AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #1 Skrevet 2. oktober 2017 Som overskriften sier. Jeg sjekket journalen min i dag og så at noen som verken er behandler eller har behandlingsansvar for meg har snoket i journalen min. Hun er ikke sekretær eller fra dokumentasjonsavdelingen. Hun er bare en nysgjerrig sykepleier. Jeg kjenner jeg er sint og frustrert over dette. Hvordan kan jeg gå fram for å få klarhet i hvorfor i alle dager hun har vært i journalen min og hvordan kan jeg sikre at dette får konsekvenser for vedkommende? Anonymkode: 01217...58c 2
trinelise50 Skrevet 2. oktober 2017 #2 Skrevet 2. oktober 2017 (endret) Hvordan vet du det? Det er ikke vanlig å vite som pasient hvem som har titlgang på journalen din.. Endret 2. oktober 2017 av trinelise50 6
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #4 Skrevet 2. oktober 2017 Er det noen du kjenner? Anonymkode: 21d24...4fa
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #5 Skrevet 2. oktober 2017 2 minutter siden, trinelise50 skrev: Hvordan vet du det? Det er ikke vanlig å vite som pasient hvem som har tittet på journalen din.. Du kan sjekke hvem som har sett i journalen din på helsenorge.no. Bare å logge seg inn det. TS Anonymkode: 01217...58c 6
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #6 Skrevet 2. oktober 2017 Er det kjernejournalen? Har du vært på legevakt i det siste? De bruker ofte kjernejournal for å finne helt bagatellmessige opplysninger. Hvis ikke: kjenner du til vedkommende på noen måte? Anonymkode: ef445...5ba
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #7 Skrevet 2. oktober 2017 2 minutter siden, trinelise50 skrev: Hvordan vet du det? Det er ikke vanlig å vite som pasient hvem som har tittet på journalen din.. Alle som har elektronisk journal kan bestille logg over alle som har vært inne i journalen og lest. Anonymkode: be44b...d78
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #8 Skrevet 2. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er det noen du kjenner? Anonymkode: 21d24...4fa Nei. Og det er ikke noen som har behandlingsansvar for meg. Hun har ikke skrevet årsak til at hun var inne og hun er ikke i dokumentasjonsavdelingen eller sekretær. TS Anonymkode: 01217...58c
trinelise50 Skrevet 2. oktober 2017 #9 Skrevet 2. oktober 2017 Just now, AnonymBruker said: Alle som har elektronisk journal kan bestille logg over alle som har vært inne i journalen og lest. Anonymkode: be44b...d78 Ok, men da står det der. Hva er problemmet? 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #10 Skrevet 2. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er det kjernejournalen? Har du vært på legevakt i det siste? De bruker ofte kjernejournal for å finne helt bagatellmessige opplysninger. Hvis ikke: kjenner du til vedkommende på noen måte? Anonymkode: ef445...5ba Nei har ikke vært på legevakt. Hun er registrert som sykepleier på en dps jeg går på. Jeg har god kontroll på hvem som er i behandlingsteamet mitt, og hun er ikke en del av det. Jeg sjekket henne ut på facebook og jeg har aldri sett henne før, men hun har samme etternavn som en bekjent av meg, så lurer på om det er moren. TS Anonymkode: 01217...58c 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #11 Skrevet 2. oktober 2017 1 minutt siden, trinelise50 skrev: Ok, men da står det der. Hva er problemmet? Problemet er at noen som ikke har rett til å lese journalen min har vært inne og snoket og jeg mistenker at jeg kjenner datteren hennes. Anonymkode: 01217...58c 6
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #12 Skrevet 2. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og det er ikke noen som har behandlingsansvar for meg. Hun har ikke skrevet årsak til at hun var inne og hun er ikke i dokumentasjonsavdelingen eller sekretær. TS Men har du vært innlagt eller på poliklinikk så er det vel ikke så rart at forskjellige sykepleiere er inne i journalen? Jeg har mange ukjente navn i min innsynslogg, og selv om de ikke var kontaktsykepleieren eller hadde behandlingsansvar for meg, så er det jo naturlig at de er inne i journalen av andre årsaker. Hvorfor i alle dager skal hun snoke hvis hun ikke kjenner deg? Anonymkode: 21d24...4fa 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #13 Skrevet 2. oktober 2017 eKan du ikke bare spørre`Og hvor sensitive kan opplysningene v'ære-? Anonymkode: 4039e...6e4 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #14 Skrevet 2. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei har ikke vært på legevakt. Hun er registrert som sykepleier på en dps jeg går på. Jeg har god kontroll på hvem som er i behandlingsteamet mitt, og hun er ikke en del av det. Jeg sjekket henne ut på facebook og jeg har aldri sett henne før, men hun har samme etternavn som en bekjent av meg, så lurer på om det er moren. TS Anonymkode: 01217...58c Om du har rett i mistanken din er personen i trøbbel. Ta det opp med behandleren din! Slik skal det ikke være! Anonymkode: 8910a...b78 6
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #15 Skrevet 2. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men har du vært innlagt eller på poliklinikk så er det vel ikke så rart at forskjellige sykepleiere er inne i journalen? Jeg har mange ukjente navn i min innsynslogg, og selv om de ikke var kontaktsykepleieren eller hadde behandlingsansvar for meg, så er det jo naturlig at de er inne i journalen av andre årsaker. Hvorfor i alle dager skal hun snoke hvis hun ikke kjenner deg? Anonymkode: 21d24...4fa Jeg har ikke vært innlagt. Jeg har gått i poliklinisk behandling. Loven sier at man ikke har lov til å lese en journal med mindre man har behandleransvar/oppfølgingsansvar. Alle de andre som har vært inne i journalen har hatt en grunn. Dokumentasjon, behandling eller sekretærer. Denne sykepleieren har ingenting i min journal å gjøre. Det er et grovt brudd på personvernet. Som sagt så mistenker jeg at hun er moren til en bekjent da hun har et svært uvanlig etternavn. TS Anonymkode: 01217...58c 10
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #16 Skrevet 2. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei har ikke vært på legevakt. Hun er registrert som sykepleier på en dps jeg går på. Jeg har god kontroll på hvem som er i behandlingsteamet mitt, og hun er ikke en del av det. Jeg sjekket henne ut på facebook og jeg har aldri sett henne før, men hun har samme etternavn som en bekjent av meg, så lurer på om det er moren. TS Anonymkode: 01217...58c Da klager du. Hvis du har behandler på Dpsen som er pålitelig kan du fortelle problemstillingen til denne, som kan understøtte deg i at denne personene har null å gjøre i din journal for mer tyngde i klagen. Anonymkode: ef445...5ba 3
trinelise50 Skrevet 2. oktober 2017 #17 Skrevet 2. oktober 2017 (endret) Jeg vi ha ett svar, hvorfor ville den sykepleier snoke på din journal? Når det er fingeravtrykk av henne? Og med det riskikoen det mebfører? Jeg har vanskeligheter for å se foran meg at en sykepleier ville ha gjort det når hun vet meget godt konsekvensene. Endret 2. oktober 2017 av trinelise50 4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #18 Skrevet 2. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da klager du. Hvis du har behandler på Dpsen som er pålitelig kan du fortelle problemstillingen til denne, som kan understøtte deg i at denne personene har null å gjøre i din journal for mer tyngde i klagen. Anonymkode: ef445...5ba Men jeg ønsker å være sikker på at sykepleieren får en advarsel. Vil det holde å bare si ifra til behandler? Er veldig opptatt av dette med personvern da jeg har en venn som har vært utsatt for journalsnoking og ikke turde å gjøre noe med det. Nå sitter jeg her selv og er ganske provosert. Jeg ønsker å sikre at dette blir tatt opp og at helsepersonell begynner å ta personvernet mer på alvor. TS Anonymkode: 01217...58c 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #19 Skrevet 2. oktober 2017 1 minutt siden, trinelise50 skrev: Jeg vi ha ett svar, hvorfor ville den sykepleier snoke på din journal? Når det er fingeravtrykk av henne? Og med det riskikoen det mebfører? Fordi de færreste av helsepersonell tenker over at pasienten har tilgang på tilgangsloggen? Anonymkode: 01217...58c 14
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #20 Skrevet 2. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke vært innlagt. Jeg har gått i poliklinisk behandling. Loven sier at man ikke har lov til å lese en journal med mindre man har behandleransvar/oppfølgingsansvar. Alle de andre som har vært inne i journalen har hatt en grunn. Dokumentasjon, behandling eller sekretærer. Denne sykepleieren har ingenting i min journal å gjøre. Det er et grovt brudd på personvernet. Som sagt så mistenker jeg at hun er moren til en bekjent da hun har et svært uvanlig etternavn. TS Du skrev jo lenger opp at du ikke kjente vedkommende, men det blir jo noe helt annet hvis du tror hun er moren til en bekjent. Jeg er veldig klar over hva loven sier siden jeg er helsepersonell selv. Ta det opp med behandleren din, som igjen får ta det opp på ledernivå, eventuelt ta direkte kontakt med avdelingsleder og be om et møte. Anonymkode: 21d24...4fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå