Gå til innhold

Økonomiske problemer, hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du har rett på utsettelse uten begrunnelse, snakk med Lånekasse igjen.

Videre tenker jeg at 20.000 i inntekt på 2 voksne mennesker ikke er så galt hvis dere har lave boutgifter? Hva  er det som er store utgifter hos dere? For mange er det mat. 

Og hvorfor tjener din kjære kun 15.000, da jobber hun ikke 100%? Kan hun jobbe noe mer? Jeg syns det er veldig riktig av deg å studere og få livet ditt i riktig retning, og forhåpentligvis er kjæresten din enig og ønsker at dere begge skal få dette til.

Anonymkode: 8fa26...afa

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, goldenchanel skrev:

Dere solgte sist leilighet med tap, du klarer knapt å jobbe, du sliter med studiene... det er jo et mønster av dårlige valg her.

Det var fordi det ikke var mulig å bo der lenger, pga en nabo. Det var rett og slett farlig, og vi trengte å komme derfra fort. 

Jeg sliter ikke med studiene, men jeg sliter med å jobbe ved siden av fordi jeg mistrives ekstremt med den jobben jeg "har". Jeg har prøvd å søke andre jobber, men får ikke jobb. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Går det an å ta ett års permisjon fra studiene? Du trenger jo ikke nødvendigvis gå tilbake til din gamle jobb. Du kan jo få deg en annen jobb. Om det så er som butikkmedarbeider er det noe en kan tjene mye på ved å jobbe kveld/helg og overtid. Gjør du det i ett år kan du spare mye penger som du så kan bruke på å "holde deg flytende" mens du får kun 5000 fra Lånekassen per måned. Du har jo veldig billige boutgifter, så det burde jo gå. Angående pengene du har lånt av kjæresten din og det hun eventuelt ender opp med å måtte sponse deg mitt det så kan deres skrive en avtale på at dette er penger du skal betale tilbake til henne i fremtiden. Da har hun det svart på hvitt uansettt om det så skulle bli slutt mellom dere.

Er det ingen mulighet for at dere kan selge bilen, og heller bruke kollektiv transport? Omplassere hunden?

Anonymkode: 98eb6...ddd

Skoleåret er jo allerede begynt for 2 mnd siden, så ønsker egentlig ikke det. Utsetter jo bare problemet. Fremtiden er svartere økonomisk enn den er idag uten at jeg ønsker å utdype pga fare for gjenkjennelse, så bedre å gjøre det nå.

Jeg har søkt på veldig mange jobber, men jeg får de ikke. Vet ikke hva jeg gjør galt. Har fått flere til å se over søknad som kjæresten min har skrevet (hun er norsklærer, så burde jo være ok) og de to jobbene jeg har hatt er gode jobber med god inntekt og jeg har gode attester. 

Vi kan ikke selge bilen, min kjæreste er avhengig av den pga helse. Skal jeg ta kollektiv til forelesningene bruker jeg 2,5 timer hver vei. Problemet er bare at det ikke går buss herfra kl. 4.45... Den første går 6.10 og jeg begynner 7.45... Og nei, det er ikke mulig å sykle/gå (for langt).

Vi omplasserer ikke hunden vår!!! Jeg gjør HVA SOM HELST annet, IKKE DET! 

Alternativet er IKKE ufør, for det kan du faktisk ikke VELGE SELV. Du er ikke syk og ufør, så jeg skjønner ikke hvorfor du sier det er alternativet? Det skal MYE til for å bli ufør. Det er ikke nok å ha økonomiske problemer, og å ikke klare en jobb over kort tid.

Det tar mange år, diagnoser, arbeidsutprøvninger, legeerklæringer osv, før man i det hele tatt kan vurderes for å bli ufør. Så det er nok ikke et alternativ for deg før om minst 10 år.

Anonymkode: 55e8d...729

Hva annet er alternativet da?! Dagpenger på nav?

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett på utsettelse uten begrunnelse, snakk med Lånekasse igjen.

Videre tenker jeg at 20.000 i inntekt på 2 voksne mennesker ikke er så galt hvis dere har lave boutgifter? Hva  er det som er store utgifter hos dere? For mange er det mat. 

Og hvorfor tjener din kjære kun 15.000, da jobber hun ikke 100%? Kan hun jobbe noe mer? Jeg syns det er veldig riktig av deg å studere og få livet ditt i riktig retning, og forhåpentligvis er kjæresten din enig og ønsker at dere begge skal få dette til.

Anonymkode: 8fa26...afa

Har snakket med de flere ganger, men syns ikke jeg kommer noen vei. kan prøve igjen imorgen.

hun jobber 80% pga hun er syk. Akkurat nå er hun sykemeldt og ligger på sykehus. Så nei, det er ikke så lett for henne å bare jobbe mer...... 

Takk for det, og ja hun er faktisk den eneste som støtter meg. Alle i familie og alt syns jeg er helt idiot.

Anonymkode: ad6bf...845

Skrevet

Hvis vi skal selge boligen vi har nå taper vi enormt mye (naboen solgte nettopp for 700.000 kr mindre enn vi kjøpte vår for. Elendig marked for tiden her vi bor. Vi har veldig lave fellesutgifter (aldri sett andre sameier med så lave) og lavt strømforbruk. Kommunale avgifter er normalt for slik vi bor. Ser ikke at vi skal spare på å flytte inn i noe sånt? De fleste kollektiv og utleiehybler jeg ser på finn koster mye mer enn vi har i månedlige utgifter som jeg da betaler halvparten av. Vi betaler ca 4000 kr i mnd delt på to her vi bor. Ettersom hun også eier boligen og ikke har lån mister hun mye av arven sin hvis vi selger ettersom det vil selges med et ganske stort tap. Vi solgte vår forrige leilighet også med tap, så mye av arven røk der også.

(Altså hun fikk nesten 4 mill i arv, og har nå boligen vi bor i som hun kjøpte for 3 mill igjen, og her vil vi tape rundt 700.000 på salget + meglerkostnader og slikt så regner med hun sitter igjen med 2,1-2,2 mill og det før vi da evt. betaler noen slags utgifter på en annen bolig som f. eks. dokumentavgifter og slike ting).

Jeg snakker ikke om  Finn, men noen form for studentsamskipnad. 

Men dette vet du best selv. Det var bare et forsøk på å hjelpe. :)

Andre alternativer: 

- finn ut hva dere bruker penger på, hvis dere ikke allerede har gjort det. Hva kan kuttes ut? Er den daglige kaffe latten virkelig nødvendig? (Teoretisk eksempel)

-Få deg en deltidsjobb. Kanskje bare i helgene. Og ja, jeg vet det kan være vanskelig å jobbe og studere samtidig. 

Beklager hvis det er noe informasjon heg ikke har fått med meg. :)

Anonymkode: 8293d...cf0

• Liker 2
Skrevet

Det virker jo virkelig ikke som om du er villig til å gjøre "hva som helst", selv om jeg ser at det er nettopp det du sier. Du har jo ikke krav på noe mer offentlig støtte, så hvilke andre valg har du egentlig da? Tviler på at det er mye "sløsepenger" i budsjettet deres som dere kan kutte ut. Og hva annet kan du da gjøre når du ikke kan leve på kjæresten din lenger? Du må jo enten få en deltidsjobb (noe jeg ser du skriver har vist seg å ikke være så lett), eller droppe studiene og jobbe fulltid en stund for å spare opp litt penger. 

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har bare søkt om betalingsutsettelse og rentefritak to ganger, fikk avslag begge gangene. Har snakket med de per telefon og opplever de som lite imøtekommende og veldig sikker i sin avgjørelse. Hvor finner jeg det du snakker om eller reglene for det?

https://lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/Betalingsutsettelse/
Du trenger jo ikke engang snakke med dem, eller skrive ett eneste ord for å få utsettelse opp til tre år. 

Anonymkode: f9b20...5c5

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker ikke om  Finn, men noen form for studentsamskipnad. 

Men dette vet du best selv. Det var bare et forsøk på å hjelpe. :)

Andre alternativer: 

- finn ut hva dere bruker penger på, hvis dere ikke allerede har gjort det. Hva kan kuttes ut? Er den daglige kaffe latten virkelig nødvendig? (Teoretisk eksempel)

-Få deg en deltidsjobb. Kanskje bare i helgene. Og ja, jeg vet det kan være vanskelig å jobbe og studere samtidig. 

Beklager hvis det er noe informasjon heg ikke har fått med meg. :)

Anonymkode: 8293d...cf0

Det har jeg ikke hørt om, men tror du de tillater hund? Kan se på det evt., men da spørs det jo om vi får leiet ut den boligen hun har - for det er ikke aktuelt å selge som sagt.

- Min kjære skriver budsjett og noterer hva vi bruker på hver post hver mnd. Den største posten vår er "dagligvarer" som er alt fra mat til såpe/sjampo til husholdningsartikler til doruller/tørkeruller og slikt ting man handler på matbutikker/europris liksom.
Ellers går det jo litt penger til bil (ikke at vi bruker den mer enn vi absolutt MÅ, men det blir alltid noe på bil). Helse går det litt på - mer enn jeg har brukt før da jeg har fått en ny sykdom og et problem jeg må operere som er under utredning for (medfører litt undersøkelser her og der, kan dessverre ikke vente). Hunden koster oss heldigvis ikke så mye, han er frisk og rask, så der er det jo hovedsaklig mat (ca 500 kr/mnd). Nå som kjæresten ligger på sykehus har jeg vært dum og kjøpt mat/drikke på vei til eller på sykehuset og det ser jeg er dumt av meg for det koster jo. Det har hun også kommentert at ikke er så lurt, så der bør jeg vel skjerpe meg. Ellers har jeg ikke kjøpt klær på flere år, dressen min er ødelagt - men det får bare være, jeg har skrapet opp bilen - men det får også bare være (håper bare den ikke blir permanent skadd, det er kjæresten som eier den), jeg spiser ellers ikke ute, spiser aldri snop/chips slike ting, drikker ikke alkohol, går ikke på kino/fest/byn/konserter, har ingen abonnementer utenom telefonen. Altså ikke noe spotify/netflix eller slike ting. Bruker youtube og nrk nett-tv og tar opp ting på tv. Så føler jeg har strammet inn det jeg kan. Vi spiser mye first price mat, poteter (50 kr og varer lenge), frysegrønnsaker (9,9 kr) og first price fiskegrateng (9,9 kr) og fiskepudding (15,9 kr flere middager) osv. Makaroni fra first price med litt bogskinke og billig saus. Gjerne kom med sparetips om du har likevel da.

- Søker som sagt på jobber hele tiden, men sliter med å få jobb. Skal selvfølgelig fortsette å søke, men siden jeg har søkt i over et år uten å få noe ser det litt mørkt ut. Vet ikke hva som er galt, min kjæreste har skrevet søknaden og flere har sett over den og sier den ser bra ut. Har blitt innkalt til noen intervjuer, men ikke hørt noe etterpå. Har blitt spurt på to av de hva jeg tjente før og lurer på om det har vært avskrekkende (?). Eller at jeg har hatt en "bedre" jobb før? Vet ikke.. Kan ikke se hva annet det kan være. Søker på "enkle" jobber som jeg har kompetanse innen, er en hyggelig og blid fyr, ren og pen med flott klesstil. Har også levert søknad på bensinstasjonen i nærheten for der kjenner jeg sjefen, søkt på den lokale dyrebutikken der jeg ofte er innom med hunden siden vi bor i nærheten og slikt - men ikke hørt noe der heller.

Det virker jo virkelig ikke som om du er villig til å gjøre "hva som helst", selv om jeg ser at det er nettopp det du sier. Du har jo ikke krav på noe mer offentlig støtte, så hvilke andre valg har du egentlig da? Tviler på at det er mye "sløsepenger" i budsjettet deres som dere kan kutte ut. Og hva annet kan du da gjøre når du ikke kan leve på kjæresten din lenger? Du må jo enten få en deltidsjobb (noe jeg ser du skriver har vist seg å ikke være så lett), eller droppe studiene og jobbe fulltid en stund for å spare opp litt penger. 

Jeg er villig til å gjøre hva som helst, men jeg vet liksom ikke hva mer jeg KAN gjøre.
Hvis jeg dropper studiene og jobber fulltid må jeg for det første 1) gjøre utdanningen ferdig senere og 2) få en fulltidsjobb. Jeg er nok ikke så attraktiv innenfor det yrket jeg hadde da jeg jo har vært en stund borte fra det og slikt så trenger en del kurs som koster arbeidsplassen litt. Da er jeg også avhengig av å ha en bil til (har allerede solgt bil nr 2 som vi hadde før), så det blir jo kjempedyrt bare pga det (startlønn er ikke så bra, jeg hadde jobbet meg oppover i et godt betalende firma). Med tanke på fremtiden vet jeg at økonomien vår kommer til å slite senere pluss at HVIS vi skal ha barn en gang vil det jo bli veldig sent siden vi allerede nærmer oss 30.

https://lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/Betalingsutsettelse/
Du trenger jo ikke engang snakke med dem, eller skrive ett eneste ord for å få utsettelse opp til tre år. 

Anonymkode: f9b20...5c5

Oi, ja, denne har jeg brukt opp :( 

Skrevet (endret)
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var fordi det ikke var mulig å bo der lenger, pga en nabo. Det var rett og slett farlig, og vi trengte å komme derfra fort. 

Jeg sliter ikke med studiene, men jeg sliter med å jobbe ved siden av fordi jeg mistrives ekstremt med den jobben jeg "har". Jeg har prøvd å søke andre jobber, men får ikke jobb. 

Skoleåret er jo allerede begynt for 2 mnd siden, så ønsker egentlig ikke det. Utsetter jo bare problemet. Fremtiden er svartere økonomisk enn den er idag uten at jeg ønsker å utdype pga fare for gjenkjennelse, så bedre å gjøre det nå.

Jeg har søkt på veldig mange jobber, men jeg får de ikke. Vet ikke hva jeg gjør galt. Har fått flere til å se over søknad som kjæresten min har skrevet (hun er norsklærer, så burde jo være ok) og de to jobbene jeg har hatt er gode jobber med god inntekt og jeg har gode attester. 

Vi kan ikke selge bilen, min kjæreste er avhengig av den pga helse. Skal jeg ta kollektiv til forelesningene bruker jeg 2,5 timer hver vei. Problemet er bare at det ikke går buss herfra kl. 4.45... Den første går 6.10 og jeg begynner 7.45... Og nei, det er ikke mulig å sykle/gå (for langt).

Vi omplasserer ikke hunden vår!!! Jeg gjør HVA SOM HELST annet, IKKE DET! 

Hva annet er alternativet da?! Dagpenger på nav?

Har snakket med de flere ganger, men syns ikke jeg kommer noen vei. kan prøve igjen imorgen.

hun jobber 80% pga hun er syk. Akkurat nå er hun sykemeldt og ligger på sykehus. Så nei, det er ikke så lett for henne å bare jobbe mer...... 

Takk for det, og ja hun er faktisk den eneste som støtter meg. Alle i familie og alt syns jeg er helt idiot.

Du sliter jo helt klart med studiene når du må ta det over  lengre tid og fremdeles ikke klarer å jobbe ved siden! Hvordan forventer du at du skal klare å jobbe fulltid om du du ikke klarer å studere fulltid? Noen ganger i livet må man rett og slett bare ta seg sammen. Eller oppsøke lege, høres jo ut som du har problemer med et eller annet. 

Ser også du har brukt opp 3 år med utsettelse hos lånekassen?? Virker som du surrer ting skikkelig til for deg selv. 

Endret av goldenchanel
  • Liker 2
Skrevet

Du sliter jo helt klart med studiene når du må ta det over  lengre tid og fremdeles ikke klarer å jobbe ved siden! Hvordan forventer du at du skal klare å jobbe fulltid om du du ikke klarer å studere fulltid? Noen ganger i livet må man rett og slett bare ta seg sammen. Eller oppsøke lege, høres jo ut som du har problemer med et eller annet. 

Ser også du har brukt opp 3 år med utsettelse hos lånekassen?? Virker som du surrer ting skikkelig til for deg selv. 

Jobbet langt mer enn 100% i mange år, er jobben som er problemet.

Ja, jeg sliter med studiet fordi jeg bruker lengre tid og slikt da jeg har dysleksi. 

Hva skal jeg si til legen da? Jeg leser så sakte at jeg ikke kan jobbe? Hva skal han gjøre med det?

Jeg prøver å fikse tingene. Jeg fungerte ikke i den jobben jeg hadde - derfor sørger jeg for å utdanne meg til noe annet.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jobbet langt mer enn 100% i mange år, er jobben som er problemet.

Ja, jeg sliter med studiet fordi jeg bruker lengre tid og slikt da jeg har dysleksi. 

Hva skal jeg si til legen da? Jeg leser så sakte at jeg ikke kan jobbe? Hva skal han gjøre med det?

Jeg prøver å fikse tingene. Jeg fungerte ikke i den jobben jeg hadde - derfor sørger jeg for å utdanne meg til noe annet.

Hvis du har jobbet langt over 100% hvorfor har du ikke en solid buffer som du kan benytte deg av nå? 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, goldenchanel skrev:

Hvis du har jobbet langt over 100% hvorfor har du ikke en solid buffer som du kan benytte deg av nå? 

Jeg har brukt opp det jeg hadde på kostnader ifbm. utdannelsen og mat og andre nødvendigheter. Jeg måtte ta opp fag for å komme inn på studiet hvis jeg ikke har nevnt det.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har brukt opp det jeg hadde på kostnader ifbm. utdannelsen og mat og andre nødvendigheter. Jeg måtte ta opp fag for å komme inn på studiet hvis jeg ikke har nevnt det.

Nei jeg tror ikke det er nevnt, men det koster jo ikke mange kr å ta eksamen som privatist. Eller har du tatt disse fagene på privatskole og betalt dyre dommer der? Har du noe garanti for jobb etter studier nå?

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, goldenchanel skrev:

Nei jeg tror ikke det er nevnt, men det koster jo ikke mange kr å ta eksamen som privatist. Eller har du tatt disse fagene på privatskole og betalt dyre dommer der? Har du noe garanti for jobb etter studier nå?

Privatskole, ja. Jeg er som sagt ikke skoleflink og har dysleksi, så jeg trengte mer hjelp på enkelte områder. Har også mye mer avansert matte nå enn på vgs som jeg har hatt hjelp til å bli bedre i for å klare den matten jeg har nå.

Det er relativt lett å få jobb med tanke på at min tidligere jobb gir en enorm fordel når jeg skal jobbe med det jeg studerer nå.

Skrevet
12 minutter siden, goldenchanel skrev:

Herregud! 

• Liker 2
Skrevet

Men ferie skriver du dere var på?

:goodbye:

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Privatskole, ja. Jeg er som sagt ikke skoleflink og har dysleksi, så jeg trengte mer hjelp på enkelte områder. Har også mye mer avansert matte nå enn på vgs som jeg har hatt hjelp til å bli bedre i for å klare den matten jeg har nå.

Det er relativt lett å få jobb med tanke på at min tidligere jobb gir en enorm fordel når jeg skal jobbe med det jeg studerer nå.

Hvilke utgifter har dere da? Når dere ikke betaler boliglån kan det jo ikke være snakk om mange kronene i fellesutgifter! Samme med mat, her kan man kutte det til beinet. Ser dere har vært på ferie...det er jo helt uaktuelt, samme med snus, alkohol og annet. Du må bite tenna sammen og tenke at det blir bedre når du er ferdig med utdanning, det er bare en kort periode =)

• Liker 1
Gjest Coolaid
Skrevet
På 3.10.2017 den 3.17, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg er en mann i 20-årene. Jeg er opprinnelig utdannet i et yrke, men mistrivdes veldig i yrket samtidig som at arbeidsplassen ikke var ålreit, så jeg utviklet angst og depresjon - ble sykemeldt - og sluttet. Jeg prøvde meg etterhvert i en lavere stillingsprosent i et annet firma, men det gikk ikke bra det heller.

Jeg søkte derfor på skole og tar nå en 2-årig skole fordelt på 3 år via nettstudier og noen forelesninger på skolen. 
Jeg har dysleksi som gjør at jeg bruker enormt mye tid og krefter på skolearbeidet og jeg klarer ikke ha arbeid ved siden av. Jeg vet ikke om det er noe galt med meg, men det har jeg rett og slett ikke kapasitet til. Jeg jobbet en periode 20% ved siden av, men det klarte jeg bare ikke. Merket det på karakterene med en gang, og jeg falt helt ut. Har prøvd å søke andre jobber, men blir ikke engang innkalt til intervju på 99%. De tre intervjuene jeg har vært på hørte jeg ikke noe i etterkant.

Jeg får ca 5000 kr i mnd i stipend og lån, men betaler samtidig ned noe annet til lånekassen fra tidligere og fikk avslag på utsettelse av dette (hæ???).

Jeg er voksen og flyttet sammen med min kjæreste for 9 år siden. Vi har bolig (bor i sameie, så det dreier seg om fellesutgifter, strøm, kommunale avgifter), vi har felles bil, vi har en hund (denne fikk vi oss mens jeg var i fullt arbeid) og så kommer jo alle utgifter ellers som telefon, forsikringer, mat, husholdsting, gaver etc. 

Jeg skylder min kjæreste 13000 kr allerede (og det er etter hun har vært veldig sjenerøs og betalt 80% av alt lenge!) og jeg er ikke ferdig med utdannelsen før sommeren 2019. Jeg har brukt alle sparepengene mine allerede. 

Alternativet til min situasjon er vel å bli ufør fordi jeg ikke duger i arbeidslivet, men det ønsker jeg IKKE. Jeg er frisk og oppegående, jeg har bare utfordringer knyttet til skole osv. Skal forresten på utredning for ADD. Jeg fungerte fint i min forrige jobb 100% før det ble så mye problemer, så jeg er på ingen måte arbeidsufør.

Ellers har min kjæreste ikke verdens høyeste inntekt heller, hun tjener 15.000 kr i mnd så vi hadde det ikke romslig fra før.
Ikke kan vi få bostøtte heller fordi jeg er student (???).

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Forventer man at voksne mennesker skal leve på 5000 kr i mnd? 

Man forventer at man kutter ned på utgiftene. Kutt ut bil, hund og så mye unødvendig som dere kan. Man kan faktisk klare seg på utrolig lite om man bare vil, det er faktisk en deilig livsstil. Komplett mobil har feks norges billigste mobil abonnement. Bilen koster enormt mye i året. Service, bompenger, årsavgift, forsikring, drivstoff, parkering osv.... dere har ikke råd til å ha bil vel? 

Men jeg syns innlegget ditt er rart. Du er liksom syk med angst og depresjon, men du er liksom ikke syk likevel? Kanskje en god ide for deg er å glemme utdannelse og skaffe deg en jobb du kan trives med? Du har utfordringer med dysleksi og kanskje ADHD - altså mye som foregår. Jeg tenker det er mest hensiktsmessig for deg å sortere alt som foregår - kanskje en psykolog som kan støtte deg er en god løsning? 

Skrevet
2 timer siden, -venter- skrev:

Men ferie skriver du dere var på?

:goodbye:

Som jeg skrev så betalte kjæresten min for det. Fly betalte hun, vi bodde gratis, fikk gratis billetter til konsert vi var på. Ellers betalte kjæresten for mat på flyplassen og vi spiste ganske billig mat på egon som hun bestilte. Det hadde egentlig kostet mer penger om vi ble hjemme (da hadde vi jo brukt bil, handlet inn til husholdet osv). 

Hvilke utgifter har dere da? Når dere ikke betaler boliglån kan det jo ikke være snakk om mange kronene i fellesutgifter! Samme med mat, her kan man kutte det til beinet. Ser dere har vært på ferie...det er jo helt uaktuelt, samme med snus, alkohol og annet. Du må bite tenna sammen og tenke at det blir bedre når du er ferdig med utdanning, det er bare en kort periode =)

Har skrevet litt om det over. Klipper det inn hit:
"Min kjære skriver budsjett og noterer hva vi bruker på hver post hver mnd. Den største posten vår er "dagligvarer" som er alt fra mat til såpe/sjampo til husholdningsartikler til doruller/tørkeruller og slikt ting man handler på matbutikker/europris liksom.
Ellers går det jo litt penger til bil (ikke at vi bruker den mer enn vi absolutt MÅ, men det blir alltid noe på bil). Helse går det litt på - mer enn jeg har brukt før da jeg har fått en ny sykdom og et problem jeg må operere som er under utredning for (medfører litt undersøkelser her og der, kan dessverre ikke vente). Hunden koster oss heldigvis ikke så mye, han er frisk og rask, så der er det jo hovedsaklig mat (ca 500 kr/mnd). Nå som kjæresten ligger på sykehus har jeg vært dum og kjøpt mat/drikke på vei til eller på sykehuset og det ser jeg er dumt av meg for det koster jo. Det har hun også kommentert at ikke er så lurt, så der bør jeg vel skjerpe meg. Ellers har jeg ikke kjøpt klær på flere år, dressen min er ødelagt - men det får bare være, jeg har skrapet opp bilen - men det får også bare være (håper bare den ikke blir permanent skadd, det er kjæresten som eier den), jeg spiser ellers ikke ute, spiser aldri snop/chips slike ting, drikker ikke alkohol, går ikke på kino/fest/byn/konserter, har ingen abonnementer utenom telefonen. Altså ikke noe spotify/netflix eller slike ting. Bruker youtube og nrk nett-tv og tar opp ting på tv. Så føler jeg har strammet inn det jeg kan. Vi spiser mye first price mat, poteter (50 kr og varer lenge), frysegrønnsaker (9,9 kr) og first price fiskegrateng (9,9 kr) og fiskepudding (15,9 kr flere middager) osv. Makaroni fra first price med litt bogskinke og billig saus. Gjerne kom med sparetips om du har likevel da."

Bolig betaler vi ca 4000 kr mnd (delt på to).

Se forklaring på ferien i kommentaren over denne.

1 time siden, Coolaid skrev:

Man forventer at man kutter ned på utgiftene. Kutt ut bil, hund og så mye unødvendig som dere kan. Man kan faktisk klare seg på utrolig lite om man bare vil, det er faktisk en deilig livsstil. Komplett mobil har feks norges billigste mobil abonnement. Bilen koster enormt mye i året. Service, bompenger, årsavgift, forsikring, drivstoff, parkering osv.... dere har ikke råd til å ha bil vel? 

Men jeg syns innlegget ditt er rart. Du er liksom syk med angst og depresjon, men du er liksom ikke syk likevel? Kanskje en god ide for deg er å glemme utdannelse og skaffe deg en jobb du kan trives med? Du har utfordringer med dysleksi og kanskje ADHD - altså mye som foregår. Jeg tenker det er mest hensiktsmessig for deg å sortere alt som foregår - kanskje en psykolog som kan støtte deg er en god løsning? 

Vi kutter da ikke ut en hund! Og bilen er som jeg har sagt over min kjæreste avhengig av. Det er hun som betaler mesteparten av den og hun som eier den. Det er ikke hennes skyld at jeg har fått problemer heller.. og som sagt, hun er avhengig av den. hun har HC-kort, så bompenger betaler hun ikke og heller ikke parkering.

Jeg er ikke syk med angst og depresjon - jeg VAR det og sluttet derfor i jobben. Det er noen år siden.
Jeg venter på psykolog for å utredes, men det tar jo tid. Og igjen: Psykolog koster penger hvis du ikke er klar over det. Koster også penger å komme til eller fra. Du som mener vi kan bare kutte ut hund og alt mulig.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev så betalte kjæresten min for det. Fly betalte hun, vi bodde gratis, fikk gratis billetter til konsert vi var på. Ellers betalte kjæresten for mat på flyplassen og vi spiste ganske billig mat på egon som hun bestilte. Det hadde egentlig kostet mer penger om vi ble hjemme (da hadde vi jo brukt bil, handlet inn til husholdet osv). 

Har skrevet litt om det over. Klipper det inn hit:
"Min kjære skriver budsjett og noterer hva vi bruker på hver post hver mnd. Den største posten vår er "dagligvarer" som er alt fra mat til såpe/sjampo til husholdningsartikler til doruller/tørkeruller og slikt ting man handler på matbutikker/europris liksom.
Ellers går det jo litt penger til bil (ikke at vi bruker den mer enn vi absolutt MÅ, men det blir alltid noe på bil). Helse går det litt på - mer enn jeg har brukt før da jeg har fått en ny sykdom og et problem jeg må operere som er under utredning for (medfører litt undersøkelser her og der, kan dessverre ikke vente). Hunden koster oss heldigvis ikke så mye, han er frisk og rask, så der er det jo hovedsaklig mat (ca 500 kr/mnd). Nå som kjæresten ligger på sykehus har jeg vært dum og kjøpt mat/drikke på vei til eller på sykehuset og det ser jeg er dumt av meg for det koster jo. Det har hun også kommentert at ikke er så lurt, så der bør jeg vel skjerpe meg. Ellers har jeg ikke kjøpt klær på flere år, dressen min er ødelagt - men det får bare være, jeg har skrapet opp bilen - men det får også bare være (håper bare den ikke blir permanent skadd, det er kjæresten som eier den), jeg spiser ellers ikke ute, spiser aldri snop/chips slike ting, drikker ikke alkohol, går ikke på kino/fest/byn/konserter, har ingen abonnementer utenom telefonen. Altså ikke noe spotify/netflix eller slike ting. Bruker youtube og nrk nett-tv og tar opp ting på tv. Så føler jeg har strammet inn det jeg kan. Vi spiser mye first price mat, poteter (50 kr og varer lenge), frysegrønnsaker (9,9 kr) og first price fiskegrateng (9,9 kr) og fiskepudding (15,9 kr flere middager) osv. Makaroni fra first price med litt bogskinke og billig saus. Gjerne kom med sparetips om du har likevel da."

Bolig betaler vi ca 4000 kr mnd (delt på to).

Se forklaring på ferien i kommentaren over denne.

Vi kutter da ikke ut en hund! Og bilen er som jeg har sagt over min kjæreste avhengig av. Det er hun som betaler mesteparten av den og hun som eier den. Det er ikke hennes skyld at jeg har fått problemer heller.. og som sagt, hun er avhengig av den. hun har HC-kort, så bompenger betaler hun ikke og heller ikke parkering.

Jeg er ikke syk med angst og depresjon - jeg VAR det og sluttet derfor i jobben. Det er noen år siden.
Jeg venter på psykolog for å utredes, men det tar jo tid. Og igjen: Psykolog koster penger hvis du ikke er klar over det. Koster også penger å komme til eller fra. Du som mener vi kan bare kutte ut hund og alt mulig.

Men da skjønner jeg ikke hvordan dere ikke får det til å gå rundt? Dere burde klare dere på 4000 i mat/husholdning, 4000 på bolig, og da har dere jo fremdeles penger igjen! 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, goldenchanel skrev:

Men da skjønner jeg ikke hvordan dere ikke får det til å gå rundt? Dere burde klare dere på 4000 i mat/husholdning, 4000 på bolig, og da har dere jo fremdeles penger igjen! 

Har jo andre utgifter og.. Som f. eks. telefon, helse som sagt, hvis vi trenger noe nytt (for eksempel mikroen vår som døde etter 9 år nylig). Mat/husholdning er nok også en mer enn 4000 totalt. Eller min kjæreste bruker ganske lite på mat osv (kanskje sånn 1500 kr i mnd), men hun spiser nesten ikke, jeg bruker litt mer. Spiser jo mer enn middag i løpet av en dag. Jeg bruker nok 4-5000 alene på min del av mat/husholdning. Jeg vet ikke hva jeg gjør feil. Har fått beskjed av legen om å spise mer rødt kjøtt pga mangelsykdom, men det er jo svindyrt så blir maks en gang i uken. Men NOE ordentlig mat må jeg jo ha for å fungere. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har jo andre utgifter og.. Som f. eks. telefon, helse som sagt, hvis vi trenger noe nytt (for eksempel mikroen vår som døde etter 9 år nylig). Mat/husholdning er nok også en mer enn 4000 totalt. Eller min kjæreste bruker ganske lite på mat osv (kanskje sånn 1500 kr i mnd), men hun spiser nesten ikke, jeg bruker litt mer. Spiser jo mer enn middag i løpet av en dag. Jeg bruker nok 4-5000 alene på min del av mat/husholdning. Jeg vet ikke hva jeg gjør feil. Har fått beskjed av legen om å spise mer rødt kjøtt pga mangelsykdom, men det er jo svindyrt så blir maks en gang i uken. Men NOE ordentlig mat må jeg jo ha for å fungere. 

Virker fremdeles som du mangler kontroll på det ene og det andre, det er ikke noe problem å spise rødt kjøtt... du må bare lære deg hva som er billig, kjøpe på tilbud, porsjonere ut. At du alene bruker 4000-5000 hver måned tilsier at du sløser bort penger :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...