Gå til innhold

Økonomiske problemer, hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er en mann i 20-årene. Jeg er opprinnelig utdannet i et yrke, men mistrivdes veldig i yrket samtidig som at arbeidsplassen ikke var ålreit, så jeg utviklet angst og depresjon - ble sykemeldt - og sluttet. Jeg prøvde meg etterhvert i en lavere stillingsprosent i et annet firma, men det gikk ikke bra det heller.

Jeg søkte derfor på skole og tar nå en 2-årig skole fordelt på 3 år via nettstudier og noen forelesninger på skolen. 
Jeg har dysleksi som gjør at jeg bruker enormt mye tid og krefter på skolearbeidet og jeg klarer ikke ha arbeid ved siden av. Jeg vet ikke om det er noe galt med meg, men det har jeg rett og slett ikke kapasitet til. Jeg jobbet en periode 20% ved siden av, men det klarte jeg bare ikke. Merket det på karakterene med en gang, og jeg falt helt ut. Har prøvd å søke andre jobber, men blir ikke engang innkalt til intervju på 99%. De tre intervjuene jeg har vært på hørte jeg ikke noe i etterkant.

Jeg får ca 5000 kr i mnd i stipend og lån, men betaler samtidig ned noe annet til lånekassen fra tidligere og fikk avslag på utsettelse av dette (hæ???).

Jeg er voksen og flyttet sammen med min kjæreste for 9 år siden. Vi har bolig (bor i sameie, så det dreier seg om fellesutgifter, strøm, kommunale avgifter), vi har felles bil, vi har en hund (denne fikk vi oss mens jeg var i fullt arbeid) og så kommer jo alle utgifter ellers som telefon, forsikringer, mat, husholdsting, gaver etc. 

Jeg skylder min kjæreste 13000 kr allerede (og det er etter hun har vært veldig sjenerøs og betalt 80% av alt lenge!) og jeg er ikke ferdig med utdannelsen før sommeren 2019. Jeg har brukt alle sparepengene mine allerede. 

Alternativet til min situasjon er vel å bli ufør fordi jeg ikke duger i arbeidslivet, men det ønsker jeg IKKE. Jeg er frisk og oppegående, jeg har bare utfordringer knyttet til skole osv. Skal forresten på utredning for ADD. Jeg fungerte fint i min forrige jobb 100% før det ble så mye problemer, så jeg er på ingen måte arbeidsufør.

Ellers har min kjæreste ikke verdens høyeste inntekt heller, hun tjener 15.000 kr i mnd så vi hadde det ikke romslig fra før.
Ikke kan vi få bostøtte heller fordi jeg er student (???).

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Forventer man at voksne mennesker skal leve på 5000 kr i mnd? 

Anonymkode: ad6bf...845

Skrevet

Nei, men man forventer at voksne mennesker skjønner at det er viktigere med en jobb enn drømmejobben. Mange har jobber de ikke liker, men jobber fordi de må ha penger på bordet. Du valgte å slutte, da blir det også lite å rutte med. 

Anonymkode: 344cd...f4f

• Liker 15
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg er en mann i 20-årene. Jeg er opprinnelig utdannet i et yrke, men mistrivdes veldig i yrket samtidig som at arbeidsplassen ikke var ålreit, så jeg utviklet angst og depresjon - ble sykemeldt - og sluttet. Jeg prøvde meg etterhvert i en lavere stillingsprosent i et annet firma, men det gikk ikke bra det heller.

Jeg søkte derfor på skole og tar nå en 2-årig skole fordelt på 3 år via nettstudier og noen forelesninger på skolen. 
Jeg har dysleksi som gjør at jeg bruker enormt mye tid og krefter på skolearbeidet og jeg klarer ikke ha arbeid ved siden av. Jeg vet ikke om det er noe galt med meg, men det har jeg rett og slett ikke kapasitet til. Jeg jobbet en periode 20% ved siden av, men det klarte jeg bare ikke. Merket det på karakterene med en gang, og jeg falt helt ut. Har prøvd å søke andre jobber, men blir ikke engang innkalt til intervju på 99%. De tre intervjuene jeg har vært på hørte jeg ikke noe i etterkant.

Jeg får ca 5000 kr i mnd i stipend og lån, men betaler samtidig ned noe annet til lånekassen fra tidligere og fikk avslag på utsettelse av dette (hæ???).

Jeg er voksen og flyttet sammen med min kjæreste for 9 år siden. Vi har bolig (bor i sameie, så det dreier seg om fellesutgifter, strøm, kommunale avgifter), vi har felles bil, vi har en hund (denne fikk vi oss mens jeg var i fullt arbeid) og så kommer jo alle utgifter ellers som telefon, forsikringer, mat, husholdsting, gaver etc. 

Jeg skylder min kjæreste 13000 kr allerede (og det er etter hun har vært veldig sjenerøs og betalt 80% av alt lenge!) og jeg er ikke ferdig med utdannelsen før sommeren 2019. Jeg har brukt alle sparepengene mine allerede. 

Alternativet til min situasjon er vel å bli ufør fordi jeg ikke duger i arbeidslivet, men det ønsker jeg IKKE. Jeg er frisk og oppegående, jeg har bare utfordringer knyttet til skole osv. Skal forresten på utredning for ADD. Jeg fungerte fint i min forrige jobb 100% før det ble så mye problemer, så jeg er på ingen måte arbeidsufør.

Ellers har min kjæreste ikke verdens høyeste inntekt heller, hun tjener 15.000 kr i mnd så vi hadde det ikke romslig fra før.
Ikke kan vi få bostøtte heller fordi jeg er student (???).

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Forventer man at voksne mennesker skal leve på 5000 kr i mnd? 

Her må du ta tak i situasjonen du har satt deg i. Kontakt Lånekassen, hvorfor får du ikke fult lån og stipend på rundt 9000 som andre studenter, og hvorfor krever de betaling av tidligere lån mens du fortsatt studerer?

Også kan du ta deg en liten deltidsjobb som butikkmedarbeider etc. ved siden av studiet som andre folk.

Anonymkode: bb732...90d

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her må du ta tak i situasjonen du har satt deg i. Kontakt Lånekassen, hvorfor får du ikke fult lån og stipend på rundt 9000 som andre studenter, og hvorfor krever de betaling av tidligere lån mens du fortsatt studerer?

Også kan du ta deg en liten deltidsjobb som butikkmedarbeider etc. ved siden av studiet som andre folk.

Kanskje må du heller ta studiet over flere år slik at du kan jobbe litt ved siden av, trenger ikke være mange vaktene for å få hodet over vann. Dette dersom du mener du er for syk til å både jobbe og studere fulltid.

• Liker 1
Skrevet

Har du søkt om ekstrastipend fra Lånekassen? Du kan ha rett til det hvis det er sånn at du på grunn av dysleksien ikke kan jobbe ved siden av studiet: https://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/Nye-stotteordninger-for-elever-og-studenter-med-nedsatt-funksjonsevne/Ekstra-stipend-/

Når det gjelder det at du må betale tilbake det gamle lånet ditt, så er det helt vanlig når du får støtte til deltidsutdanning. Det er kun de som får støtte til fulltidsutdanning som får stoppa betaling på det gamle lånet. Du kan søke om betalingsutsettelse. Hvis du ikke har flere betalingsutsettelser igjen, må du søke om, og dokumentere at du har rett til, rentefritak før du søker om videre betalingsutsettelser. Her kan du lese om rentefritak og hva som gir rett til det: https://lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/Sletting-av-renter/

Anonymkode: f35f0...71d

• Liker 2
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er nok fordi han studerer fulltid; i hovedinnlegget står det jo at han har et 2-årig studie over 3 år.

Anonymkode: 98eb6...ddd

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men man forventer at voksne mennesker skjønner at det er viktigere med en jobb enn drømmejobben. Mange har jobber de ikke liker, men jobber fordi de må ha penger på bordet. Du valgte å slutte, da blir det også lite å rutte med. 

Anonymkode: 344cd...f4f

Det handler da ikke om å ha drømmejobben. Det er ikke den jeg utdanner meg for, men jeg håper å bli utdannet noe som jeg faktisk klarer å jobbe som. Det må da være bedre enn å gå på nav fordi jeg ikke gidder.

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi studiet mitt går over 3 år istedenfor 2 år og er derfor regnet som deltidsstudie.

Ang. jobb skrev jeg om det i HI:
"Jeg jobbet en periode 20% ved siden av, men det klarte jeg bare ikke. Merket det på karakterene med en gang, og jeg falt helt ut. Har prøvd å søke andre jobber, men blir ikke engang innkalt til intervju på 99%. De tre intervjuene jeg har vært på hørte jeg ikke noe i etterkant."

Skal jeg jobbe ved siden av består jeg nok ikke studiet og da blir jo all gjelden vanskelig å betale ned...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje må du heller ta studiet over flere år slik at du kan jobbe litt ved siden av, trenger ikke være mange vaktene for å få hodet over vann. Dette dersom du mener du er for syk til å både jobbe og studere fulltid.

Er jo allerede det jeg gjør, tar et 2-årig studie over 3 år. Jeg prøvde å jobbe, og det gikk ikke så bra. Har søkt på andre jobber etter det, men får jo ingen jobb. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du søkt om ekstrastipend fra Lånekassen? Du kan ha rett til det hvis det er sånn at du på grunn av dysleksien ikke kan jobbe ved siden av studiet: https://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/Nye-stotteordninger-for-elever-og-studenter-med-nedsatt-funksjonsevne/Ekstra-stipend-/

Når det gjelder det at du må betale tilbake det gamle lånet ditt, så er det helt vanlig når du får støtte til deltidsutdanning. Det er kun de som får støtte til fulltidsutdanning som får stoppa betaling på det gamle lånet. Du kan søke om betalingsutsettelse. Hvis du ikke har flere betalingsutsettelser igjen, må du søke om, og dokumentere at du har rett til, rentefritak før du søker om videre betalingsutsettelser. Her kan du lese om rentefritak og hva som gir rett til det: https://lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/Sletting-av-renter/

Anonymkode: f35f0...71d

Jeg fikk X-stipend i forrige skoleår, men ser at det står til behandling fortsatt for i år. Det er uansett "bare" 2000 kr mer og de økonomiske problemene gjelder fortsatt. 

Har søkt på betalingsutsettelse og rentefritak, fikk avslag.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er nok fordi han studerer fulltid; i hovedinnlegget står det jo at han har et 2-årig studie over 3 år.

Stemmer.

• Liker 2
Skrevet

Late mennesker får veldig ofte økonomiske problemer. Hvis du tror alle elsker jobben sin er ikke det sant. Vi jobber for økonomien sin skyld. Noen finner på unnskyldninger hele tiden og fortsetter i samme sporet. Klage kan de, men jobbe nei .....

Anonymkode: 3a1f0...a75

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Late mennesker får veldig ofte økonomiske problemer. Hvis du tror alle elsker jobben sin er ikke det sant. Vi jobber for økonomien sin skyld. Noen finner på unnskyldninger hele tiden og fortsetter i samme sporet. Klage kan de, men jobbe nei .....

Anonymkode: 3a1f0...a75

Jeg oppfatter meg ikke som lat. Jeg fungerte ikke i den jobben jeg hadde, prøvde et annet firma uten hell og begynte derfor på en ny utdannelse som er bedre skikket til meg. Nå er ikke nødvendigvis alle valg man gjør som 15-åring de beste. Jeg visste lite om hvordan kroppen og hodet mitt kom til å håndtere arbeidslivet da jeg gikk på ungdomsskolen. Jeg forsøker nå en annen vei i livet. 

Jeg mener overhodet ikke det handler om å elske jobben sin, men jeg fungerte overhodet ikke i den jeg hadde og ble anbefalt fra både lege og psykolog å slutte i den. Alternativet ville vært ufør. Jeg er ikke ufør og det ville derfor være helt feil av meg.

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg oppfatter meg ikke som lat. Jeg fungerte ikke i den jobben jeg hadde, prøvde et annet firma uten hell og begynte derfor på en ny utdannelse som er bedre skikket til meg. Nå er ikke nødvendigvis alle valg man gjør som 15-åring de beste. Jeg visste lite om hvordan kroppen og hodet mitt kom til å håndtere arbeidslivet da jeg gikk på ungdomsskolen. Jeg forsøker nå en annen vei i livet. 

Jeg mener overhodet ikke det handler om å elske jobben sin, men jeg fungerte overhodet ikke i den jeg hadde og ble anbefalt fra både lege og psykolog å slutte i den. Alternativet ville vært ufør. Jeg er ikke ufør og det ville derfor være helt feil av meg.

Du blir ikke anbefalt å gå overnpå uføretrygd i ung alder, fordi du ikke fungerer eller trives i en jobb. Det nekter jeg å tro, så her syns du nok litt synd på deg selv.....

Anonymkode: f5354...c22

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er nok fordi han studerer deltid; i hovedinnlegget står det jo at han har et 2-årig studie over 3 år.

Mente selvfølgelig deltid... ikke fulltid. :rolleyes:

Skrevet

Men TS, det virker ikke her som om du har noe særlig annet valg enn å enten begynne å jobbe deltid (og la det gå utover karakterene dine), eller å slutte på studiene og begynne å jobbe fulltid igjen. Du kan ikke leve på 5000 i måneden i tre år, og det virker ikke som om du har krav på noe mer støtte fra det offentlige. Legg på en julejobb og sommerjobb, og så får du råd til det. Du vil jo ikke jobbe med det du gjorde før. Da må du kanskje bare leve med at det går utover karakterene dine å ha en deltidsjobb utenom.

Skrevet

Herregud folkens, ikke oppfør dere som en gjeng med hekser. 

Stå på TS, du klarer det. Fortsett å søke på jobber, snu på kronene, så går det bra til slutt. Studenter har jo lite å rutte med, men det er jo bare livets harde realitet.... Husk at du ikke er fattig, du har bare litt lite penger midlertidig. Det blir bedre når du er ferdig med studier og ute i jobb.

Anonymkode: f0358...585

• Liker 4
Skrevet

Man forventer ikke at noen skal leve på 5000,- pr mnd nei, men det er heller ikke forventet at noen skal ta deltidsstudie, eie bolig, bil og hund og ikke jobbe ved siden av. 
Du kan selv velge tre års betalingsutsettelse hos lånekassen, så lenge du ikke har forfalte beløp, har du virkelig brukt opp alle disse tre årene? 

Anonymkode: f9b20...5c5

Skrevet

Du skriver at du og kjæresten din flyttet sammen for 9 år tilbake, jeg synes da det blir litt merkelig at du skylder henne 13000 jeg da, jeg aner ikke hva du har brukt disse pengene til - men etter 9 år som samboere må man regne med å dekke opp litt for hverandre i blant. Det er hver sin tur å ha behov for at den andre drar lasset en periode. Har dere ikke felles økonomi?

Når det er sagt synes jeg det høres ut som du står på skikkelig med utdanningen din, det er bra. Betaler dere avdrag på huslånet? Snakk med banken om å få betale kun renter til du er ferdig. Prøv å forhandle rentene også, ofte får man ned den litt bare ved å spørre.

• Liker 1
Skrevet

Det går kanskje an å se på å flytte inn i en parleilighet for studenter som f.eks. SIO har. Jeg vil tro det er billigere enn der dere bor nå. :)

Anonymkode: 8293d...cf0

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men TS, det virker ikke her som om du har noe særlig annet valg enn å enten begynne å jobbe deltid (og la det gå utover karakterene dine), eller å slutte på studiene og begynne å jobbe fulltid igjen. Du kan ikke leve på 5000 i måneden i tre år, og det virker ikke som om du har krav på noe mer støtte fra det offentlige. Legg på en julejobb og sommerjobb, og så får du råd til det. Du vil jo ikke jobbe med det du gjorde før. Da må du kanskje bare leve med at det går utover karakterene dine å ha en deltidsjobb utenom.

Går det utover karakterene ryker studiet uansett (jeg er ikke skoleflink), så da er alternativet å gå tilbake til gammel jobb og få sammenbrudd igjen og holde på med det så langt det går før man ender i nav-systemet.

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud folkens, ikke oppfør dere som en gjeng med hekser. 

Stå på TS, du klarer det. Fortsett å søke på jobber, snu på kronene, så går det bra til slutt. Studenter har jo lite å rutte med, men det er jo bare livets harde realitet.... Husk at du ikke er fattig, du har bare litt lite penger midlertidig. Det blir bedre når du er ferdig med studier og ute i jobb.

Anonymkode: f0358...585

Skal fortsette med det ja. Jeg prøver, men visse mnd har vi utgifter på 10-12000 der jeg ikke ser at jeg kan kutte noe, så da blir det vanskelig. Vil jo ha en enorm gjeld til kjæresten og jeg skjønner jo at hun er redd for hva som skjer hvis det skulle bli slutt f. eks. Hun eier hele boligen vi bor i selv og jeg har ikke noe vis å betale henne tilbake på.

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man forventer ikke at noen skal leve på 5000,- pr mnd nei, men det er heller ikke forventet at noen skal ta deltidsstudie, eie bolig, bil og hund og ikke jobbe ved siden av. 
Du kan selv velge tre års betalingsutsettelse hos lånekassen, så lenge du ikke har forfalte beløp, har du virkelig brukt opp alle disse tre årene? 

Anonymkode: f9b20...5c5

Jeg har bare søkt om betalingsutsettelse og rentefritak to ganger, fikk avslag begge gangene. Har snakket med de per telefon og opplever de som lite imøtekommende og veldig sikker i sin avgjørelse. Hvor finner jeg det du snakker om eller reglene for det?

15 minutter siden, Miruluna skrev:

Du skriver at du og kjæresten din flyttet sammen for 9 år tilbake, jeg synes da det blir litt merkelig at du skylder henne 13000 jeg da, jeg aner ikke hva du har brukt disse pengene til - men etter 9 år som samboere må man regne med å dekke opp litt for hverandre i blant. Det er hver sin tur å ha behov for at den andre drar lasset en periode. Har dere ikke felles økonomi?

Når det er sagt synes jeg det høres ut som du står på skikkelig med utdanningen din, det er bra. Betaler dere avdrag på huslånet? Snakk med banken om å få betale kun renter til du er ferdig. Prøv å forhandle rentene også, ofte får man ned den litt bare ved å spørre.

Det er mat/lege/apotek/utgifter med hunden/bensin og slike ting. Vanlige utgifter. Fikk 25.000 kr av henne til jul og hun har betalt alt på ferie i sommer + gitt meg mye til bursdag osv, men dette er liksom det jeg skylder utover hva hun kan betale for meg. Som nevnt har hun lav inntekt selv, 15000 kr/mnd, og sliter med å få det til å gå rundt. Kan si så mye som at helsen hennes krever litt ekstra på det økonomiske, så derfor har hun egentlig problemer selv. Vi har ikke felles økonomi nei. Det sluttet vi med da jeg jobbet og brukte rundt 25-35000 i mnd og hun rundt 7-8000 i mnd. Det ble veldig urettferdig. Vi har derfor blitt enige om å dele alle felles utgifter 50/50 og betale hver sin mat, hver sine medisiner etc. Deler selvfølgelig på hunden og slike ting. Gjør vi det ikke slik, får hun problemer selv.

Vi har ikke huslån. Kjæresten eier boligen og har ikke lån.

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går kanskje an å se på å flytte inn i en parleilighet for studenter som f.eks. SIO har. Jeg vil tro det er billigere enn der dere bor nå. :)

Anonymkode: 8293d...cf0

Hvis vi skal selge boligen vi har nå taper vi enormt mye (naboen solgte nettopp for 700.000 kr mindre enn vi kjøpte vår for. Elendig marked for tiden her vi bor. Vi har veldig lave fellesutgifter (aldri sett andre sameier med så lave) og lavt strømforbruk. Kommunale avgifter er normalt for slik vi bor. Ser ikke at vi skal spare på å flytte inn i noe sånt? De fleste kollektiv og utleiehybler jeg ser på finn koster mye mer enn vi har i månedlige utgifter som jeg da betaler halvparten av. Vi betaler ca 4000 kr i mnd delt på to her vi bor. Ettersom hun også eier boligen og ikke har lån mister hun mye av arven sin hvis vi selger ettersom det vil selges med et ganske stort tap. Vi solgte vår forrige leilighet også med tap, så mye av arven røk der også.

(Altså hun fikk nesten 4 mill i arv, og har nå boligen vi bor i som hun kjøpte for 3 mill igjen, og her vil vi tape rundt 700.000 på salget + meglerkostnader og slikt så regner med hun sitter igjen med 2,1-2,2 mill og det før vi da evt. betaler noen slags utgifter på en annen bolig som f. eks. dokumentavgifter og slike ting).

Skrevet

Dere solgte sist leilighet med tap, du klarer knapt å jobbe, du sliter med studiene... det er jo et mønster av dårlige valg her.

• Liker 2
Skrevet

Går det an å ta ett års permisjon fra studiene? Du trenger jo ikke nødvendigvis gå tilbake til din gamle jobb. Du kan jo få deg en annen jobb. Om det så er som butikkmedarbeider er det noe en kan tjene mye på ved å jobbe kveld/helg og overtid. Gjør du det i ett år kan du spare mye penger som du så kan bruke på å "holde deg flytende" mens du får kun 5000 fra Lånekassen per måned. Du har jo veldig billige boutgifter, så det burde jo gå. Angående pengene du har lånt av kjæresten din og det hun eventuelt ender opp med å måtte sponse deg mitt det så kan deres skrive en avtale på at dette er penger du skal betale tilbake til henne i fremtiden. Da har hun det svart på hvitt uansettt om det så skulle bli slutt mellom dere.

Er det ingen mulighet for at dere kan selge bilen, og heller bruke kollektiv transport? Omplassere hunden?

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Alternativet er IKKE ufør, for det kan du faktisk ikke VELGE SELV. Du er ikke syk og ufør, så jeg skjønner ikke hvorfor du sier det er alternativet? Det skal MYE til for å bli ufør. Det er ikke nok å ha økonomiske problemer, og å ikke klare en jobb over kort tid.

Det tar mange år, diagnoser, arbeidsutprøvninger, legeerklæringer osv, før man i det hele tatt kan vurderes for å bli ufør. Så det er nok ikke et alternativ for deg før om minst 10 år.

Anonymkode: 55e8d...729

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...