare være, jeg har skrapet opp bilen - men det får også bare være (håper bare den ikke blir permanent skadd, det er kjæresten som eier den), jeg spiser ellers ikke ute, spiser aldri snop/chips slike ting, drikker ikke alkohol, går ikke på kino/fest/byn/konserter, har ingen abonnementer utenom telefonen. Altså ikke noe spotify/netflix eller slike ting. Bruker youtube og nrk nett-tv og tar opp ting på tv. Så føler jeg har strammet inn det jeg kan. Vi spiser mye first price mat, poteter (50 kr og varer lenge), frysegrønnsaker (9,9 kr) og first price fiskegrateng (9,9 kr) og fiskepudding (15,9 kr flere middager) osv. Makaroni fra first price med litt bogskinke og billig saus. Gjerne kom med sparetips om du har likevel da."

Bolig betaler vi ca 4000 kr mnd (delt på to).

Se forklaring på ferien i kommentaren over denne.

Vi kutter da ikke ut en hund! Og bilen er som jeg har sagt over min kjæreste avhengig av. Det er hun som betaler mesteparten av den og hun som eier den. Det er ikke hennes skyld at jeg har fått problemer heller.. og som sagt, hun er avhengig av den. hun har HC-kort, så bompenger betaler hun ikke og heller ikke parkering.

Jeg er ikke syk med angst og depresjon - jeg VAR det og sluttet derfor i jobben. Det er noen år siden.
Jeg venter på psykolog for å utredes, men det tar jo tid. Og igjen: Psykolog koster penger hvis du ikke er klar over det. Koster også penger å komme til eller fra. Du som mener vi kan bare kutte ut hund og alt mulig.

Er alltid billigere å være hjemme enn ferie. Hadde dere ikke dratt kunne hun hjulpe deg med regninger fremfor måltid på Egon...

Vi bruker 5000kr i mnd på mat og er familie på fire. Stor variasjon på måltidene, fra lapskaus til indrefilet av svin, lasagne til taco. At du syntes melk er dyrt og likevel bruker 4-5000 på marbutikken er jo sjukt.

Endret av -venter-
  • Liker 3
Skrevet
25 minutes ago, -venter- said:

Vi bruker 5000kr i mnd på mat og er familie på fire. Stor variasjon på måltidene, fra lapskaus til indrefilet av svin, lasagne til taco. At du syntes melk er dyrt og likevel bruker 4-5000 på marbutikken er jo sjukt.

En familie på fire (mann, kvinne, jente 6 - 9 år og gutt 10 - 13 år) bruker i følge SIFO 7256 i måneden på mat og drikke. Er vel heller 5000 som er ganske så lite.

Anonymkode: 98eb6...ddd

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En familie på fire (mann, kvinne, jente 6 - 9 år og gutt 10 - 13 år) bruker i følge SIFO 7256 i måneden på mat og drikke. Er vel heller 5000 som er ganske så lite.

Anonymkode: 98eb6...ddd

Vi har ei på 5 og en på snart 2. Da får jeg opp 5800kr. Vi er ikke så langt unna.

Skrevet
7 timer siden, Amawhatsnot skrev:

Scroll litt nedover her, så ser du et studentbudsjett. 1500 kroner er oppført på matposten: http://studenttorget.no/index.php?artikkelid=8910 Her kan du helt klart spare mye. 

Du finner også info om legater, kanskje kan du søke om det?

Takk skal sjekke den ut:)

3 timer siden, -venter- skrev:

Er alltid billigere å være hjemme enn ferie. Hadde dere ikke dratt kunne hun hjulpe deg med regninger fremfor måltid på Egon...

Ja, men nå ga hun meg det som en bursdagsgave fordi jeg ikke har sett foreldrene mine siden 2015 fra før da, nå blir jeg vel gjenkjent men.. Jeg orker ikke å site og forsvare meg, det hadde vært fint om jeg heller kunne få tips til hva jeg kan gjøre FREMOVER. Hva jeg HAR gjort får jeg ikke gjort noe med. I sommer hadde jeg også mye mer penger på konto, så tenkte vel ikke over at det kom til å bli sånn her .. 

Nå er det jo ikke bare mat. Regner dere med alt av doruller, tørkeruller, vaskemidler, dusjting osv??

Skrevet
On ‎03‎.‎10‎.‎2017 at 7:20 AM, AnonymBruker said:

Nei, men man forventer at voksne mennesker skjønner at det er viktigere med en jobb enn drømmejobben. Mange har jobber de ikke liker, men jobber fordi de må ha penger på bordet. Du valgte å slutte, da blir det også lite å rutte med. 

Anonymkode: 344cd...f4f

Men enda viktigere er vel helsa? Man kan ikke jobbe der man blir syk.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Måbarefåsiat... skrev:

Men enda viktigere er vel helsa? Man kan ikke jobbe der man blir syk.

Tusen takk!

Skrevet

Inntekten må opp og kostnader ned, dette et klart. Nå har du fått endel råd om kutt av matkostnader, du bor billig og har ikke egen bil . Det eneste ytterligere rådet jeg kommer på vedr kostnader,  er å ønske seg nyttige ting til jul og bursdag. Altså nødvendige vintersko fex, gavekort på Rema, toalettartikler o.l.

Legathåndboka mener jeg du kan låne på biblioteket. 

Kan du tenke ut ideer til jobb du kan ha som ikke innebærer at du må stille bestemte dager? Noe du kan tjene litt på som er kortvarig eller kan tas når det ikke er så altoppslukende med skole? Kaster ut ideer her: skifte dekk, måke snø, bistå med å male eller snekre hos noen som pusser opp, støttekontakt etpar ettermiddagstimer i uka, hjelp med flyttelass, hundelufting.... Aner ikke hva yrket ditt er/ skal bli, men lanserte div ideer her for å hjelpe deg å få tankene igang rundt dette.

Skrevet
1 time siden, Eneri skrev:

Inntekten må opp og kostnader ned, dette et klart. Nå har du fått endel råd om kutt av matkostnader, du bor billig og har ikke egen bil . Det eneste ytterligere rådet jeg kommer på vedr kostnader,  er å ønske seg nyttige ting til jul og bursdag. Altså nødvendige vintersko fex, gavekort på Rema, toalettartikler o.l.

Legathåndboka mener jeg du kan låne på biblioteket. 

Kan du tenke ut ideer til jobb du kan ha som ikke innebærer at du må stille bestemte dager? Noe du kan tjene litt på som er kortvarig eller kan tas når det ikke er så altoppslukende med skole? Kaster ut ideer her: skifte dekk, måke snø, bistå med å male eller snekre hos noen som pusser opp, støttekontakt etpar ettermiddagstimer i uka, hjelp med flyttelass, hundelufting.... Aner ikke hva yrket ditt er/ skal bli, men lanserte div ideer her for å hjelpe deg å få tankene igang rundt dette.

Jeg føler meg på finn småjobber og gruppe på facebook, hvis det er det du tenker.

Ang. gaver har jeg prøvd å si at jeg ønsker meg penger eller gavekort på mat eller slikt eller ting jeg trenger, men ingen gidder å høre etter, så får stort sett playstationspill eller penskjorter (som jeg har nok av).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...