Gå til innhold

Fórvert/medeier av hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ute etter å kjøpe en valp av en spesifikk rase, men det viser seg å være ganske vanskelig å finne planlagte kull og det er ikke mange oppdrettere her til lands. Nå fikk jeg kontakt med en som har allerede fødte valper, men det er bare igjen til fórverter. Jeg har satt meg inn i hva det innebærer, og oppdretteren virker seriøs og har over tjue års erfaring. Mitt inntrykk er at det skal skrives en kontrakt godkjent av NKK, hunden skal brukes til avl av 1-2 kull og må delta på utstillinger fra tid til annen. Alt dette er helt greit for meg. Oppdretter sa at det blir vi som rår over alt annet som angår hunden, så lenge vi er snille med den (selvfølgelig). Så har jeg lest på nettet at det er vanlig å overføre eierskapet fullstendig etter at oppdretter har fått sine valpekull. 

Det eneste jeg er redd for er at hunden ikke blir helt og holdent min, og at oppdretterl på en eller annen måte kan ta hunden fra meg. Jeg har lest at de kun kan be om den i forbindelse med utstilling og valpekull, og det sa jo oppdretter selv også. Likevel blir jeg så usikker og ganske lei meg, for jeg ønsker så sterkt en hund av denne rasen. Det innebærer jo et ønske om å ha hunden ut hele dens liv. 

Hva er deres erfaringer? Jeg ønsker ikke å høre skrekkhistorier om useriøse oppdrettere/privatpersoner. Dette er som sagt fra en godkjent kennel med over tjue års erfaring som later til å dypt bry seg om sine hunder. De sa forresten også at ved ferier så tar de mer enn gjerne av seg hunden. 

Takk for svar på forhånd.

Anonymkode: f46fd...895

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har vært forverter for to hunder fra samme oppdretter. Det har vært en utelukkende positiv opplevelse. Hundene har blitt brukt til utstilling og avl (to kull hver) og ingenting annet ut over det. Dette har ført til at vi har fått litt innføring i «utstillingsverden» og dermed også valgt å stille ut selv ved flere anledninger. I tillegg har vi blitt en del av den kretsen med eiere og forverter tilknyttet den oppdretteren, hvilket har gjort at vi har blitt kjent med nye folk samt hatt et nettverk i forhold til feriepass av hundene. De har passet våre og vi har passet andres. 

Når hundene var ferdige med valpekull og utstillinger, ble eierskapet formelt skrevet over på oss. Men vi har likevel aldri hatt opplevelsen av at hundene ikke har vært våre. Bare at vi har vært en del av en større «familie» der alle hjelper alle og vi alltid har hatt noen å spørre.

For at oppdretter skal ta tilbake en hund, må det med all sannsynlighet foreligge grov omsorgssvikt fra forvert sin side, så det ville jeg ikke bekymret meg for.

• Liker 2
Skrevet
25 minutter siden, Sessan84 skrev:

Vi har vært forverter for to hunder fra samme oppdretter. Det har vært en utelukkende positiv opplevelse. Hundene har blitt brukt til utstilling og avl (to kull hver) og ingenting annet ut over det. Dette har ført til at vi har fått litt innføring i «utstillingsverden» og dermed også valgt å stille ut selv ved flere anledninger. I tillegg har vi blitt en del av den kretsen med eiere og forverter tilknyttet den oppdretteren, hvilket har gjort at vi har blitt kjent med nye folk samt hatt et nettverk i forhold til feriepass av hundene. De har passet våre og vi har passet andres. 

Når hundene var ferdige med valpekull og utstillinger, ble eierskapet formelt skrevet over på oss. Men vi har likevel aldri hatt opplevelsen av at hundene ikke har vært våre. Bare at vi har vært en del av en større «familie» der alle hjelper alle og vi alltid har hatt noen å spørre.

For at oppdretter skal ta tilbake en hund, må det med all sannsynlighet foreligge grov omsorgssvikt fra forvert sin side, så det ville jeg ikke bekymret meg for.

Tusen hjertelig takk for svar. Dette var veldig beroligende å høre. Hvor gamle var dine hunder da de formelt ble skrevet over til dere? 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen hjertelig takk for svar. Dette var veldig beroligende å høre. Hvor gamle var dine hunder da de formelt ble skrevet over til dere? 

Det husker jeg ikke sånn helt nøyaktig, men dette er hunder som ikke har lang levetid (10-11år regnes som mye) så jeg tipper de var rundt 8 når de ble skrevet over. 

Skrevet

Ofte så ønsker oppdretter at hunden skal ha oppnådd et visst nivå utstillingsmessig før de begynner å avle på dem. I tillegg til å se til at de både har god helse og godt gemytt selvfølgelig. Hvis hundene gjør det veldig godt på utstilling så kan det være aktuelt å fortsette med dette over tid, men hvis de uansett ikke har potensiale til å konkurrere helt på toppnivå så avtar gjerne utstillingsbiten etter at man har nådd et tilfredsstillende nivå. Da blir det naturlig å skrive over hunden når den er ferdig med valpekull.

Skrevet

Jeg har selv en hannhund på for, og det er ikke så vanlig. Men som oppdretter uansett sier, om det skulle skjedd noe som gjør at oppdretter tar hunden tilbake må hun jo finne et nytt hjem til den for det er ikke bare bare å introdusere en godt voksen hund inn i den flokken hun har hjemme. Så at oppdrettere bare tar hunden tilbake fordi de vil har jeg aldri hørt om faktisk :)

Min vil nok aldri bli helt min, da det er et helt annet opplegg med hannhunder på for, men i det dagligdagse er han min, og nå som han er norsk utstillings champion blir det lite utstillinger, og de fleste er uansett jeg med på :)

Skrevet
1 time siden, Ann Christin skrev:

Jeg har selv en hannhund på for, og det er ikke så vanlig. Men som oppdretter uansett sier, om det skulle skjedd noe som gjør at oppdretter tar hunden tilbake må hun jo finne et nytt hjem til den for det er ikke bare bare å introdusere en godt voksen hund inn i den flokken hun har hjemme. Så at oppdrettere bare tar hunden tilbake fordi de vil har jeg aldri hørt om faktisk :)

Min vil nok aldri bli helt min, da det er et helt annet opplegg med hannhunder på for, men i det dagligdagse er han min, og nå som han er norsk utstillings champion blir det lite utstillinger, og de fleste er uansett jeg med på :)

Hvordan er opplegget med hannhund på for? Slik jeg forstod det kunne det være aktuelt med både tispe og hannhund. Takk for svar! 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er opplegget med hannhund på for? Slik jeg forstod det kunne det være aktuelt med både tispe og hannhund. Takk for svar! 

Normalen er at etter 2 kull på ei tispe er hun din, da har hun som oftest tjent inn sin pris hos oppdretteren. Mens en hannhund får jo mye mindre pr kull og trenger dermed litt flere kull for å ha betalt seg selv. Men igjen, har du hannhund så er han jo bare borte kanskje en uke om gangen, mens en tispe mister man kanskje hele perioden hun er drektig og frem til valpene er flytteklare.

Skrevet

En ting du bør ha i bakhodet er at hunden rent juridisk ikke er din, dvs at skulle den bli alvorlig syk eller noe annet skulle skje, så er det oppdretter som bestemmer om den skal avlives eller ikke. Her kan det oppstå uenigheter. Det samme gjelder ved skade/sykdom, skjer det noe med hunden og du plutselig må ut med 60-70-80 tusen er det greit å ha avklart på forhånd hvem som skal betale dette. Hvem forsikrer hunden, hvem betaler egenandel og hvor mye? 
En annen fallgruve kan være forskjellig syn på oppdragelse, korrigering osv. Du og oppdretter bør ha samme syn på hundehold. Å ha en hund på for kan gå veldig bra og det kan gå dårlig. Jeg har vært borti oppdrettere som har del-eid hunder og hatt hunder på for hos hverandre hvor det har oppstått mye krangling. Er det forresten lov å spørre hvilken hunderase det er snakk om?

Anonymkode: 338cc...6fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...