Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er førsteårslærling, og tjener 9400 kroner i måneden brutto. Siden jeg jobbet i sommer og tjente ca 40 000 på det, slipper jeg ikke unna med frikort, sånn jeg ville gjort om jeg ikke hadde jobbet i sommer. Akkurat nå betaler jeg 12% skatt, noe som skatteetaten regnet regnet ut da jeg bestilte skattekort. Oppførte en litt høyere inntekt enn jeg egentlig har for å gardere meg mot skattesmell. Regner med at 12% er det jeg må betale for å gå ca i null ved skatteoppgjøret.

Det som fikk meg til å tvile litt, var at to av andreårslærlingene i bedriften jeg snakket med betaler 35% skatt, og det har de visstnok gjort hele tiden. Det er jo veldig mye i forhold til lønna deres, som er noen få tusen i måneden mer enn jeg tjener. Det jeg lurer på er om jeg burde betale like mye? Det blir jo fryktelig mye skatt å betale i måneden? Er livredd for baksmell og at 12% er alt for lite. Men hallo, jeg har jo luselønn.

Anonymkode: 766a0...6d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Treng litt meir opplysningar, har du hatt lærlingsjobben heile året eller byrja du i august? Ved førstnemde (og ei årslønn på ca 140000) vil du få 4-5 tusen i baksmell. Om du byrja i august (og har ei årslønn på ca 90000 ligger du an til å få ca det samme tilbake neste år. 

Ved å ha eit skattetrekk på 35% og likevel gå i null må ein ha ei årslønn på godt over 600000, så med dei andre lærlingene betaler alt for mykje i skatt, med mindre dei har misforstått skattekortet sitt og eigentleg har skattetrekk etter tabell, denne har også ein prosentdel på 35% men denne slår kun inn på lønn utover grunnlønn. Som til dømes overtid og bonus.

Skrevet
6 timer siden, Hoywin skrev:

Treng litt meir opplysningar, har du hatt lærlingsjobben heile året eller byrja du i august? Ved førstnemde (og ei årslønn på ca 140000) vil du få 4-5 tusen i baksmell. Om du byrja i august (og har ei årslønn på ca 90000 ligger du an til å få ca det samme tilbake neste år. 

Ved å ha eit skattetrekk på 35% og likevel gå i null må ein ha ei årslønn på godt over 600000, så med dei andre lærlingene betaler alt for mykje i skatt, med mindre dei har misforstått skattekortet sitt og eigentleg har skattetrekk etter tabell, denne har også ein prosentdel på 35% men denne slår kun inn på lønn utover grunnlønn. Som til dømes overtid og bonus.

Begynte i slutten av august :) kan hende de har misforstått og har tabelltrekk ja, vet bare at han ene somfikk sa han hadde 35% fikk tilbake 7000 på skatten.

Anonymkode: 766a0...6d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...