Gå til innhold

Må man trene cardio for å miste fett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har som mål å ta av en del fett på kroppen. Hater virkelig cardio, og siden jeg har IBS får jeg veldig vondt dersom jeg løper når magen har en dårlig dag(noe som skjer veldig ofte). Da liker jeg mye bedre styrketrening. Lurer bare på om det har noe for seg i det hele tatt å trene med vekter når jeg ønsker å miste fett? Vil jo selvsagt bygge litt muskler også og stramme opp litt og kommer til å gjøre det uansett, men aller mest ønsker jeg å ta av fettet. Er jeg da nødt til å trene cardio, eller kan jeg for det meste holde meg til vekter?

Anonymkode: 28e0b...b10

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan miste fett ja, og du vil jo se mindre "fettete" ut med mer muskler. 

Anonymkode: 23936...d0f

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan miste fett ja, og du vil jo se mindre "fettete" ut med mer muskler. 

Anonymkode: 23936...d0f

Det er forsåvidt sant, men spørsmålet er om det er nok til å nå det målet jeg har satt meg. Jeg er ikke spesielt tykk, men jeg har en del fett på lår, hofter og litt på magen som jeg gjerne vil få bukt med. Jeg vil gå fra medium til small, og det jeg er litt "redd" for er at kun styrketrening heller vil bulke meg opp, sånn at jeg forblir i samme størrelse, men kanskje bare ser litt mer definert ut. 

Skrevet

Tung styrke forbrenner ofte mer kalorier enn cardio. Ellers vil jeg anbefale deg å lese litt om HIIT-trening. Intervaller med høy intensitet som kun tar rundt 10 minutter, avhengig av hvor mange runder du kjører. Jeg trener styrke 4-5 dager i uka, og inkluderer cardio 2-3 ganger i uka. Tar da et par runder HIIT etter styrkeøkten. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Phoebe Buffay skrev:

Tung styrke forbrenner ofte mer kalorier enn cardio. Ellers vil jeg anbefale deg å lese litt om HIIT-trening. Intervaller med høy intensitet som kun tar rundt 10 minutter, avhengig av hvor mange runder du kjører. Jeg trener styrke 4-5 dager i uka, og inkluderer cardio 2-3 ganger i uka. Tar da et par runder HIIT etter styrkeøkten. 

Tung styrke, vil det si at man bruker veldig tunge vekter, eller at man bruker de tyngste vektene man er komfortabel med og trener såpass at man virkelig kjenner det?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tung styrke, vil det si at man bruker veldig tunge vekter, eller at man bruker de tyngste vektene man er komfortabel med og trener såpass at man virkelig kjenner det?

Tunge vekter vil si det som er tungt for kroppen som skal løfte dem. For en person kan 40 kg være tungt, mens en annen må løfte nærmere 80 kg. Start med å løfte vekter du er komfortabel med, men som du kjenner virkelig utfordrer deg - så vil du kunne øke etterhvert som du blir sterkere. 

• Liker 1
Skrevet

For å miste fett må du redusere kaloriinntaket eller øke aktivitetsnivået. For de aller fleste er det mest effektivt å fokusere mest på kalroriinntaket. For de aller fleste er det også ganske vanskelig, fordi det betyr akkurat det det høres ut som - du må spise mindre, og du må gjøre det lenge, og på ordentlig, for å at det skal ha noen effekt. :tristbla:

Skrevet

Nå er det jo en kjent sak at muskler forbrenner fett og at man derfor får høyere forbrenning ved å trene tung styrke. 

Ved karido forbrenner du veldig mye fett der og da men forbrenningen stopper opp etter økta. Mens ved styrke så fortsette forbrenningen videre etterpå. 

Men dette spiller jo niks nada rolle om man eter og eter uten kontroll. 

Anonymkode: 51d77...176

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...